eet ritme

Sidney is nu bijna 8 maanden en we zijn beetje de weg kwijt kwa avond eten.

Wij zijn met ruim 5 maanden begonnen met bijvoeden maar in het begin wisten we totaal niet wat ze wel of niet mocht dus werd er vrij snel een potje groente gegeven.

Door die onzekerheid gingen we steeds meer potjes geven omdat we bang waren dat ze ergens last van zou krijgen en dit zou zeker goed zijn.

maar nu 2 maanden later mag ze al een heel stuk meer maar wij hebben beetje het ritme zo gelaten waardoor ze regelmatig potjes groeten krijgt.

hoe hebben julllie dat gedaan om je kindje mee te laten eten met alles en wat mogen ze wel en wat echt niet met 8 maanden? want wij zijn door ons eigen gemak een beetje de draad kwijt kwa vers eten geven :oops:

Ik heb op borstvoeding.com een lijst gevonden voor voedselintroductie. Deze houd ik aan.

Ik geef nog niet zoveel bijvoeding, maar als onze dochter wakker is tijdens het avondeten krijgt ze ook wat. Als we aardappels eten gewoon een stukje aardappel of een stukje groente als ze dat mag. Als we iets eten met veel kruiden ofzo krijgt ze een beetje fruit, ik wil ook wel wat apart houden voor haar, als ik weet dat ze dan wakker is.

Misschien eens bij het CB vragen om een lijstje? :slight_smile: Of anders gewoon eens googlen, want ook op internet is (heel) veel informatie te vinden. Er zijn ook allerlei kookboeken voor baby’s en peuters te koop (bv. Het babykookboek, Opperdepop), wellicht dat je daar ook iets aan hebt?

Met 8 maanden kunnen de meeste verse groenten wel, maar je moet ze wel zonder zout en kruiden koken. Alleen met koolsoorten, ui en prei zou ik nog wachten (die vormen gas en zijn te zwaar voor de darmen van een baby). Bij nitraatrijke groenten (andijvie, bietjes, bleekselderij, paksoi, postelein, sla, spinazie, snijbiet en venkel) wordt aangeraden dat maximaal twee keer per week te geven.

Je kunt gewoon groente koken en pureren (met een beetje kookvocht of moedermelk/kunstvoeding erbij) en dat aan haar geven ipv een potje? Of gewoon stukjes gekookte groente geven. Als ze het niet moet, dan kun je ook vers met een potje mengen om de stap minder groot te maken. En dan steeds wat meer vers en minder uit een potje, zodat je op die manier overstapt naar vers.

bedankt voor jullie adviezen…

Ik ben begonnen met groente en dan heel fijn pureren met een beetje margarine erdoor en evt wat kookvocht inderdaad.

Toen aardappeltje erbij en nu mag ze ook af en toe vlees. Dat krijgt ze als ze (ongeveer twee keer per week) een potje krijgt.

En ze krijgt af en toe een boontje of iets uit het vuistje.

Inmiddels ook yoghurt toe. Ze reageert nergens gek op, dus we proberen gewoon steeds iets meer toe te voegen.

Succes!