Een vraag, antwoorden geven nieuwe vragen ;)

Vanaf vandaag krijgt Joris geen bv meer. Vanaf het begin is het lastig geweestm en na 5 weken krijsen zijn we gaan bijvoeden. Vanaf dat moment konden we gaan genieten. Ik geen stres meer en wat het voornaamste was Joris bleek niet genoeg gehad te hebben en zoals mijn moederinstinct al had gedacht. Krijsen omdat hij honger had.

Nu wilde ik zoveel mogelijk bv blijven geven en dan aanvullen met de fles. Op een gegeven moment wel de laatste voeding door een fles vervangen. Hij sliep dan tot een uur of half 6 door, als je dan toch al kv geeft waarom niet?

10 januari zijn wij beide heel ziek geweest waardoor de bv enorm terugliep en ik geen energie had om het met kolven bij te houden. Sindsdien gaf ik nog 3 keer per dag. Ochtend voeding voledig bv. In de middag bv aangevuld met een fles, en rond 8 uur.

Nu is sinds gisterochtend ineens de bv gestopt lijkt wel. Werd wakker met slappe borsten en Joris had er niet genoeg aan, na 5 min had hij het wel gezien. 's avonds heeft hij rond 8 nog even gedronken, maar ook toen was het een slappe boel.

Vanochtend weer niks. En aangezien dit mijn laatste verlofweek is en bv niet is gegaan zoals ik wilde heb ik mij bij kv neergelegd.

Hij was 2 weken geleden 58 cm en 5 kg (zal nu iets meer zijn0 En mocht hij 5 flessen van 150 ml op een dag. Met bv was dit op het laatste 4 flessen en 2 keer de borst.

De ochtend is nu dus een fles geworden, waardoor hij op 5 flessen zit. Nu redt hij het niet met 5 flessen. Hij redt het niet 4 uur ertussen, rekken gaat bijna niet want het is echt krijsen. Dus meestal tussen de 3 a 3,5 uur krijgt hij nu de fles. Maar 's avonds komt hij al na 2 uur weer, dit werd dus opgevangen met de borst maar wat nu?

juudje als je nu eens johannes broodpitmeel door de fles doet? het helpt tegen spugen maar ook tegen het vollere gevoel zodat hij dan wel de 4 uur red

Zo zitten wij ook.

Ik gebruik nu nutrilon forte met aanvulling van nutriton tegen het spugen.

Vorige week is hij nog gewogen en toen was hij 5390. Ik mocht ook maar 150 cc geven. Vaak kwam ik dan ook uit op 6 keer 150 omdat hij maar bleef brullen om eten.

Nu heeft hij sinds eergisteren daar ook niet meer genoeg aan dus doe ik maar 5* 180 cc.

Dan houd hij het 4 uren vol en s’nachts over het algemeen 5 tot 6 uren.

Lastig he.

's Nachts doet hij het prima, dan slaapt hij tot half 6, en nu al drie dagen dat hij pas na 7 uur komt. (Vandaag zelfs 8 uur). De vierde fles gaat prima, dan komt hij weer na 2 uur en drinkt hij dus ook weer goed het toetjes noemen we het maar), de laatste fles drinkt hij vaak moeizaam. Is vaak te moe.

Maar echt een ritme is er niet te vinden. Zo gauw ik denk nu snap ik het, draait hij het weer helemaal om.

Waarom maak je de flessen niet wat voller dan 150 ml? Dan wordt de tijd tussen de flessen vanzelf wat langer.

Of je geeft de flessen gewoon om de 3,5 uur? Als hij dan de hele nacht doorslaapt, dan is dat gewoon zijn ritme.

Alhoewel ik het wel lang vindt dat hij niet eet, maar als hij het goed doet zou ik gewoon overdag sneller zijn eten geven :thumbup:

ik zou joris gewoon naar 180 + 6 schepjes zetten en kijken hoe het dan gaat.zo te horen krijgt hij gewoon niet genoeg.

Als ik het goed begrijp, geef je nu dus 5x 150/5 schepjes = 165 cc per fles = 825 cc per dag.

Ik zou niet direct alle flessen naar 180/6 ophogen, dat is misschien een beetje teveel van het goede. In plaats daarvan zou ik de voeding 's ochtends klaarmaakt voor de gehele dag en dan bijvoorbeeld in totaal 900 cc aanmaken (= 180 cc aangemaakte voeding per fles). Dit doe je door 810 cc water met 27 schepjes te doen. Bewaren in een kan in de koelkast en elke voeding eruit schenken wat je nodig hebt.

Nikki was en is ook zo’n hongerlapje, we zijn toen dus eerst met kleine stapjes gaan ophogen en toen we op de max. hoeveelheid van 1 liter zaten (5 x 180/6) en ze toch weer elke 3 - 3,5 uur kwam, zijn we langzaam over gegaan op Nutrilon Forte ipv Nutrilon standaard (Gedurende 2 weken steeds een beetje meer Forte ipv standaard) Per morgen zal ze volledig op Forte zitten (niet dat ik nou echt het idee heb dat het heeeeel goed werkt want ze blijft nog steeds wel vrij “hongerig” :wink: )

Ik heb van de week met het CB overlegd en aangezien ze nu 4 maanden is, kunnen we straks ook eventueel wat rijstebloem bij de ochtend of avond fles gaan doen. Dit maakt de fles dikker en geeft dus langer een gevoel van voldoening. Nog niet van toepassing voor jou natuurlijk maar wel iets om tegen die tijd in de gaten te houden, als optie? Persoonlijk wil ik dat zolang mogelijk uitstellen omdat ik niet wil beginnen aan bijvoeding voordat ze 5,5 maand is… maar als het echt niet anders kan dan weet ik dat ik dat nog kan proberen.

Bedankt voor jullie antwoorden. Die ook weer vragen opwekken.

Wacht je met flesvoeding af met wat het CB adviseert of ga je op je gevoel af? Joris krijgt nu nog omneo dit omdat hij vrij veel last van krampjes al met de borstvoeding had en deze het meest aansloot. Hij heeft er naar mijn idee weinig last meer van, poept alleen vind ik vrij weing, eens in de twee dagen. Sinds een aantal nachten komt hij dus ook 's nachts weer dus dat betekent nog een extra fles. Dat zijn dus 5 x 150 en nog 2 van 90. :shock: . Kan ik dan eventueel zelf nu de gewone gaan gebruiken en hoe moet ik dat doen qua overgang, of wachten tot ik bij het CB ben geweest?

Als ik de voeding voor de hele dag klaarmaak, doe ik dat met koud water en dan verwarmen in de fleswarmer of magnetron?

Nu doe ik het altijd met afgekoeld gekookt water tot juiste temp. en dan voeding erbij.

@juudje wrote:

Wacht je met flesvoeding af met wat het CB adviseert of ga je op je gevoel af? Joris krijgt nu nog omneo dit omdat hij vrij veel last van krampjes al met de borstvoeding had en deze het meest aansloot. Hij heeft er naar mijn idee weinig last meer van, poept alleen vind ik vrij weing, eens in de twee dagen. Sinds een aantal nachten komt hij dus ook 's nachts weer dus dat betekent nog een extra fles. Dat zijn dus 5 x 150 en nog 2 van 90. :shock: . Kan ik dan eventueel zelf nu de gewone gaan gebruiken en hoe moet ik dat doen qua overgang, of wachten tot ik bij het CB ben geweest?

Als ik de voeding voor de hele dag klaarmaak, doe ik dat met koud water en dan verwarmen in de fleswarmer of magnetron?

Nu doe ik het altijd met afgekoeld gekookt water tot juiste temp. en dan voeding erbij.

Ik ben meer van “mijn eigen gevoel volgen” :mrgreen: Maar bij twijfel heb ik altijd wel overlegd met “de instanties” (Consultatie bureau, huisarts, huisartsenpost etc.).

Als je op de dag iets grotere flessen gaat geven is de kans heel groot dat hij niet meer extra komt voor fles. Doet hij het toch, dan zou ik zeggen: gewoon klein beetje extra aanmaken (zolang hij maar niet over die liter heen gaat. Dat kunnen de niertjes niet verwerken).

Als ik voor de hele dag aanmaak, dan kook ik water, laat de benodigde hoeveelheid afkoelen (let wel op: gekookt water heeft een groter volume dan koud water :wink: Dus 810 cc gekookt, heet water = iets minder als het is afgekoeld :smiley: ) Als het iets is afgekoeld dan meng ik het poeder erbij zodat het beter mengt. Koud water kan wel maar dan blijft het altijd een beetje korrelig vind ik. Zodra het dan goed afgekoeld is dan de kan, afgedekt, in de koelkast zetten. En klaar is Klara!

Voor wat betreft het overschakelen… geen idee… heb dit nog nooit meegemaakt… denk dat ik dat wel zou overleggen met CB :think:

@Ellen69 wrote:

Als ik voor de hele dag aanmaak, dan kook ik water, laat de benodigde hoeveelheid afkoelen (let wel op: gekookt water heeft een groter volume dan koud water :wink: Dus 810 cc gekookt, heet water = iets minder als het is afgekoeld :smiley: ) Als het iets is afgekoeld dan meng ik het poeder erbij zodat het beter mengt. Koud water kan wel maar dan blijft het altijd een beetje korrelig vind ik. Zodra het dan goed afgekoeld is dan de kan, afgedekt, in de koelkast zetten. En klaar is Klara!

Geef jij de melk dan koud, want opnieuw opwarmen mag toch niet?

gekookt afgekoeld water mag je opniew opwarmen

(wel ik de koelkast bewaren)

Tenminste dat was in december 2007 de regel :wink:

@mayo28 wrote:

gekookt afgekoeld water mag je opniew opwarmen

(wel ik de koelkast bewaren)

Tenminste dat was in december 2007 de regel :wink:

:mrgreen:

Ze wijzigen nog wel eens wat in hun adviezen, maar zover ik weet, mag je het afgekoelde water (dat gemengd wordt met het melkpoeder) gewoon weer verwarmen. Kraamhulp deed het ook en lijkt mij dat die niet anders doet :think:

@juudje wrote:

1. ik heb wel jouw vragen gelezen, maar niet alle antwoorden.

Met jouw twijfels en vragen zou ik contact opnemen met het cb, wij kunnen hen elke dag tijdens kantooruren bereiken en dan krijg ik meestal antwoorden op mijn vragen/twijfels en als ze het te persoonlijk vinden dan krijgt “onze” wijkverpleegkundige de opdracht ons terug te bellen.

Ik zou niet wachten tot je weer een afspraak hebt! Zij zijn er voor je.