effe snel vraagje,

Ik weet dat het hier niet hoort maar mag het ajb even blijven staan.

In de huiskamer wordt meer gelezen

Mijn ouders hebben La vache qui rit kaas mee genomen uit frankrijk (ben er helemaal gek op) Ik nederland weet ik dat gepasteuriseerd is maar hoe zit het als het uit Frankrijk komt :think:

Enige wat er opstaat is Lait ecreme, fromages, beurre, proteines de lait. , sels de fonte, : pholyphoshates, citates, disphosplates et phospathes de sodium, sel

Bij voorverpakte kaas staat op het etiket vrijwel altijd of deze is gemaakt van rauwe of gepasteuriseerde melk. Bij Franse schimmelkaas, zoals brie, camembert, roquefort en gorgonzola, staat er ‘au lait cru’ op de verpakking als de kaas is gemaakt van rauwe melk. ‘Au lait pasteurisé’ betekent dat de kaas is gemaakt van gepasteuriseerde melk. Deze is veilig, omdat bij pasteurisatie van de melk alle ziekmakende bacteriën inclusief de listeria-bacterie, worden gedood.

Als er dus ‘au lait cru’ op staat eet je die best niet op maar als dat inmiddels al gebeurd is kan dat niet meteen een ramp want de kans op een listeriabesmetting is vrij klein. Daarom is er geen reden voor paniek als er per ongeluk een ‘fout’ kaasje is gegeten :-* .

Hier staat dus beide niet op :think:

Dan zou ik het echt ook niet weten maar La vache qui rit zou ik wel gewoon durven eten hoor …

Mag je gewoon hebben hoor, la vache qui rit die je hier koopt is toch gewoon dezelfde als de Franse.

Als erop staat AU LAIT CRU niet eten dan is het rauw, maar anders kun je het gewoon eten…

Weet dit toevallig van een cursus voor mijn werk.

die Franse is hetzelfde als hier in de winkel :slight_smile:

meid, als je het niet vertrouwd lekker laten liggen en erin duiken zodra je kan. :-*

Met al die phosphaten erin? Ik zou het niet doen.

:mrgreen:

Mijn frans is echt bagger :oops:

Lait de vache pasteurise

Is dit dan gepasteuriseerd??

ja

misschien hebbie hier wat aan :slight_smile: ik had er in iedergeval veel aan :slight_smile:

Harde kaas en kaas die is gemaakt uit gepasteuriseerde melk kan tijdens de zwangerschap zonder problemen worden gegeten. Het is echter beter zachte schimmelkazen van rauwe melk te vermijden omdat deze besmet kunnen zijn met de listeria-bacterie. Listeria kan schadelijk zijn voor het kind en zelfs een miskraam tot gevolg hebben. In de praktijk is de kans op een listeriabesmetting, vrij klein. Daarom is er geen reden voor paniek als er per ongeluk een ‘fout’ kaasje is gegeten.

Verreweg de meeste kaas die in België en Nederland wordt verkocht, kan veilig worden gegeten tijdens de zwangerschap. Zachte kaas van Belgisch en Nederlands fabrikaat is bijna altijd gemaakt van gepasteuriseerde melk. Dat geldt ook voor de meeste buitenlandse kaassoorten die in België en Nederland te koop zijn. Nederlandse boerenkaas is weliswaar gemaakt van rauwe melk, maar omdat dit een harde kaas is, kan de listeria-bacterie hierin niet overleven of groeien. Kwark, cottage cheese, Hüttenkäse, feta, smeerkaas en kruidensmeerkaas zijn geen schimmelkazen en dus veilig.

Bij voorverpakte kaas staat op het etiket vrijwel altijd of deze is gemaakt van rauwe of gepasteuriseerde melk. Bij Franse schimmelkaas, zoals brie, camembert, roquefort en gorgonzola, staat er ‘au lait cru’ op de verpakking als de kaas is gemaakt van rauwe melk. ‘Au lait pasteurisé’ betekent dat de kaas is gemaakt van gepasteuriseerde melk. Deze is veilig, omdat bij pasteurisatie van de melk alle ziekmakende bacteriën inclusief de listeria-bacterie, worden gedood. Bij onverpakte zachte schimmelkaas is het verstandig bij de fabrikant of in de winkel navraag te doen.

bron : http://www.gezondheid.be/INDEX.cfm?fuseaction=art&art_id=3624

De volgende kazen kunnen tijdens de zwangerschap gegeten worden:

alle Nederlandse gepasteuriseerde kazen

Nederlandse boerenkazen

Deze harde kazen worden ook van rauwe melk gemaakt, maar bevatten weinig vocht waardoor de listeriabacterie niet kan groeien.

de volgende buitenlandse kazen (gerangschikt op alfabetische volgorde):

AH fêta kaasblokjes (koeienmelk)

AH Roombrie 60+

Ambassador Camembert 45+

Arla Apetina Deense Fêta kaas 45+

Arla Deense fêta in olie

Bettine Blanc 58+ geitenkaas

Boursin

Champignon Cambozola 70+

Danone Hüttenkäse

Gorgonzola 48+

Gormas 70+