hallo allemaal,
ik ben pas net zwanger en vraag me eea af,
Bij de tweeling riep ik meteen dat ik geen BV wilde geven.
Het was niet mijn ding en veel te veel gedoe en bang voor veranderingen aan mijn lichaam.
Nu 8 jaar later ben ik dus weer zwanger en hadden mijn vriend en ik het er over en die stelde voor om het toch te proberen tzt.
Ik heb in princiepe alle tijd dus daar hoef ik het niet voor te laten.
Ik ben wel van menig dat wat voedingstoffen betreft het niet uit hoeft te maken of het fles of borst is.
Ik zou het eeder doen voor het contact met de baby denk ik.
Wat zou een reden voor mij kunnen zijn om te kiezen voor borst ipv fles.
Klink misschien raar maar ik heb echt geen flauw idee…
Borstvoeding heb je overal bij je, en net als de fles kan je dus overal voeden, zonder al te veel gedoe van poedertjes en dergelijke.
Buiten dat het erg goed voor je baby is, is het ook goed voor jouw.
Je voelt je super, elk geval zo ervaarde ik het, het was gelukt! en dat is geweldig.
Hoi Silvia,
Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap
Wat mooi dat je het geven van borstvoeding nu toch in overweging neemt. Wellicht bieden de volgende artikelen de motivatie die je zoekt?
Bv.com-101 redenen om borstvoeding te geven
Bv.com-Wat als ik wil stoppen met borstvoeding geven
En deze artikelen zijn in het kader van contact met de baby misschien interessant voor je:
Bv.com-Hechting net geboren
Bv.com-Huidcontact
Groetjes van Yvonne
grappig is dat. toen ik zwanger was, wist ik werkelijk maar 1 argument te bedenken om fv te geven (de zorg iets meer kunnen delen met je partner. maar gezien het gebrek aan een partner in huis, sloeg dat in mijn geval ook nergens op), verder alleen maar voordelen van bv.
Los van dat het toch stiekem echt wel wat meer gezondheidsvoordeeltjes heeft dan fv (bijvoorbeeld alle anti stoffen die een kind van je meekrijgt, de voortdurend veranderende samenstelling enz enz), vind ik het persoonlijk vooral ook heel praktisch. Je hebt het altijd bij je, altijd op de juiste temperatuur.
Ik weet nog dat ik ooit van mijn ouders terug naar huis ging, met de trein. Er was een gigantische vertraging. Ik was meer dan 2 uur langer onderweg dan gepland. Wat was ik blij dat ik mijn borsten gevuld met bv bij me had, en dat ik me dus iig geen zorgen hoefde te maken over dat mijn kind honger zou hebben.
Ook in de nacht is het ideaal, je hoeft met je slaperige kop echt niets anders te doen dan shirt omhoog en kindje aanleggen.
Verder is het ook gezond voor de moeder (verminderde kans op borstkanker bv).
En toch ook niet vervelend: het kost geen drol.
alles is wel zo n beetje gezegd, maar ik zal nog eens in herhaling vallen van de goede adviezen van andern
- het kontakt is onbetaalbaar intiem
- s nachts is het zo makkelijk, niks niet je bed uit om een fles te maken, maar gewoon je kindje lekker bij je pakken en de borst geven, ik sufte altijd heerlijk verder als ik voedde
- onderweg is het warm en voorhanden
wbt de voedingsstoffen, er zit wel degelijk iets meer in, namelijk antistoffen
praat anders ook eens met een lactatie deskundige
ik ben ook weer zwanger, nu van mn derde,en ik heb twee maalmet succes borstvoeding gegeven tot ver over het eerste jaar
ik ga er weer voor en verheug me er nu al op!
thanks voor jullie reacties.
Ik vraag me af wat er met mijn lichaam gebeurd als ik borst geef ipv fles.
gefeliciteerd met je zwangerschap!!
Wat met mijn lichaam is gebeurd na mn zwangerschap, ik was heel snel (maand of 3) weer op gewicht. Ondertussen zit ik zelfs 1 kilo onder mijn gewicht voor de zwangerschap. Zonder dat ik heb hoeven sporten of lijnen! (ik let eerlijk gezegd niet eens op wat ik eet!)
Mn bosten zijn nu wel 1 cupmaat groter. ik denk dat dat blijft zolang ik bv geef. Wat er daarna gebeurt weet ik nog niet :lol: Maar ze zijn niet groter geworden door de bv hoor, was al tijdens mn zwangerschap.
xx
Had je dit stuk al gelezen?
Wat als ik mijn baby borstvoeding wil geven?
Je baby de borst geven, zelfs voor een dag, is het beste cadeau wat je kan geven. Borstvoeding is bijna altijd de beste keuze voor je baby. Als het je nu niet de beste keuze lijkt voor jou je baby, dan zijn deze richtlijnen misschien een stimulans.
Als je je baby slechts een paar dagen borstvoeding geeft,
ontvangt hij je colostrum, of eerste melk. Door hem te voorzien van antistoffen en de voeding die zijn gloednieuwe lichaampje verwacht, geeft borstvoeding je baby zijn eerste - en gemakkelijkste - “immuniteit” en helpt zijn spijsvertering vlot te werken. Je baby verwacht borstvoeding te krijgen als start en het helpt je eigen lichaam er weer bovenop te komen van de bevalling. Gegeven hoe veel baat je baby heeft bij borstvoeding en hoe weinig jij erbij verliest, is het verstandig je baby ten minste een dag of twee borstvoeding te geven, zelfs als je van plan bent nadien de fles te geven.
Als je je baby vier tot zes weken de borst geeft,
heb je hem geleid door de meest kritieke periode van zijn ontwikkelingsperiode. Pasgeborene die geen borstvoeding kregen hebben meer kans om ziek of gehospitaliseerd te worden, en hebben meer spijsverteringsproblemen dan borstgevoede baby’s. Na 4 tot 6 weken, heb je je waarschijnlijk ook al door enige vroege voedingszorgen geworsteld. Maak van een maand de borst geven, een oprechte doelstelling, bel La Leche League of een officieel lactatiebureau als je vragen of twijfels hebt. Zo plaats je jezelf in een betere positie om te beslissen of borstvoeding blijven geven iets is voor jou.
Als je je baby 3 tot 4 maanden de borst geeft,
zal zijn spijsverteringsstelsel al voor een groot deel gerijpt zijn en zal hij veel beter de vreemde substanties in kunstvoeding verdragen. Als er allergieën in de familie voorkomen, zal je hierop toch voor een groot deel het risico verminderen door nog een paar maanden langer te wachten met iets anders aan het borstvoedingsmenu toe te voegen. En indien je de eerste vier maanden niets anders geeft dan borstvoeding, geef je je baby een grotere bescherming tegen oorontsteking gedurende het hele eerste levensjaar.
Als je je baby 6 maanden de borst geeft,
zonder ander voedsel of drank bij te geven, zal hij veel minder kans lopen om een allergische reactie te ontwikkelen tegen kunstvoeding of andere voeding in de toekomst; de American Academy of Pediatrics adviseert te wachten tot ongeveer 6 maanden voor vast voedsel te introduceren. Je baby minstens 6 maanden borstvoeding geven, helpt een betere gezondheid te verzekeren gedurende het eerste levensjaar, vermindert de kans op oorontstekingen of kinderkanker voor je baby en vermindert je eigen risico op borstkanker. En exclusieve, frequente borstvoeding gedurende de eerste 6 maanden, wanneer je nog niet terug ongesteld bent geweest, biedt 98% effectieve contraceptie.
Als je je baby 9 maanden de borst geeft,
heb je hem de snelste en meest belangrijkste mentale en lichamelijke ontwikkeling zien doormaken van zijn leven op voeding die voor hem op maat werd gemaakt - jouw melk. Indien je minimum 9 maanden borstvoeding geeft, helpt hem betere prestaties neer te zetten gedurende zijn schooljaren. Borstvoeding gaat op deze leeftijd tamelijk gemakkelijk. maar ja, dat is nu eenmaal borstvoeding. Als je wilt vermijden op deze jonge leeftijd al dingen te moeten “afleren”, wees dan bereid de borst te geven voor comfort evenals gewoon als voeding.
Als je je baby een jaar de borst geeft,
kan je de kost en moeite van kunstvoeding vermijden. Zijn 1-jaar-oude lichaam kan waarschijnlijk al de voeding die jullie als gezin aan tafel genieten verteren. Veel van de gezondheidsvoordelen die jij je baby dit jaar gegeven hebt, zal hij de rest van zijn leven de meedragen. Hij zal een sterker immuunsysteem hebben, bijvoorbeeld, en zal waarschijnlijk veel minder nood hebben aan orthopedie of logopedie. De American Academy of Pediatrics instance, adviseert om ten minste 1 jaar de borst te geven, omdat het je baby garandeert een normale voeding en gezondheid te krijgen.
Als je je baby 18 maanden de borst geeft,
heb je je baby verder voorzien van de voeding, comfort, en bescherming tegen ziekten die je baby verwacht, in een periode waarbij ziekte gewoon is bij kunstgevoede baby’s. Je baby is waarschijnlijk ook goed gestart met vaste voeding. Hij heeft de tijd gekregen om een solide band met u te krijgen - een gezond startpunt voor zijn groeiende zelfstandigheid. En hij is oud genoeg, zodat u en hij kunnen werken aan een borstvoedingsritme, in een tempo dat hij kan volgen. Een vroegere U.S. Chirurg zei,“het is de gelukkige baby, die tot zijn tweede jaar wordt gevoed.”
Als je je baby de borst geeft tot hij er klaar voor is om te stoppen, kan je gerust zijn dat je je baby’s fysieke en emotionele noden tegemoetkwam. Op een normale gezonde manier. In culturen waar er geen druk wordt uitgeoefend om je kind te spenen, krijgen kinderen voor ten minste 2 jaar borstvoeding. De WHO en UNICEF raden aan om borstvoeding te geven tot aan de peutertijd: “Moedermelk is een belangrijke bron van energie en proteïne, en helpt te beschermen tegen ziektes gedurende het 2de levensjaar van het kind.” Onze biologie lijkt erop voorzien om borstvoeding te krijgen tot 2,5 à 7 jaar, en dat zorgt er dan voor dat onze kinderen hun botten kunnen bouwen van de melk die voor hen was gemaakt. Jouw melk biedt antilichamen en andere beschermende substanties gedurende de hele periode dat u borstvoeding geeft, en families van borstgevoede peuters merken dat hun medische rekeningen jarenlang lager zijn dan die van hun buren. Wetenschappelijk onderzoek geeft aan dat hoe langer een kind borstvoeding krijgt, hoe hoger zijn intelligentie is. Moeders die langdurig borstvoeding gaven, hebben een blijvend lager risico op ontwikkeling van borstkanker. Kinderen die langdurig borstvoeding kregen zij geneigd heel zelfverzekerd te zijn, en zullen minder snel op hun duim zuigen of een dekentje meezeulen. Borstvoeding kan jullie beiden door de tranen, woedeaanvallen en ups en downs leiden die je tegenkomt in de vroege kindertijd, en verzekert je ervan dat elke ziekte milder en gemakkelijker te genezen is. Het is een altijd beschikbaar moederwerktuig wat je wiet meer wil missen! Maak je geen zorgen dat je kind voor eeuwig aan de borst zal willen. Alle kinderen stoppen uit zichzelf, ongeacht wat jij doet, en er zijn waarschijnlijk meer borstgevoede peuters dan je zou denken.
Of je nu borstvoeding geeft voor een dag of voor meerdere jaren, de beslissing om je kind de borst te geven is er één die je je nooit zal betreuren. En wanneer je de borst geeft, onthoudt dan dat het een grote stap is voor jullie allebei. Als je ervoor kiest te stoppen met borstvoeding voor je kind er klaar voor is, wees dan zeker dat je het geleidelijk aan doet en met liefde.
En natuurlijk van harte!!
@tweelingmoeder32 wrote:
thanks voor jullie reacties.
voor je lichaam kan ik eigenlijk alleen maar voordelen bedenken.
je bent sneller ontzwangerd en meestal sneller op gewicht.
(ik was 20 kilo aangekomen en na 16 mnd borstvoeding bijna 30 kilo afgevallen! helaas zit een deel er ook alweer aan, maar dat is mijn eigen schuld…)
waar je rekening mee moet houden is dat je niet overmatig aan de alcohol kan als je daarna nog moet voeden.
verder vond ik het alleen maar makkelijk, je hebt het altijd bij je, geen gedoe met uitrekenen hoeveel voedingen je mee moet en hoe je de melk ergens warm krijgt zonder magnetron enz.
en het is ook nog eens een makkelijke troost als je kindje verdrietig is.
eigenlijk zou ik vooraf geen reden zien om het niet in ieder geval te proberen!
je merkt gauw genoeg of het iets voor je is of niet en dan kun je altijd nog stoppen.
ik vond het een onvergetelijke ervaring en het heeft zeker bijgedragen aan een hechte band met mijn meisje.
(tuurlijk kan dat met de fles ook, maar ik weet uit ervaring, in mijn geval, dat dat wel anders is…)
Mijn mening over dit onderwerp is precies andersom… :mrgreen:
Ik weet dat BV veel gezonder is dan FV…
Ik denk dat hechting bij FV net zo goed kan lukken als bij BV…
Dus vandaar dat ik gekozen heb voor BV…
Nou ja, was geen keus… ik heb er niet eens over hoeven nadenken…
Het was de natuurlijke keus voor mij, na een bevalling…
ik was 20 kilo aangekomen en na 16 mnd borstvoeding bijna 30 kilo afgevallen!
Wow :shock: Ik was ook 20 kilo aangekomen... hoop alleen niet dat ik nu ook nog 10 ga afvallen.... dan blijft er ben ik bang weinig over van me :shock:
@Mell wrote:
ik was 20 kilo aangekomen en na 16 mnd borstvoeding bijna 30 kilo afgevallen!
Wow :shock: Ik was ook 20 kilo aangekomen… hoop alleen niet dat ik nu ook nog 10 ga afvallen… dan blijft er ben ik bang weinig over van me :shock:
daar had ik gelukkig geen last van, ik was meer dan blij dat de kilo’s eraf bleven vliegen, was altijd al wat te zwaar, uiteindelijk was ik precies goed toen ik stopte met de bv.
helaas was dat van korte duur… :mrgreen:
gevolgen voor je lichaam? ik was idd ook snel weer op mijn gewicht: voor de zwangerschap woog ik 69,5, aan het einde 89,5, een week na de bevalling 81 en nu weeg ik 68 kilo, Arielle is nu bijna 8 maand.
Dat ik weer op mijn eigen gewicht ben vind ik erg prettig.
Ook heeft het 6 maanden geduurd voordat ik weer menstrueerde en dat vond ik ook een bijkomend pluspunt. Na 6 maanden viel er een nachtvoeding weg en zat er meer dan 5 uur tussen de voedingen.
@tweelingmoeder32 wrote:
Door de borst te geven (mits de baby goed is aangelegd, frequent aan de borst drinkt en zelf de voedingsduur kan bepalen) kan eventuele stuwing effectief worden verholpen.
Het hormoon oxytocine zorgt er niet alleen voor dat de melk begint te stromen (toeschietreflex), het zorgt er ook voor dat je baarmoeder samentrekt en dat is belangrijk voor het herstel na de bevalling. Het bevordert de wondgenezing en het krimpen van de baarmoeder.
Tijdens de zwangerschap en na de bevalling gebeurt er heel veel met je hormoonhuishouding. Zwangerschapshormonen komen en gaan met vaak behoorlijke pieken en dalen. Borstvoedingshormonen zorgen ervoor dat dit proces wat geleidelijker verloopt. Daarnaast heeft het geven van borstvoeding invloed op de menstruatie; deze blijft vaak langere tijd uit. Hoe lang precies, dat verschilt van vrouw tot vrouw (en kan ook te maken hebben met het borstvoedingsbeleid).
Dan nog wat specifieke voorbeelden van wat het geven van borstvoeding voor het lichaam van de moeder kan betekenen. Het geven van borstvoeding verlengt voor veel moeders meestal de inactieve periode van inflammatoire darmziekten (zoals ziekte van Crohn). Zo voelen ook veel diabetische moeders zich beter en fitter tijdens de borstvoedingsperiode.
En als ik naar mijn eigen persoonlijke situatie kijk, merk ik dat ik tijdens de borstvoedingsperiode beduidend minder last hebben van een koortslip, een érg fijne bijkomstigheid :thumbup:
@faizaa wrote:
Mijn mening over dit onderwerp is precies andersom… :mrgreen:
Ik weet dat BV veel gezonder is dan FV…
Ik denk dat hechting bij FV net zo goed kan lukken als bij BV…
Dus vandaar dat ik gekozen heb voor BV…
Nou ja, was geen keus… ik heb er niet eens over hoeven nadenken…
Het was de natuurlijke keus voor mij, na een bevalling…
Hechting lukt natuurlijk ook met FV, maar toch is het lichamelijke contact wat je erg mist. Elk geval… ik mis het lichamelijke contact tussen Riley en mij af en toe heel erg,zo erg dat ik dan ontbloot boven lijf, in bed ga zitten met hem en daar tegen mij borst de fles geef… :inlove: :oops:
Kan ik me iets bij voorstellen Les… en hoe je dat dan beschrijft nu denk ik :inlove: Maar uiteindelijk voor mij persoonlijk is hechting iets waarbij ik denk dat dat bij FV ook kan… (ben zelf FV kindje en heb :inlove: hechting met mijn moeder… )
Maar ik snap dus wel wat je bedoeld :-*
@tweelingmoeder32 wrote:
Wat zou een reden voor mij kunnen zijn om te kiezen voor borst ipv fles.
Klink misschien raar maar ik heb echt geen flauw idee…
Naast dat het heel erg leuk is bedoel je? :mrgreen:
- Je kunt het gewoon proberen en als je het niks vindt, kun je altijd nog stoppen.
Je geeft je kindje niet alleen voedingsstoffen maar ook afweerstoffen mee.
Het is even wennen en doorzetten, maar het is al snel veel makkelijker en praktischer dan FV.
Het helpt je BM krimpen.
Je komt er makkelijker door op je oude gewicht.
Moedermelk verandert van smaak door wat jij eet, dus je kindje went makkelijker aan alle smaken van vast voedsel.
's Nachts val je door de hormonen in no time weer in slaap na een nachtvoeding.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. :wink:
Ik vond het véél makkelijker!!! Heb bij de eerste tot 6 maand gewacht tot bijvoeden en toen moest het toch eigenlijk van het cb en ik vond het maar lastig dat vaste eten wat er tussendoor moest op schema etc brrr.
Bij de 2e ben ik rond de 4 maand overgegaan op flesvoeding ivm psychische redenen, ik vond het een verschrikking! Hij dronk z’n flessen nooit leeg waardoor ik steeds te veel over had, wou soms om het uur drinken terwijl hij niet meer dan zoveel mocht, altijd gedoe met flesjes schoonmaken etc. Nee, als ik ooit weer eens een kindje krijg ga ik zeker weten weer voor borstvoeding!!
Ik wil het zeker gaan proberen als is het maar om er acher te komen of het iets voor ons is.
Ik ben alleen bang dat ik straks alleen maar met BV bezig ben.
De regelmaat van de fles destijd beviel me zo goed. Ik deed alle 9 voedingen 4 maanden lang zelf.
Ik was in de 35 weken durende zwangerschap 32 kilo aangekomen en binnen 8 weken was ik er 35 kwijt.
Het sneller gewicht verliezen zou geen reden voor me zijn.
Ik ben er best veel mee bezig al duurt het nog zo lang.
Zoals het er nu voor staat wil ik tijdens het verlof BV gaan geven en dan overstappen naar de fles.
Bedankt voor jullie duidelijke antwoorden en adviezen
@faizaa wrote:
Kan ik me iets bij voorstellen Les… en hoe je dat dan beschrijft nu denk ik :inlove: Maar uiteindelijk voor mij persoonlijk is hechting iets waarbij ik denk dat dat bij FV ook kan… (ben zelf FV kindje en heb :inlove: hechting met mijn moeder… )
Maar ik snap dus wel wat je bedoeld :-
:inlove: :inlove: :-
Ik ben ook een kindje van de fles, en heb ook een goede band met mijn moeder.