Eerste baby via combibehandeling geboren

Eerste baby via combibehandeling geboren

Uitgegeven: 5 maart 2008 14:15

Voor het eerst in ons land is er een kindje geboren via een combinatie van twee (vruchtbaarheids)behandelingen. De baby is helemaal gezond.

De ouders van het kindje zijn behandeld met ivf (reageerbuisbevruchting) en PGD: Pre-implantatie Genetische Diagnostiek. Deze methode voorkomt dat een baby een erfelijke genetische afwijking meekrijgt.

De ouders kregen hun ivf-behandeling in het UMC Utrecht, en vervolgens gingen cellen van de embryo naar Maastricht. In Maastricht is gekeken of de erfelijke ziekte aanwezig was, waarop het kindje een verhoogde kans zou hebben. De embryo’s zonder de ziekte zijn uiteindelijk teruggeplaatst.

© gezondheidsnet.nl

Nou nou knap hoor! :thumbup:

dat is knap

Nog even en baby’s kunnen gekweekt worden in kassen…

Lang leve de wetenschap! 8)

WOW :shock:

Knap hoor

Voor dit doel :thumbup:

Als we niet oppassen krijgen we “baby op bestelling” Kan je kiezen voor een meisje met blauwe ogen ofzo… En dat vind ik dan weer :thumbdown:

Ja Sis voor dit doel is het top.

Maar bij dit soort doelen moet het ook blijven.

Ik vind het super mooi dat het kan!!!

Een stel dat graag kindjes wil en de kans hebben om een genetische afwijking aan het kindje door te geven, kunnen op deze manier wel een kindje krijgen, dat vind ik super!!! :thumbup:

Het is niet anders dan een gewone IVFbehandeling, er wordt genetisch niks aan het kindje veranderd. En het gaat idd niet om de voorkeur voor kleur ogen oid.

Even heel kort gezegd wordt er een celletje van een embryo afgehaald en gecontroleerd op de ziekte.

Blijkt het embryootje niet ‘ziek’ te zijn, kan het terug geplaatst worden in de hoop dat het resulteert in een goede zwangerschap.

vindt het ook super :thumbup: