Een krijsend kind achterlaten op school

Lasse heeft een paar keer geoefend en sinds gisteren voor het eggie. Gisteren heeft zijn vader hem gillend achter moeten laten en vandaag wilde hij ook niet (hij wil spelen met zijn nieuwe speelgoed, hij wil naar de GO spelen met zijn vriendjes) en heeft de hele boel bij elkaar gekrijst. Ze hield hem op schoot maar dat was een heel gevecht.



De juf had het niet eerder in haar carriere zo erg meegemaakt :oops: :shifty: En die cariere is niet van dit jaar kan ik je zeggen. De andere kinderen deden op een gegeven moment hun handen over hun oren en zijn maar heel hard liedjes gaan zingen :shifty:



Mijn zoon heeft nogal een sterke wil of om beter te zeggen in dit geval wat hij niet wil. En hij wil dus niet naar school (valt de rest van de ochtend vervolgens wel mee) en zegt nu alweer dat hij morgen niet wil.



Het is denk ik een hoop gedoe en kijken tot hoe ver hij kan gaan en of hij dan niet hoeft ofzo - daarna gaat hij gewoon aan de slag.



Herkent iemand dit??



Gr Caroline

gaat vanzelf over! ik heb een extreme gehad die behoorlijk agresief was. Het gaat echt vanzelf over, maar als moeder verschrikkelijk om je kind zo achter te laten!!



echt echt waar… als je eenmaal even weg bent en het kind ff uit laat razen, is het die dag weer over, om de volgende dag weer opnieuw te beginnen!!



sterkte meis!!

ennu hoe lang duurde het bij jou??



Heb inderdaad het idee dat als het over is de rest van die ochtend wel goed maar inderdaad volgens mij morgen hetzelfde ritueel :shifty:

Is hij nooit naar peuterspeelzaal of kinderdagverblijf geweest?



Ik weet nog wel dat ik nooit verwacht had dat mijn dochter, die altijd meeging naar de peuterspeelzaal om haar oudere broers weg te brengen en op te halen, na een paar weken zelf op de peuterspeelzaal te hebben gezeten, toen zomaar een week of 3-4 ontzettend moest huilen bij het afscheid. Ook al zeiden we duidelijk dat we haar straks weer zouden komen halen. Een andere moeder zei toen nog tegen me iets van dat het over een keer of 8 over zou zijn en inderdaad, na 2x per week en een week of 3-4 was het over!

Hij is altijd naar een gastouder geweest (drie dagen per week) en toen hij anderhalf was en net daar kwam heb ik ook een paar weken een jankend kind achter moeten laten. Terwijl daarna rende hij voor me uit zeg maar en wilde hij altijd heel graag en vaak niet meer mee naar huis.



Ik denk dat het de overgang is van bekend naar onbekend en dat hij daar van alles moet terwijl hij liever lekker wil spelen bij GO met de kindjes die hij daar kent.

Het is ook een heftige overgang en er moet tegenwoordig ook gewoon veel in de klasjes voor die kleintjes.Twee van mijn kinderen deden het heel erg en hielden ht ook lang vol (halfjaar en maand of 2,3 ) .

Ze waren na school ook echt helemaal gesloopt.

Deze school duurt zowiezo maar tot 13u en op woensdag is alleen voor kindjes van 5, maar ik hield ze in die periode ook op vrijdag nog thuis. Dan ging het wel beter. Ws klinkt het heel raar voor een hoop van jullie maar hier is dat heel gebruikelijk :wink: Ik vind het zelf juist heeel raar dat die kleintjes al vier lange dagen naar school moeten.

Op wat voor school zitten jou kinderen dan?? Dat zijn wel korte dagen in vergelijking met wat ik ken.



Het was vandaag echt heel erg - met name thuis en onderweg - hij heeft ongeveer alles uit de kast getrokken. Op school zelf viel het uiteindelijk wel mee en verder krijg ik de indruk dat hij het best naar zijn zin heeft gehad vandaag.





Een half jaar - nou dat ga ik niet volhouden - het is een soort van machtstrijd en daar mag hij van mij in rap tempo wel mee ophouden. Ik gok wel op iig nog een week.

Ze zitten op de vrije school.



Waarom denk je dat het een machtsstrijd is?

In je vorige bericht geef je aan dat het wel een hele overgang is, dat hij veel moet en liever zou spelen bij de vertrouwde go.

Dat spreekt elkaar een beetje tegen dan.

Heb je wellicht gelijk in - dat van die machtstrijd is wel wat ik heel erg ken van lasse en dat hij graag bepaald en wij soms erg duidelijk en strak moeten zijn. Hij heeft er dus ogenschijnlijk geen zin in en wil dus niet en gaat dus wat hem betreft ook niet.



wat niet wegneemt dat het een hele overgang is - dus wellicht het ene in combinatie met het andere.

Mijn idee is dat kinderen als ze al een machtsstrijd aangaan, dat niet zomaar doen. Een kind gaat niet jou zitten pesten, maar er zal hem echt iets dwarszitten, ookal is dat in de ogen van de ouder vaak iets onzinnigs.

Ik vind niet dat je je kind dan moet leren eroverheen te stappen en gewoon jouw wil door te drukken, maar dat je je kind dan moet begeleiden.

Ik/wij hebben oog voor wat er lastig is aan de situatie en voor hoe we hem makkelijker voor hem kunnen maken en proberen hem zo ook dit weekend aan alle kanten te begeleiden en voor te bereiden dat hij morgen weer moet gaan.



Hij zegt dat hij de kindjes in zijn klas stom vind en liever met Dennis zijn vriendje bij GO wil spelen. Die gaat hij steeds minder zien na 2 1/2 jaar twee maal per week. En vanaf 1 jan helemaal niet meer iig niet bij GO. Dus we hebben nu afgesproken dat we Dennis gaan uitnodigen bij ons te komen spelen of hij bij hem.



Maar niet naar school laten gaan omdat hij niet wil of omdat Dennis niet bij hem in de klas zit is voor ons geen optie.



Ik hoop dat hij snel de kindjes in zijn klas wel leuk vind.



Verder zie ik het niet als pesten wat hij doet (ik vind het wel lastig om mee om te gaan) en ik vind het ook niet per definitie onzinnig alleen kan niet altijd alles gaan zoals hij het wil of niet wil. Als wij dat al die jaren hadden gedaan hadden we nu een regelrechte tiran in ons huis en wij helemaal niets te vertellen.



Ik heb een prachtige zoon, een heerlijk jong maar van baby af aan al een mega wil die bij tjid en wijlen heel erg speelde en wij soms heel veel duidelijkheid en struktuur moesten bieden omdat het anders niet te doen was.



Nou ja ik hoop dat hij snel zijn draai vind op school en de lol er van in gaat zien en went aan het idee dat hij steeds minder naar GO gaat wat voor hem een hele vertrouwde en fijne plek was.



We doen wel aan opbouw overigens dus hij gaat met name nog in de middagen naar GO of lekker thuis. Maar om struktuur en duidelijkheid te bieden kiezen we er wel voor om hem elke ochtend te laten gaan voorlopig. Tot hij gewend is en dan best en keer een hele dag thuis mag blijven.



Ik benieuwd hoe het morgen gaat. Hij heeft genoten van zijn twee dagen vrij - zoals hij dat nu noemt. Mama vandaag heb ik vrij he. Ik ben nu op mijn werk en als het goed is zijn ze nu lekker met lego en trein aan hetspelen en wat hij zoal meer heeft gehad voor zijn verjaardag.



MOrgen brengt zijn vader hem en die is nu al duideiljk tegen hem dat er morgen gewoon naar school gegaan wordt en probeert lasse zover te krijgen gewoon mee te gaan.

IK heb trouwens een planbord bij de hema besteld - zo’n magneetding om voor hem meer inzichtelijk te kunnen maken wat hij wanneer gaat doen. want het is nu een stuk onoverzichtelijker dan eerst.

Nou het ging op zich heel goed - ging netjes mee naar school en geen gedoe. Hij zou ook overblijven maar we werden tijdens het overblijven gebeld dat hij ziek leek te worden. Ventje ligt nu met koorts op bed.



Morgen lekker een dagje thuis met mama.

Vorige week is lasse uiteindelijk maar twee ochtenden geweest - ma en vrij ivm ziekte.



Vrijdag heb ik hem sinterklaas niet willen laten missen en toen ik het idee had dat het echt wel zou gaan hem naar school gebracht. Hij vond het erg leuk ookal begon hij van tevoren wel weer wat dwars te liggen. NIet aan willen kleden, op de grond gaan liggen terwijl hij zich aan moet kleden. Toen heb ik gezegd dat ik wel met Nena zou gaan en dat zij het kadootje zou krijgen en toen schoot hij ineens een stuk meer op. Op school geen drama met afscheid nemen, de juf hoefde hem niet in bedwang te houden. Gewoon een kusje en dag mama en Nena :thumbup:



Morgen met een week vertraging voor het eerst overblijven. Als ik nu zeg van morgen naar school komt er niet zoveel weerstand als twee weken geleden. Het lijkt erop dat we het ergste gehad hebben.

En hoe is het nu ?





Hier hetzelfde gehad,

Krijsen en gillen en zo gauw ik weg was, was hij stil,



Maar toen het eenmaal zo goed ging, was hij 1,5 week ziek thuis,

EN jahoor weer gedoe met naar school brengen,



Heb hem 2 dagen met dwang naar school gebracht, en hele dagen inplaats van halve , EN hij gaat sindsdien met veel plezier naar school!

Hij wilde zelfs vandaag :mrgreen: :wink:

Haha Lasse had gisteren ook tegen zijn vader gezegd van mag ik vandaag naar school - Roel was wel een beetje verbaasd.



Maaruh het ziek zijn heeft hier gelukkig geen terugslag gegeven. De juf was daar wel bang voor geweest. Ik niet, het is voor hem ook een kwestie van duidelijkheid krijgen en die heeft ie van ons wel gekregen.



Lasse was dus dag 2 niet stil zodra ik weg was maar heeft de klas een half uur bezig gehouden :oops:



Hij begint nu wat vriendjes te maken en dat scheelt ook.



Ik zie wel een beetje tegen de kerstvakantie op - dat dit wel vrij lang is en dat je dan een beetje overnieuw moet beginnen. Maar ja dat zien we dan wel weer.



Heb ondertussen een planbord van de hema hangen met magneetjes enzo en daar kijken we elke dag op - poppetje in een hangmatje is lekker vrij - nou dat vind ie wel wat.



Hij gaat morgen en overmogen voor het eerst twee dagen lang (met overblijven) achter elkaar. Ben benieuwd hoe gesloopt hij gaat zijn.



En per 4 jan BSO erbij - een nieuwe dimensie extra.

Hoe is het nu?

school is geen issue meer - hij is er naartoe gerend gisteren en vandaag.



Maar met de taxi naar de bso was gisteren wel een beetje huilen in de taxi en half uurtje heel sip op de bso. Ik had even gebeld of alles goed was gegaan (of hij wel echt door de taxi was opgehaald enzo ) en toen brak mijn hart wel een beetje .



Maar op dinsdag (hij gaat ma en di naar bso) blijkt een jongejte uit de klas, die hij toevallig ook erg aardig vind, ook te gaan dus dat scheelde een hoop.



Maar ik denk dat hij nu wel losgeweekt is van GO en school accepteert en het ook leuk vind.



Je knul, is toch ineens maar een knulletje zo in al dat school en bso gebeuren :shifty: