en dan is het weekend

hoe gezelllig is het bij jullie in het weekend :shifty:



Het begon hier vrijdag middag al (is dan om 12 uur uit) en echt gisteren en vandaag de hele dag soort van niet luisteren, alles tegendraads - ik geloof dat hij nog geen vijf minuten echt iets voor zichzelf gedaan heeft.



Vooral veel aan zijn zusje zitten en uitdagen wat natuurlijk gedoe geeft, wild, druk en als ik niet oplette dingen kapot maken oid.



Zijn er ook scholen die zeven dagen per week les geven 8)

hier nog helemaal geen last van eigenlijk. Nano is eigenlijk zelfs beter in zichzelf vermaken dan ooit te voren. Is nu al dagen zoet met het bouwen van een houten knikkerbaan :thumbup:



maar vervelend dat lasse in de weekenden zo druk en vervelend is. Misschien hem wat extra uitdagend speelgoed aanbieden?

Wat is extra uitdagend speelgoed??



Hij heeft pas zo’n laptopje gehad om meer in de weer te kunnen met cijfers en letters en ook wat spelletjes erop. Hij heeft lego gehad voor zijn verjaardag.



Ik weet niet wat het is, hij vraagt enorm veel aandacht en loopt maar te klieren. Maar hij kan zich ook niet focussen - is heel beweeglijk. Alleen als we met hem gaan lopen of hij fietsen dan is er soort van rust. Of met hem voetballen ed. Maar ja daar heb ik ook geen zin in vanaf sochtends zes uur :shifty:



En luisteren echt voor geen centimeter.



Het is niet dat we dit helemaal niet van hem kennen maar nu was het wel heel extreem. Ik kijk er ook wel naar uit dat hij wat meer met andere kindjes buiten kan gaan spelen. Dat wil hij wel heel graag maar ja vandaag was er niemand buiten :shifty:



nena is wat dat betreft van begin aan een heel ander kind, kan zichzelf veel beter vermaken en tutten met bakjes en dingetjes. Nooit lasse zijn sterke kant geweest.

en als je hem dan in de tuin laat razen? Of vindt ie dat niet leuk alleen?

@fiep klophout wrote:

en als je hem dan in de tuin laat razen? Of vindt ie dat niet leuk alleen?




Dat altijd al het probleem van lasse geweest die vind niet zo snel iets alleen leuk. Ik hoef hem ook echt niet met fiets buiten te zetten want hij staat elke minuut onder het raam of wil binnen de kortste keren weer naar binnen. Tenzij er andere kindjes zijn maar zijn er meestal niet.



Zolang je je helemaal met hem bezig houdt heb je nergens last van :shifty:



Voor hij naar school ging leek dit wel steeds beter te gaan, hij kon heerlijk op de grond met autootjes liggen spelen ed. Ik begon echt licht te zien aan het einde van de tunnel maar na een weekend als deze zakt de moed me weer in de schoenen.



Op school lijkt het allemaal erg goed te gaan en de juf is erg tevreden en hij is lief en doet goed mee en alles - ligt leuk in de groep en maakt vriendjes en hijvind het geweldig. vooral het gymen, vraagt hij elke dag naar of ze weer gaan gymen. En het buitenspelen wat ze daar veel doen op een groot soort van bosachtig binnenterrein vind hij ook geweldig. Dan is het weekend thuis toch minder enerverend 8)

@Bella wrote:

hoe gezelllig is het bij jullie in het weekend :shifty:



Het begon hier vrijdag middag al (is dan om 12 uur uit) en echt gisteren en vandaag de hele dag soort van niet luisteren, alles tegendraads - ik geloof dat hij nog geen vijf minuten echt iets voor zichzelf gedaan heeft.



Vooral veel aan zijn zusje zitten en uitdagen wat natuurlijk gedoe geeft, wild, druk en als ik niet oplette dingen kapot maken oid.



Zijn er ook scholen die zeven dagen per week les geven 8)






mijn verhaal :wink:

Ik weet niet waar je precies woont, maar er zijn verschillende natuurspeeltuinen in het land. Een soort bos waar heerlijk geravot kan worden, hutten bouwen, bomen klimmen, met water en zand kliederen.

Als mijn adhd-ertje niet te hanteren is gaan we daarheen een paar uur, heeerlijk vinden ze het allemaal!

Daarna gaat het dan thuis vaak helemaal goed.

Ik ben er van overtuigd dat spelen in de natuur heel belangrijk is voor kinderen, het geeft rust, zorgt ook dat je kind zich beter kan concentreren en dus ook makkelijker in rust thuis speelt (ik heb "het laatste kind in het bos’ gelezen, superboek over dit onderwerp).



Sterkte ermee!

Ik ga ook meestal wel wat met hem doen, heb om die reden ook een abo op de dierentuin genomen en we wonen dicht bij bos en gaan vaak wandelen. Maar ja om zes uur ni de ochtend sta ik nog niet klaar om dit soort dingen te doen meestal na dutje van Nena in de middag.



En eht was dit weekend ook wel erg extreem.



Hij vroeg ook zowel op zaterdag als zondag of hij naar school mocht en was vanochtend om 5.30 weer wakker en in de weer. Proberen we hem tegenwoordig te leren zichzelf te vermaken tot 7 uur :shifty:



maaruh ik zal ook eens zoeken naar een natuurspeeltuin in de buurt voor als het wat warmer wordt.

er zit er iig een in amersfoort, ik dacht ook in utrecht een soort bio speeltuin te hebben gezien, maar die kan ik opeens niet meer vinden. Wel bouwspeeltuinen, 2 stuks, dat is vast ook iets heel verantwoords :angel:



(i love natuurspeeltuinen hoor, al klinkt mijn laatste opmerking vast vreselijk cynisch)

hebbes http://www.moestuinutrecht.nl/

:inlove:



maar goed, uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om leuke uitjes bedenken, maar om hem thuis te kunnen laten vermaken…nano heeft zich gisteren zeker 1,5 uur vermaakt met het herschikken van al mijn theezakjes in de theedoos…ik geloof dus dat ik een slecht iemand ben in dezen om je advies te geven… :angel:

haha wat een braaf kind zeg :lol:



Het werkte bij ons wel heel erg goed om wel 's morgens (niet om 6u hoor) er op uit te gaan. Inderdaad rond 7u opstaan, ontbijten en dan lekker naar buiten, energie kwijtraken. De middag verloopt dan vaak wat makkelijker, dus misschien is het wat om dat om te draaien?

@knollie1 wrote:

@Bella wrote:
hoe gezelllig is het bij jullie in het weekend :shifty:



Het begon hier vrijdag middag al (is dan om 12 uur uit) en echt gisteren en vandaag de hele dag soort van niet luisteren, alles tegendraads - ik geloof dat hij nog geen vijf minuten echt iets voor zichzelf gedaan heeft.



Vooral veel aan zijn zusje zitten en uitdagen wat natuurlijk gedoe geeft, wild, druk en als ik niet oplette dingen kapot maken oid.



Zijn er ook scholen die zeven dagen per week les geven 8)






mijn verhaal :wink:




En de mijne :? :wink:



Ik denk eigenlijk bij Sven dat het voornamelijk vermoeidheid is. Vaak een beetje wit snoetje, rode wangen… Dan weet ik wel hoe laat het is. En hoe groter de vermoeidheid hoe groter de drama’s die geschopt worden. Hij valt gelukkig nog wel eens 's middags in slaap in het weekeind. Daarna is hij vaak een stuk beter te pruimen.

HEt lijkt inderdaad soms of ze heel veel energie hebben maar dan is hij soms ook gewoon heel moe.



Fiep volgens mij heeft Nano hele handige genen ergens opgedaan :mrgreen:



Wij proberen lasse af en tooe ook een dutje te laten doen op woe, vrij of weekend en in begin lukte dit nog wel maar de laatste tijd weinig succes. Vaak is hij dan wel rustiger omdat zijn zusje ligt te slapen en is het prettiger 1 op 1 contact met hem te hebben of hij laat jou dutten terwijl hij een filmpje kijkt of naast jou ligt te spelen. En hij is helemaal into spelletjes lately (zo lang hij wint dan anders is het niet eerlijk natuurlijk :mrgreen: ) en dat is dan wel heel leuk met hem te doen als nena er niet doorheen loopt te stieren.



Maar inderdaad eerder op de dag er al op uit - vind me zelf al een hele piet nu we actiever zijn in de ochtend nu we toch naar school lopen ed. Maar ook op de niet school dagen - maar ja ik ga liever iets doen en kan beter iets gaan doen dan dat het alleen strijd en gezeik is want daar knapt ook niemand van op.

Zou het mss. helpen als je van te voren met hem afspreekt wanneer je samen met hem iets gaat doen. Mijn zusje doet dit met haar zoon. Dan is dinsdagmiddag hun "samen speel"middag en hij is hier door veel beter zelf gaan spelen.

Je kan mss op danderdagavond afspreken dat je vrijdagmiddag na het eten een urrtje met hem gaat … en dan op vrijdagavond afspreken wanneer je samen iets doet op zaterdag (ochtend).

@Chrisje wrote:

Zou het mss. helpen als je van te voren met hem afspreekt wanneer je samen met hem iets gaat doen. Mijn zusje doet dit met haar zoon. Dan is dinsdagmiddag hun "samen speel"middag en hij is hier door veel beter zelf gaan spelen.

Je kan mss op danderdagavond afspreken dat je vrijdagmiddag na het eten een urrtje met hem gaat … en dan op vrijdagavond afspreken wanneer je samen iets doet op zaterdag (ochtend).




Ik zal hier eens over na denken - sowieso is structuur in dit huis soms ver te zoeken omdat we beide wisselende diensten werken en dus ook wisselend thuis zijn met de kinderen (en om het weekend enzo) en we ook geen vaste ochtend rituelen hebben. Nu ben ik niet zo van de vaste rituelen maar soms verlang ik daar wel eens naar met lasse. Misschien eens samen met Roel (de vader in kwestie) kijken of we eea toch meer een vast iets kunnen maken want nu weet ik het soms zelf niet eens. En lasse is wel een kind die veel behoefte heeft aan duidelijkheid en altijd erg op zoek is naar grenzen.

Hoi, ik ben dan het zusje in kwestie (van chrisje) en toen ik nog onregelmatig werkte had ik een schema hangen wanneer ik thuis was, en ook wanneer het de dag was dat papa ze in bad zou doen, welke dag hij naar de bso ging. en dat met magneetjes op een blad zodat je dat elke week weer in kan plannen. Is lastig om vol te houden (tenminste voor mij als mss chaos wel) maar ik merkte wel dat mijn oudste er houvast aan had omdat hij de grote lijnen wist.



groetjes



ik reageerde eigenlijk alleem op het laatste en had je vraag niet echt gelezen :oops: , maar toch denk ik dat je er mss iets aan kunt hebben.mijn oudste speelt nu dus eindelijk wel alleen maar ja hij is 6, met de tijd gaat alles beter… 8)

Het is hier ook wel een combi van dingen hoor - los van de tips die handig zijn heb ik een zoon met een zeer pittig karakter die soms dingen perse nu wil doen en niet wil wachten en tot het gaatje gaat om zijn zin te krijgen. En dat vergt veel standvastigheid van ons.



En dan is hij nu moe en hele week achter de rug en het lijkt momenteel in volle vaart aan de orde.



Voel mezelf momenteel ook niet heel goed en dat is dan ook niet handig.



Maar ja een soort van programma van wat we in het weekend gaan doen en ons daar aan vasthouden kan al een begin zijn. Hij heeft vanochtend al om 7.30 zijn regenpak en laarzen aangetrokken omdat hij vandaag met zijn regenpak naar buiten wilde.



We zouden om negen uur spelletjes gaan doen en tussen 8 en 9 was het een en al gezeik tot ik zo uit mijn plaat ging dat hij ineens lief met zijn autootjes heeft gespeeld en we daarna om 9 uur spelletjes hebben gedaan.



Vanmiddag met papa naar buiten en ze zijn net met ruzie thuisgekomen en lasse kon gelijk op de gang daar hij niet geluisterd had, nu gaat het weer goed.



Dat van soachtends vroeg naar buiten krijg ik niet voor elkaar hoor - ik wil ook even wakker worden en het is koud - misschien van de zomer.



En ik hoop met de tijd dat het bij hem ook makkelijker wordt.



Mijn moeder vertedel dat wij de eerste maanden dat we op school zaten ook niet te genieten waren :shifty:

Nou dit weekend is het weer mijn beurt zeg maar (manlief nachtdiensten wat wel de zwaardere weekenden zijn) maar het helpt me wel om zelf een soort van structuur bedacht te hebben.



Heb ze vanochtend ook voor naar beneden gaan aangekleed zodat naar buiten gaan ook makkelijker zou worden voor het dutje van Nena.



Heb bedacht dat ik om 9 uur met ze ga tekenen of spelletje doen en rond 10 uur naar buiten en vandaag van 12 tot 14 met beide kids geslapen na een kort nachtje (en lasse moe van de hele week)



En vanmiddag oko nog naar buiten geweest.



Het was twee weken geleden wel erg heftig en vorige weekend had Roel ook nog de nodige aanvaringen maar ging het al beter. Ik moet wel duidelijk zijn, en zijn oren zitten nog regelmatig dicht maar al met al geen slechte dag met mijn zoon :thumbup:



Ik denk door een soort van programma ik de strijd kan voorblijven en dat het daardoor een stuk prettiger blijft. En naar buiten om te rennen helpt ook - in de middag waren er ook wat kindjes die hij van school kent in een speeltuintje verderop en daar heeft hij ook lekker mee kunnen rennen enzo en dat vind hij zo leuk.



Op naar de zondag :mrgreen: