EHEC bacterie

Jippie, maar je bent dan zowieso kwetsbaar voor alle infecties/virussen. En dat is toch anders dan wanneer je gezond bent.

Een griep(je) zou voor jou ook al fataal kunnen zijn.



Dus ik kan me wel voorstellen dat je die komkommer dan wel laat staan.

Ik heb eens op de site van RIVM gekeken…



Het is een variant van de e.coli en besmetting gebeurt normaal gesproken vaker via rauw vlees e.d. Het is dus een bacterie en géén virus. Helaas lijkt deze bestand te zijn tegen de meeste soorten antibiotica.



Veruit de meeste mensen merken niets, of lichte tot zware diarree. 2-7% wordt ernstig ziek (bloedingen, nierfalen) en dáárvan overlijdt 2-9%.



In duitsland zijn inmiddels 14 mensen overleden, maar ook honderden mensen ziek en waarschijnlijk nog honderden die niet eens de dokter bellen voor diarree.



Het verloop is niet erger dan anders, alleen er is nu een besmettingshaard door besmette komkommers. Duitsland geeft een ‘ruime’ waarschuwing (rauwkost) af voor de zekerheid.



Vandaag wordt bekend of er besmette bedrijven in Nederland zijn, als het goed is.



Verder zou je veilig zitten met goed wassen, schillen en koken. Komkommen en sla kook ik nooit (volgens mij krijg je dan snot…) dus die laat ik gezien mijn zwanegrschap en peuter in huis voorlopig liggen.



Tomaten in de pastasaus kook ik extra goed door.

Kwakje Een griepje wordt me niet fataal, hoor… Zo dramatisch is het nou ook weer niet. :wink:

Maar ik neem geen enkel risico met de EHEC-bacterie.

hier word geen komkommer gegeten nu.

Het is de enige groente die mjn dochter lekker vind.

Gelukkig eet ze nu ook wel wat anders sinds kort.



Maar omdat het bijna dagelijks gegeten word vind ik het risico te groot.

Wij blijven het gewoon eten - mijn kids zijn er dol op - maar we wassen het misschien net iets extra. Moest geloof ik toch al want laatst was er ook al om andere dingen een oproep van rivm om je rauwkost beter te wassen.

Hoe weten jullie dat de komkommers die jullie eten Nederlandse zijn dan?

Staat het erop?



Ik denk er net zo over als Eisblume en Fai. Beetje hyperig vind ik het wel.



Maar ik schil mijn komkommer wel nu even en dat deed ik voorheen niet echt.



Het is niet echt dat ik er angst voor heb dat ik het bacterie zal krijgen, maar het is een kleine moeite te schillen.

Her gaan er zo’n 5 komkommers per week door heen, en nu dus ook nog gewoon, alleen nu extra goedkope :wink:



Wassen en schillen deed ik altijd al, ik vind de schil van een komkommer niet lekker.

@Madre wrote:

Hoe weten jullie dat de komkommers die jullie eten Nederlandse zijn dan?

Staat het erop?




bij de jumbo staat het op de verpakking van de komkommers :wink:

Ik heb trouwens 2 weken geleden, zo’n 1,5 week last gehad van mijn darmen. Aantal keer per dag enorme buikpijn, wc bezoek en dan was t weer over. Voor tzelfde geld was dat ook van die bacterie, geen mens die het weet.

Dit stond er vandaag bij ons in de krant:



‘Geen dodelijke EHEC-bacterie gevonden op Spaanse komkommers’



dinsdag 31 mei 2011, 14u59



Uit laboratoriumtests blijkt dat Spaanse komkommers niet verantwoordelijk zijn voor de dood van zestien mensen in Europa aan de dodelijke EHEC-bacterie. De herkomst van de ziekte blijft dus een groot mysterie.



Er wordt al een paar dagen koortsachtig gezocht naar waar de besmetting met de dodelijke bacterie enterohemorragische E. coli (EHEC) in Duitsland vandaan komt. Donderdag bleek dat Spaanse komkommers besmet waren. Maar de tests toonden aan dat de biologisch geteelde groenten met de bacterie werden vervuild, maar niet met de dodelijke stam van EHEC die gevonden werd bij de patiënten. Het blijft dus onduidelijk waar de slachtoffers de bacterie hebben opgelopen.



‘De bron van de infectie blijft ongeïdentificeerd’, zei Cornelia Prüfer-Storcks, ministe van Volksgezondheid van de Duitse stadstaat Hamburg, waar de laboratoriumtests op twee stalen zijn uitgevoerd.



Drie van de vier stalen komen uit Spanje, het vierde wellicht uit Nederland. Het resultaat van onderzoek op twee andere stalen van in Hamburg aangetroffen komkommers met de EHEC-bacterie is nog niet bekend, zo heeft het magazine Der Spiegel op zijn website gemeld.



De Duitse minister waarschuwde het eten van sla, komkommers en tomaten te vermijden totdat de oorzaak is gevonden.



‘Onduidelijke communicatie’



Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) heeft contact opgenomen met de Europese Commissie om éénduidige informatie te bekomen over de EHEC-bacterie in Duitsland. Dat meldt Lieve Busschots, de woordvoerster van het FAVV, dinsdag.



‘De berichten over de EHEC-bacterie vanuit Duitsland zijn onduidelijk, omdat er zowel vanuit Berlijn als vanuit de deelstaten gecommuniceerd wordt’, luidt het.



In België kunnen er mogelijk nog Spaanse komkommers in de winkelrekken liggen. Dat zegt het FAVV. ‘Maar er is geen reden tot ongerustheid.’ Het agentschap verscherpt wel de controles.



Een verhoogde hygiëne kan bescherming bieden. Was regelmatig uw handen, zeker wanneer u eten bereidt. Was groenten en fruit extra goed.

@Karin1981 wrote:

@Madre wrote:
Hoe weten jullie dat de komkommers die jullie eten Nederlandse zijn dan?

Staat het erop?




bij de jumbo staat het op de verpakking van de komkommers :wink:


Ah, ik koop bijna nooit plasticverpakte maar gewoon 'naakte' komkommers dus ik zou het echt niet weten.

ik heb de afgelopen twee dagen met veel smaak mijn salades opgegeten vol met komkommer, tomaat, paprika, sla… het was lekker. :mrgreen:

@wieniex wrote:

Ik heb trouwens 2 weken geleden, zo’n 1,5 week last gehad van mijn darmen. Aantal keer per dag enorme buikpijn, wc bezoek en dan was t weer over. Voor tzelfde geld was dat ook van die bacterie, geen mens die het weet.




Hier ook… allemaal diarree, zweten, duizelig en misselijk. Het gaat de afgelopen week nu al zo. Dan is het weer weg, en opeens weer in alle hevigheid terug. Tja… we leven nog… :dance: :dance: :dance:

Wij hebben 2 weken ook veel diarree allemaal gehad, buikpijn en misselijk enzo.

Bij mijn oudste duurde het ook een week.

Bleker: besmetting niet bij groenten

DEN HAAG - De bron van de besmetting met de EHEC-bacterie ligt niet bij groenten. Staatssecretaris Henk Bleker (Landbouw) zei woensdagavond dat de Duitsers hem hebben gemeld dat hun onderzoek aangeeft dat de groenten schoon zijn. De Duitsers onderzochten groenten uit verschillende Europese landen.



ANP ANP



Bleker maakte verder bekend dat er 20 miljoen euro beschikbaar komt vanuit Europa om een promotiecampagne op te zetten die het vertrouwen van de consument in de tuinbouwsector moet herstellen. Ook de sector dient een bijdrage te leveren.



Eurocommissaris Dacian Ciolos (Landbouw) heeft volgens Bleker na overleg met commissievoorzitter Barosso bovendien beloofd volgende week te kijken naar extra financiële steun voor tuinbouwbedrijven uit een Europees noodfonds. Eerder deze week hield de eurocommissaris dit nog af.



Via een andere Europese regeling kwam er deze week al 10 miljoen euro beschikbaar voor getroffen komkommertelers. De sector moet daar dan nog eenzelfde bedrag bijleggen.



Over claims tegen Duitsland wil Bleker niet spreken. Het gaat hem erom dat gezamenlijk het vertrouwen van de consument en de markt weer worden hersteld, maar hij vindt wel dat de communicatie in Duitsland niet goed is gegaan. Vooral in Hamburg, waar de besmetting met de EHEC-bacterie vooral is ontstaan, hebben de autoriteiten wat uit te leggen.

ik volg het niet, maak me niet druk, ik zie het wel.



kindjes vandaag komkommer ( & tomaat ) meegegeven naar school.



goed wassen en schillen desnoods.



Misschien naief volgens sommigen , voor mij nuchterheid/realiteit.

Net als die mexicaanse griep hype…hoop paniek om ‘niets’

( het was natuurlijk erg genoeg maar al die vaccinaties zonder feedback of effecten op langere termijn en later bleek de vaccinatie niet eens nodig geweest …)



nee hoor ik ga me er geen moment druk om maken :wink:

Als het niet aan de komkommers ligt of aan andere groenten, waar dan wel aan? Wordt dat nog onderzocht, of is dat niet meer belangrijk?

Lijkt me dat ze het nog wel onderzoeken.

Maar komt die bacterie niet via dieren? Dan zou je toch al eerder richting vlees of andere dierlijke producten moeten kijken?

Hoe zit het eigelijk met biologische eten? Maar ja, dat is op het moment natuurlijk een onzin vraag als men niet weet waar het van komt…

Ik heb deze week in elk geval de oudste even geen komkommer op brood gegeven :oops: :shifty: .



We zitten hier op t moment ook met o.a. diarree :sick: . Maar denk niet aan die bacterie eerder aan een virus aangezien een vriendin + haar kinderen er ook last van hadden.

Kijk en zo maken ze de mensen bang; “het ligt aan de komkommers!!! niet meer eten!!! Het ligt NIET aan de komkommers…!!!”



Maar waar dan wel aan?



Nu gaan mensen zich dat afvragen en gaan daar weer over lopen piekeren.

Waarom roepen ze toch zo snel alles de media in?

Roep pas als je voor 100% zekerheid hebt waar het vandaan komt pffffff…

:wall:

Nou ja, toen het nog niet duidelijk was waar het aan lag (nu nog niet, maar in elk geval niet aan de komkommers dus) ga ik mijn zoon geen komkommer meegeven. Heb hem de afgelopen 6 jaar te vaak heel ziek gezien en dit is het 1e goede (half) jaar sinds eeuwen! Dan neem ik liever geen risico’s! :oops:

Dan maar over bezorgt.



En ja, ze hadden beter eerst kunnen gaan onderzoeken voor de komkommer in een zwart daglicht te stellen, maar snap ook wel weer dat als dit de 1e verdenking is, je iets moet doen.

Als t nou wel aan de komkommer lag en iedereen was ze vrolijk door blijven eten was er natuurlijk nog veel meer mis gegaan!