Eerst draaien dan pas zitten?

Ik was gister bij het cb en de kleine wil bijna alleen maar zitten (hij kan nog niet zelfstandig gaan zitten). Maar hij draait alleen als hij er zin in heeft. Nu zei de arts dat ik hem dan maar even moest laten huilen om zo te laten zien dat hij het ook zelf kan en ik hem dan niet moet omdraaien of moet laten zitten. Maar vind het zo zielig dat hij huilt. Hebben jullie dit ook gehad? En hoe hebben jullie het opgelost? En lieten jullie de kleine dan wel in de kinderstoel zitten?

Mijn zoon ging met 6 maanden nog niet in de kinderstoel. Daar ging hij pas in toen hij zelf kon zitten. Ik heb hem ook nooit op zijn billen gezet, maar hem zelf zijn gang laten gaan. En uiteindelijk ging hij met bijna 1 jaar zelf zitten. Toen zat hij overigens wel al een maand of 3/4 in de kinderstoel.

Echt huilen omdat het niet lukte heeft mijn dame tot nu toe niet gedaan… Ik hielp haar wel eens wat met omdraaien, toen ze dat nog niet helemaal kon, maar niet dat ik haar echt omdraaide. Even een steuntje geven bijv. Misschien is dat een idee, hem zoveel mogelijk zelf laten doen en net met dat laatste beetje even helpen.

Ik denk zelf dat als je als moeder ‘alles’ voor je baby doet, hij minder uitgedaagd is om het zelf te leren.

Snap wel dat je het niet leuk vind om je kindje te horen huilen. :hug:

onze middelste was afentoe tot het bot gefrustreerd omdat iets nog niet lukte… en ja dan was het ook wel huilen… en tuurlijk heb ik hem best weleens geholpen met bijv. draaien door hem een vinger te rijken… maar over het algemeen liet ik hem dan juist ‘aanmodderen’.

En wat een smile dan als het wel lukt :wink:

Overigens deden ze hier over sommige dingen lang (3 late lopers bijv.) ze deden het wel in de volgorde die de meeste kindjes aanhouden.

Zelf kindje op de billen zetten hebben we hier verder nooit gedaan. Dat komt wel als ze het zelf kunnen (en wederom…de triomf!)

Hier wel geholpen. Uiteindelijk kon hij het zelf. Zitten kan hij nog niet uit zichzelf (wel als ik hem neerzet). Een beetje hulp kan verder geen kwaad denk ik. Met zichzelf omdraaien was hij er ook snel bij (3 mnd), dus ik denk niet dat het heel erg was dat ik hem af en toe had geholpen :wink:

Bedankt voor de antwoorden!

Kiki bedoel je met draaien zeg maar doorrollen? Begrijp het niet helemaal :shifty:

Ja echt van zijn rug naar zijn buik en andersom. Heb nu de afgelopen dagen meer geholpen dan normaal. Maar zodra hij in zijn box of op de grond (alleen) ligt weigerd R. te draaien. En zet het dan op het huilen.

Marijne was ook erg boos rond die leeftijd: ze kon wel op haar buik draaien maar vond het helemaal niet prettig liggen. En ze kon nog niet terug! :roll:

We hebben haar wel eens geholpen maar vooral met voordoen hoe ze het moest doen. Dus beentje in de juiste stand leggen alleen het laatste duwtje etc. Totdat ze het zeflf door had.

Ligt er uiteraard helemaal aan hoe hard en lang ze huilen, want eventjes kan wel maar niet te lang natuurlijk :-*

J. kan nu zelf van zijn rug naar zijn buik rollen (sinds dit weekend). maar hiervoor hielp ik hem ook wel eens hoor.

hij kon erg driftig worden als het niet lukte. ik liet hem mijn vinger pakken en ik leidde hem naar zijn buik. hij rolde zelf, het was voor hem alleen maar een extra steuntje.

zitten kan hij nog niet los, maar als hij op schoot zit, wil hij alleen maar zitten. liggen vind hij dan helemaal niks. hij zit per dag misschien 5 minuten in de kinderstoel, en daar zit hij heel erg goed in. erg stevig en keurig rechtop.

Misschien kun je hem met speeltjes stimuleren om te draaien.

Hier wel geholpen, maar wel zo dat de kleine mee moest helpen. Lara is nu bezig om zelf te gaan zitten. Ze zit al wel stevig als ik haar neerzet en ook in het stoeltje.

Ik laat haar ook wel huilen/mopperen als iets niet lukt, want ze moeten het ook zelf ervaren dat niet alles naar hun zin loopt en ze het zelf ook moeten proberen om het te leren.

Door te mopperen heeft ze zich leren tijgeren. Ze was zo gefrustreerd een keer en trok zich toen perongeluk vooruit, tja en nu weet ze het wel :mrgreen: