EMDR

Ik had een vraagje.

Ik heb een traumatische bevalling achter de rug.

Nu zit ik er over te denken om een EMDR therapie te gaan doen.

Maar deze bevalling is nog maar 6 weken geleden.

Is dat dan niet te vroeg om een trauma verwerkings therapie te ondergaan.

Ik heb al eerder EMDR ondergaan maar dat was voor dingen van vroeger en mn eerste bevalling,

weet iemand hier iets meer over

Beste Knollie,

Voor alles wat traumatisch is, geldt: zoek zo snel mogelijk hulp. Of het het nu EMDR is of gewoon praten over wat je is overkomen hoe sneller je er mee begint hoe beter.

Overleg met je huisarts of evt. met de psy. Blijf er in ieder geval niet alleen mee zitten. Als je bij een psy EMDR hebt gedaan kun je misschien bij diezelfde psy terug voor nog een keer EMDR. Anders toch bij iemand anders hulp zoeken. De huisarts is dan de aangewezen persoon om samen met jou op zoek te gaan naar iemand die in deze situatie bij je past.

Sterkte meid! :hug:

Volgens mij wordt EMDR toegepast om vastgelopen verwerking van traumatische ervaringen weer op gang te helpen.

Officieel kan je pas een posttraumatische stressstoornis spreken als o.a. je klachten meer dan 3 maanden aanwezig.

Ik denk dus niet dat EMDR op dit moment voor jou een goed moment is?

Misschien dat het praten met een therapeut wel voldoende zou zijn? Ik zou dan wel iemand zoeken die eventueel EMDR kan toepassen, zodat als je klachten niet weggaan door praten je alsnog bij dezelfde therapeut kan blijven voor EMDR ondergaan.

Sterkte :hug:

Een posttraumatische stress-stoornis wordt gediagnosticeerd als je langer dan EEN maand last hebt van klachten als herinneringen, nachtmerries, angsten, vermijden, slaapproblemen, schrikachtigheid, concentratieproblemen, woede-uitbarstingen. Dit alles als gevolg van een traumatische gebeurtenis.

Als jij 6 weken na je bevalling nog steeds dit soort klachten hebt, gerelateerd aan je bevalling is het zaak zo snel mogelijk hulp te zoeken. EMDR is zeker een mogelijkheid, maar niet de enige. Vraag om hulp bij je huisarts of bel de therapeut bij wie je eerder een EMDR behandeling hebt ondergaan. Sterkte ermee!

Ik was in de veronderstelling dat ik een keer ‘3 maanden’ had gelezen, maar nu zie ik inderdaad ‘1 maand’ staan, sorry.

Kan gebeuren he, ik moest ook even het boekje erbij pakken hoor :wink: