Eindelijk poepen op de wc, maar nu 6/7 x per dag?

Een maand of 2 na haar 2e verjaardag was dochter plaszindelijk. Poepen duurde wat langer, alles geprobeerd, vanalles gehad maar ze durfde echt niet. Toen ineens van af en toe een klein poepje en zo langzaam aan is ze nu een week of 2 ook poep zindelijk. Ze durfde geen grote poepen te doen in haar bewoordingen. Nu dus wel. Alleen nu lijkt net met dat iets samen te vallen, ze poept namelijk zo’n 6 / 7 keer per dag. Er zit ontzettend veel lucht in haar buik, maakt veel lawaai, klaagt soms over buikpijn, het is aan de dunne kant en soms wat slijmerigs ertussen. Haar ontlasting is altijd aan de dunne kant geweest, heb dat altijd geweten aan het feit dat ze veel vezels eet.



Is dit herkenbaar? Kan het te maken hebben met het zindelijk zijn nu, dat ze elke keer probeert? Ik heb al ontlasting op kweek staan, of het misschien toch niet een parasiet is ofzo. Als dat het niet is, vraag ik me toch af wat het dan is. Oppas noemde al lactose, omdat haar dochter dat heeft en ze wel wat herkent daarvan.



Ik hoop gewoon de overgang naar wc of een virusje, maar wel toevallig dat het nu speelt.



Herkenbaar?

Zuigt ze veel op een speen of duim? Dit kan ook veel lucht veroorzaken in de buik. Ik zou het met de huisarts bespreken. Hoeveel dagen heeft ze al zo vaak ontlasting?

Rijstkorrel, ze zuigt niet op speen of duim. Het is nu een week of 2/3 denk ik, ongeveer tegelijk met het zindelijk worden. Oppas en kdv geven ook aan dat ze de ontlasting er vreemd uit vinden zien. De uitslag is binnen, niets gevonden. De huisarts belt me terug, want nu vraag ik me dus af wat ik hiermee verder moet. Afwachten omdat het misschien toch een toevallig tegelijkertijd virusje is, of kan het een allergie zijn ofzo? Eet ze teveel vezels? Of is het vele proberen te poepen een oorzaak?

Rick is ook sinds een paar weken poep-zindelijk.

Elke keer dat hij moet plassen probeert hij ook te poepen. Langzaamaan begint dat nu iets minder te worden.

Denk zelf dat het bij Rick te maken heeft met het wennen aan alles op de wc doen. Hij wil natuurlijk niet graag in zijn broek doen, dus elke keer maar even proberen.

Probleem is hier wel dat ze klaagt over buikpijn en het wel vreemd eruit ziet en ruikt, ook met slijm. Het staat nu nog een keer op kweek en een verwijzing voor de kinderarts omdat dit nu al te lang duurt.