Eisprong en hormonen IUI

Hallo,



Wij waren laatst bij de gynaecoloog en deze besprak met ons de optie van IUI. Hierbij krijgt de vrouw hormonen om een gezonde eisprong op te wekken?? De kans op een tweeling werd volgens de gyn door die hormonen niet groter dan normaal.



Nu is mijn vraag: Er is mij altijd verteld dat als je menstrueert, dat dat betekent dat je in ieder geval een eisprong hebt. Dus waarom die hormonen dan?



En dan nog een vraagje: Ik heb afgelopen maand met ovulatietesten geen eisprong kunnen ontdekken. Ben ik slordig geweest in het testen, of kan het toch voorkomen dat je menstrueert en geen eisprong hebt?



Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Dankjewel!

groetjes, M.

Hoi

Ik zie dat je niet echt reactie’s krijgt.

Ik kan je helaas ook niet helpen.

Misschien dat je deze vraag aan de behandelend arts kunt stellen.



Heel veel su6 ermee…



Marinda

Hoi Margita,



Ik heb nog geen tijd gehad om op je vraag te antwoorden, dus vind je het goed als ik dat vanavond of morgen doe?

Wel jammer dat er niet meer mensen reageren, want er zijn hier een hoop mensen die ervaring hebben met hormonen en IUI.

Kom anders eens op ons IUI-topic kijken… daar kun je je vragen ook altijd stellen en zul je vast meer reacties krijgen!



Misschien zien we je daar!



Groetjes,

Jippie

Hoi

Ik wil hier wel even op reageren. Ik werd ook wel gewoon ongesteld maar achteraf bleek toch dat ik geen eisprong had. (heeft een jaar of twee geduurd voor ze er achter kwamen.) Ik was heel onregelmatig dus dat was helemaal moeilijk. Ik heb ook allerlei ovulatie testen gedaan(heeft me een fortuin gekost maar goed) en getemperatuurd maar bij mij was er ook niks te zien.

Ik ben toen aan de clomid gegaan(hormonen) samen met metformine (dat is voor het te veel schommelen van mijn bloedsuikers) en daarna had ik wel verhoging met het tempraturen en ook bij zo’n ovulatie test was wat te zien. dus dat kan wel.

maar vraag het je gyn daar zijn ze voor

groetjes en succes Poohpooh.

p.s kijk inderdaad eens bij de IUI topic daar zijn allerlei mensen die voor IUI gaan. Voor de 1ste en sommige voor de laatste IUI, je steekt er enorm wat van op. :wink:

Hoi Margita,



Over het algemeen is het inderdaad zo dat als je een (goede) cyclus hebt, en gewoon ongi wordt, dat je in de meeste gevallen dan ook een eisprong hebt. Maar er zijn ook mensen die wel normaal elke vier weken ongi worden, maar geen eisprong hebben. Hier zou je achter kunnen komen door je temperatuur op te nemen, dan zou je aan het verloop van je temp moeten kunnen zien of je een eisprong hebt en wanneer. Of je kunt ovulatietesten doen.



Het is wel zo met ovulatietesten, dat het niet altijd even betrouwbaar is. Als je echt op safe wilt spelen, dan zou je twee keer op een dag moeten testen. Maar ten eerste wordt het dan een hele dure bezigheid en ten tweede zit je er ook mee dat je voordat je de test doet in elk geval 4 uur van te voren niet mag plassen en dat is ook erg onpraktisch. Het feit dat jij geen eisprong hebt kunnen ontdekken met de testen, hoeft dus helemaal niet te zeggen dat je er ook geen hebt. Ik neem aan dat je 1x per dag getest hebt, en misschien heb je ook wel te veel gedronken van te voren, of teveel geplast in de uren daarvoor, enz. Dus dit hoeft niks te betekenen hebben. Ook moet je een ovulatietest elke dag op hetzelfde tijdstip doen, anders is het ook weer minder betrouwbaar. Een vriendin van mij heeft ook wel eens testen gedaan en kon ook geen eisprong vinden, maar achteraf bleek ze wel gewoon een eisprong te hebben, maar om een of andere reden had ze die gewoon gemist met de testen!



Als je met IUI bezig bent, is het meestal zo dat je aan de hormonen moet, ookal zou je van jezelf wel een eisprong hebben. Soms krijg je eerst 3x IUI zonder hormonen en als het dan nog niet gelukt is 3x met hormonen. De reden dat ze dit doen, is omdat je dan wat zekerder van een goede eisprong bent, en het heeft ook nog wel eens een positief effect op de kwaliteit van je eitje en het baarmoederslijmvlies. Ik denk dat je dan met het medicijn Clomid zult beginnen, dit zijn tabletjes en die moet je 5 dagen innemen, aan het begin van je cyclus (dag 3-7 ongeveer) en dan heb je rond dag 10 meestal een soort controle om te kijken of de Clomid werkt, dit kan in de vorm zijn van een echo of weer met ovulatietesten, dat kan per gyn verschillen. Ik heb altijd echo’s gehad.



Met Clomid heb je inderdaad heel erg weinig kans op een meerling. Het kan in principe wel, maar het is niet echt een hormoon wat heel erg stimulerend werkt. Dit komt omdat het een indirect hormoon is. Het heeft van zichzelf geen directe werking op je eierstokken, maar op je hersenen. Door Clomid geven je hersenen een bepaald stofje af, die dan de eierstokken stimuleren om een eisprong te laten groeien. En door die indirecte werking groeit er vaak dus maar één eitje, in uitzonderlijke gevallen twee of drie (maar dan laten ze de inseminatie soms niet doorgaan). Pas als je met pure hormonen gaat werken zoals Menopur of Puregon, dan worden de eierstokken actief gestimuleerd en is er een hele grote kans op een meerling. Maar die hormonen worden alleen voorgeschreven als je helemaal niet reageert op Clomid, dus dat is alweer een stapje verder. Over het algemeen wordt eerst begonnen met Clomid om te kijken of dat bij je werkt.



Ik heb zelf 2 jaar Clomid gebruikt en ik reageerde er niet goed op. Het sloeg de ene keer wel aan en de andere keer niet.Uiteindelijk werd ik er resistent voor en ben ik sinds januari overgestapt op hormooninjecties, Menopur. En dat werkt bij mij veel beter. Aanstaande donderdag zou ik ongi moeten worden na de 7e IUI-poging. Bij ons is er wel een duidelijke kans op een meerling, omdat er op het moment van de inseminatie in elk geval twee eitjes zaten, die zouden springen en misschien zelfs nog een 3e. Maar goed, dan moeten ze ook nog maar allemaal bevrucht worden en hoe groot is die kans? Een tweeling zouden we trouwens wel ontzettend leuk vinden, maar één beeb is ook goed, hoor! :mrgreen: :wink:



Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. En anders vraag je maar weer, je mag me altijd een pb-tje sturen. En anders kun je me vinden op het IUI-topic, waar ook een hele hoop andere meiden meeschrijven. Dus als je zin hebt om mee te kletsen, of je wilt wat weten, dan ben je daar van harte welkom!



Succes met alles!



Groetjes,

Jippie

Mijn vriendin is nu 7 weken zwanger dmv Clomid, gister heeft ze een echo gehad want ze bloedde iets, ze zagen niet 1 hartje maar liefst 2 hartjes kloppen!! :inlove:

Hoi M.



Ook ik heb al de nodige iui en clomid gehad, maar heb van mezlef een goede eisprong en wat jippie zei met meerdere eitjes gaan ze niet insemineren omdat is mij verteld de kans groter is op een meerling. Ik kreeg dus wel clomid om meerdere eitjes te laten rijpen zodat de kans groter is dat er een bevrucht zou worden.

De eerste poging met clomid had ik een overstimulatie en werd dus afgekapt, geen iui en ook mocht ik niet vrijen.

Toen een lagere dosering en twee keer steeds een eitje gehad en ook ik had zoiets van had ik net zo goed dus niet hoeven slikken.



Voor de derde poging gevraagd aan de gyn en die zei dat ze dan de iui beter konden mikken door de clomid en pregnyl. De laatste poging had ik een eitje van 18 mm en een van 15 mm, moest de volgende dag pregnyl zetten en nu afwachten maar.