eetdilemma

Hier ook een mooi eet dilemma.

Kevin vertikt het om warm te eten. Als hij in zijn stoel zit en hij ziet zijn bordje is het al NEE NEE NEE. Hij lust het wel maar weigerd gewoon te eten. We hebben van alles geprobeerd maar niets werkt. Ook als hij zelf zijn lepel krijgt smijt hij deze van zich af en duwt hij zijn bord weg. Het is totaal chaos ( er ligt meer op tafel en op de grond dan wat in zijn bord ligt en hij eet totaal niets).



Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Negeren en tafel afruimen ook al heeft hij niets gegeten? Wel toetje geven?



Wat helemaal frustrerend is: woensdags is hij de hele dag bij mijn schoonouders en wat denk je… Eten wat hij daar doet, niet normaal meer. Zelfs het bord van mijn schoonouders eet hij bij wijze van spreke leeg. En thuis krijg ik geen hap naar binnen.



Brood gaat er wel goed in.

lijkt er sterk op dat dit een lekker eigenwijs portie gedrag is…



ik zou hem dan ook niets geven (na de waarschuwing: nu eten, anders haal ik het weg),

gewoon toetje aanbieden zoals anders

en wil ie dat ook niet? dan maar niet.



zonder eten naar bed

desnoods morgen weer

maar ik denk dat ie dan wel weer eet :mrgreen:

honger krijgt ie vanzelf weer

Nathalie heeft nu al bijna 2 maanden dat ze het geregeld vertikt om te eten. Zowel pap 's morgens, brood tussen de middag als warm eten geeft problemen. Ene dag eet ze prima, andere dag is het weer helemaal mis.

Ja mevrouwtje wil zelf eten. Alleen helpt dit niet elke keer :think:

Hier ook al vanalles geprobeerd. Het cb zegt dat het gewoon een fase is en dat ze intiutief gaan eten. Dat ze echt wel genoeg binnenkrijgen. En dus laat ik het maar, zal wel weer overgaan maar afentoe maak je je toch zorgen hierover.

Oja het cb zei dat we inderdaad wel gewoon het toetje moeten aanbieden. Tja… DAT gaat er dus wel altijd helemaal in :evil:

Jouw verhaal lijkt erg op die van mij. Sinds gisteren hebben we een speeltje op de tafel staan en dat werkt wel enigzins. Ik voer haar dan wel en ze doet haar mond open dus ze eet weer de normale porties die ze normaal at (4 maanden terug :wall: ). Misschien zitten er wat tips bij het dit topic klik hier



Succes!

Debbie dankjewel voor de link, ik zal dat topic morgen eens op mijn gemak doorlezen en zien wat ik eruit kan halen.

Vanavond heeft ze trouwens wel weer goed gegeten :wall:

hier ook een groot eet dilemma sinds maandag, dus nu al 6 dagen.

en dan lees je. vandaag niet… ach morgen heeft hij dan wel weer honger… maar hij eet gewoon pertinent geen warm eten.

en brood minimaal. hij was al geen grote eter maar nu slaat het echt alles.

is het misschien de leeftijd? een fase?



vandaag… halve krentebol, een potje fruit, tussen de middag 3/4 boterham, bakje chips (het is zondag, dan mag dat), 'savonds 3/4 boterham en toetje.

dat was het eten voor vandaag wel.

en zo gaat het al de hele week.

hij zit ook niet lekker in z’n vel, huilt veel. dit is niet de Jens die ik ken.

maar we forseren ook niks. 1x gedaan en toen heeft hij de hele avond in bed gehuild en heb ik 's nachts ook nog 2 uur met hem gezeten. :zzz:



dus tips hier ook altijd welkom.

afleiden helpt niet. zelf laten eten ook niet .geef je hem de lepel stopt hij het in z’n mond en dan oh… warm/groente. :think: ?.. en spuugt het weer uit.

met z’n handen stukken groente wil hij nog wel een beetje maar dat is ook 2 stukjes en dan heeft meneer het wel gezien



groetjes Jannie

grappig om te lezen dat er meer kindjes van deze leeftijd last van hebben. Mijn zoontje zit ook in deze fase sinds 2weken, en hij eet in de ochtend half broodje en tussen de middag half broodje. Wel toetje.



Fruit, groente wil hij niet hebben. Ik geef nu extra vitamine, omdat hij op deze manier niks uit zijn voeding kan halen.



Ik ben ook aan het minderen met drinken, en dat lijkt met brood eten al wat te helpen…



JannieElmo ik vind dat hij nog best veel eet op 'n dag, als ik dat zo las.

Hoi



Wat ik geleerd heb is zowiezo nooit een gevecht maken van het eten want die verlies je altijd en heeft vaak een averechts effect.



Bij mijn 2 oudste dacht ik altijd owkee nu niet eten dan hebben ze straks weer meer honger.

Grootmoedersmiddels kan appelmoes er doorheen doen zijn, maarja dat kan je niet door alles doen he :?



Ben ff vergeten hoe klein jouw kindje is maar zou wel opassen met het toetje dat hij dit niet op een gegeven moment extra doet alleen om het toetje bijv.



Bij min 2 oudste heb ik nu de regel je bord niet leeg eten prima maar geen toetje en niet een uur later zeuren ik heb honger :slight_smile:



Zolang hij nog voldoende binnenkrijgt zou ik me niet te druk malen, en in ieder geval opletten dat hij er geen spelletje van gaat maken, maar vooral geen gevecht van maken



succes meis :hug:

Lastig he?

CB adviseert tegenwoordig het toetje wel te geven. Hoort bij de zuivelbehoefte van de dag zeg maar.



Dat doen wij dus ook. Ik heb een collega en haar dochter is bijna 3. Bij haar doe ze dat niet meer en dat snap ik ook. Er is wel een grens aan dit gedrag en zij kan heel goed snappen dat als ze niet eet er dan geen toetje volgt. Ik denk dat onze kinderen hier nog te jong voor zijn. Die doorzien dit soort oorzaak en gevolg nog niet goed.



Wij hebben met Morris niet zulke problemen met eten als ik hier verder lees gelukkig. Zo’n fase van niet eten duurt een week, soms iets langer en dan ineens gaat het weer goed.



We doen er helemaal niet moeilijk over. Maar hij móet aan tafel blijven zitten tot wij ook klaar zijn. Dat heeft wel de nodige drama’s opgeleverd maar gaat nu steeds beter.



Wat je in mijn oigen niet moet doen is later ook nog iets anders aanbieden. Zag het toevallig laatst op tv. Een kindje van 3 dat ook nooit warm eten opat en daarna een broodje chocopasta kreeg. Dat noem ik belonen van slecht gedrag. En da’s niet handig.



Morris was als 'baby’nooit moeilijk met stukjes eten. Nu wel, hij wil het liefst geen stukje proeven, dat haalt ie uit z’n mond. Maar ook wel weer een beetje selectief. Hij houdt bijv heel erg van Roti en dan eet ie wel hele boontjes en andere stukjes :think:



Ik pureer zijn eten nog steeds een beetje. Maar weet ook vaak niet hoe lang je dat moet blijven doen. Is dat normaal voor zijn leeftijd??

Veron eet al maanden savonds niet of nauwelijks en soms ineens een heel bord leeg :shock: …



Ook eet Veron bij opa en oma veel beter als thuis, is gezelliger daar denk ik :lol: …



Hij eet smorgens en smiddags 1 boterham, daarnaast krijgt hij 2 stuks fruit, waarvan hij er 1,5 eet ofzo… Een koekje 1 a 3 op een dag… En verder mag hij ondanks dat hij slecht heeft gegeten yoghurt na…

Wel geef ik hem savonds altijd nog een fles halfvolle melk omdat ik zo het idee heb dat hij nog met een gevulde maag naar bed gaat…



Het is een fase… :roll:



gr patricia

Het is een fase.......


Zoals alles :wink: :roll:

Hier wordt het avondeten al een dik half jaar niet meer opgegeten eigenlijk…

Ja van de week bleek het wat te pittig zijn uitgevallen dus toen kreeg Maaike de rijst met suiker/kaneel en boter erdoor. En raad eens :mrgreen: daar heeft ze dus 2 borden van opgegeten :wall: .

En pannekoeken doen het goed :wink: .

Maar verder alle zeg maar al het normale gezonde avondeten (en patat trouwens) gaat er niet in. Ook het vlees niet trouwens.

Ik ben blij als ze 2 happen heeft genomen en verder probeer ik me maar niet druk te maken.

Wat we nu wel doen is:

Aan het eind van de middag soms een tomaat geven als ze honger heeft (ipv een soepstengel ofzo; tomaat is in iedergeval weer groente. Al hoeft ze die in principe ook niet hoor).

En een beetje uithongeren :mrgreen: . Als ik er om denk dat ze echt een paar uur niks heeft gehad eet ze tenminste wel 3 happen ofzo.

En als toetje fruit ipv een bak yoghurt/vla. Of combi.



JACQ34 pureren lijkt me niet echt meer nodig maar het kan natuurlijk niet echt kwaad. Leren kauwen is natuurlijk wel goed maar als hij het een beetje gepureerd wel eet zou ik dat ook doen.



Hier is het meer; hoe groter en hoe meer zoals papa en mama hoe beter.

Een hapje aardappel wil er bijvoorbeeld nog wel eens in gaan met OOK mosterd erop :o en appel in partjes ipv kleine stukjes enz…



oh ja EDIT Maaike krijgt dus wel die foute avondfles :wink: .

We hebben het een tijdje niet gedaan (toen at ze ook) maar toen ze niet meer ging eten werd ze dus steeds 's nachts wakker. Nou sorry maar dan gaan we dus toch nog maar even voor de fles :wink: .

Yoni heeft ook tijden 's avonds amper gegeten. Ik was al lang blij als ze 1 hap at. Toetjes hield (en houdt) ze niet van, dus die at ze ook maar mondjesmaat. We hebben ons er nooit zo druk om gemaakt. Je schiet er niks mee op en het wordt er niet gezelliger op aan tafel.

We hadden in die tijd altijd rauwkost op tafel. Geraspte wortel, komkommer, stukje tomaat etc. Wat op haar bord lag at ze niet, maar zo uit de schaaltjes wel. Of gewoon van ons bord. We maakten er wel een spelletje van. En als ze het dan stiekem van ons bord had gepakt had ze dikke pret. Ondertussen had zij weer wat binnen.



Anyk is een iets betere eter, maar geen grote. Ik moet eerlijk bekennen dat zij nog regelmatig een fles melk mee naar bed krijgt.



Yoni heeft een hele tijd nog een boterham gehad. Zolang zij goed haar best deed bij het eten heb ik daar nooit een probleem van gemaakt. Een kind dat niet kan slapen van de honger is heel ellendig. Een paar dagen leren ze wel van, maar zij hield het rustig weken vol. Ik had wel eens het idee dat ze toen ze heel jong was de link tussen 's avonds eten en 's nachts honger niet legde. En het is allemaal goed gekomen. Ze eet goed, ze eet lekker en we hebben nooit gezeur aan tafel.



Nu Anyk nog… (ik heb haar net maar een fles melk gebracht :mrgreen: )

Tja, lastig hoor. En een half jaar of langer zulke problemen. Ik denk ook dat het het best is dat je je er niet druk over maakt. Maar dat lijkt me niet heel gemakkelijk. Ik denk ook niet dat die kleintjes de link leggen tussen niet eten en 's nachts honger, dat moet je wel heel lang volhouden wil dat kwartje vallen.

Succes ermee. Morris heeft de laatste agen gelukkig goe d gegeten.

iK denk ik zoek dit topic weer eens op…

want Jens eet weer zooooooooooooo slecht.

hij was in maart 13.1 kilo en in janauri 12.6 geloof ik op het CB.

vanmorgen was hij 12.3 bij ons thuis…

hij eet zo slecht niet normaal.

nu ligt hij zonder eten in bed…