Heeft iemand dit gedaan?
Hoe / waar / via CB of GGD of …?
Hoelang duurt zo’n cursus/
Is het veel praktijk / theorie?
Ik wilde het al lang doen, maar na van het weekend helemaal…
Zie http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=98456&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Kan iemand me vertellen hoe het in zijn werk gaat? Moet je ook eerst basis EHBO hebben bijvoorbeeld?
Groetjes,
LaBruja
Oh joh dat was schrikken zeg!! :hug:
Meestal als je zoiets overkomt (in mijn geval zag ik mijn vader sterven aan een hartstilstand voor mijn ogen) dan begin je na te denken. Goh is ook wel handig als ik iets kan wbt ehbo. Ik ben toen bij het rode kruis gegaan, als 15/16 jarige. Daar een opleiding van gekregen. Moest wel bepaald aantal uren vrijwillig ergens staan bij een evenement. Maar dat is alleen maar leuk!
Later een cursus ehbk gekregen van mijn werk. Ik werk in de kinderopvang en dan is het verplicht. Dat was een dagje. 's ochtends theorie en 's middags praktijk. Elk jaar weer een ochtend of een middag op verfrissingscursus.
De laatste keer moest ik van het gastouderbedrijf nog doen. Zo onnodig. Heb een rode kruis diploma en van mijn werk maar nee ik moest het daar ook nog doen. Praktijk duurde 1 lange avond, theorie mocht op de computer.
Het is zeker iets wat iedereen eigenlijk wel moet beheersen/kunnen.
Ik moest een kinder ehbo cursus doen omdat ik gastouder ben. Ik heb dat via geweldige ouders gedaan. De theorie leer je dan thuis en dan doe je een eindtoets (ook thuis). Daarna 1 praktijk ochtend gehad. Ik vond het niet fijn. Jaren geleden heb ik al eens kinder ehbo gedaan en dat waren 3 lange praktijk avonden en ik vind echt dat ik daar veel meer geleerd heb dan alleen maar die theorie stampen bij geweldige ouders.
Maar wat zul je geschrokken zijn zeg :hug: Je hebt prima gehandeld hoor maar een ehbo diploma is altijd handig.
Ik houd dit topc even in de gaten… wil ook graag zo’n cursus doen namelijk…
Jeemig Mutsie, dat is ook niet niks :hug: …
Ik heb even bij geweldige ouders gekeken, maar ik wil ook liever meer praktijk, eerlijk gezegd. Ik wil graag echt weten wat ik moet doen, het in de handen hebben, zeg maar. Maar zo’n cursus is niet makkelijk te vinden. Heb GGD al gebeld, die weten het niet, CB ook niet en huisartsen ook niet?!?!?
Ik blijf even zoeken, houd jullie op de hoogte.
Dank alvast voor de tips, en als iemand meer weet…
Groetjes,
LaBruja
Ik heb een EHBO diploma; cursus gevolgd via een EHBO vereniging. Ook lid daarvan, want een EHBO diploma blijft niet geldig als je niet naar herhalingslessen gaat. Via de vereniging heb ik vorig jaar ook kinderEHBO gehaald. Omdat ik dus al een gewoon diploma heb hoefde ik maar 1 avond te komen. Ik weet dat ze toen een cursus gaven voor mensen die nog geen basisdiploma hebben, en voor hun was het iets van 4 of 5 avonden geloof ik (ik ben dus alleen de laatste avond geweest, omdat dat specifiek over kinderen ging).
Maar: je leert vooral op wanneer en welke manier je hulp in moet schakelen. Kleine verwondingen kun je zelf oplossen maar zoiets als wat jij met je zoontje hebt meegemaakt daar leer je dus over dat je een ambulance moet bellen, je kunt in zo’n situatie verder echt niets doen. Je leert geen medische handelingen ofzo, alleen hoe je als 'leek, als niet-medicus het beste om kunt gaan met noodsituaties en kleine ongelukjes.
Dat is op zich handig hoor, en je leert ook hoe je een slachtoffer kunt helpen zonder je eigen veiligheid uit het oog te verliezen en hoe je een slachtoffer zo comfortabel mogelijk kunt houden totdat er verdere hulp is, hoe je hem/haar gerust kunt stellen.
Een theoretische cursus met maar 1 dagdeel praktijk zou ik inderdaad nooit doen, EHBO is vooral handelen naar de situatie. En dat leer je niet uit een boek.
Dus: om een lang verhaal kort te maken :oops: informeer eens bij een EHBO vereniging bij jou in de buurt.
Ik heb je verhaal nog niet gelezen maar je kunt een EHBO cursus voor kinderen volgen in Eelde-Paterswolde. Of via het Oranje Kruis in Roden o.Ã .
Kost circa 40 euro.
ik heb ook die cursus gedaan. echter omdat ik ook bhv’er ben was het voor mij niet echt veel toegevoegde waarde. maar voor mijn man was het wel nuttig. het is toch fijn om te weten hoe je moet handelen. echter het geeft geen garantie dat je alles weet zodra er wat gebeurd. als ik iets van ehbo moet doen klap ik dicht en weet ik niets. bhv ontruimen daarentegen is geen probleem voor mij.
maar kwaad kan het dus nooit he zo’n cursus
Het kan vaak ook via een kruisvereniging, even in de buurt informeren.
Online via geweldige ouders zou ik zeker ook niet doen. Ik had die vorig jaar ook gehaald via mijn toenmalige gastouderbureau, en later las ik toevallig ergens op hun site dat dat diploma dus niet goedgekeurd was door de overheid :shock: (om als gastouder te mogen gebruiken)
Via gastouderbureau om laten zetten naar een nikta certificaat, extra kosten rond de 40,- geloof ik. :wall:
Ga nu via mijn huidige gastouderbureau een opfriscursus doen en die opfriscursus duurt 5 uur, das nog langer dan ik totaal aan de startcursus kwijt was. Waarschijnlijk steek ik hier meer van op.
Oja nog een tip… als je een cursus volgt die erkend is door het oranje kruis, kun je vaak (alles of een deel) van de kosten terug krijgen via je zorgverzekeraar dus even je polisvoorwaarden checken.
Nog een :hug: voor de schrik, hopelijk gebeurt het niet meer.
He meiden, super zeg! Bedankt voor alle tips, heb via het Oranje Kruis / EHBO.nl een aantal adressen gevonden. Ga nu even kijken wanneer ik kan…
Echt bedankt en ik hoop dat ik het binnenkort kan gaan doen!
Groetjes,
LaBruja
mijn vriend is huisman en heeft vorig jaar ook zo’n cursus gevolgd… 2 avonden en hij heeft er wel wat van opgestoken…
Is ook zekerder nu…
grts patricia