Hallo,
ik heb al op internet gekeken, maar kom niet echt een antwoord tegen op mijn vraag.
Ik ben nog niet heel lang gestopt met de pil (paar maandjes) mara mijn cyclus rommelt nog aan alle kanten. een keer een cyclus van 25 dagen en de laatste keer 1 van 46 dagen met daar tussen drie keer een soort bloeding of bruin verlies. ben daarom een week of twee voor mijn laatste keer ongesteld gaan tempen. temp voor NOD was even laag als na NOD, dus ik dacht geen eisprong. Nu temp ik nog steeds. ik heb afgelopen week, 15 dagen na NOD een dag of twee helder draderig slijm gehad, dus ik dacht aan mn eisprong. alleen nu is mijn temp helemaal niet gestegen. dus dat klopt dan toch niet: eisprong = hogere temp toch?
Kan je meerder ekeren per cyclus helder slijm hebben als teken van eisprong oid?
Hopelijk hebben jullie antwoord voo rmij.
Gr, tiene
Als je eisprong eraan komt verschijnt dat heldere slijm waar je draadjes van kunt trekken. Dat is je LH piek, die dus vanaf ong 24 uur voor je werkelijke eisprong begint. Pas NA je eisprong gaat je temperatuur omhoog omdat je lichaam op de plek van het gesprongen eitje het corpus luteum (geel lichaam) gaat vormen. Dit zorgt ervoor dat je lichaam meer progesteron aanmaakt waardoor je temperatuur stijgt.
In al die processen kan dus iets niet helemaal goed zitten want alle omstandigheden moeten dus ‘perfect’ zijn. Je lichaam is enorm veeleisend . Het nadeel van de temperatuur methode is wel dat de verschillen zo klein zijn (0,3-0,5 graad verschil) en als het tijdstip bv een half uur afwijkt van de dag ervoor de meting al niet helemaal correct meer kan zijn. Teveel factoren dus weer.
Daarbij je bent op een niet correct tijdstip begonnen met tempen. Dit start je het beste op cyclusdag 1 als je net ongesteld bent. Dat is dan wat je noemt je ‘basistemperatuur’. Enkele dagen voor je NOD kan je temperatuur nl al gezakt zijn waardoor je de stijging misgelopen kunt zijn. Is het trouwens zo dat je cyclus telkens langer wordt of wisselt dat ook? Veel vrouwen gaan ervanuit dat een ‘normale cyclus’ 28 dagen moet zijn omdat dit met de pil ook zo is, maar jouw eigen cyclus kan bv wel 32 of 35 dagen zijn. Dus wie weet is je lichaam daar wel naartoe aan het werken?
Zou je meer zekerheid willen hebben is overgaan op ovulatietesten misschien een optie. En als je het helemaal niet meer vertrouwd; naar je huisarts voor een doorverwijzing. Helaas doen ze dit niet echt snel en laten ze je meestal ong 6 maanden tot 9 maanden aanklungelen. Afhankelijk van hoe lang je cyclus is. Stel je hebt bijna iedere keer een cyclus van 40 dagen of meer willen ze nog wel eens eerder actie ondernemen voor het doorverwijzen.
Maar er is nog geen reden voor paniek hoor, je lichaam moet zo ontzettend wennen aan het op eigen kracht de cyclus regelen dat die 6-9 maanden niet voor niets gekozen is door artsen.
Ik heb meestal zo’n 4 dagen voor mn ei de bekende slijmpjes. En je temperatuur stijgt inderdaad pas na je eisprong. Dus het kan nog zijn dat hij gaat stijgen. Ik was ook begonnen met tempen, maar mijn temp verschilt te veel, dat had geen nut.
Hallo,
Alles wat je over tempen schreef wist ik idd al. Ik ben wel op tijd begonnen, alleen voor NOD, maar dus ook temp van basisdag en daarna. weet dat temp stijgt na eisprong en vandaar dus mijn vraag. maar bedankt voor de extra info. alleen toch nog een vraag:
wijst draderig helder slijm altijd op een eisprong, zo ja, kun je dat hebben ook zonder eisprong?
Hoe vaakper cyslus kun je dat slijm hebben en wijst het dan nog wel op iets?
als je temp npu een hele cyclus niet stijgt: dna heb je dus of verkeerd getempt of geen eisprong?
Gr, tiene
Hoi Tiene,
Je kunt meerdere keren per cyclus dat vruchtbare slijm hebben. Ik had het soms op dag 11 al, dag 14 en dan bijvoorbeeld op dag 17. Op dag 19/20 verhoogde dan mijn temperatuur. (ik had een te late eisprong)
Op de site fertilityfriend.com kun je je temperaturen en vruchtbare slijmdagen invullen. Die helpt je dan bekijken wat er precies gebeurd.
Succes!
Do
HOezo een te late eisprong? kan dat ook dan?
alvast bedankt voor die i-site tip.
gr
Handig. Dank je