eisprong

Misschien is dit een hele domme vraag maar iedereen praat hier zo over wanneer de eisprong is. En ik heb dus werkelijk geen flauw idee wanneer de mijne is! Hoe weet je dat nou?

Of je hebt een heel regelmatige cyclus en dan kun je het ‘ongeveer’ uitrekenen (ergens midden in je cyclus). Of je doet ovulatietesten en dan heb je meer zekerheid (je eisprong kan ook iets voor of na het midden van je cyclus liggen).

Of je temperatuurt elke dag voor je opstaat op hetzelfde tijdstip (basale temperatuur) en wanneer je temperatuur stijgt is je ei de dag ervoor gesprongen. Met die methode ‘mis’ je dus eigenlijk je eisprong omdat je het meest vruchtbaar bent de dagen VOOR je eisprong. En met stijgen wordt bedoeld een paar tienden stijging dus niet van 36,5 naar 37,5 maar bv van 36,5 naar 36,7 telt al.

Als laatste methode is er ook nog het bekijken. Dus een cyclus via het ziekenhuis volgen (gebeurd alleen bij bepaalde indicaties zoals PCOS of te korte luteale fase) waarbij je het follikel ziet groeien en ergens tussen de 20 mm en 25 mm springt dan meestal het ei.

Eigenlijk allemaal behoorlijk omslachtig behalve het ‘gokken’ wanneer je een regelmatige cyclus hebt. In de meeste gevallen kun je zelf wel ongeveer aan je lijf en libido nagaan wanneer je ei op springen staat.

Je maakt meer vruchtbaar slijm (doorzichtig, rekbaar, elastisch) aan en je libido stijgt vaak ook al doordat je lijf meer progestron gaat aanmaken om je baarmoederslijmvlies voor te bereiden op een evt bevrucht eitje dat wil gaan innestellen. :wink:

ahjaaa dat slijm, I know. Dat heb ik altijd zo als ik pas ongesteld ben geweest. Voor de eerste helft maar zin heb ik vaak zo een paar dagen voor dat ik het moet worden. Alsof het dan nog ff snel snel moet ofzo. Hmm ik ga een thermometer kopen en het ff uitzoeken want het irriteert me. Maar als het in die eerste paar dagen zo was dan heb ik dus nu serieus kans om zwanger te zijn, alhoewel, ik denk het niet maarja, hmm thermometer kopen maandag.

Het is het handigst om met temperaturen te starten op de 1e dag van je menstruatie. Dan krijg je een handig cyclus overzicht.

Ik heb het ook hoor, voel mijn eisprong ook nooit. Had wel afgelopen donderdag in de avond steeds meer last van ongikramp, op een gegeven moment was dat voorbij. En dan denk ik, was dat dan mijn ei? Vanmorgen was mijn vruchtbaar slijm weg…



Als ik nu weer ongesteld ga worden, ga ik denk ik ook eens tempen, want heb helemaal geen idee of ik überhaupt wel een eisprong heb…

Hahaha je zult heus wel een eisprong hebben. Enne ik heb altijd zo een paar dagen voor mijn menstruatie een beetje bloed en dan drie dagen later pas weer de rest dus ik weet niet of ik dan die eerste dag moet beginnen of als alles komt.

@wannabe keukenprinses wrote:

Hahaha je zult heus wel een eisprong hebben. Enne ik heb altijd zo een paar dagen voor mijn menstruatie een beetje bloed en dan drie dagen later pas weer de rest dus ik weet niet of ik dan die eerste dag moet beginnen of als alles komt.




Dat weet ik dus niet, of ik wel een eisprong heb. Je kan wel ongesteld worden, maar dat zegt niks of een eitje wel gesprongen is.

@wannabe keukenprinses wrote:

Enne ik heb altijd zo een paar dagen voor mijn menstruatie een beetje bloed en dan drie dagen later pas weer de rest dus ik weet niet of ik dan die eerste dag moet beginnen of als alles komt.




Je moet minimaal 3 dagen achter elkaar bloeden om het een menstruatie te noemen, dus beginnen met tellen als de rest komt.



Amy, de kans dat je een eisprong hebt met een cyclus tussen de 25 en 35 dagen is wel vrij groot. Maar je weet het idd nooit zeker. Temperaturen kan een goede methode zijn om een eisprong aan te tonen, het is bij mijzelf veel betrouwbaarder gebleken dan ovulatietesten.

Ok, dankje!

WK hier ook getempt om inzicht in mijn cyclus te krijgen destijds om zwanger te orden van Eva en ook dit keer. Ik vind het een hele fijne manier om inzicht te krijgen. Als je eens een voorbeeld wilt hebben van zo’n temp kaart dan heb ik wel een paar voor je :wink:



Maare wil je gewoon inzicht of gaat S een broertje of zusje krijgen?

Eh, ja, ik wil graag dat de S een broertje of zusje krijgt… :wink:

Ik hou meestal mijn afscheiding in de gaten.

ja maar dat temperaturen, moet dus eerste dag van je ongesteldheid smorgens, lees ik… ik heb net iets bloed verlies, en is middag, hoe kan ik dan beginnen met temp…

want dan zal ik daar eens mee beginnen en dan als het hoog is, moet ik dan knutselen…

Je kan dan gewoon morgenochtend beginnen…het is wel belangrijk dat je het doet als je nog in bed ligt zonder dat je al actief bent geweest.

En ja je kan wel knutselen maar als je temp hoog is is je ei al geweest…



Als je een stabiele menstruatie hebt is dit een hele goede manier…ik kon na een paar maanden precies zien wanneer ik mijn ei kreeg omdat het heel stabiel was. Mijn temp was laag heel stabiel en hoog ook heel stabiel. Je temp moet trouwens wel met 0.3 punten hoger zijn en dat minstens 3 dagen anders telt het ook niet, als er daarna wat schommelingen in komt is niet erg.

ik zal het ook niet weten, voel het ook niet…

beetje uitgerekend… en maar hopen met om de dag te knutselen.

:oops: