en hoe kom ik nou aan neusspray (gekregen!!!)

Ik wil die voorraad kolfmelk opkrikken!!! Tegenwoordig red ik het maar net door elke dag te kolven, er komt gewoon niet meer.



Ik slaap op mijn vrije dagen braaf een uurtje (rust, en wie mij kent weet dat ik daar echt mijn best voor moet doen :wink: ), drink voldoende, probeer het niet meer zo druk te hebben etc.



Maar… Ik zit gewoon met die tsr die aan de linkerkant niet komt. Ik ben echt afhankelijk van 1 borst en ik wil gewoon dat die tsr links ook komt. Want het is wel altijd een volle borst, ik kolf er alleen minimaal 2 keer zo lang over :roll:



Een kennis die apotheker is ziet dus geen probleem aan die neusspray en ze heeft het zelf ook gebruikt en was super enthousiast.

Maar zoals ik al eerder heb genoemd, de huisartsen hier schrijven het niet voor. Dat willen ze gewoon niet.



Iemand enig idee hoe ik toch aan die spray kan komen, of wie weet een andere “truc”?

ik heb het de eerste keer van mijn vk gekregen, misschien dat je het aan de jouwe kunt vragen?



gelukkig heb ik een fijne ha en die heeft toevallig vandaag weer een receptje meegegeven

Edit: ik zal mijn eigen ergenissen even verbergen… :shifty: Het is toch in één woord beláchelijk, die tegenwerking om niks! Ik kan me daar echt over opwinden, vreselijk zeg :x

In een eerder topic heb ik de volgende informatie gegeven:



De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk geeft wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Zij laat zich hierin bijstaan door een Medisch Advies College, dat o.a. bestaat uit een kinderarts, een huisarts en een apotheker. Binnen de VBN is over deze mogelijke bijwerking van de Syntocinon neusspray niets bekend en wordt nog steeds aangegeven dat het gebruik ervan tijdens de bv-periode veilig is.


  • Lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen ( http://www.eurolac.net/ )heeft navraag gedaan bij Thomas Hale, een Amerikaanse kinderarts en dé hotemetoot op het gebied van medicijnen en bv ( http://neonatal.ttuhsc.edu/lact/index.html ). Hij heeft nog nooit eerder van deze mogelijke bijwerking gehoord. Met het oog op de fysiologische werking van het menselijk lichaam komt het hem vreemd voor dat de neusspray deze bijwerking zou kunnen hebben.


  • Telefonische navraag bij de fabrikant van de neusspray, leerde dat er ook bij hen niets bekend is over deze mogelijke bijwerking. Wel werd de kans op hersenbeschadiging als risico genoemd van het gebruik van Syntocinon tijdens de bevalling, maar dit staat volledig los van het gebruik van de neusspray tijdens de bv-periode. De wetenschappelijke artikelen zijn ook nog geraadpleegd, maar er zijn m.b.t. dit onderwerp geen publicaties geweest. De fabrikant gaf aan, dat zij graag willen weten waar het advies van de huisarts op is gebaseerd zodat zij dit verder kunnen uitzoeken en nodigen hem daarom graag uit om contact met hen op te nemen.



    Ik denk dat het heel belangrijk is om toch een gesprek aan te gaan met je huisarts. Hij zou naar aanleiding van jouw hulpvraag juist op zoek moeten gaan naar de juiste, wetenschappelijk verantwoorde informatie in plaats van star vast te houden aan zijn eigen inzichten. Het is belangrijk voor jou, maar ook voor andere voedende moeders in jouw regio die graag Syntocinon willen gaan gebruiken en dan hoogstwaarschijnlijk tegen ditzelfde probleem aanlopen (je huisarts “opvoeden” is dus voor een goed doel :wink: ) Wat mij betreft mag je bovenstaande informatie gerust aan hem voorleggen. Verder zou je de Landelijke Standaard “Zwangerschap en kraamperiode” mee kunnen nemen ( http://nhg.artsennet.nl/upload/104/standaarden/M32/std.htm#tabel3#tabel3 ), waarin het volgende wordt aangegeven: “Voor vrouwen die gekozen hebben voor borstvoeding is -; vooral in het begin en op momenten dat het even niet zo goed gaat -; een actief steunende houding van de huisarts van belang om de borstvoeding voort te zetten. Borstvoeding dient de tijd te krijgen om op gang te komen. Kort na de geboorte aanleggen, rooming-in, voeden op verzoek en niet bijvoeden dragen bij aan het slagen van borstvoeding. Ter ondersteuning van de toeschietreflex kan eventueel oxytocine-neusspray worden voorgeschreven: 4 IE (eenmaal verstuiven) in één van de neusgaten enkele minuten voor het zogen.52”.

    Je zou de telefoonnummers van de borstvoedingorganisaties en telefoonnummers van lactatiekundigen mee kunnen nemen en je huisarts ter plekke verzoeken om telefonisch contact met deze disciplines op te nemen.



    Omdat er veel meer voedende moeders zijn die tegen problemen aan lopen als het gaat om het aanvragen van Syntocinon neusspray, wordt er binnen de VBN momenteel hard gewerkt aan een nieuw informatieblad voor zorgverleners over de toeschietreflex. Daarin wordt o.a. uitgebreid aandacht besteed aan Syntocinon. Maar ja, daar heb jij nu even niets aan :frowning:



    Een andere mogelijkheid is om je verloskundige te benaderen, want ook deze mag volgens mij recepten uitschrijven. Of eventueel de huisartsenpost benaderen?

Of wellicht kun je nog iets met de volgende tips (of misschien heb je dat al geprobeerd…): http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/afkolven_hoe_kolf_ik_genoeg_melk.html

@Yvonne Z. wrote:

Verder zou je de Landelijke Standaard “Zwangerschap en kraamperiode” mee kunnen nemen ( http://nhg.artsennet.nl/upload/104/standaarden/M32/std.htm#tabel3#tabel3


Op bv.com wordt uitgebreid aandacht besteed aan borstvoeding en medicijngebruik: http://www.borstvoeding.com/problemen/ziekte_en_medicijngebruik/blijf_borstvoeding_geven_1.html . Op de verklarende lijst medicijnen en borstvoeding voor professionals is de Syntocinon terug te vinden, onder oxytocine: http://www.borstvoeding.com/problemen/ziekte_en_medicijngebruik/medicijnenlijst_bv_professionals.html . Deze documentatie zou je eventueel ook nog kunnen voorleggen aan je huisarts.

En nu zal ik ophouden met spammen hoor :oops: :shifty: :wink:

zal ik er één aanvragen op recept? :silenced: :shifty:

gewoon blijven proberen… hier gelukkig een erg makkelijke HA.

enne, anders gewoon een nadere ha bellen en het probleem voorleggen, wellicht dat hij/zij je wel wil helpen, kan me niet voorstellen dat iedereen wil tegenwerken

Yvonne, wat een info joh :clap:

Ik zal er eens langs gaan, bij de assistente bereik ik echt niets.



@Yvonne Z. wrote:

Of wellicht kun je nog iets met de volgende tips (of misschien heb je dat al geprobeerd…): http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/afkolven_hoe_kolf_ik_genoeg_melk.html




Die tips heb ik inderdaad al geprobeerd, maar het schiet gewoon niet toe aan één kant. De andere kant spuit wel ondertussen, die moet denk ik compenseren 8)

De vraag is of de neusspray wel helpt. Als jij eerst je “goede” borst geeft wordt er al oxytocine vrijgemaakt in je hersenen dus dan zou de langzame borst geen probleem meer moeten hebben met de toeschietreflex. Of hij het dan wel zou doen als je synthetisch oxytocine zou gebruiken? Nou ja, proberen kan geen kwaad natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat de huisarts twijfelt aan de indicatie. Heb op dit forum meer gelezen over vrouwen die een “goede” en een veel minder goede borst hadden. Dus het is iets dat vaker voorkomt. Lastig probleem :frowning: !

@Sija wrote:

De vraag is of de neusspray wel helpt. Als jij eerst je “goede” borst geeft wordt er al oxytocine vrijgemaakt in je hersenen dus dan zou de langzame borst geen probleem meer moeten hebben met de toeschietreflex. Of hij het dan wel zou doen als je synthetisch oxytocine zou gebruiken?


Soms kan het psychische effect al voldoende zijn om de melk wél goed los te laten :slight_smile:

@lydia wrote:

@Yvonne Z. wrote:
Of wellicht kun je nog iets met de volgende tips (of misschien heb je dat al geprobeerd…): http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/afkolven_hoe_kolf_ik_genoeg_melk.html




Die tips heb ik inderdaad al geprobeerd, maar het schiet gewoon niet toe aan één kant. De andere kant spuit wel ondertussen, die moet denk ik compenseren 8)


Borstcompressie stimuleert de tsr ook, dat zou je nog kunnen proberen?

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al_even_bezig/borstcompressie.html

@Yvonne Z. wrote:

@Sija wrote:
De vraag is of de neusspray wel helpt. Als jij eerst je “goede” borst geeft wordt er al oxytocine vrijgemaakt in je hersenen dus dan zou de langzame borst geen probleem meer moeten hebben met de toeschietreflex. Of hij het dan wel zou doen als je synthetisch oxytocine zou gebruiken?


Soms kan het psychische effect al voldoende zijn om de melk wél goed los te laten :slight_smile:




Maar is dat dan rechts gebonden :wink: dat effect?



Ik ben gewoon benieuwd hoe het werkt. Borstcompressie :think: gaat een wereld voor me open joh. Kan het in ieder geval proberen toch?

Heb de spray :dance:



Was op het cb en de wijkvp. vroeg hoe hij 's nachts sliep. Ik vertelde dat hij nog elke nacht 1 a 2 keer per nacht komt, en dat dat nogal vermoeiend is. Daarnaast wil hij ook om de 3 uur drinken overdag.



Ze vroeg of ik dacht dat dat een patroon was (met als tip erbij om hem een paar nachten te laten huilen maar dat zie ik niet zitten) of dat ik dacht dat het aan de voeding lag. Ik vertelde dat hij dus aan 1 borst drinkt.



Ze vroeg waarom en ik vertelde over de tsr links, en toen begon ze over die spray. Haar idee was dat ik dan 2 kanten per keer kan geven en dat hij dan langer op een voeding kon doen.



Langs drie apotheken en 2 artsen geweest :wink: en uiteindelijk weer mijn eigen huisarts gebeld en die schrijft de spray dus wél gewoon voor :dance:



Hij drinkt nu aan 2 kanten en houdt het véél langer vol en komt nu veel later in de nacht en maar 1 keer :smiley:

Jippie!!! Dan wordt het ineens een stuk makkelijker volhouden he met zulke kleine hulpjes.

Ik vind het echt absurd, die tegenwerking om een neusspray syntocinon. Ik heb dat al vaker gehoord… ik krijg het gewoon op herhaalrecept.



Toen ik was bevallen van Jody en weer ging kolven, heb ik gewoon weer de herhaalreceptenlijn gebeld, en een flesje op het oude recept van mijn vorige kindje aangevraagd… en ik kreeg het gewoon…



Lekker Lydia, dat je hem nu ook hebt! Het scheelt echt een stuk, met of zonder neusspray!

Geweldig, Lydia! :thumbup: :dance: