En nu krijg ik half kok op mijn dak!

:lol: :mrgreen:

Vlaamse vijfjarigen scoren beter in motorische tests dan hun leeftijdsgenoten in Nederland of de Verenigde Staten.

Dat danken ze aan ons kleuteronderwijs.

Op één been staan, over een touw springen en in evenwicht landen, muntjes in een spaarpotje steken of een pittenzakje opvangen: Vlaamse vijfjarigen doen het allemaal voortreffelijk.

Dat konden de vakgroep Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie en de vakgroep Sport en Bewegingswetenschappen van de Universiteit Gent concluderen uit een representatieve screening van vier- en vijfjarigen uit alle hoeken van Vlaanderen.

Hun bevindingen verschenen in het jongste nummer van Pediatric Physical Therapy en mogen als een opsteker voor ons kleuteronderwijs worden gezien. (belga/jv)

Mijn voorouders komen uit Vlaanderen, telt dat ook?! :wink: :mrgreen:

Hihi, ben ik effe blij dat we 2,5 jaar geleden naar België zijn verhuisd :lol: !

Teun mag volgend jaar september naar school, ik vind het wel snel hoor :shifty: . Maar hij vindt andere kinderen nu al zo fantastisch, dus tegen die tijd zal ie er wel aan toe zijn (mama nog lange niet :think: ).

Gaan jouw kids trouwens graag naar school? Ook als ze zo jong zijn?

Groetjes, Anne

Ja maar het is ook niet eerlijk he? want in Belgie gaat kindjes al met de 2,5 jaar naar school en hier pas met de 4 jaar 8) dus jullie spelen een beetje vals bij die test :wink:

Haha ja wij spelen idd een beetje vals! :lol: :wink:

Anne, ja, Broes gaat ontzéttend graag naar school.

Vanaf zijn 2,5 jaar ging hij 5 halve dagen en nu vanaf september (hij is nu 3) gaat hij 4 volle en 1 halve dag en hij blijft het fantastisch vinden! :dance:

Je zal zien dat ze er aan die leeftijd echt aan toe zijn, vooral met 3 jaar dan! :thumbup:

Ik moet toegeven dat ik het ook eerst eng vond hoor, zo’n klein ventje met zijn boekentasje op de rug achterlaten! :shifty:

Maar toen ik zag dat hij het enorm naar zijn zin had vond ik het goed! :mrgreen:

Maar met motoriek haal je geen diploma’s :angel:

maar motoriek is wel van belang voor je algehele ontwikkeling.

ik hoop dat ze (en dan bedoel ik scholen) er een voorbeeld uit halen.

@Bietje wrote:

Op één been staan, over een touw springen en in evenwicht landen, muntjes in een spaarpotje steken of een pittenzakje opvangen:

Gelukkig is dat ook erg belangrijk in het verdere leven…

8)

Ik vind het zo belachelijk dat er geld wordt uitgegeven voor dit soort onderzoeken he. Ga iets nuttigs doen…

@joseetje wrote:

Maar met motoriek haal je geen diploma’s :angel:

Dat klopt niet helemaal. Ik heb eens een onderzoek gelezen waarin stond dat kinderen bij wie dit soort vaardigheden al jong zijn gestimuleerd (denk aan gelijktijdig met beide armen verschillende -als in tegengestelde - bewegingen maken), op de basisschool veel beter scoren op bijv. rekenen.

Dat heeft weer te maken met de ontwikkeling van de hersenhelften, maar het is lang geleden…dus ik weet niet van de hoed en de rand :wink:

ja klopt.

er is ook bewezen dat kinderen die niet gestimuleerd worden in hun motoriek ook achter raken op cognitief gebied. (denk aan kinderen in weeshuizen in bijvoorbeeld roemenië… die vast liggen in hun bedje en alleen de muren kunnen bekijken, dat is een extreem voorbeeld natuurlijk, maar veel van deze kinderen zijn erg beschadigd in hun algehele ontwikkeling…)

@Ziet wrote:

ja klopt.

er is ook bewezen dat kinderen die niet gestimuleerd worden in hun motoriek ook achter raken op cognitief gebied. (denk aan kinderen in weeshuizen in bijvoorbeeld roemenië… die vast liggen in hun bedje en alleen de muren kunnen bekijken, dat is een extreem voorbeeld natuurlijk, maar veel van deze kinderen zijn erg beschadigd in hun algehele ontwikkeling…)

de vraag is of dan de motorische passiviteit oorzaak is van achterstand, of het tekort aan zintuiglijke en intellectuele prikkels… Want ook zittend/liggend zou je veel prikkels en stimulans kunnen krijgen om cognitief te ontwikkelen toch?

maaruh…

Ik vind het fijn voor de belgische ouders want ik denk dat zo’n positieve uitslag ook een “troost” is voor het zo vroeg moeten loslaten van de kids (is het toch ergens goed voor).

Ik heb geen idee of het voor “later” belangrijk is of zo… maar toch wel leuk om een keer beter te zijn dan de rest…

:lol: :lol: :lol:

@preggie wrote:

@Ziet wrote:
ja klopt.

de vraag is of dan de motorische passiviteit oorzaak is van achterstand, of het tekort aan zintuiglijke en intellectuele prikkels… Want ook zittend/liggend zou je veel prikkels en stimulans kunnen krijgen om cognitief te ontwikkelen toch?

klopt,
ook dat zal mee spelen.
Je kunt alleen niet alle prikkels aan een liggend iemand aanbieden. Hij/zij zal ook de wereld in genomen moeten worden, dingen moeten mee maken, hem/haar ervaringen laten opdoen.
om te ervaren dat dingen gevaarlijk zijn voor je, moet je ze eerst hebben ondervonden (vallen en opstaan)

ze hebben ook eens een onderzoek gedaan naar wat erger is voor de ontwikkeling; doof zijn of blind zijn.
het blijkt dat blindheid meer invloed heeft, wat weer te maken had met het motorisch beperkt zijn (je niet zomaar vrij kunnen bewegen in de ruimte).

Mmmmmmmmm, emigreren naar Belgie :think:

Th en SL zijn half Vlaams :wink: !

Maar emigreren naar BE, nevernooitniet, ik ga de problemen (met ex) niet opzoeken. Ik mis BE soms best wel een beetje, en vooral ook de vrienden die daar wonen, maar ik zou er niet kunnen wonen!

Ik moest er tijdens mn zwangerschap van Th niet aan denken dat mijn kinderen daar op school gingen, ik vind het onderwijs in BE best wel veeleisent (als ik naar de kinderen van vrienden kijk), dan lopen ze misschien wel wat voor op leeftijdsgenoten in NL, maar ja maakt dat dan ook gelukkig? :think: Wel vind ik Vlaamse kinderen heel beleeft (naar volwassenen toe).

En ach, ze hebben Th niet getest :stuck_out_tongue: . Want Th kan die dingen die ze noemen allang en hij is nog maar net 4, of zou dat dan toch door zijn Vlaamse bloed komen? :wink:

nou woon in zeeuws-vlaanderen, dus wie weet he…

maar goed mijn zoontje gaat vanaf eind van de maand gewoon in nederland naar de psz…

@Bietje wrote:

Vanaf zijn 2,5 jaar ging hij 5 halve dagen en nu vanaf september (hij is nu 3) gaat hij 4 volle en 1 halve dag en hij blijft het fantastisch vinden! :dance:

Je zal zien dat ze er aan die leeftijd echt aan toe zijn, vooral met 3 jaar dan! :thumbup:

Ik moet toegeven dat ik het ook eerst eng vond hoor, zo’n klein ventje met zijn boekentasje op de rug achterlaten! :shifty:

Maar toen ik zag dat hij het enorm naar zijn zin had vond ik het goed! :mrgreen:

Th is nu 4, en gaat 4 halve dagen naar school…

In BE neem je volgens mij afscheid bij het hek (?), hier op school ga je mee de klas in tot na het ritueeltje met de ouders.

Maar het is natuurlijk maar wat je gewend bent!

Maar fijn dat Broes het zo goed doet en het zo fijn heeft! :inlove:

En wat zal je als mama dan fier zijn! :wink:

Ze gaan dan toch altijd uit van gemiddelde, gelukkig is geen enkel kind gemiddeld. :inlove:

Voor beide systemen zijn voor en nadelen te bedenken. Wel fijn om dat dan in een test bewezen te zien, al zul je zien dat er over een tijdje weer een test is die het tegendeel bewijst.

@Marite wrote:

@Bietje wrote:

Th is nu 4, en gaat 4 halve dagen naar school…

In BE neem je volgens mij afscheid bij het hek (?), hier op school ga je mee de klas in tot na het ritueeltje met de ouders.

Maar het is natuurlijk maar wat je gewend bent!

Maar fijn dat Broes het zo goed doet en het zo fijn heeft! :inlove:

En wat zal je als mama dan fier zijn! :wink:

Nee, wij nemen zeker geen afscheid bij het hek hoor! :wink:

Wij mogen ook in klas, zo heb je ook hier verschillende scholen, 't is maar net waar je de keuze als ouder(s) neemt :thumbup: :-*