:oops: Misschien een gekke vraag, maar dit is wel iets wat me bezig houdt op dit moment.
Ik ben enkele weken geleden gestopt met de pil en mijn man en ik zijn flink aan het klussen.
Nu is het zo dat wij 2 lieve katjes hebben rondlopen. Hoe zit het met het verschonen van hun bak. Ik weet dat het niet mag als je zwanger bent, maar kan het echt kwaad. Ik bedoel ik kan nu best zwanger zijn zonder het te weten. Zou dit nu kwaad kunnen, of moet ik maar gewoon me man lief aankijken en ervoor zorgen dat hij de kattebak schoonmaakt, tot dat er een kindje geboren zal zijn.
Groetjes Mascha
hoi,
ik zou er zeker voor zorgen dat je man het doet.
want in de ontlasting vooral van jonge kattjes zitten bacterien die heel schadelijk zijn voor het ongeboren kind en kun je dus toxoplasmose krijgen.
ik zou het dus ook niet doen als je bezig bent met zwanger worden.
in iedergeval veel succes met het zwanger worden.
Hoi,
Wij hebben ook een kat en omdat wij al een tijd bezig zijn met zwanger worden hebben mijn man en ik afgesproken dat hij de kattenbak schoonmaakt. De kans op toxoplasmose is aanwezig en het risico is gewoon te groot. Het kan schadelijk zijn voor een kindje, ook in een heel vroeg stadium. Dus hier doet hubbie het!
Groetjes,
Jippie
Hoi,
Ik heb bij beide zwangerschappen de bak zelf verschoond. (van de 1e zwangerschap wist ik het pas met 8 weken dat ik zwanger was) Toxoplasmose heb je vaak al gehad zonder je het door hebt. Maar voor de veiligheid deed ik wel handschoenen aan en waste ik daarna zowieso nog mijn handen. Maar je moet doen wat jou het beste lijkt.
Succes met klussen
Groetjes, Christa
Je mag de bak zelf verschonen als je handschoenen aanhebt. Als je al langere tijd katten hebt is de kans heel groot dat je al toxoplasmose hebt gehad en dus resistent bent.
Je kindje en jij hebben als je zwanger bent de 1e 6 weken geen bloedband met elkaar en is er dus geen besmettingsgevaar als je nog niet weet dat je zwanger bent.
Maar ik weet er het fijne niet van en zou op safe spelen, dus lekker je vriend laten doen of handschoenen aantrekken!
hoi
ik heb dit toen ik zwanger was eens aan de gynocoloog gevraagt en die gaf aan als je je hele leven al katten hebt of er mee in aanraking komt ben je er imuun tegen en zal toxoplamose echt geen probleem zijn.
Maarja kattenbak is geen leuk klusje dus manlief mocht het toch wel mooi doen hahah en eerlijk gezegt doet ie het nog steeds :lol:
@ilsederooy wrote:
ik heb dit toen ik zwanger was eens aan de gynocoloog gevraagt en die gaf aan als je je hele leven al katten hebt of er mee in aanraking komt ben je er imuun tegen en zal toxoplamose echt geen probleem zijn.
Dit is niet helemaal waar, ook ik heb heel mijn leven katten gehad, toen ik zelf een peuter was de eerste en daarna eigenlijk altijd katten gehad.
Ze hebben me op toxoplasmose getest en ik was negatief!!
Wat dus wil zeggen dat zelfs langdurige blootstelling geen garantie dat je het krijgt.
Ik had het geluk dat mijn man sowieso de kattenbak altijd deed :mrgreen:
Ik zou manlief eens héél lief aankijken, beter het zekere voor het onzekere nemen.
Hier ook hoor bijna mijn hele leven katten gehad en vanwege mijn werk als dierenarts veelvuldig met katten omgegaan. Maar bij bloedonderzoek bleek ik toch geen antistoffen tegen toxoplasmose te hebben.
Heb overigens tijdens de zwangerschappen ook gewoon de kattenbakken berschoont en zoasl gebruikelijk mijn handen gewassen.
Groter risico is het werken in de tuin. Daar loop je een veel groter risico besmet te raken met toxoplasmose. Dus vooral daar handschoenen aan en goed handen wassen.
het gaat ook vaak om de ontalsting van jonge kittens die schijnt meer kans te geven op toxoplasmose.
maar dat is het zelfde met filetamerican, rauwekaas enz je hoeft het niet te krijgen bij 1broodje bijvb maar er is een kans dat je het er van krijgt.
lekker je man laten doen hoor :mrgreen:
Ik laat het ook mijn vriend door. Maar misschien dat ik het idd komende vrijdag ook eens na moet vragen of het kwaad kan… :roll: