een zakmes? ja of nee en zoja.. op welke leeftijd?

nou… titel zegt het al…



brand maar los…



Stel je overweegt een zakmes, op welke leeftijd zou je zoiets geven en zoniet, wat zijn je argumenten voor niet?

Poeh…Lastige vraag. Ik denk dat het ook helemaal aan het kind ligt.

Maar zo rond de 10/11 jaar moet denk ik wel kunnen. Mits het kind geen vechtersbaasje en avontuurlijk is ingesteld zodat het zakmes wel voor het juiste doeleinde gebruikt gaat worden. En je weet dat je kind er ook geen kattenkwaad mee zal gaan uithalen.

Max heeft een Victorinox. Hij heeft hem ongeveer anderhalf jaar. Gekocht in de zomervakantie in Oostenrijk. Mijn man vond dat leuk. Ik zag en zie het nut er niet van in. Maar goed, op vakantie was het leuk voor een spelletje. Nu ligt het ding ongebruikt in de kast.



Ik vind het gevaarlijk om het mee te nemen naar school en vrije tijd. Niet zozeer dat hij er iets mee doet wat niet goed is maar wat doen anderen ermee als ze weten dat Max een bij zich heeft.



Max en mijn man snappen goed wat ik bedoel. Vandaar dat het ding dus ook in de kast ligt.

Ik zou het dus niet geven aan mijn kind.

Ik snap het nut niet zo van een zakmes. In mijn ogen kun je daar meer kwaad dan goed mee doen, het blijven kinderen. En kinderen moeten niet met messen rondlopen. Stel dat ze het gaan gebruiken tegen elkaar tijdens een ruzie, dan kan een kind de gevolgen daar niet van inzien. Dus gewoon niet doen, ook al denk je dat jouw kind er wel goed mee kan omgaan. Je weet nooit hoe ze in bepaalde situaties gaan reageren.



Heb je een zakmes nodig voor een of andere bezigheid, dan zou ik het gebruik beperken tot die bezigheid en plek. Ik zou mijn kind niet met een mes de straat op of naar school sturen.

Nooit bij stil gestaan,dat een kind zoiets nodig zou hebben.

Ik vind dus ook van niet. Tenzij vissen, scouting of knutselen of houtbewerking een hobby zou zijn, dan wel, maar als ze er verder niet om vragen, ga ik niet geven.



Kan me ook niet herinneren dat wij (tenminste) mijn broers, zoiets ooit zomaar hebben gekregen. Dan kan mijn kind er (misschien) nog zo verstandig mee omgaan, het is en blijft een wapen waar een ander wel mee aen de haal kan gaan.

Onder de 12 jaar dus uberhaupt niet.

Ik zou niet weten waarom een kind een zakmes nodig heeft :think: . Buiten dan hobbys zoals vissen of iets dergelijks. Maar dan zou ik het gebruik/bij hebben ervan beperken tot die momenten en zeker niet beneden de 12 jaar.



Het is en blijft een mes en kan bewust of onbewust als wapen worden gebruikt ( ook tegen je kind zelf!!). Ik vind dat je niet van een kind mag verwachten dat hij/zij de gevaren inziet. Ze kunnen in een baldadige bui nog steeds “net alsof” er mee gaan zwaaien naar elkaar of wanneer er iets onverwachts gebeurd op het moment dat ze het vast hebben kunnen ze uit schrik een ongecontroleerde beweging maken. Dus vanuit die gedachten zou ik (buiten noodzaak ivm bepaalde hobby? en onder strikte regels) een kind nooit een zakmes geven.

Misschien is dat erg beschermend maar als het fout gaat met zo iets gaat het ook echt goed fout.

Top op heden blij met jullie antwoorden… ik ben dus niet de enige die er het nut niet van ziet.



T zit zo… onze neefjes van 8 en 10 jaar hebben dus van sint een zakmes gekregen. Met de opmerking dat ze er wijs mee om moeten gaan. En eerlijk, ik heb er vannacht een uurtje wakker van gelegen.



Ik hoop maar dat ze dat ding niet meeslepen als ze op visite komen, want ik vrees dat er ruzie van komt. Ik wil absoluut geen zakmessen in huis.



De opmerking was “” jongens stoer een zakmes gekregen" en ik snap dus niet wat er stoer aan is :think:



Dit zijn jongens die van het zomer nog naar binnen gehaald werden omdat ze slaags waren geraakt met een jongen uit de buurt. Ik denk dan misschien te ver, maar kan me zo voorstellen dat een kind van 10 uit pure frustratie toch rare dingen kan gaan doen met een zakmes.

Daarbij idd de angst dat een ander met minder goede bedoelingen en plannetjes een keer de hand weet te leggen op een zakmes en dan…



De tandarts geeft aan dat een kind tot 11 motorisch niet eens in staat is om het gebit echt goed te poetsen. Menig pedagoog geeft aan dat kinderen tot circa 14 maar zeer beperkt verkeersinzicht hebben en te veel risico’s nemen. De wet heeft een speciaal jeugdstrafrecht omdat de hersens pas met 23 jaar zijn uitontwikkeld en volwassen kunnen worden geacht en met dat alles in mind kan ik er eigenlijk niet over uit dat kinderen van 8 en 10 jaar een zakmes krijgen… ben nog steeds flabbergasted en weet niet goed hoe we hier in staan als ze bij ons op bezoek komen… ga ik dan vragen of ze hem mee hebben? want ik zou dat willen weten en dan willen zeggen dat ze hem in de auto moeten laten…



Maar voor nu, in elk geval blij dat ik niet de enige bezorgde moeder ben…

Ben het eens met antwoorden hier boven… Bram zou ook niet een zakmes van mij mogen. Misschien alleen onder begeleiding van ons of een ander ouder. Bv hobby of scouting. Maar nooit alleen rond lopen met een mes. Zie het nut er niet van in en je weet nooit wat ze uitvogelen met dat mes…



Dus nee ik vind het niet verstandig op die leeftijd om met een mes op zak te laten lopen.

Zakmes vind ik ook onnodig, zeker bij zulke jonge kinderen. Maar ook een tiener, wat moet die normaal gesproken met een zakmes? Ik zie het nut er niet zo van in. Had er zelf een bij me vanaf een jaar of 16, omdat me dat een veilig gevoel gaf, ik fietste vaak in mijn eentje naar school, 8 km door de polder en heel weinig huizen. En in de winter dus vaak in het donker heen en in het donker terug.



Ik zou de ouders ook zeggen dat je dat niet in huis wilt en dat ze dat thuis of in de auto moeten laten als ze op visite komen.

Laat ik ook maar even een antwoord geven.



Mijn oudste nichtje van 11 jaar heeft een zakmes. Is helemaal gek op natuur, vissen en kamperen. Zij heeft er 1 en die gebruikt en neemt hem mee als ze haar hobby uitoefent en of gaat kamperen. En neemt het dan ook gerust mee op visite. Zij voelt zich erg verantwoordelijk en zal het mes ook niet zomaar aan haar zusje en broertje geven. Ze is er enorm zuinig op en zal het mes dan ook niet zo maar gebruiken.

Ik vind niet dat je te ver denkt Cell. Ik snap het ook gewoon niet.

Dan beargumenteer jij het nu nog vanuit de ontwikkelingspsychologie van een kind (waar ik overigens achter sta), ik blijf het onnodig vinden.

Hoe je het ook went of keert, een wapen is een wapen, ook een zakmes. Inderdaad, als het op straat mis gaat, in de een ruzie of gewoon bij je thuis, de verleiding (al is het maar met dreigen) erg groot hem ook tevoorschijn te halen.

En wat ‘out on the open is’ kan gebruikt worden. Voor of tegen je inderdaad.



En gaat het mis, dan is het zo definitief…kortom, ik snap het niet. Waarom is het stoer? Leer een kind vooral dat met messen spelen/ messen hebben stoer is. Dat is een open uitnodiging hem ook te te showen.



Stond vandaag met dezelfde verbazing te luisteren naar 2 ouders die het oke vonden dat hun kids (12) met vuurwerk spelen. Kanttekening, alleen als er een ouder (vader) bij is, maar je kind toestemming geven te SPELEN, voor de LOL, met VUURWERK!

NU AL? Wordt zo’n kind over een jaar gepakt met vuurwerk op 15 december en mag het een taakstraf doen, ga je als ouder dan ook netjes op het bureau vertellen dat het van jou wel al heeeeel lang mocht?

Dubbele moraal en sorry…i don’t get it…

tja… mijn schoonzus en zwager zien ook in vuurwerk niet zo veel problemen hoor… hun zoons mogen ook al met rotjes langs de straat zwabberen… en maar afsteken die rotdingen. Het is me duidelijk dat hun veiligheidsmoraal en wat ze de kids mee willen geven anders ligt dan die van ons. Wij willen absoluut niet hebben dat de kids met rotjes bezig gaan en ik vind een zakmes niet oke, ook niet met 15 overigens. Als wij gaan kamperen dan heb ik een zakmes mee en die mag Peet of niek dan onder mijn begeleiding wel gebruiken als dat nodig is. Zo hebben ze een punt gemaakt aan een stok om broodjes te kunnen bakken. Zulks meer.



Bij Scouting kan ik me er ook nog iets bij voorstellen. Maar verder. nee. Ze wachten maar tot ze 18 zijn en kopen er zelf maar 1 als ze dat nodig vinden.



Het heeft voor mij voor mij en mijn man vooral te maken met het voorbeeld wat je geeft… een zakmes op zak hebben is oke, rotjes afsteken, ook ver voor oud en nieuw is oke… kortom bezig zijn met zaken die helemaal niet zo safe zijn en risico’s behelsen zijn te verkiezen boven normale spielerij… Nee, word er niet blij van…

Ik gaf ook onder de 12 sowieso niet aan, maar wat onze kids betreft, ook 15 niet nee. Misschien zeker 15 niet, met agressie, hormonen, dronkenschap (van hen of anderen en nee, ben niet zo naïef dat ik zeg dat mijn kids dat noooooooit zullen doen).



En vuurwerk, tja. Ik stond de flapperen…je mag er niets van zeggen, want ik heb geen 10-11 jarigen (het waren nog groep 6 kids), dat kwam nog niet eens bij me binnen. Afsteken van vuurwerk buiten de aangegeven tijden mag gewoon nooit, punt. Is verboden, bij wet. Als je als ouder je 10-11 jarige dat wel laat doen (met zogenaamde strenge regel dat vader erbij moet zijn), dan geef je toestemming schijt te hebben aan regels.

Ik begrijp helemaal dat ze het anders toch wel doen, stiekem gaan doen en je het beter in de hand kan houden, maar niet in deze vormen.



Ikke niet snappen, ikke niet willen snappen…twijfel er niet over dat wij dit over 2 tot 4 jaar ook niet zomaar oke gaan vinden. En twijfel er ook niet aan dat dat voor 80% van zijn klasgenoten ook zo is.

Een kind wat als hobby vissen heeft, of klussen, of scouting, overleven in het bos… noem maar op, daarbij kan ik me voorstellen dat een mooi eigen zakmes een mooi cadeau is, maar dan alleen te gebruiken bij die betreffende activiteiten en onder begeleiding van een volwassenen. (net zoals mijn stiefzoon een setje eigen gereedschap heeft om samen met papa te klussen aan zijn hut in de tuin)



Sowieso niet mee naar school of standaard in de jaszak/rugzak. Daar zie ik inderdaad ook het nut niet van in en het risico om er in nare situaties mee te geraken is gewoon te groot.



Over vuurwerk, onze buurman is ook heel makkelijk. die liet zijn zoon met 7 jaar al rotjes gooien. no way dat die van mij dat mag. Ook mijn stiefzoon niet. ook al ben ik 1000 keer zijn moeder niet :mrgreen:

Overigens, Cell, ik vind dat je best kenbaar mag maken dat jij niet wilt dat de zakmessen mee worden genomen als je naar jullie toe komen. tenminste, misschien in de handtas van hun moeder, maar dus niet in de zak van die kids. Het is jouw huis, ze gaan dan om met jouw kinderen, jouw buurkinderen etc.

Mijn broer en ik hebben een zakmes gehad vanaf ons 10-11e. Woonden op het platteland en sneden er takken mee tot pijlen, speelden landjepik, enz. Ik heb me helemaal niet gerealiseerd dat het een wapen is tot ik jullie reacties las… Bij ons en de buurkinderen is er nog nooit iets voorgevallen. Maar de tijden zojn misschien veranderd?? Ik zou er denk ik niet zoveel op tegen hebben.

@Noor82 wrote:

Mijn broer en ik hebben een zakmes gehad vanaf ons 10-11e. Woonden op het platteland en sneden er takken mee tot pijlen, speelden landjepik, enz. Ik heb me helemaal niet gerealiseerd dat het een wapen is tot ik jullie reacties las… Bij ons en de buurkinderen is er nog nooit iets voorgevallen. Maar de tijden zojn misschien veranderd?? Ik zou er denk ik niet zoveel op tegen hebben.




Ik denk dat je daar 2 dingen zegt die waar zijn of er wel een rol in spelen. Jij bent opgegroeid op het platteland. Ik niet. Hier was een zakmes wel iets om spullen mee te slopen of naar elkaar te richten, want natuur om mee te spelen was er niet en als het er wel was, dan was het iemands tuin waar je af moest blijven of gemeentetuintjes die je niet mag slopen, want dat is vandalisme…

Nu schets ik een overdreven beeld, maar speel wel degelijk een rol.

Maar, pun 2, ik gok even dat je tussen de 25 en 40 jaar bent, we zijn inderdaad minimaal 25 jaar verder en de maatschappij is wel degelijk gigantisch veranderd. Ik kan me er nooit wat bij voorstellen dat mensen dat gewoon ontgaat.



Kids zien,horen en beleven nu gewoon veel meer. Je kan ze best proberen te laten omgaan met iets, maar als het mis gaat, dan is het ook zo definitief…kortom, ik zie er echt geen functie in.

Wat een leuke discussie! :slight_smile:

Voordat je je kind ongecontroleerd het bos in laat rennen met een mes in zn broekzak, moet je een paar afwegingen maken. Het komt erop neer dat je je kind al dan niet volwassen, respectvol en intelligent genoeg vindt om voor een potentieel gevaarlijk stuk gereedschap te zorgen. Neem wat tijd en observeer je kind, vooral hoe hij of zij reageert op andere kinderen. Groepsdruk kan leiden tot ongelukkige beslissingen.

leuk artikel vanuit een ander perspectief hierover op https://parentingdoneright.nl/zakmes-voor-je-kind/