Hallo,
Ik heb even een vraag over m’n borstvoeding. Ik heb er echt 0 verstand van en voel me nogal onzeker.
Van de kraamzorg kregen we te horen om m’n dochtertje gewoon zo vaak aan te leggen als ze wilde.
Dat heb ik ook gedaan, gevolg is nu dat ik gewoon heel de dag bezig ben met voeden.
Ze doet rustig een uur over 2 borsten en komt na een half uurtje gewoon weer ! Ze valt constant in slaap en als ze drinkt doet ze dat gewoon heel erg traag.
Omdat ik nog een peuter heb rondlopen zou een beetje regelmaat wel heel fijn zijn, of wil ik gewoon te snel ?? Of wat doe ik fout ??
@Kawa wrote:
Ik heb even een vraag over m’n borstvoeding. Ik heb er echt 0 verstand van en voel me nogal onzeker.
Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje

@Kawa wrote:
Van de kraamzorg kregen we te horen om m’n dochtertje gewoon zo vaak aan te leggen als ze wilde.
Borstvoeding in een notendop: een baby mag zo vaak en zo lang aan de borst als ze wil, mits ze goed is aangelegd.
@Kawa wrote:
Dat heb ik ook gedaan, gevolg is nu dat ik gewoon heel de dag bezig ben met voeden.
Ze doet rustig een uur over 2 borsten en komt na een half uurtje gewoon weer ! Ze valt constant in slaap en als ze drinkt doet ze dat gewoon heel erg traag.
Kun je iets meer vertellen over jullie situatie? Hoe gaat het bijvoorbeeld met de groei, de plas- en de poepluiers? Hoe voelt het voeden voor jou: prettig of heb je misschien toch pijnklachten of zelfs kloofjes? Gebruik je tepelhoedjes? Hoe ziet je tepel eruit direct nadat deze uit het mondje van je baby komt: mooi rond en roze of misschien toch wit/afgeplat/met een randje erover? Kun je merken dat je kindje een tijdje effectief drinkt, dus zie je haar ritmisch drinken (zuigen-slikken-ademhalen met af en toe een pauze) en hoor je de melk naar binnen klokken?
@Kawa wrote:
Omdat ik nog een peuter heb rondlopen zou een beetje regelmaat wel heel fijn zijn, of wil ik gewoon te snel ??
Met een jonge baby is regelmaat vaak nog ver te zoeken

Gaat het goed met je oudste, lukt het een beetje om te wennen aan de nieuwe baby?
Bedankt voor je reactie !
Het voeden voelt voor mij prettig, het doet zeker geen pijn (heeft het wel gedaan trouwens) en ik gebruik geen tepelhoedjes.
Tepel ziet er ook gewoon goed uit.
Ze drinkt de 1e 10 minuten goed. Dan hoor je inderdaad de melk naar binnen klokken.
Maar daarna valt ze dus in slaap en/of loopt ze een beetje te klooien met m’n tepel. Ze drinkt eigenlijk heel kort meestal probeer ik haar wakker te krijgen door te verschonen
maar van de andere borst neemt ze dan een paar slokken om dan weer in slaap te vallen. Meestal wordt ze dan na ong. een half uur weer wakker omdat ze weer honger heeft.
(ze is dan hevig aan het happen enzo)
Ze heeft trouwens goede plas en poepluiers, zeker zo’n 5 per dag.
Hier dus echt precies hetzelfde!!! Ik ben soms zelfs 2 uur bezig! En ook dan komt Mats weer na een halfuur. En dit al 7 weken zonder enige verbetering.
Mats viel ook alleen maar af. Op aanraden van de vk en de kraamhulp ben ik toen gaan kolven om met de fles bij te voeden. Komt jouw kindje wel aan?
Ik ga een LK inschakelen morgen. Als ik iets heb gehoord waar ik wat aan heb dan zal ik het hier wel laten weten.
Succes! :thumbup:
hier is een speentje de oplossing…
Michel doet hetzelfde als jou Feline… Maar hier is dat dus gewoon enorme zuigbehoefte. Sinds hij gisteren een speentje krijgt gaat het goed.
Hij laat nu een “beschaafde” 2 uur en 30 minuten tussen de voedingen zitten en hapt meteen goed inplaats van te worstelen (want dat deed hij op een gegeven moment) en hij drinkt nu veel effectiever en is met 20 minuten klaar.
Nou weet ik wel dat ze mama ook gebruiken als stilling van die zuigbehoefte maar deze mama vind dat met 2 kinderen onder de 4 en een huishouden te runnen niet zo heel geweldig :shifty:
Door het steeds aanhappen, in slaap kukelen, 2 slokken nemen… blijft er altijd wel iets in zijn maag zitten en heeft ie wel honger, maar toch niet helemaal… zo lijkt het tenminste.
Nu dus wel oke… weet niet of dat met elke baby werkt, maar hier dus wel :thumbup:
Heeft je dochtertje ook telkens echt honger als je haar aanlegt? Of is ze onrustig en denk je daardoor dat ze honger heeft. Want dan is de kans groot dat ze nog niet echt wakker is en na een paar slokken alweer in slaap valt.
Ik ben bij sommige voedingen ook wel een uur bezig, maar dan is het meer omdat ik Sofie tussendoor nog laat boeren en even verschoon. Van mijn kraamverzorgster kreeg ik de tip om stevig aan de binnenkant van het handje te wrijven om je baby wakker te houden. Bij Sofie werkt dit, ze voelt dit als stimulans om weer te drinken.
Ik geef bv op verzoek en kijk daarbij totaal niet op de klok. Deze eerste weken moet je dat denk ik ook niet doen, want alleen dan leer je de signalen van je kindje kennen als ze echt honger hebben en wakker genoeg zijn om te drinken.
Misschien is het een idee om een voorlichtingsavond over bv te volgen. Ik heb dat gedaan voordat ik bevallen ben en moet zeggen dat ik er echt veel van heb opgestoken. Het zou jammer zijn als je opgeeft omdat je nog niet het juiste advies hebt gekregen!
Ik heb ook met dit probleem gezeten. Sanne dronk ook erg lang driekwartier aan een kant en dan was de borst nog niet leeg :think: . Vervolgens sliep ze 30-45 minuten en daar was ze weer. Ik baalde er ontzettend van, maar heb doorgezet, na 2 maanden werd ze sneller wakker na het voeden en speelde ze in de box, vervolgens een 30-45 minuten slapen en dan was ze erweer, toen zat er dus 2 1/2 uur tussen de voeding. Ze dronk toen nog 30 minuten uit de borst.
Met 4 maanden zag ik pas echt verbetering en liet ze soms wel 4 uur tussen de voedingen en langzaam lukt het nu ook dat ze niet meteen aan huilt als ze uit bed komt voor een voeding. Ze drinkt sinds 3 weken ook niet meer via een tephoedje maar echt live en ze drinkt nu een 10 minuten, hooguit een kwartier en dan bij het eerste loslaten moet ik afkoppeling, want anders spuugt ze, want ze heeft wel nog een beetje zuigbehoefte.
Helaas was bij ons een speen geen optie. Ik heb alle merken (ja echt alle merken!) geprobeerd en geen een wil ze. Ze pakt nu heel soms haar duim of vingers voor een enkele minuut en dat is alles.
Ik hoop dat het snel beter gaat. Ik heb trouwens ook een drukke dreumes rondlopen die veel aandacht wil, maar gelukkig gaat het wel goed samen.
Hier ook hetzelfde probleem gehad, maar gelukkig niet voor lang. Nog tijdens de kraamweek (laatste dag of zo), ik was al doodvermoeid door de vele krampjes die Fabian had, begon het dat ik de hele dag door kon voeden voor mijn gevoel. Gelukkig kwam toen net de vk langs voor controle en daar heb ik het “probleem” voorgelegd. Ik zat nl. op een gegeven moment wel anderhalf uur te voeden. Zij zei toen dat het eigenlijk niet langer dan 'n half uur/3 kwartier mocht duren. Fabian viel ook steeds in slaap. Ik ben er toen dus extra op gaan letten en hem uit z’n slaap halen door hem over z’n bovenbeentje te wrijven (vaak werkt onder het voetje, maar ik had al gemerkt dat Fabian het niet fijn vindt als ik over z’n bovenbeen wrijf). Zodra hij dan niet meteen weer begon te drinken, of duidelijk alleen maar aan het sabbelen was, heb ik 'm losgemaakt. Dan maar op m’n pink verder sabbelen. Hij heeft toen in no-time geleerd om door te drinken en sindsdien zit hij netjes op het half uurtje/3 kwartier. Met de ene keer 2,5 uur ertussen, en de andere keer 3,5 uur of zo. Soms uitschieters, zowel naar de 2 uur als naar de 4 uur, maar over het algemeen zo rond de 3 uur dus. En sindsdien heb ik dus ook wat meer tijd voor mezelf om bij te komen of zo, en voel ik me dus ook een stuk beter!
Ik weet dus niet of dit bij iedereen zou moeten werken, maar bij ons werkte het dus perfect… Maar misschien heb ik gewoon geluk gehad (dat ik er goed op tijd bij was of zo???)…?
Succes in ieder geval, want het is doodvermoeiend om de hele dag te moeten voeden (en op 'n gegeven moment ook pijnlijk!).
O, trouwens, ik lees bij Welkom dat bij haar een speen geen optie is. Bij ons werkt het dus echt de ene keer wel en de andere keer niet. Of eigenlijk, een paar dagen wel en dan weer een paar dagen niet. En op dit moment heb ik de indruk dat hij 1 merk speen fijner vindt dan het ander, terwijl hij die andere eerder ook prima vond… Overigens trekt hij wel altijd nog een vies gezicht als we de speen erin duwen… Na een paar zuigjes gaat dat wel weer goed, maar in het begin vindt hij het dus niks blijkbaar. We moeten ook nog altijd de speen even vasthouden zodat hij hem niet meteen uit tuft.