eerste keer borstvoeding en welke kolf

Hoi allemaal!

Ik ben momenteel zwanger van mijn tweede kindje.

Mijn eerste kindje is bewust flesgevoed. Ik zag mezelf toen absoluut geen BV geven, was er niet klaar voor, voelde niet goed, was gewoon niets voor mij enz enz… Eigenlijk was ik best een beetje anti BV :oops: :oops: Het spijt me dames…

Toen stond ik hier volledig achter en heb nooit spijt gehad van die keuze. Heb geen allergieën enz in de familie, het ging en gaat gewoon allemaal super.

Maar nu ik zwanger ben van mijn tweede, heb ik ineens toch wel vreselijk de kriebels om dit kindje BV te gaan geven!! Ik droom er zelfs van, idioot toch??

Ergens lijkt het me misschien dus toch wel geweldig om te doen.

En wil nu toch graag uit eigen ervaring zeggen of het wel of niets iets voor me is, en wie weet vind ik het wel super.

En het natuurlijk het beste voor je kindje, iets wat ik ook nooit heb ontkend…

Voor een aantal mensen in mijn omgeving val ik hierdoor van een soort voetstuk, want was mega overtuigd van FV, maar dat interesseert me niets.

Vind het wel heel spannend of het lukt natuurlijk! En hoop maar dat het zkh en de kraamhulp me goed zullen helpen.

Oke dat moest ik geloof ik even kwijt, hihi!

Nu mijn vraagje. Heb je direct na de bevalling een kolf nodig? Voor het geval het niet goed op gang komt? En zo ja welke kunnen jullie mij aanbevelen? Vind die dubbele wel superhandig, maar die zijn zoooo duur!

liefs loesje101

Een kolf is het beste te kopen als je bevallen bent!

Nee je hebt geen kolf nodig meteen na de bevalling, en ze adviseren ook om te wachten met het kopen van een kolf tot de de bevalling.

Ik ga ook BV geven, en ben niet van plan om te ooit te kolven. Mocht de BV moeilijk op gang komen dan leg je je kindje toch extra vaak aan.

nee je kunt hem na de bevalling nog kopen.

ik heb er deze keer een geleend van een collega.

de vorige keren heb ik de kolf niet tot nauwelijks gebruikt,

kreeg er niet meer dan 10 cc uit.

achteraf bleek de motor niet genoeg kracht te hebben.

maar vind het ook wel weer bijzonder dat ik 11 mnd en 9 mnd live gevoed heb.

@loesje101 wrote:

Hoi allemaal!

Ik ben momenteel zwanger van mijn tweede kindje.

Van harte gefeliciteerd met jullie tweede wondertje :smiley:

@loesje101 wrote:
Mijn eerste kindje is bewust flesgevoed. Ik zag mezelf toen absoluut geen BV geven, was er niet klaar voor, voelde niet goed, was gewoon niets voor mij enz enz… Eigenlijk was ik best een beetje anti BV :oops: :oops: Het spijt me dames…

Toen stond ik hier volledig achter en heb nooit spijt gehad van die keuze. Heb geen allergieën enz in de familie, het ging en gaat gewoon allemaal super. Maar nu ik zwanger ben van mijn tweede, heb ik ineens toch wel vreselijk de kriebels om dit kindje BV te gaan geven!! Ik droom er zelfs van, idioot toch??

Ergens lijkt het me misschien dus toch wel geweldig om te doen.

En wil nu toch graag uit eigen ervaring zeggen of het wel of niets iets voor me is, en wie weet vind ik het wel super.

En het natuurlijk het beste voor je kindje, iets wat ik ook nooit heb ontkend…

Voor een aantal mensen in mijn omgeving val ik hierdoor van een soort voetstuk, want was mega overtuigd van FV, maar dat interesseert me niets.

Wat mooi om te lezen dat je nu deze ontwikkeling doormaakt en dat je je er verder in wilt verdiepen :thumbup:

@loesje101 wrote:
Vind het wel heel spannend of het lukt natuurlijk! En hoop maar dat het zkh en de kraamhulp me goed zullen helpen.

Oke dat moest ik geloof ik even kwijt, hihi!

Ik kan me voorstellen dat dit je bezighoudt :slight_smile: Je gaat een nieuwe, voor jou onbekende ervaring tegemoet. Gelukkig zijn er steeds meer zorgverleners die ouders met de juiste kennis en vaardigheden goede begeleiding bij borstvoeding kunnen bieden. Toch scheelt het vaak al heel veel wanneer a.s. ouders zich tijdens de zwangerschap hebben voorbereid op het geven van borstvoeding door zich goed te laten informeren. Dit bevordert het zelfvertrouwen en de zelfredzaamheid. Borstvoeding geven is een natuurlijke manier van voeden, maar het is ook aangeleerd gedrag; zowel moeder als kind moeten het leren. De juiste en volledige informatie kan bijdragen aan een zo optimaal mogelijke start, een goed begin is het halve werk :slight_smile: Bovendien stelt het je in staat om eventuele problemen vroegtijdig te herkennen en waar mogelijk zelf op te lossen. Je zou kunnen overwegen om de informatiebijeenkomsten bij te wonen die in heel Nederland worden georganiseerd door de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en door Borstvoedingorganisatie LLL? Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerder aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Uiteraard is er gelegenheid voor het uitwisselen van ervaringen en het stellen van vragen, breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl en op http://www.lalecheleague.nl .

@loesje101 wrote:
Nu mijn vraagje. Heb je direct na de bevalling een kolf nodig? Voor het geval het niet goed op gang komt? En zo ja welke kunnen jullie mij aanbevelen? Vind die dubbele wel superhandig, maar die zijn zoooo duur!

Zoals hierboven al werd aangegeven, is het aan te raden om te wachten tot na de bevalling met het aanschaffen van een kolf. De keuze voor een bepaalde kolf hangt namelijk af van de situatie waar je je op dat moment in bevindt. Als je incidenteel zou gaan kolven, omdat je bijvoorbeeld één of twee dagen per week werkt, dan zou een handkolf waarschijnlijk prima volstaan. Voor frequent gebruik vind je het misschien fijner om een persoonlijke electrische kolf te gebruiken. Zou je gaan kolven omdat je kindje door omstandigheden nog nauwelijks of helemaal niet aan de borst drinkt, dan is het aan te raden om een professionele volautomatische borstpomp te huren waarmee je je melkproductie zo optimaal mogelijk op gang kunt brengen en houden. Beide borsten tegelijk afkolven werkt idd het meest effectief :thumbup:

Er is veel keuze in persoonlijke kolven. Een leuke manier om alvast een beetje kennis te maken met de verschillende soorten kolven is door het invullen van deze kolfwijzer. Tevens is op bv.com een kolfoverzicht te vinden: Bv.com-Kolfoverzicht. Verder kan het prettig zijn om eerst eens wat verschillende soorten kolven in de hand te hebben gehad en ze in werking te zien (en te horen :wink:) voordat je er eentje aanschaft. Er worden ook veel tweedehands kolven te koop aangeboden. Lactatiekundige Nanny Gortzak heeft de aandachtspunten op een rijtje gezet: Nanny-Tweedehands kolven.

Hopelijk kun je met deze informatie uit de voeten? Mocht het toch nog vragen oproepen, reageer dan gerust hoor :slight_smile:

In ieder geval een voorspoedige zwangerschap gewenst!

Tja zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk

maar ik was echt superblij dat ik al een kolf had gekocht (enkele elektronische avent). Vaker aanleggen was in de eerste dagen geen optie, want Marijne viel in de eerste dagen ontzettend af en was zo moe dat ze het niet uit mijn borst kreeg. Dus ik kon meteen gaan kolven en hoefde niet te wachten tot mijn man naar de winkel of huurpunt was geweest en er daar één gekocht / gehuurd had.

We hebben uiteindelijk een paar dagen een zwaardere versie erbij gehuurd zodat de bv op gang kwam. Deze kon na een paar dagen terug maar de kolf die ik had gekocht gebruik ik nu nog steeds op het werk.

Misschien dat ik achteraf gezien wel liever een medela oid had gekozen, want ik heb laatst het geluid een keer gehoord. Die avent klinkt toch echt meer ‘pompende melkmachine’ dan die medela :think:

Maar afgezien van dat werkt het als een trein :thumbup:

Nou moet ik eerlijk zeggen dat wij het voor het geld niet hoeven te laten :oops: dus ik was gewoon blij dat ik er vooraf één in huis kon halen. Ik voelde me gewoon geruster dat dat geregeld was. En ik had ook flesvoeding in huis…

Ik ben nu al blij dat ik bij een evt volgende al een kolf heb… Ik kreeg in de kraamweek een dreigende BO en we besloten nog net voor sluitingstijd op zaterdag dat een kolf toch echt nodig was… Voor zulke momenten toch prettig om toch al een te hebben, lijkt mij (zeker als de winkel al wel dicht is ofzo).

super meiden, met deze antwoorden kan ik al heel veel!!

@yvonne… Bedankt voor je uitgebreide antwoord, heb al een aantal van je links goed bekeken!! Hier ga ik zeker iets aan hebben. Heb ook besloten naar zo’n voorlichting te gaan! Lijkt me erg nuttig!

Alsof ik me eigen verhaal lees :lol:

bij Nikki was ik overtuigd van flesvoeding vond BV geven niet bij mezelf passen.

en toen ik eenmaal bevallen was en ik een paar weken verder was en er dus niks maar aan veranderd kon worden wilde ik het wel me kindje zo dicht bij me lijkt me erg speciaal.

iedereen heeft nikki de fles gegeven en ik zelf bijna niet eens in het begin :roll:

en ik merkte dat me tepels niet meer zo gevoelig waren dat was ook een reden om het niet te doen als je er naar wees deed het al pijn.

ik lees dus volop mee en kan niet wachten tot ik bv mag geven :inlove:

ik heb overigens een kolf geleend van me collega

@bianca&? wrote:

en ik merkte dat me tepels niet meer zo gevoelig waren dat was ook een reden om het niet te doen als je er naar wees deed het al pijn.

Onder invloed van zwangerschapshormonen kunnen je tepels idd tijdelijk erg gevoelig zijn. De ervaring dat die overgevoeligheid na de bevalling weer verdwijnt, zal vast geruststellend zijn voor je :slight_smile: De ‘normale’ gevoeligheid die dan overblijft, is een functionele gevoeligheid. Het zorgt ervoor dat prikkels optimaal worden waargenomen, zodat er duidelijke signalen naar je hersenen worden gestuurd. Dat is essentieel voor je melkproductie, omdat er op die manier hormonale processen effectief in werking worden gezet die ervoor zorgen dat er melk wordt aangemaakt en melk wordt losgelaten.

Het is echter ook belangrijk omdat bepaalde signalen iets kunnen zeggen over het verloop van het voeden. Het voeden hoort prettig te zijn. Het mag geen pijn doen en zeker geen kloofjes veroorzaken. Pijn is een signaal dat er iets niet goed gaat (in veel gevallen het aanleggen) en doeltreffend reageren door de oorzaak te achterhalen en weg te nemen is dan zeker aan te raden. Hoe eerder je reageert, des te gemakkelijker is een eventueel probleem (misschien zelfs nog voordat het een echt probleem wórdt) vaak op te lossen.

@bianca&? wrote:
ik lees dus volop mee en kan niet wachten tot ik bv mag geven :inlove:

Welkom in het bv-hoekje, mooi om te lezen dat je er zo naar uitkijkt :smiley: