een kind zindelijk krijgen met peuterdiarree

Ons Mies is ruim 3 nu, we voelen toch wel de druk om ook hem te helpen zijn weg naar de wc te vinden.

Nou gaat het op zich best goed als we thuis zijn en dan met de kookwekker hem stipt elke 50 minuten op de wc zetten en dan moet hij het gewoon proberen van ons. Heel vaak doet hij dan gewoon een plas en blijft hij droog.

Maar Mies heeft ook peuterdiarree zoals ze dat noemen.

Er is verder geen duidelijke oorzaak voor, maar hij is al vanaf circa 18 maanden oud chronisch aan de diarree. Hij lijkt dat ook niet echt te voelen, het loopt hem gewoon af.



Nadeel is dat we hem hierom de luier niet uit kunnen laten. Ook tussen de plastijden door niet.

Als we dat wel doen, dan is hij schoon en droog tot hij dus ineens moet poepen en zijn broek vol dunne rommel zit. Schoon krijgen doe ik het amper, dus in de week zetten en wassen heeft weinig zin. Tot op heden heb ik die broeken op dagen dat we het toch hebben getracht voor elkaar te krijgen maar gewoon in de kliko gegooid

Iemand ervaring hiermee of tips/inspiratie wat te proberen. Wij weten het niet meer… :shifty:

Meis geen ervaring mee maar klinkt als; super dat ie plaszindelijk is! En de poep…zolang Mies het niet voelt kan hij daar niet zindelijk voor worden. Vrees zelfs dat aandringen of blijven proberen mss meer frustratie voor hem oplevert. Hij zal het ws zelf ook wel heel graag willen maar wat niet kan dat kan niet. :-* Oplossing is het natuurlijk niet, al vermoed ik dat hij na verloop van tijd ondanks de diarree het poepen ook zal (leren) aanvoelen komen. Ga maar na wij volwassen hebben ook wel eens diarree en meestal gaat dat wel goed met de toilet halen…is het heel ernstige diarree…dan gaat het ook bij ons nog wel mis. :shifty: En neem aan dat je alle tips mbt peuterdiarree kent (volle produkten ed) omdat je zeg maar een bovengemiddeld ervaren en geinformeerde ouder bent. :wink:

volle producten krijgt hij idd wel… maar dan hebben we het enkel over roomboter, roomkwark en volle yoghurt. Melk krijgt hij niet want dan word het echt waterdun en krijgt hij eczeem.



Ze zijn nu aan het uitzoeken of hij wellicht glutenovergevoeligheid heeft. En wij eten zelf al geruime tijd (10 maanden) koolhydraatarm, maar hij eet nog wel aardig brood. Misschien dat we hem ook meer moeten laten mee-eten zoals de rest van het gezin het doet.

Niek is er wel mee van haar darmproblemen geraakt.



Vind het ook gewoon sneu, hij heeft altijd last van zijn dunne ontlasting want alles word er schraal van natuurlijk.

Misschien dat dit ook meespeelt in het niet poepzindelijk zijn.



We leggen er geen druk op hoor, hij heeft gewoon luierbroekjes aan die we als onderbroek gebruiken. Dan kan hij wel plassen op de “grote zee” :inlove:

En frustreert het ons minder als hij poept.

Maar hij wil zelf graag onderbroeken aan, niet over zijn luierbroek, maar los.

En dat is dan nogal schipperen want dat betekent wassen of weggooien voor ons en veel verdriet bij hem.

Vriend van ons heeft lactose intolerantie en idd als ie iets met melk erin binnenkrijgt is het ‘gezellig’ toiletbewoner worden. :silenced: Mss dat dat voor gluten ook zo werkt darmen hebben maar een paar manieren van reageren, te dun of te dik. Voor kids lastig natuurlijk want zal idd niet leuk zijn. Hopelijk komt er wat uit de onderzoeken hoe vervelend ook het zou mss wel tot een oplossing leiden. :-* Het is al heel wat dat Mies het zelf heel graag wil. Dat is het begin! Die van mij vind het allemaal nog totaal niet boeiend. :shifty:

Cell, Victor heeft ook peuterdiaree. Nou ja, dat dachten we destijds. Later bleek het toch te heftig en hebben we na een positief bloedonderzoek voor gluten een darmbiopt gehad waaruit bleek dat het gelukkig geen coeliakie was. Wel hebben we toen eigenlijk min of meer per abuis gemerkt dat hij reageert op fructose. Dit overlegt met de MLD arts en vanaf dat moment echt alle fructose geschrapt. Heel streng. En dat is best goed te doen. Alleen bij vriendjes en feestjes mag hij cola of ik geef eigen drinken mee. Snoep, neemt hij gewoon chocolade ( want alle snoepjes zonder toegevoed suiker is dus gezoet met fructose = vruchtensuiker)

Binnen een paar weken poepte Victor een “slangetje” En als hij nu ergens iets krijgt waar toch fructose in zat ( toetje, ijsje, broodbeleg of snoepje ofzo ) dan is het direct weer diaree. Binnen een kwartier soms al. Die doosjes Schatkistjes staan bij hem gegarandeerd voor poepklachten. En veel buikpijn.



Misschien kun je er nog eens goed naar kijken?



Victor was wel zindelijk overigens. Tot grote verbazing van de MLD arts. Wel heb ik altijd onderbroekjes in mijn tas voor hem. Een nat scheetje heeft hij wel eens.

Ariel…



Kan dat ook nog? :shifty:

Dan moet hij toch maar nog meer en strenger mee-eten volgens ons dieet…

Ik eet dus koolhydraatarm volgens de ideeen van Yvonne Lemmers, zij stelt ook dat 1 van de meest schadelijke zoetige toevoegingen die er tegenwoordig in voeding zitten Fructose en glucosestroop zijn en dat je die moet mijden.

De zo gezond genoemde ontbijtkoek bestaat bijvoorbeeld voor het overgrote deel uit fructose…



Dat eet mies idd nog wel… Het is het proberen waard. :shifty:

Het zou me heel wat waard zijn als hij er vanaf komt.

Hij heeft ook met grote regelmaat een enorm opgezwollen buikje en laat dan windjes.



Ik zal nog eens kritisch kijken naar fructose, dat moet wel anders kunnen.



Snoepen doen ze hier eigelijk niet, ik ben niet zo’n voorstander van snoep, bomvol suikers en koolhydraten.

Als we al snoep in huis hebben zijn het snoepsoorten die op de ouderwetse wijze zijn gemaakt en bij de natuurvoedingswinkel wegkomen.



Dus op fructose letten moet kunnen :think: :thumbup:

Ik zou het echt een poosje doen.

Op de een of andere manier vind iedereen gewoon suiker zo slecht. Ja, te veel is inderdaad niet goed. Maar dat is met alles zo. Men slaat af en toe een beetje door. Allen maar diksap = fructose, of sapjes of karvan cevitan, roosvicee ed. Victor hoeft er maar aan te ruiken en de poep spuit hem af, voorafgaand aan inderdaad een bolle buik en buikpijn.



Overigens vinden mensen mij soms heel onverantwoord hoor. Dat mijn kind ergens cola drinkt bijvoorbeeld. Maar ja, als ze verder alleen diksap of sapjes hebben heb ik geen keuze. Ja, water of thee… Of dat hij van mij chocolade mag ipv de biologische snoepjes zonder toegevoegd suiker maar boordevol vrechtensuiker.



Ik ga eens kijken naar de ideeen van Yvonne Lemmers. Ik heb een poosje geen koolhydraten gehad en daar voelde ik me wel goed bij maar dat was in het dagelijkse leven slecht te doen.

Dat word nog wel een uitdaging dan… want Mies gaat 3 ochtenden in de week naar de peuterspeelzaal alwaar hij fruit krijgt aangeboden en diksap of roosvicee…



Diksap mag hij zowieso al niet, daar hadden we al van gemerkt dat hij idd vrijwel binnen het uur aan de spuitpoep gaat.

Maar roosvicee zit volgens mij ook vol met fructose…



Toch maar zelf iets meegeven dan?



We drinken thuis best veel ongezuiverd appelsap verdund met water (ik alleen gedurende 1 uur dat ik dat mag;-)), thee, koude rooibosthee (vinden de kinderen lekker ook nog) en gewoon water.

Soms maak ik warme chocolademelk van cacao, stevia, koffieroom en water en dat vinden ze ook erg lekker.



Maar mies drinkt en eet dus best wel veel nog “gewoon” zeg maar.

Ik zou dan inderdaad iets meegeven. Noway dat Victor diksap of roosvicee gaat drinken.

En die appelsap zou ik ook direct laten staan.



Doordat de bloeduitslagen voor coeliakie voor Victor positief waren gingen wij en de artsen ervan uit dat hij coeliakie had. Wij eten heel vaak buiten de deur met de kinderen. En dan dronk victor altijd appelsap. En altijd moest ik met hem naar de wc. Wij dachten dat het kwam door de gezelligheid en dus ontspanning, of door de pizza, ofzo Maar het weekend voor het darmbiopt, waarvan wij dachten dat het echt de laatste keer zou zijn, hebben we hem bij wijze van feestje cola gegeven. Hij was toen dik 3 jaar. En toen was er voor het eerst geen poepmoment in het restaurant.

We hebben dit in het gesprek direct na het biopt aan de arts gemeld omdat die tijdens het biopt geen reden voor coeliakie zag. Hij legde toen direct de link met fructose.



Vanaf dat moment geen fructose meer voor Victor. Veel mensen vinden dat we weer eens moeten proberen om fructose te geven. Want misschien is hij eroverheen gegroeit. Zelf zien we dat niet zo. het is totaal geen probleem om zonder fructose te eten. En voor het gemak en levensvisie van anderen ga ik dit niet uitproberen. Die buikpijn en ellende wil ik mijn kind niet aandoen.



Even een poosje alle etiketten goed lezen ( en je verbazen waar allemaal fructose inzit :roll: )En dan ben je er zo aan gewend. Ik ben benieuwd of jullie dan ook “slangentjes” bij Mies gaan zien. Voor Victor was dit echt een feestje. Mama, ik heb nu een O gepoept :lol: Tja, als je ook alleen een brij gewent bent is dit natuurlijk ook leuk :inlove:



Die appelsap echt heel snel achterwege laten hoor. :hug: Poepproblemen bij je kind zijn niet leuk

Nou idd…



Ook verbazingwekkend in hoeveel producten E621 zit :roll: Daar let ik dan voor mezelf al op en dat zit zelfs in diverse soorten verpakte vleeswaren…



Maar ben dus net al aan de lees gegaan voor fructose en dat zit ook in veel zeg… :shifty:



Maar goed, ik word steeds beter in etiketten lezen, al vroegen de kinderen in het begin wel vaak “maham… waarom kijk je steeds op het pak?” :mrgreen:



De E621 is uit ons eten gebant, en nu dus aan de slag met fructose… :thumbup:

Goh, fructose…



Hier een kind met een hele geschiedenis van darmproblematiek, hij poept zeker wel tien keer per dag, hij moet ál-tijd tijdens het eten. Verliest dan meer waterig slijm dan wat anders. Binnenstebuiten gekeerd, niets te vinden. Ik ga me eens richten op fructose, vrijwel alle andere allergieën zijn al uitgesloten.

Ik dacht ook meteen aan fructose. kan mij het topic nog herrinderen van d epeuterspeelzaal en de roosvicee die ze daar kregen.

Ik gaf toen aan dat mijn zoon altijd eigen limonade mee kreeg, zonder fructose omdat hij elke keer als hij bij de psz was geweest enorme diarree had.



Hier dus ook een jongen die overgevoelig is voor fructose, zeker in combi met melk producten. Voor hem geen flesje fristi!



Wessel heeft altijd fladderige poep. het voordeel is dat hij het wel heel goed aanvoelt komen. als hij weer eens last heeft en letterlijk 20 keer per dag moet poepen is hij wel op tijd bij de wc. Van ontlasting was hij nog geen twee toen hij zindelijk was, en daar hebben wij echt mazzel mee gehad, want ik kan mij voorstellen dat je de broeken niet meer schoon krijgt.



sterkte met het dieet.

Cell, ik heb inmiddels het boekje van Yvonne Lemmers en vind het best wat moeilijk om daar een begin mee te maken.



Bijvoorbeeld drinken. Echt alleen maar water of thee (zonder suiker brrr) koffie lust ik niet.

Stevia, waar koop je dat en mag je dat de hele dag door gebruiken in bijvoorbeeld thee?

Waar ontbijt jij mee? gebakken ei enzo word de rest van mij gezin zo misselijk van. Ik niet :smiley:



Wat ik hele prettig vind is dat je wel fruit, en aardappelen ofzo mag. Of een dag een broodmaaltijd.

Dat vond ik bij dr frank heel vervelend.



Hoe is het met de ontlasting van je zoon? Zie je al verbetering?

Moge,



Je had me inmiddels al gevonden bij de slanke herfst dames… :thumbup:

Maar voor wat betreft Mies.



We zijn eigenlijk zaterdag begonnen en gisteren had hij een soort van lichtgele ontlasting, nog erg zacht, maar geen spuitwaterdun meer… :dance:

Dus ik begin te hopen dat het idd aan fructose ligt… maar zou dat al zo snel kunnen dan?



4 dagen later?



We laten hem ook trouwens sinds zaterdag meer eiwitten en minder koolhydraten eten. Dus een boterham met ei, 1 boterham ipv 2 en dan een bakje kwark erbij. Enz…

Hij zeurt meteen minder over honger.



En bij de fructose eliminatie heb ik ook meteen gezegd dat hij maar geen appel meer moet eten. Dus eet hij manderijn, meloen en peer enzo.



Maar ik heb dus goede hoop op een goede hoop :angel: :lol:

Ja hoor, dat kan heel goed. Wij merkten het ook snel. Overigens eet Victor wel appel… Wat zeg ik, als het aan hem ligt wel 10 op een dag. Dat mag niet hoor :wink:

Ik lees even mee. Hier ook een dame die altijd erg dunne ontlasting heeft gehad. Niet waterdun, maar wel dun. Voor haar normaal, maar drollen kent ze zeg maar niet. Altijd geweten aan veel fruit en vezels, nergens last van dus prima. In de zomervakantie werd het meer, meer en meer, tot zo’n 7 keer op een dag. Zindelijk worden voor poepen was dus een ramp. Inmiddels is ze wel zo ver, maar het vele poepen bleef. Het was dun, vreemd van kleur, slijmerig enz. Ze bleek een parasiet te hebben, die ze dus waarschijnlijk al sinds de zomer had. Parasiet af merken we wel verschil aan de samenstelling en buikpijnklachten, dat is weer normaal en geen buikpijn meer. De hoeveelheid is nog hetzelfde. Ik heb het idee dat het een gewoonte is geworden om steeds kleine poepjes te doen. Toch varieert het nog in soms allemaal losse fliebertjes en soms een grote poep, zoals ze zelf zegt. De volgende stap zou lactose of gluten intolerantie zijn geweest, maar dan zou haar ontlasting toch altijd dun moeten zijn?

Maar even ontopic: Ik heb het zindelijk worden de tijd gegeven, ik had ook geen zin in elke keer weg te gooien broeken enzo. Ik heb het haar echt zelf aan laten geven, tot ze eraan toe was. Ze vond grote poepen op de wc doen eng, vandaar.

Het gaat nu dus ook prima, maar ik vind het zo vaak, maar geen idee wat ermee te doen. Moet ik er via de huisarts achter komen wat ik kan doen? Die zegt alles binnen debruintinten is normaal. Ik voorzie zo wel problemen als ze naar school gaat en daar zo vaak moet poepen en niet zelf haar billen af kan vegen (doordat het vaak dun is is dat moeilijker en dus doe ik het nog, anders vind ik het echt vies gedoe voor haar)

Bij ons was het voldoende om geen appelsap meer te drinken. Nu mag hij af en toe wel een bekertje, maar hij is het ontwend en vindt het ook niet meer zo lekker. En ja, zelf drinken meegeven naar de psz.



Hoe gaat het inmiddels?

Tja… hoe gaat het nu…



Het scheelt wel “iets” in de zin dat het niet meer waterdun is en hem afloopt, maar stevig is het ook nog niet. Het is nu meer korrelige klodderige brij… :shifty:



Maar goed, hij geeft nu wel beter aan dat hij een vieze broek heeft, we hebben het steeds roepen hoe vies het is ook maar even achterwege gelaten. Daar was vooral een gesprek met manlief voor nodig want die sprak nogal uitgesproken zijn walging uit. Hebben erover gepraat dat dit ook averechts kan werken en ervoor kan zorgen dat hij zich schaamt omdat Papa het zooooo vies vind dat hij dan maar liever niet verschoont wil worden.

Het gaat dus wel iets beter.



We hopen straks in de kerstvakantie iets meer tijd te kunnen besteden aan het hele proces en hem dan toch zindelijk te krijgen.

Cell, anders eens contact op nemen met een kinder bekkenbodem fysiotherapeut.



Wij zijn nu 1 keer geweest, wel voor urine probleem, maar zij helpt bij alle soorten incontinentie.



Moet zeggen dat ik dol enthousiast ben. Het gaat er om dat de kinderen meer gevoel in hun buik krijgen, als ze weten hoe de signalen binne komen, gaan ze er van zelf op reageren.



Wij moeten nu elke avond masseren met de klok mee, verder moeten wij figuren, cijfers en letters op zijn buik schrijven en dan gaat hij het raden. gevol is dat ze meer en meer met hun buik bezig zijn, vanuit daar gaat ze dan verder werken.



als er incontinentie verlies is krijg je het ook vergoed door de zorgverzekering met een doorverwijzing.



Ga wel speciefiek op zoek naar een kinder therapeut.

Thx Jorien! :thumbup:



Vind zowieso je berichtje al bomvol tips staan… het kan natuurlijk geen kwaad om Mies spelenderwijs wat bewuster te laten worden van zijn buik.



We hebben ook een boek van de hema vol met kindervragen en antwoorden en daar staat ook een stuk in over het menselijk lichaam… hoe eten er als poep weer uit komt.



Het besef lijkt nu te komen, hij meld eindelijk gewoon meteen als hij een vieze broek heeft en loopt/speelt er niet meer mee door, dat vinden wij al heel wat want voorheen ontkende hij ook nog rustig…

S’avonds op het potje gaan voor t slapen wil ook en hij is nu snachts al aardig vaak droog. We gaan er na het weekend mee aan de slag, hopelijk is hij dan buikgriep vrij, ik heb goede hoop dat we een eind komen deze vakantie.

Maar ik vind het een top tip, die ik zeker nog niet afschrijf. :thumbup: :-*