oooh echt… tof!! ik kan er gewoon na verlangen! zie wel op tegen alles hoor, de kans is heel groot dat de diagnose gewoon komt.
Maar hoe ziet een onderzoek eruit? vragenlijsten? gesprekken? toesting? oid??
Ik had eerst een intakegesprek. Voor dat gesprek heb ik een heel boekwerk in moeten vullen aan open vragen. Bij het gesprek zelf heb ik een vragenlijst in moeten vullen waaruit bleek dat de kans op ADHD wel erg aanwezig was. Toen is het daadwerkelijke onderzoek gestart.
Ik ben samen met mijn ouders (die moesten de vragen over mijn kindertijd beantwoorden) geweest voor een ‘interview’ waarin vragen werden gesteld over nu en vroeger.
Ik vond het uiteindelijk heel erg meevallen, maar zag er wel wat tegenop. Ik kreeg echt het gevoel dat ik alleen maar zat te vertellen wat me allemaal wel niet lukte zeg maar. Maar uiteindelijk was het gewoon echt goed.
waar heb je het gedaan? jou woonplaats is dacht ik wel een beetje in mijn buurt…
was al bang dat evt mijn ouders mee moesten. Tja…die zitten daar niet zo op te wachten, stel nuchtere boeren!
Oh, dat is wel vervelend zeg, als je ouders er zo tegenaan kijken.
Mijn ouders hadden er geen problemen mee, sterker nog, mijn moeder raadde mij dat onderzoek aan.
Ik ben bij Eleos in Amersfoort geweest. (wel een christelijke grondslag, maar volgens mij kunnen ook niet-gelovigen daar wel terecht, ik weet niet wat voor jou van toepassing is )
Ik zou het niet van je ouders af laten hangen… Wie weet reageren ze wel anders dan je verwacht. En zo niet, dan zou ik zonder ze gaan (wel vooraf even met de onderzoeker/instelling bespreken). Ik bedoel, er zijn ook mensen die hun ouders niet meer hebben, die zouden anders nooit onderzocht kunnen worden. Probleem kan dan wel zijn dat de symptomen vanaf de kindertijd aanwezig moeten zijn en dat ze dat dan niet vast kunnen stellen, maar als je bv. schoolrapporten hebt waarin dingen staan, dan kan dat ook in het onderzoek worden meegenomen (vaak willen ze schoolrapporten van de basisschool sowieso zien).
Mijn broer is ook getest, hij heeft 27 april de uitkomst gekregen. En hij heeft geen schoolrapporten meer en mijn moeder leeft nog wel, maar mijn vader kan niets bevestigen want… al dementerend. Ze komen echt wel tot een conclusie hoor.
Broer heeft zelfde als onze zoon… Asperger, active but odd… voor mij geen verrassing want Peet en Asperger waren juist voor mij de reden om broer te zeggen… laat je eens testen, Peet gedraagt zich in veel opzichten exact als jij…
ieuw… i vind het zo spannend… heb zo de intake! brrr… :oops: :?
Hoe was het?
jah… best spannend, gek mannetje die arts die ik had… haha! maar dat zal wel leraan liggen dat alle psychiaters soms zweverig ed zijn.
Hij zag zeker een aantal behoorlijke kenmerken van adhd, ipv nog eerst een aantal adviesgeprekken wilde hij meteen over gaan tot het diagnostisch interview oid? geen idee wat het allemaal is, ik hoor het volgende week.
Streven is om voor 10 augustus definitief te hebben hoe en wat en de medicatie. blijf het spannend vinden, ondanks dat hij toch al door heeft laten schemeren dat hij de kans zeer klein acht dat ik zonder diagnose weg ging, aan het einde van de ‘behandeling’.
Best wel spannend ja… laten uitschijnen dat … 10 augustus is vlug, da’s goed !
Spannend! Ze hebben bij mij inderdaad ook een soort van interview afgenomen. Ze stellen je gewoon een bult vragen en al pratende schrijven ze van alles op.
Bij mij was dat interview met mijn ouders erbij. Eerst kreeg ik de vraag voor nu. En daarna kregen mijn ouders een zelfde soort vraag, maar dan over mijn kindertijd.
Het klinkt eng, maar het is goed te doen. Was het een psychiater, of een psycholoog waar je bij was?