een paar pas pasgeboren babyvraagjes

Hoi allemaal



Wij hebben hier een wondertje van 1,5 week oud thuis. Ze is zoo lief, rustig en mooi… we kunnen ons geluk niet op…

We hebben al een prachtige meid van bijna 6 rondlopen dus het ‘ge-baby’ is er bij ons wel een beetje uit…

even een paar vraagjes…misschien heeft iemand tips…



vraagje 1 Olivia (ons nieuwe beebje) heeft een hele droge huid… met velletjes. ook op dr handjes en buik. Nu gebruik ik al droge huid voor in het badje, maar heeft ieman nog andere tips? amandel olie? olie lijkt me zo plakkerig. ik kan het niet op haar handjes smeren want die stopt ze dikwijls in haar mond…



vraagje 2 Hoeveel flesvoeding geven (gaven) jullie de pasgeboren baby. Toen de kraamhulp weg ging zaten we op 70-75 cc. ze woog toen zo’n 3850. Nu heb ik natuurlijk geen weegschaal meer maar ik begreep dat je met zo’n 5 cc per dag kan opvoeren. Tis zo’n hongerig meiske! Maandag wordt ze weer gewogen dus dan denk ik dat we de voeding kunnen bij stellen. ben gewoon benieuwd naar jullie hoeveelheden.



alvast bedankt voor het beantwoorden!



gr Tamara

qua flesvoeding weet ik het echt niet meer, volgens mij stta er wel een en ander op de zijkant van het pak



Voor de drogehuid:

minder badderen, idd insmeren met olie, of vettende creme… handjes idd even niet doen

even nagezocht op een pak voeding van hier.



je zou als ik het goed heb (en aannemend dat ze inmiddels 4 kilo is) toe mogen werken naar 5 voedingen van 150 cc water + poeder)

met de voeding heb ik het zo doorgekregen van de kraamhulp:



150 ml voeding per kilogram lichaamsgewicht.



Als het huidje echt extreem droog is kun je vaseline lanette halen bij de apotheek, dit hebben wij ook op advies van de kinderarts.

en idd niet teveel in bad doen.



en gefeliciteerd trouwens!

Het is normaal dat baby’s gaan vervellen na de geboorte, mijn beide meiden hebben dit ook gehad. Niet elke dag in bad, en in het bad lekker wat Balneum (extra vettend voor baby’s) doen. Na het badje droog deppen en blijft er een dun laagje Balneum op haar huidje liggen.

Verder hoef je daar niet veel aan te doen.



Met ongeveer 1,5 zaten wij ook zo rond de 80cc en dan 6 a 7 x.

Na 2 weken krijgen wij het advies van de wijkverpleegkundige dat ze wel 4 x 200 mocht hebben. Ons meisje was namelijk 4240 bij haar geboorte dus mochten we haar maar helemaal volstoppen :wall:

We hebben het ook gewoon langzaam opgebouwd, maar als ik 5cc ging vehogen en merkte dat ze hier niet genoeg aan had, dan verhoogde ik gewoon 10cc. Kijk gewoon naar je meisje wat ze nodig heeft, ik ben niet zo van met van als ze 6 weken oud zijn moeten ze op deze hoeveelheid flesvoeding zitten. Zou in jou geval dus gewoon verhogen met 10cc, en mocht ze dit heel de dag lekker opdrinken, volgende dag gewoon verhogen met 5cc. En als ze tevreden is stoppen, en dan pas weer verhogen als je meisje het aangeeft.



En natuurlijk van harte gefeliciteerd met jullie meisje :dance:

Ik heb amandelolie gebruikt, die je ook in kon nemen. Dit kan dus ook op het handje. Vaseline sluit de huid meteen af, hoewel de vk dit dus gebruikte op het gezichtje (tegen het krassen vd scherpe nageltjes) heb ik dit nooit gebruikt.



Flesvoeding heb ik geen verstand van, maar ik neem aan dat dit op het pak ook wel staat?



Enne, gefeliciteerd!

Antwoord vraagje 1: Het vervellen is normaal, dat hadden mijn jongens ook met 2 weekjes, dus gewoon wat badolie lijkt mij voldoende.

Blijkt het toch echt een droge huid te zijn, dan vaseline lanette vragen bij de huisarts. of inderdaad amandelolie.



vraagje 2 weet ik ook niks van.

De kraamhulp en het CB zeggen allemaal (ook de voedingslijn overigens) dat het idd 150 ml per kilo lichaamsgewicht per dag mag zijn.



Maar ik denk dat je gewoon naar je eigen kindje moet kijken. Het ene kindje drinkt meer dan het andere en dat zal zo blijven.



In het begin kreeg Keira net 30 cc, nu zijn het volle flessen van 180 cc (ex de schepjes dan).



Wij hebben het net als Romata gedaan, gewoon kijken wat je kindje wil hebben. Is de fles leeg? Volgende keer iets meer in de fles… Wel rekening houdend met het maximum wat ze mogen hebben.



Oh en volgens het CB is het nooit goed. Keira is nu 5810 gram en nu vinden ze 5 flessen van 180 ook al te veel…

bedankt voor de tips en het meedenken!



gr tamara

@kaya wrote:

met de voeding heb ik het zo doorgekregen van de kraamhulp:



150 ml voeding per kilogram lichaamsgewicht.




:think:

Ik geef geen flesvoeding, maar kreeg bij het CB te horen (voor als er een keer een flesje afgekolfde melk gegeven moest worden):

150 ml voeding per kilogramlichaamsgewicht gedeeld door het aantal voedingen per dag

Dus stel dat je kindje 4 kilo weegt en 6 voedingen op een dag krijgt:
150x 4 = 600 : 6 = 100 ml per voeding.

Voor het huidje zou ik niets smeren. Onze kleine meid (nu 2 weken) had het ook. Ze is helemaal verveld en heeft nu een mooi huidje teruggekregen.



Ik vind het weinig aan voeding dat je in de fles geeft. Ons meisje woog woensdag 3960 gram. Zij krijgt per fles 100 ml. En dit 7 keer per dag (overdag om de 3 uur en 's nachts heeft ze er 4 uur tussen). Ik kan me voorstellen dat ze honger heeft. Onze kraam zei: ze drinken wat ze op kunnen.

Idd het is ook wat Cees zegt, elk kindje drinkt zijn eigen hoeveelheid en wat op de verpakking staat zijn richtlijnen.

Mijn meisje is ongeveer 4500 gram en drinkt ongeveer 650 ml in vijf flessen.

Dus het is maar net wat je kindje nodig heeft

Wat romata al zegt, balneum extra vettend in het badje doen. Blijft lekker vettig laagje op het huidje achter en vooral niet te vaak in bad doen (je moet wel het hele badje schoonmaken met zeep nadien omdat daar ook dat laagje op achter blijft :wink: )



flesvoeding geen verstand van.

vraag 1: idd,niet te veel in bad,olie erbij en eventueel na het bad (doe ik hier 1 keer per week ofzo) insmeren met bodylotion (bij ons van mustella)



vraag 2 : idd 150 ml per kg lichaamsgewicht,en dat dan delen door de voedingen per dag :slight_smile:

Geen bodylotion gebruiken juist! Dat droogt de huid juist uit, dan kan je beter olie doen na het badje. Op de handjes deed ik weer en windbalsem van weleda, in het badje zemelen.

Gefeliciteerd met je dochter, mooie naam ! (Onze dochter heet ook zo)

vraag 1: niet te vaak in bad, ze hoeven niet iedere dag in bad, om de dag of om de 2 dagen is ook goed. Mijn dochter had ook een droge huid, wij deden wat olie in het badwater en soms smeerden haar na het bad een beetje in met balneum voor droge huid.

vraag 2: wij gingen uit van 150 ml per kg

nogmaals bedankt voor alle tips!



Het meiske is inmiddels 4 kilo… We zitten nu op een voeding van 90cc… dat gaat heel goed… Het meisje groeit er goed van!



En over het droge huidje… we deden haar sowieso om de 2 dagen maar in bad. Ga nu zemelen gebruiken… zo’n lekker goedje… laat een fijn laagje achter en ruikt ze naar gebakken broodjes :mrgreen:



gr Tamara