Eerste keer basisschool, maar niks gehoord?

Jayden is net 4 geworden, en zou dus gelijk gaan meedraaien in het nieuwe schooljaar. Hier beginnen de scholen overigens pas op 7 sept.

Maar: ik heb nog steeds niks van school gehoord, en heb de brief (bevestiging inschrijving) er maar eens bij gepakt. Daar staat dus dat de juf 2 maanden van te voren contakt opneemt, en dat hij 10 wendagen heeft…

Ik vorige week dus gebeld, maar ze hebben nog vakantie. (concierge was er dus wel) Hij wist mij te vertellen dat het aan het einde van vorig schooljaar, een beetje raar liep met plotselinge invallers, en dat het daarom waarschijnlijk ‘vergeten’ is.

Nu was het bij mij wel bekend dat Jayden sowieso niet vóór de vakantie zou komen wennen, dat vonden we beiden (direkteur en ik) niet handig.

Maar wat moet ik nou doen: afwachten of ik nog gebeld wordt voor maandag (de 7e), zelf nog een keer bellen, of gewoon naar school gaan die maandag?

Die laatste vind ik eigelijk geen optie, om hem zo naar school te doen zonder dat ik zelfs maar kennis heb gemaakt met de juf. Die juf heeft dan maandag écht geen tijd om een nieuw kindje te verwelkomen, en de ouder te vertellen hoe of wat als het niet gaat. Líjkt mij tenminste! (heb drie keer in een kleuterklas stage gelopen, dus weet wel een beetje hoe het eraan toe kan gaan daar, qua ochtend drukte :wink: )

Wat zouden jullie doen? De concierge had trouwens gezegd dat ‘ze’ donderdag weer op school kwamen, en dat hij wel op het bord zou schrijven dat Jayden’s juf contakt moest opnemen. Nou heb ik een heel fijn geheugen, en weet ik niet of hij nou afgelopen donderdag bedoelde, of aankomende… (ja, weet het, dom dat ik het niet meteen opschrijf als ik weet dat mijn geheugen niet best is :doh: :angel: )

Geloof dat ik nou meer kriebels heb dan Jayden dat hij naar school gaat, maar vooral dus omdat ik gewoon niks weet over het hoe en wat… 8)

Hoe ging dit bij jullie? Hebben jullie eerst contact gehad met de juf waar hij komt, of alleen met de directeur?

Wij hebben vooraf een gesprek voor de intake gehad met de directeur.

In juni is er een uurtje geweest dat alle kindjes samen mochten komen met een van de juffen.

Verder lag er een postkaartje in de bus waarop Merijn werd uitgenodigd om op de 1e schooldag om 8.30 aanwezig te zijn.

Nu was het zo dat de juf die er op dat wenuurtje was niet de juf was die de 1e 2 schooldagen les gaf. Merijn heeft 2 juffen die ieder een paar dagen werken in de week.

Dus ook was het een verrassing wie zijn juf zou zijn. En dat ene wenuurtje was ook niet veel.

Dus Merijn was ook redelijk groen als een blaadje die 1e schooldag. En wij ook :mrgreen: .

Gaandeweg in de nu 1e weken hebben we steeds meer informatie gekregen en aankomende donderdagavond hebben we een ouder info avond, dus dan wordt besproken wat de bedoeling is dit jaar.

Bij ons is het zo gegaan: Laura is op de eerste dag na de zomervakantie begonnen (vorige week).

Ongeveer een maand voor de zomervakantie, kregen we een brief in welke klas ze zou komen, en een kaartje voor Laura zelf ‘welkom op school’.

Vóór de vakantie was er een kennismakingsuurtje voor alle nieuwe kinderen die na de vakantie zouden beginnen, verder geen wen-momenten of zo. Op zich is het misschien niet een standaard situatie, want in Laura’s klas zitten alleen maar nieuwe kinderen (die tussen mei en augustus 4 jaar zijn geworden), dus iedereen was voor het eerst afgelopen week. (het is nu nog een half klasje, en daar komen in de loop van het jaar kinderen bij).

Die juf heeft dan maandag écht geen tijd om een nieuw kindje te verwelkomen, en de ouder te vertellen hoe of wat als het niet gaat. Líjkt mij tenminste!

Ik denk dat dat op elke school anders gaat, maar bij ons stelde dat dus echt niets voor. Oh, ok, daar is Laura, nou, ga daar maar in de kring zitten, als je nog een boekje wil lezen met mama, dan mag dat, en mama moet over 10 minuten weg.
Dus geen uitleg, rondleiding, of wat dan ook, ik had de juf ook nog niet eerder gesproken verder, alleen een keertje de hand geschud. Kortom, ze weten helemaal niets over Laura daar, behalve haar naam, en wij weten ook helemaal niets over de juf. Ik weet eigenlijk niet of dat normaal is, maar hier op school blijkbaar wel.
Niet dat we nou zoveel bijzonderheden te melden hebben verder (anders hadden we dat wel gedaan natuurlijk), maar ik had het wel leuk gevonden om echt even kennis te maken met de juf vantevoren eigenlijk.
Tot zover onze eerste ervaring met school.

Maar goed, als ik jou was, zou ik gewoon proberen om toch nog de juf de komende week te pakken te krijgen (en als de juf zelf er niet is, dan is er vast wel een directeur of coordinator aanwezig, die je wat meer kan vertellen). Gewoon blijven bellen tot je antwoord hebt hoor, zij hebben een fout gemaakt, jij niet, dus je hebt alle recht om er een beetje achteraan te zitten, toch? Als het nou echt niet lukt, dan zou ik op maandag even binnenlopen, en afspreken wanneer hij kan beginnen die week.
Het komt vast wel goed, maar ik kan me voorstellen dat je het niet fijn vindt om niet te weten waar je aan toe bent....
Succes!

het was hier eigenlijk niet zo’n issue dat we die juf nog niet kenden. Er waren 6 nieuwe kindjes van de 14 die er nu in zijn klas zitten (worden er nog meer na 1 oktober) en wij hebben ook maar even vluchtig kennis kunnen maken bij het brengen van Merijn.

Maar moet zeggen, kinderen gewennen heel erg snel hoor. Hij is nu dus 2 weken bezig en hij weet niet beter dan dat juf Anja en juf Annelies zijn juffen zijn etc etc…

Dus ik zou me er niet zo’n zorgen overmaken.

Eventueel bellen met de school hoe laat die schooldag begint en er gewoon zijn om die tijd op de 1e dag.

Wij moesten trouwens ook even zoeken naar het juiste lokaal etc…

Oké, dank jullie voor de antwoorden! Dan is het dus helemaal niet zo raar dat ik niks heb gehoord. Heb nl wel de schoolgids, en weet de tijden dus. Ook het hoe en wat van brood/fruit meenemen, hoe ik te bereiken ben (ff vergeten dat dit allemaal besproken is tijdens het gesprek met de direkteur 8) ) Dus waarom moet er nog contakt opgenomen worden? Eigelijk alleen voor mijn gevoel dat het klopt dat Jayden de 7e naar school gaat, dat het bekend is dat er een nieuwe leerling komt…

Miranda, ik vind het wel raar dat je niets gehoord hebt.

Ik kreeg voor de vakantie een kaartje binnen voor Stan en een van zijn juffen heeft mij ook nog gebeld voor de vakantie. Nu gaat Emma daar al naar school, dus voor mij was er weinig nieuws, maar toen Emma voor het eerst ging had ik best wel een hoop vragen.

Weet je wel in welke klas Jayden gaat?

Mijn kinderen zitten op een megagrote school. Stan zit in groep N :shock: , dus dat zijn 14 kleuterklassen 1/2, dus ik was blij dat ik de weg al wist :lol:

Hier is het trouwens de gewoonte dat ze voor tussendoor drinken en een koekje, of (schoongemaakt) fruit mee nemen. Beide voorzien van naam.

Groetjes, Elka

Pepijn wordt as zaterdag 4 en mag volgende week maandag meteen naar school. Hij heeft voor de vakantie 1 wenmiddag gehad (op de doorschuifmiddag, dan gaan alle kinderen naar de klas waar ze het andere schooljaar beginnen)

Op die middag stelde het ook niet zoveel voor, alle nieuwe kindjes erbij in de klas en de juf had zo ook echt geen tijd om hem echt te leren kennen.

Ik vind het wel vreemd dat je voor de vakantie nog niets gehoord hebt.

Zelf zou ik om 8:00 (dan moeten ze al bereikbaar zijn ivm ziekmeldingen) even bellen om te vragen hoe of wat.

Lijkt me alleen lastig om je kindje voor te bereiden omdat je zelf ook nog niet weet wanneer hij mag komen.

hier werden ze gewoon gebeld hij moet 4 maandagen ervoor proefdraaien en na zomervakantie mocht hij beginnen zou na de vakantie gewoon even weer bellen hoe en wat nu

@Mama_jeanet wrote:

Ik vind het wel vreemd dat je voor de vakantie nog niets gehoord hebt.

Zelf zou ik om 8:00 (dan moeten ze al bereikbaar zijn ivm ziekmeldingen) even bellen om te vragen hoe of wat.

Lijkt me alleen lastig om je kindje voor te bereiden omdat je zelf ook nog niet weet wanneer hij mag komen.

Hier sla je de spijker op zijn kop: daarom wil ik dus echt eerst kontakt hebben voor ik hem weg breng. En ik maak mezelf nu helemaal gek of ik wel een kaartje heb gehad, staat me nl wel iets van bij… Maarja, kan ook weer zijn dat ik dit zo verwacht, en dit dénk. Heb gezocht, en heb allerlei kaartjes, Nog van Jaydens 2e verjaardag zelfs, maar dát kaartje kan ik echt niet vinden… Ik bel donderdag zelf wel nog een keer, dan weet ik zeker dat ze er moeten zijn.

Meestal zijn de leraren een week voor de school begint wel weer aanwezig. Klasseninrichten enzo.

Ik zou gewoon in de loop van volgende week nog even naar school bellen om te vragen in welke klas hij komt en hoe zijn juf of meester heet.

Robin zijn ze vorig jaar ook vergeten.

Zouden ze ook 2 maanden vantevoren contact opnemen om af te spreken hoe we die oefen ochtenden zouden gaan indelen.

2 Weken voor zijn verjaardag toch maar eens gebeld, had de juf per ongeluk zijn geboortedatum verkeerd overgenomen, 04-06, ipv 06-04.

Dus het was maar goed dat ik belde.

Ik zou er als ik jou was dus zelf achteraan gaan. :thumbup:

Hihi, grappig, bijna hetzelfde verhaal dus, behalve de geboortedatum…

Maar ik ben vanmiddag gebeld door de juf (had zelf dus al gebeld vorige week :wink: ) en die maakte haar excuses, en begreep niet hoe ze het kon vergeten.

Ze had zich namelijk wel voorgenomen om mij te bellen vóór de vakantie, maar dat is ze dus helemaal vergeten… (Ik werd dus niet gek, haha)

Daarna vertelde ze dat het aan ons was hoe we Jayden wilden laten wennen, en ze gaf wel aan dat meteen meedraaien wel erg veel was voor zo’n kleintje. Ik gaf dus aan dat ik het wel prettig vond om eerst een gesprek te hebben met haar zelf, en met Jayden erbij (en de andere kids dan, was geen probleem) Dus maandag om 15.15 hebben wij een afspraak. Dan zal ze ook de rest vertellen over het hoe en wat.

Dinsdag zal Jayden dan beginnen, en ik neem aan eerst alleen de ochtenden. Maar ‘de juf’ gaf ook aan dat dit echt aan ons was: als wij vonden dat het teveel was voor Jayden, mochten we hem ook rustig een extra dagje thuis houden. Dat laatste vond ik wel fijn om te weten, want ik kan mij zo voorstellen dat ie na 3 of 4 dagen school, helemaal instort en hele middag kan slapen :stuck_out_tongue: . Maar gewoon het idee dat ik dit nú nog niet hoef aan te geven, is wel erg fijn. :wink:

Fijn dat je nu toch weet wanneer hij kan starten! Scheelt weer wat stress volgende week :wink: