Egypte en buikgriep

Zaterdag vertrekken wij voor 12 dagen naar Egypte.

Met drie kleintje maak ik me nogal druk om het fenomeen buikgriep.

Wat doe ik, buiten het niet drinken van het water om buikloop te voorkomen?

Ik zit bijv. met het volgende: als ik Marijn in de douche zet, dan gaat dat bekkie continue open. Beter niet douchen dus…

Ik hoor ook dat als er iemand van ons buikloop krijgt, de Nederlandse diarree remmers niet werken. Wat doen we dan?

Nog meer tips?

ik zou me er niet extreem veel zorgen over maken. Wij zijn ook in egypte geweest en in de hotels en resorts waar toeristen komen (ik gok even dat je daarheen gaat en niet naar familie) loop je echt niet 1-2-3 buikgriep op. Je wil natuurlijk geen voedselvergiftiging met bijbehorende buikloop, dus koop je geen rauw voedsel langs de kant van de weg, maar van een beetje douchewater loop je niks naars op. Daarbij: de zwembaden worden ook niet met mineraalwater gevuld hè, dus dat krijgt hij ook binnen. Als je daar buikloop van kreeg, lag het hele resort op bed :wink: .

Diarreeremmers werken in egypte net zoals in nederland, dus dat kun je gewoon gebruiken. Diarreeremmers doden geen bacteriën, dus je wordt er niet beter van, maar ze werken overal hetzelfde. Ik zou wel ORS meenemen, dat is voor kleine kinderen wel belangrijk.

Als er een buffet is o.i.d. zou ik wel even kritisch kijken voor je het de kinderen geeft, vlees even doorsnijden of het goed gaar is enzo.

Verder hebben die hotels ook contacten met engelssprekende artsen, dus als je je echt zorgen maakt of het duurt te lang, dan kun je gewoon via de receptie medische hulp regelen.

Remmers werken zo dat ze de bewegingen van de darmen remmen. Maakt niet uit in welk land je bent. Loperamide dus mee, en ors. Alleen verpakt ijs mee en als je douchen niet aan durft zet je haar gewoon in de gootsteen joh :mrgreen:

Geen ijsblokjes in het drinken, alleen fruit eten dat je moet schillen en niet te veel rauwe groente eten (wordt wsl. met gewoon water gewassen).

Er zit volgens mij ook enorm veel chloor in het douchewater, maar zolang je er geen glazen van drinkt gaat dat wel goed.

Gevaarlijk is inderdaad wat Sopje al noemt: ijsklontjes en rauwe groenten. En uitkijken dat ze drankjes niet aanlengen met water.

Diarree remmers werken wel gewoon hoor. Maar mijn man is in Egypte inderdaad bij de dokter beland omdat het niet genoeg deed. Inderdaad door de ijsklontjes…

Wat dat betreft heb ik in Turkije betere ervaringen dan in Egypte, in Egypte is het echt opletten geblazen. Maar kan natuurlijk ook aan de hotels gelegen hebben :slight_smile:

en kijk ook met de gewone ijsjes. Als het geen verpakking heeft, niet eten.

Mooi, dus gewoon loperamide mee. IJsklontjes, is een goeie tip (heel logisch ook, maar daar was ik dan weer niet opgekomen… hihi) IJsjes had ik inderdaad gehoord. (Senna kan al heel goed: ‘wan ijskriem plies’ zeggen hihi) Ors heb ik al gekocht. Tjek tjek tjek! DANK!

Wij zijn al 5 keer naar Egypte geweest, met en zonder kids. Op zo’n resort valt het allemaal wel mee. Diarree is geen buikgriep hoor en als het je overkomt dan heb je voor een paar euro in je hotel of apotheek daar de juiste middelen. Medicijnen uit nederland werken niet voor die beestjes. De medicijnen daar werken zowel op maag als darmen.

Gewoon douchen maar de douche-kop loshalen en niet in gezicht laten sproeien :mrgreen:

Wij kregen iedere dag 4 grote afgesloten flessen water en dat gebruikte ik ook met tanden poetsen en gezicht wassen. Let vooral heeeel erg op de zon en huidjes, dat is net zo belangrijk denk ik. Ik had voor Guus een floaty die zonwerend was en voor Nienke een shorty om ze ook te beschermen tegen zon tijdens zwemmen en kou van onderen tijdens snorkelen. Ook in de schaduw verbrandt je levend, ik heb dat dus erg langzaam opgebouwd en met factor 50 begonnnen. Zorgen voor petjes/caps of zonnehoedjes en veel extra laten drinken.

veel plezier op vakantie, Petri

Ik neem behave ORS ook altijd een fles RV Stop mee, maar de laatste keer hoorde ik van de HA dat dat toch eigenlijk niet zo goed is; als er sprake is van een bacterie of virus in de darmen dan kan die er maar beter zo snel mogelijk uit! Toch neem ik het de volgende keer weer mee; het is nl wat onze kids wel drinken als ze diarree hebben. Een paar keer per dag een banaantje eten en droge rijst eten helpt ook.

Mocht je een arts nodig hebben (hoop natuurlijk van niet) dan kun je die het beste laten oproepen via je reisleiding. Dit ivm latere vergoeding van je verzekering. Zij werken ook met artsen die Engels (of soms zelfs NL) spreken :wink:

Voor de kids neem ik vanuit NL zetpillen, neusspray en iets tegen de hoest mee. VErder is bellenblaas ook altijd een groot succes~! En zo’n magnetisch tekenbordje, daar zijn ze bij ons ook uren zoet mee; in het vliegtuig, bij het eten, als ze 's morgens wakker worden als eerste. OOk leuk voor ze om met de obers te communiceren :lol:

Ehhhh… even denken… Waar ga je naartoe precies?

Van de site waar wij reizigersadviezen vandaan halen:

Wat kun je aan rezigersdiarree doen?

Hoewel niemand zich geheel aan de volgende adviezen zal kunnen houden, verklein je de kans dat je diarree krijgt als je ze zoveel mogelijk op volgt:

• Veilig voedsel is gloeiend heet, gedroogd of door jezelf geschild
  • Vermijd koud, rauw en ongepasteuriseerd voedsel (zoals koude buffetten, niet goed doorbakken vlees, salades)
  • Vermijd oesters, kreeft en garnalen
  • Gebruik water uit flessen met een verzegelde dop, ook voor het tandenpoetsen.
  • Was altijd je handen na toiletbezoek, voor het koken en voor het eten

Als je eenmaal diarree hebt is het belangrijk om je vocht aan te vullen, zeker als je meer dan vijf keer per dag diarree hebt. Dit geldt in nog sterkere mate voor jonge kinderen en ouderen. Wat je precies drinkt maakt niet zoveel uit, maar alcohol en koffie kun je beter vermijden. Als je diarree hebt, moet je ervoor zorgen dat je ongeveer de hoeveelheid vocht drinkt, die je door de diarree verliest, bovenop de hoeveelheid die je uitzweet en je gewone dagelijkse vochtbehoefte. Bij meer dan vijf keer per dag diarree moet je dan soms tegen heug en meug drinken. Als je langer dan een paar dagen diarree hebt is het verstandig om ORS te nemen. Het vocht wordt sneller opgenomen en bovendien vul je het zout aan, dat je verliest met de diarree.

Bij koorts of bloed in de ontlasting is het verstandig om een arts te raadplegen, je kunt dan een bacteriële diarree hebben die misschien met een antibioticum behandeld moet worden. Als je diarree langer dan een week duurt na terugkeer, is het verstandig om een afspraak bij je huisarts te maken.

Diarreeremmers remmen de diarree, handig als je bijvoorbeeld moet reizen, zodat je niet de hele tijd naar de wc moet.

Maar voor je darmen en lichaam zelf is het helemaal niet zo goed, want de darmen willen juist die bacterien eruit en moet je dus niet gaan zitten tegenwerken.

Op vakantie en buikloop zou ik z.s.m. een arts inschakelen. In Guatemala hadden wij ook een arts ingeschakeld: direct een AB-prik en kuur. Ook aangepast voedsel moeten eten. Geen zware dingen meer. En cola wordt ook vaak aangeraden.

Ik hoop dat je een fijne vakantie hebt, zonder perikelen!

Ik ben 4x in egypte geweest. ORS en Loperamide werken prima daar hoor!

Verder alleen gekookte groente nemen (dus oppassen met sla en tomaat en komkommer enzo) en fruit in schil. In cairo poetste ik mijn tanden met kraanwater (zit voldoende chloor in, worden je tanden ook nog mooi wit whahahah) maar in alexandrië was dat niet het geval dus poetste ik mijn tanden met water uit een fles. Let altijd even goed op dat je verzegelde flessen water krijgt :wink:

Ik weet niet of er in het hotel flessen water worden uitgereikt, maar goed, daar zal ik dan wel even op letten. In het zwembad zit zout water dus dat zal dan ook wel wat meevallen. Douchen zullen we maar niet te vlug doen.

Wel balen dat ik op de rauwe groenten moet letten. Ik ben namelijk verzot op salades en zeker op die in het buitenland gezien het feit dat ik dan altijd te pas en te onpas roep: ‘oooow heeeerlijk! Je próeft de zon!’ :mrgreen:

Marion, wij hebben daar een hotel met Belgisch management en dus de europesche manier van eten klaarmaken. Ik eet dus wel gewoon salades en groenten of fruit rauw. Op de resort is een waterzuiveringsinstallatie, dus ook het douchewater is schoon maar voor de zekerheid gebruiken wij daar nooit kraanwater.

Cola is wel een goede tip!!! Gebruik ik hier ook als mijn maag en/of darmen van streek zijn.

Niet zo druk maken, in dit soort landen krijgen de meeste mensen beetje diarree en dat is eigenljk heel “normaal” . Ben je op een Nijlcruise of echt in de woestijn; tja dan heb je echt te maken met erg vervuiling en dan kan het gevaarlijk zijn maar de "gewone "diaree valt wel mee hoor. Onze ervaring is indien nodig in het hotel spul ertegen en het is zo weer over.

Overal zijn kleine winkeltjes waar ze flessen water verkopen maar in de resort krijg je het meestal of kun je er om vragen bij de bar. Soms kun je in het restaurant tappen uit zo’n watertank.

Gewoon relaxed genieten van je vakantie en voor de zekerheid voor de kids ORS mee, komt allemaal goed hoor :mrgreen:

Heeeeel veel plezier in Egypte, Petri

Thanks Petri… Het is al effe geleden dat wij met vakantie zijn geweest dus ik maak me inderdaad wel een beetje druk… hihi… Ik hoor namelijk in mijn omgeving steeds horrorverhalen over voedselvergiftiging en diarree…

We gaan naar Beach albatros in Hurghada. een 4 sterren ding.

Met de kids heb ik nog niet zover gereist, dus zulke dingen nog niet aan de hand gehad.

Wel zelf natuurlijk. Met name Rinse heeft er standaard altijd last van. En sinds hij dan gewoon stopt met koffiedrinken is hij er gelijk weer vanaf.

Zelf drink ik eigenlijk nooit cola, maar op vakantie toch zeker wel 1 glaasje per dag.

Zonder ijsklontjes idd. Buiten het feit dat de ijsklontjes uit de fabriek moeten komen en niet zelf gemaakt moeten zijn kan ik er ook niet tegen als mijn drankjes zo koud zijn terwijl het zo warm is. Ik drink het dan zelfs nog liever lauw :shock: brrr. ik krijg al buikpijn als ik aan ijskoude drankjes denk :lol:

Echter, vooral heel veel plezier en kijk uit voor de zon!!!

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Beach Albatros is prima. Flessenwater en zo. Gebruik voor de kids ook zoveel mogelijk flessenwater ook voor tandenpoetsen en gezichtje en handjes wassen. Dan neem je geen risico. Ik meen dat je daar ook je flesjes weer kunt vullen in de restaurants en anders krijg je nieuwe mee. Zeker als je kids bij je hebt, doen ze daar nooit moeilijk over.

Ik heb er hier één die bij het minste of geringste diarree krijgt, nu ook hier gewoon thuis. Loopt met 39gr koorts vrolijk te spelen en produceert de ene na de andere dunne, stinkende poepbroek. Geen idee hoe het kan, ik ben er toch alert op. Maar je kan niet alles voor blijven, dat is ook wat de HA me steeds weer zegt, dus niet te panisch zijn en lekker je gang gaan en beetje logisch nadenken EN VOORAL LEKKER VAKANTIE VIEREN! :smiley: Veel plezier!