Een op de vijf baby's heeft plat hoofd

Sinds ouders het advies krijgen om baby’s op hun rug te laten slapen, ter voorkoming van wiegendood, neemt het aantal kinderen met een plat achterhoofd toe. Op dit moment een op de vijf zuigelingen. Dit schrijft onderzoeker Michelle Feijen van het Maastricht Universitair Medisch Centrum in het Nederlands Tijdschrift voor de Geneeskunde.

Er zijn geen aanwijzingen dat behandeling medisch gezien noodzakelijk is, maar om cosmetische reden gebeurt dit vaak wel.

Er zijn twee vormen van behandeling tegen een plat achterhoofd: fysiotherapie of helmtherapie. In het laatste geval krijgt het kind een helm aangemeten. Fysiotherapie richt zich vooral op het veranderen van de voorkeurshouding, zorgen dat het kind niet meer of minder op zijn achterhoofd ligt.

Behandeling vindt vaak plaats omdat ouders zich zorgen maken over het asymetrische hoofd van hun kind en ze vrezen voor mogelijke gevolgen die het kind hier later van zal ondervinden.

hmmm ik laat me kids zeker niet op de rug slapen heb dat met alle 6 niet gedaan en hebben dan ook geen plat achterhoofdje :slight_smile: vind op de rug slapen persoonlijk ook niet veilig zer veranderen continu hoe je een baby moet laten slapen … als een baby op zijn rug licht en moet overgeven dan stikt het zowat en dat heb ik wel mogen mee maken als ik het maar ff neer legte vandaar dse zij slaap hiero :slight_smile:

@Nathascha wrote:

ze veranderen continu hoe je een baby moet laten slapen …
Dit is dus niet waar, dit advies (hoe een kindje in bed moet slapen) wordt al zeker 10 jaar gegeven!

dat is niet waar ?? ow dus ik lieg nu dus volgens jouw :hand: sorry hoor maar ik zit wel ff langer in de kids dan de laatste 10 jaar mijn oudste word alweer 19 en heb 6 kinderen ! en ik heb meerdere malen een verschillend advies gehad ook van het CB bureau .

Het klopt dat de slaapwijze veranderd is.

Met Lana moest ik haar nog op haar zij leggen (2006) en Levy (2008) moest op zijn rug. k heb het nog nagevraagd bij de kraamverzorgster en die zei dat de richtlijnen idd per 1 november 2008 zijn gewijzigd.

Tja, ik heb Levy de eerste week op zijn rug gehad, totdat hij begon te stikken in zijn slaap. Vanaf dat moment heb ik hem op zijn zij gelegd.

Hier moest ik mijn dochter de eerste 2 weken op haar zij laten liggen, daarna op haar rug.

Hier heeft ze dus op die 2 weken na altijd op haar rug gelegen, totdat ze zelf ging draaien :smiley:

Wij moesten ook afwisselend op de ene dan op de andere zij leggen de 1e 2e wkn daarna kon ze op haar rug dat heeft ze een tijdje gedaan tot ze zelf kon draiaen nu slaapt ze lekker op haar zij :wink:

Wij hadden Jara overdag beneden op d’r zij en snachts op d’r rug. Op een gegeven moment draaide ze zelf steeds naar dr rug, dus vanaf toen altijd op haar rug gelegd met altijd het hoofdje opzij (afwisselend li re natuurlijk).

@Nathascha wrote:

dat is niet waar ?? ow dus ik lieg nu dus volgens jouw :hand: sorry hoor maar ik zit wel ff langer in de kids dan de laatste 10 jaar mijn oudste word alweer 19 en heb 6 kinderen ! en ik heb meerdere malen een verschillend advies gehad ook van het CB bureau .
Ik ben vanaf 1999 tot 2005 kraamverzorgende geweest dus ja ik weet waar ik het over heb :thumbup:

@romata wrote:

Hier moest ik mijn dochter de eerste 2 weken op haar zij laten liggen, daarna op haar rug.

Hier heeft ze dus op die 2 weken na altijd op haar rug gelegen, totdat ze zelf ging draaien :smiley:
Ja dit is zo de eerste 10 dagen zij op zij en daarna op de rug.

Ik was een ontaarde moeder!

Ik legde mijn dochter op haar buik! (2003) :wink:

Zo sliep zij het lekkerste…

Soms legde ik haar dan op haar rug of liefst zij, als ze goed in slaap was, maar meestal niet, want ze werd er gauw wakker van, en bleef simpelweg onrustig, als ik probeerde haar op haar rug of zij te laten slapen…

Stiefzoon heeft dus inderdaad nu een heel raar gevormd achterhoofd, doordat hij wel altijd op zijn rug is gelegd…

Het is dan ook een advies he Tweet

Geen regel, prima als moeders deze keuze maken.

Zolang ze zich maar bewust zijn van de risico’s.

Zelf vind ik zo’n keuze geen ontaarde beslissing hoor, je kiest op dat moment voor de rust van je kindje he.

Een kindje wat niet slaapt is ook niet aan te bevelen natuurlijk.

Nee, precies. En ik merk dat nu heeeeeeeeeeel erg met mijn neefje…

Is net een week of negen nu. En om de haverklap wakker, onrustig, huilerig…

Ik had hem twee keer bijna een uur op de borst liggen, voorover, dus builigging, en heb het manneke het beide keren hele uur niet gehoord…

Die lag heerlijk te slapen, zo tevreden als een klein biggetje…

Maar ja, zijn ouders zijn zo verschrikkelijk op de regels gebrandt…

Vind ik toch wel moeilijk soms hoor… :roll:

mama jeanet ik ben al moeder vanaf 1990 dat is dus ook 9 jaar voordat jij kraam deed zoals ik al eerder zei in de afgelopen 19 jaar zijn er verschillende adviezen geweest voor het slapen van de baby , zo ook met de voeding . op de zei slapen wisselen dan op de rug( ook op de buik gehad in het begin bij mijn oudste echter) ik heb altijd de zijligging gedaan omdat ik dat het fijnste vond met karim heb ik van de ki zelf gehad niet op de rug te mogen slapen ivm met veel vuldig braken en en zuur aanvallen (reflux).en hem niet plat mocht leggen maar in en maxicosie zo veel als het kon …

verder vind ik het inderdaad dat de ouders zelf bepalen wat hun wel en niet goed vinden voor hun kindjes maar soms vind ik het best wel eens verwarrend allemaal ik merk ook dat (persoonlijk wat ik mee maak ) is dat ieder weer een andere mening heeft de kraamzorg en de ki en dan cb.

hier nooit op de rug gelegd…

lekker op de zij om en om( met een handdoek opgerold in de buik en rug) … tot ze zelf goed konden draaien… dus ook geen platte hoofdjes

( wel een aantekening in rapport van CB :roll: )

maar idd verschillende adviezen zijn er geweest…

het op de rug slapen blijkt ook niet goed te zijn… ze weten het gewoon niet… want alle slaapstanden hebben weer de positieve en ook negatieve punten…

daarom deed ik wat wij vonden dat het minst risicovol was.

hier ook verschillende ligadviezen gehad , bij me dochter van dik 13 en mijn oudste zoon was het op de zij en iedere keer verwisselen.

En bij me jongste was het op zijn rug, maar omdat ik gezien had bij me vriendin dat haar zoon een plat achterhoofd kreeg door een voorkeurshouding heb ik dat bij mijn jongste scherp in de gaten gehouden.

Hier ook 2 keer een ander advies gehad.

Sharon moest in 2001 op haar zij , met een opgerolde handoek in de rug.

Yari op zijn ruggetje maar hij hield netjes zijn hoofdje opzij.

Desmée dus ook op haar rug gelegd de eerst nacht thuis, maar zij hield steeds haar gezichtje omhoog.

De kleine frummel moest dus spugen maar het kon niet weg, gelukkig werd ik wakker en lag ze in de wieg naast me, zodat ik haar hoorde gorchelen.

Anders was het misschien heel anders afgelopen en was ik d’r kwijt geweest.

Ik leg haar dus gewoon nog steeds op de zij met een handdoek in de rug.

Totdat ik er zeker van ben dat ze zo sterk is dat ze zelf met gemak haar hoofdje kan draaien tijdens de slaap.

Het advies is trouwens veranderd omdat veel beebjes vanuit de zijpositie op de buik rolde. Dat kan je ook oplossen door zowel voor als achter een opgerolde handoek neerteleggen.

Mag ik even zeggen dat ik al jullie reactie super op prijs stel, en dat jullie daarmee precies doen wat ik gehoopt had, namelijk ervaringsverhalen vertellen, en discussiëren over dit onderwerp! :wink: :inlove:

Dank allemaal!!! :-*

Mijn dochter heeft een helmpje gehad doordat zij een plat hoofd had. Als ik ooit een tweede kindje mag krijgen dan gewoon op de zij en niet meer op de rug.

gr Leonie

tweet graag gedaan :wink: