Lara heeft besloten dat ei bij nader inzien toch best heel lekker is. Of in ieder geval is het zo leuk om net als papa enmama uit dat bruine balletje te eten, dat ze er helemaal blij van wordt.
Mijn vraag is dus: hoeveel ei mag een kind van haar leeftijd eigenlijk?
Vroeger moest je heel voorzichtig zijn met eieren, toen hoefde het weer niet, wat is het nu?
OP de site van het voedingscentrum:
KLIK
Staat 50 gram Vlees(waren), vis, kip, ei of vleesvervangers
per dag is aanbevolen.
Ten eerste vertrouw ik het voedingscentrum absoluut voor geen meter :mrgreen: .
En ten tweede is dat de aanbevolen hoeveelheid per dag. Maar het zegt niet hoeveel ei ik haar maximaal mag geven als zij het lekker vindt. Ze wil best een heel gekookt ei eten, maar is dat niet ongezond?
(weet jij trouwens wat een ei weegt :lol: )
Kaylee eet wel een heel ei hoor, gekookt of een roerbakei (beetje basilicum er doorheen, smult ze van)… Soms eet ze wel anderhalf… Wij eten max. 1 keer in de 2 weken ei.
Volgens het voedingscentrum mag een volwassene niet meer dan 3 eieren per week, vanwege de cholestorol. Maar over kinderen zeggen ze niks. Dus ik bellen met het voedingscentrum. Zegt ze: onze aanbeveling is maximaal 3 per week en 4 voor vegetariërs (huh? kunnen vegetariërs geen hoog cholestorol krijgen dan).
En voor kinderen?
Daar hebben wij geen aparte aanbeveling voor, dus u kunt de aanbeveling voor volwassenen gebruiken.
Maar maakt het dan geen verschil voor een kind van 1 jaar & 10 kilo of een volwassene van 29 jaar en 50 kilo?
Er is geen aparte aanbeveling voor, dus gewoon 3 per week :wall: .
Nou vertrouwde ik het voedingscentrum toch al voor geen meter, maar dit is wel helemaal lekker. Omdat wij er niks over op papier hebben gezet, kunt u het uw kind gerust voeren :wall: .
Zal mama dus toch haar gezonde verstandje moeten gebruiken. Niet meer dan 1 ei per week gemiddeld voor de kleine Lara.
En wat zien ik… Kind & Gezin raadt aan kinderen vanaf 1 jaar niet meer dan 1 ei per week te geven. Ha ha. Mama is dus toch niet achterlijk. En het voedingscentrum lekker wel. :dance:
Heheehehehe
kind en gezin raadt ook aan om vanaf 4 maanden te gaan bijvoeden Is het Belgische cb :lol:
Maarre dan doe ik t dus ook goed
soms is ons gevoel nog zo slecht niet 8)
@Vicky wrote:
kind en gezin raadt ook aan om vanaf 4 maanden te gaan bijvoeden Is het Belgische cb :lol:
Nee hoor :wink: . Ik weet dat het het belgische CB is, maar lees eens wat ze zeggen over bijvoeden:
@kind en gezin wrote:
Wanneer is mijn baby aan vaste voeding toe?
Dit hangt af van verscheidene factoren: groei, rijpheid, behoeften, motorische ontwikkeling en gewoonten in de omgeving.
Je baby maakt smakkende geluidjes, stopt alles in zijn mond en toont veel belangstelling voor jouw eten en drinken.
Start met vaste voeding vanaf 4 Ã 6 maanden. Niet vroeger. Een lepel helpt je baby om zijn mondspieren te ontwikkelen.
Als je borstvoeding geeft, wacht dan met vaste voeding tot je baby 6 maanden is. Dit is zowel voor jou als voor je baby belangrijk. Wanneer je start met vaste voeding, drinkt hij minder en maken je borsten minder melk aan.
Vaste voeding is nodig vanaf 6 maanden. Dan is borstvoeding of flesvoeding op zich niet meer voldoende.
Begin rustig en langzaam, zonder te dwingen. Laat je kindje wennen aan de nieuwe voedingsstructuur en aan de nieuwe smaak.
Dit is exact hetzelfde als wat op Nederlandse CB's wordt geadviseerd. je mág beginnen vanaf 4 maanden, 6 maanden exclusief BV is beter, vanaf 6 maanden hoef je pas te beginnen.
Ook dit klopt niet met de wetenschappelijke inzichten van de laatste tijd, maar het is toch niet hetzelfde als aanraden te beginnen met 4 maanden.
:mrgreen: :-*
Hehehe zo bedoelde ik t ook niet
Ik bedoelde t meer in de zin van “het is niet omdat K&G het zegt dat het ook zo is, want je mag van hun ook bijvoeden vanaf 4 maanden, en zowel jij als ik vinden dat 6 mnd de eigenlijke norm is”
Maar dat is idd niet hetzelfde als dat ze het adviseren.
Maarre! Lara krijgt morgen ei bij de lunch?
@Vicky wrote:
Hehehe zo bedoelde ik t ook niet
Ik bedoelde t meer in de zin van “het is niet omdat K&G het zegt dat het ook zo is, want je mag van hun ook bijvoeden vanaf 4 maanden, en zowel jij als ik vinden dat 6 mnd de eigenlijke norm is”
Weet ik :wink: .
Maar ik hoor vaak dat K&G adviseert vanaf 4 of zelfs 3 maanden te beginnen met bijvoeden. Dus ik was wel verrast toen ik las dat ze dat dus helemaal adviseren.
Hi hi, Lara eet morgen een paar hapjes ei mee van mama. Als papa thuis is, vreet ze waarschijnlijk papa's hele ei op, maar mama is dus wat minder teerhartig :mrgreen: .
Hoe gaat het trouwens met jullie?
(aangezien dit topic verder niemand een reet interesseert, mogen we wel effe afdwalen hè? )
Hehe ja gaat goed hier… In die zin dat Kaylee nou de eerste behandeling bij de ergo heeft gehad, kan wel ff duren voor we daar wat van merken. Maar we hebben ons er min of meer bij neergelegd dat Kaylee is hoe ze is… snel overprikkeld, druk en vooral dat ze meer wil dan ze kan… en dat ze eigenlijk nog niet klaar is voor wat ze wel al kan (rondlopen als ze zich kan vasthouden, rondrennen achter haar loopauto etc) en dat dat resulteert in veel gehuil en hyperactieve buien.
Als de ergo ook niet helpt, dan leggen we er ons bij neer en gaan we niets meer proberen… dan so be it, dan is ze gewoon hoe ze is en moeten wij ons maar aanpassen aan haar ipv andersom.
Hoe is het met Lara?Hoe gaat het met de combi Lara en eten?
(btw… K&G had de beste vriendin van mijn zus ook geadviseerd om te beginnen met 3.5 mnd… zo zie je maar dat wat ze op papier hebben staan en ook echt doen, erg kan verschillen… net als hier :lol: )
Dus het is te doen nu voor jou? Hoop dat de ergo helpen zal en anders mag je altijd nog een keer opnieuw vragen naar het nummer van Carine .
Misschien dat het makkelijker wordt voor Kaylee als haar ontwikkeling straks wat trager gaat? Als ze eenmaal kan lopen en praten e.d. en zich ook beter kan uitdrukken. Dan krijgt ze misschien wat minder tegelijk te verhapstukken. Ik weet dta je niet voorspellen houdt, sorry :-* .
Lara is flink ziek geweest en ik zat er nogal doorheen. Dat heeft toch wel een week of 6 geduurd. Toen is ze 2,5 week gezond geweest en nu is ze weer verkouden. Ik hoop maar dat dit gewoon overgaat als een gewone verkoudheid en anders mogen we weer terug naar de HA.
Sinds ze gezond is eet ze als een bouwvakker :dance: . Zelfs brood is ze weer gaan eten deze week (hoewel, vanochtend vond ze het nog een belachelijk idee) en de potjes Nutricia zijn niet aan te slepen. Ze was alleen niet zo geweldig gegroeid, maar dat is ook geen wonder als je lang ziek bent geweest en niks gegeten hebt (ijzer ook wat laag).
Nou ja… als ze weer eens een paar dagen op rij echt loopt te gillen dan denk ik wel weer eens van “hou nou op” :lol: Maar nu ik gewoon zeker weet wat ze heeft… het heeft een stuk rust gebracht hier in huis hoor…
De laatste tijd uit het zich ook vaker in andere dingen dan alleen huilen… wordt ze opeens hyperactief, gaat blokjes de hele kamer door gooien hahahaha… of stopt opeens met eten en drinken… stopt met slapen… of een combinatie van allemaal. Ik heb er even de lijst bijgenomen van wat ze wanneer kon en het hangt altijd samen met OF iets nieuws wat ze leert OF een drukke dag… dus er is iig geen twijfel meer over wat het is. En als de ergo ons nou niet kan helpen, dan moeten wij maar een “veilige” omgeving voor haar maken, want ik ben t een beetje zat om met haar te sleuren (al hou ik die Carine van jou in mijn achterhoofd voor als ik er opeens weer anders over denk ). Ik denk zelf idd ook dat het minder zal worden als ze kan lopen en praten… Ze loopt nou erg goed en vast als ze zich vasthoudt, dus ik denk niet dat het nog een half jaar zal duren voor ze loopt. Maar praten doet ze nog helemaal niet, dus dat zal nog wel even duren… We zien wel.
Dat Lara zo ziek is geweest zeg Ik zal voor jullie duimen dat het nou idd een gewone verkoudheid is. Het is ook neit raar dat ze niet aankomt als ze zo ziek is geweest, maar toch zie je t als ouder liever anders he (ook dat zijn we hier afgeleerd, het hopen dat Kaylee groeit haha…). Maar super dat ze nou wel goed eet!!! (je hebt er ook lang genoeg op gewacht he )
Kaylee heeft dus periodes, nu eet ze weer super, ze drinkt nog steeds drie flessen + fruit, 2 boterhammen, avondeten en toetje en soms nog een tussendoortje extra… Dus op dit moment niets te klagen afkloppen
Vraag me alleen af of ze er ook van zal aankomen :lol:
Lara is dus wel aangekomen, maar nauwelijks langer geworden (en wel magerder, gek hè?). Als ze zo doorgroeit is ze pas 80 cm als ze twee wordt. Nou ja, we zien wel.
Lastig hoor dat gedrag van Kaylee. Het drukke herken ik wel. Als Lara moe is, of een lastige dag heeft gehad, dan kan ze ook zo echt hyperactief worden. Helemaal wild. Dan weet ik dat het tijd is om af te bouwen (in bad gaan helpt vaak) en naar bed te brengen.
ik blijf het knap vinden vna je, hoe je ermee omgaat.
Zo zal ik dan maar weer even over eieren beginnen?
Ik dacht dat het voor kleine kindjes een half ei per week was en volwassenen één ei.
Maar waar ik dat nu heb gelezen ben ik kwijt dus eigenlijk heb je er niks aan :lol:. Maar het leek mij eigenlijk wel logisch.
Vicky ik heb even gemist wat julle nu ontdekt hebben; ik zal eens even op zoek…
Wij hebben ontdekt bij het voedingscentrum max 3 eieren per week voor volwassenen. Maar het voedingscentrum sucks.
En voor babies boven 1 jaar max. 1 ei per week volgens Kind & Gezin.
:mrgreen:
@lena3 wrote:
Volgens het voedingscentrum mag een volwassene niet meer dan 3 eieren per week, vanwege de cholestorol. Maar over kinderen zeggen ze niks. Dus ik bellen met het voedingscentrum. Zegt ze: onze aanbeveling is maximaal 3 per week en 4 voor vegetariërs (huh? kunnen vegetariërs geen hoog cholestorol krijgen dan).
En voor kinderen?
Daar hebben wij geen aparte aanbeveling voor, dus u kunt de aanbeveling voor volwassenen gebruiken.
Maar maakt het dan geen verschil voor een kind van 1 jaar & 10 kilo of een volwassene van 29 jaar en 50 kilo?
Er is geen aparte aanbeveling voor, dus gewoon 3 per week :wall: .
Nou vertrouwde ik het voedingscentrum toch al voor geen meter, maar dit is wel helemaal lekker. Omdat wij er niks over op papier hebben gezet, kunt u het uw kind gerust voeren :wall: .
Zal mama dus toch haar gezonde verstandje moeten gebruiken. Niet meer dan 1 ei per week gemiddeld voor de kleine Lara.
over dat vegetariers misschien 4 eieren moeten eten; misschien om hun tekorten aan eiwitten op peil te houden,die ze missen door geen vlees te eten(vind t ook vaag,want vlgs mij is cholestorol slechter) maargoed…misschien is het daarom.
wij eten een keer per week ei(gekookt of gebakken) Niels heb ik nog geen ei gegeven,mss binnenkort eens proberen? :think: