Sinds Kars de kleuren kan benoemen, gaat er werkelijk een wereld voor hem open. Als we samen fietsen, wordt iedere kleur van de auto’s die we zien, opgenoemd. Grijs, zwart, groen, blauw… alle kleuren van de regenboog.
Zo af en toe komt hij een tint of kleur tegen die hij niet kent. Tijdens het aankleden begint hij al met opnoemen. “Groene broek, blauwe trui,” noemt hij dan vrolijk op. Totdat hij bij zijn sokken kwam en aarzelde. “Is niet witte sokken…”, constateerde hij. Ik keek naar zijn sokken en zei: “Je sokken zijn beige.” Maar ik verwachtte niet dat hij dit zou onthouden. Totdat hij even later beneden rondliep en alles wat dezelfde kleur was als zijn sokken, ook opnoemde en er trots bij zei: “Is beige!”
Hij is in ieder geval niet kleurenblind!
Maar tijdens het tekenen kwam ik wel eens een nieuw probleem tegen. Dan kleurde hij met een donkerblauw potlood en benoemde dit als blauw, om vervolgens een lichtblauw potlood te pakken, er even mee te kleuren en twijfelend ook blauw zei, maar duidelijk wel zag dat er verschil zat tussen die twee blauwen…
Laatst besloot ik dan ook om zijn andere begrippenkennis ermee te verbinden. Donker en licht. En jawel, nu worden tijdens de fietstochtjes echt álle kleurnuances benoemd. Een lichtgroene auto, een donkergroene auto, een lichtgrijze auto… Wat is er dan toch veel te zien voor zo’n kleine dreumes!
Dat je ook leuke grapjes uit kunt halen met kleurenkennis, dat bewees Kars mij van de week ook even. Hij heeft een klein playmobiel babietjes die hij in al zijn autootjes propt en dat babietje is helemaal wit. Nou had hij net geleerd dat je een ijsbeer herkent aan zijn witte vacht, dus als hij zijn witte baby kwijt is, vraagt hij aan mij: “Waar is ijsbaby?” en moet daar dan zelf hard om lachen.
Maar toen ik van de week een witte trui had aangedaan omdat ik het koud had, kwam hij voor me staan, bekeek me eens nauwkeurig en zei: “Ja, mama is ijsmama!”
nou op tijd er bij met zijn kennis van kleuren hoor, heerlijk verhaal zo te lezen, zal zeker genieten zijn zo op de fiets of in de auto op straat met hem
Nog vele kleuren geniet momenten gewenst :inlove:
ow wat een heerlijk verhaal :inlove:
*ik wil ook :mrgreen: en draait vast aan de wijzers van de klok :mrgreen:
wat knap zeg!!
wat een heerlijk verhaal. Geniet er maar lekker van. Hij is er wel snel mee of niet :think: wel knap hoor
:mrgreen: :inlove:
slimpie hoor, voor je het weet, noemt ie de automerken op! :mrgreen:
wauw wat knap al!!!
Echt superleuk hoe snel die kids dingen oppakken vind ik!
Groetjes Alex