Een beugel :(

Ik heb het zelf niet gehad, maar mijn zoon heeft op dit moment zijn vaste beugel…



Hij heeft toen hij 11 was eerst een tijdje een blokbeugel gehad om zijn overbijt te corrigeren, dit hielp al veel voor hem.

Ik ben heel eerlijk het was best wennen voor hem, maar hij droeg hem keurig ieder vrij uurtje en hele nachten.



Deze zou hij 12- 18 maanden dragen, maar omdat hij zo keurig consequent was heeft hij hem maar 6 maanden nodig gehad.



Daarna is hij overgeschakeld op een vaste beugel ( slotjes) Boven en onder.

Nog steeds is hij er netjes mee, daar krijgt hij ( tot onze grote verbazing want hij nam het nooit zo nauw met tandenpoetsen enzo) elke keer wel een compliment.



Dit is voor hem iets pijnlijker dan de blokbeugel, maar niet extreem pijnlijk.

Vooral het bijstellen elke 6 weken valt soms wel wat tegen…

Maar dat gevoel is na een dag of 1,5 á 2 weer weg en dan gaat het weer soepel.



Zoals het er nu uitziet is hij in elk geval voor zijn 13de helemaal klaar met zijn beugel, door het vroeg beginnen zorgen ze namelijk dat je gebruik maakt van de groeispurt van de kaak waardoor het allemaal minder lang hoeft te duren dan als je al wat ouder bent!



Check wel even of je goed verzekerd bent voor orthodontie, want de kosten van een beugel zijn niet mis ( ik moet elke rekening voorschieten voordat ik het terugkrijg dus zie de bedragen wel)

Ik zelf op jonge leeftijd een beugel gehad. Geen spijt van gehad hoor!! Ik heb zo’n buitenboord beugel gehad en een plaatjes beugel. Idd doet dat wat pijn met bijstellen, maar van de andere kant. Wie mooi wil zijn moet pijn leiden… Ze doen het niet voor niets… Ik heb nu een mooi recht gebit waar ik erg blij mee ben.

Sorry dat ik het zeg, maar waarom zou je met een lelijk gebit rond lopen, als het niet nodig hoeft te zijn…

Ik heb vanaf mijn 12e een aandal beugels gehad waaronder een vaste beugel…

Wat al gezegd is, vooral het aandraaien is de eerste 2 dagen pijnlijk en daarna merk je het eigenlijk niet meer…

Owja, en in het begin moet de huid aan de binnenkant van je mond wennen aan die slotjes, kan even geirriteerd raken…

En ik was er zo een die het niet zo nou nam met gebitsverzorgen en dat heeft mijn voortanden behoorlijk aangetast… Dus goed poetsen!!!



Je kan het beter nu doen hoor. Op volwassen leeftijd is het een stuk duurder en… pijnlijker…

Ik was denk ik een jaar of 12 toen ik mijn (plaatjes) beugel kreeg.

Mijn gebit was echt niet om aan te zien dus het was echt nodig.

Er werden 4 kiezen getrokken.

De eerste tijd deed het echt wel veel pijn. Vooral na het strakker trekken. Maar na een tijdje werd dat ook minder.

Succes!

@jess wrote:



franka , zat jij al in je groespurt , want lisa is 11 en hij vind dat zij iets te laat is :think:




Ik zou eens goed zoeken naar een andere ortho als ik dit zo hoor, iedereen vind juist dat mijn zoon zo vroeg is…

:?

2100 euro is volgens mij ook nog een positieve inschatting hoor… :think:

Heb zelf ook op die leeftijd een beugel gehad en ben daar achteraf maar wat blij mee. Als ik jou zo hoor heb je in het algemeen niet zo’n lekker gevoel bij die orthodontist, dus misschien is het een optie im een secondopinion te vragen bij een andere ortho. Je kunt dan metten het prijsverschil vergelijken.

@jess wrote:



franka , zat jij al in je groespurt , want lisa is 11 en hij vind dat zij iets te laat is :think:




Nee ik zat echt niet in een groeispurt (sterker nog, die heeft mij overgeslagen met mijn 1.58meter ;-))… Maarre ik vind 11 jong genoeg, erg jong eigenlijk… Maar misschien zijn er natuurlijk een hoop dingen veranderd met de tijd dat ik een beugel had, en is het nu hoe jonger hoe beter???



Hmmm, maar je zou voor een second opinion kunnen gaan bij een andere ortho. Deze klinkt mij nou niet zo gezellig :wink:

En ja, beugel kost een hoop geld… Weet niet of het mag wat ik zeg, maar je zou natuurlijk per januari een duurdere verzekering aan kunnen gaan met een hogere dekking, en dan pas weer op orthojacht kunnen gaan…



Ik zit nu ook in een goedkopere verzekering en ik ga een stapje hoger als tigo een jaar of 10 is, juist voor die orthokosten mocht hij die dan nodig hebben

Ik was ook 11 toen ik mijn eerste beugel kreeg, en was ook vroeg, de meesten krijgen pas een beugel rond de 12-13 omdat ze dan pas helemaal zijn uitgewisseld…



Ik heb in totaal 5 activators gehad(een beugel boven en onder, om de overbite weg te krijgen, ik had er een van 12mm!!) Daarna nog twee plaatjes(alleen boven) en een buitenboordmotor…(zo’n beugel aan de buitenkant)… alles bij elkaar heb ik 5 jaar gebeugeld, en niet omdat ik had geduimd of een speen had, maar doodeenvoudig omdat ik een aangeboren overbite heb/had. Allebei mijn kinderen hebben het ook.



Moet er wel bijzeggen dat ik zowel Daan als Lucas al aanvullend heb verzekerd, nu al, voor als ze straks die beugel moeten.



Wat je ortho zegt over problemen met praten en eten… is lichtelijk onzin. Mijn broer heeft net zo’n overbite als ik had, maar die heeft niet consequent zijn beugel gedragen waardoor mijn ouders hebben gezegd dat ie er dan maar mee op moest houden. Die heeft nu dus nog steeds een flinke overbite en erge scheefstand van zijn tanden, maar die kan prima eten, praten etc… Het is meer cosmetisch/esthetisch dan dat het echt noodzaak is hoor…



Als haar overbite maar heel minimaal is, zou ik het eerst eens aan een andere orthodontist voorleggen, of overleggen met je tandarts, ik vind deze meneer wel erg rigoreus en dwingend overkomen!!!

Heb er zelf ook een gehad toen ik 11 was. Behoorlijk pijnlijk de eerste dagen, daarna ging het wel. Alleen het aantrekken iedere zoveel weken… :roll:

Ik begon ook op mijn 11e met beugels… ik heb ze bijna allemaal wel gehad. Maar ik was dan ook niet zo stipt met het dragen ervan. (ik droeg ze alleen 's nachts :mrgreen: )

Om ruimte te maken hebben ze bij mij ook een tand getrokken… ik herinner me er eigenlijk niet veel van… het was dus:

  1. zo traumatisch dat ik de herinneringen geblokkeerd heb
  2. Nauwelijks het herinneren waard

    :roll: :lol: :wink:

    Ik ben er wel erg blij mee. Ik had een overbite… een behoorlijk fietsenrek tussen m’n voortanden en de 2 tanden naast m’n voortanden zaten er praktisch achter. Dus echt een mooi gebitje had ik niet.

    Nu staan mijn tanden mooi recht en daar ben ik maar wat blij mee.

    Ik had alleen gewild dat ik het wat nauwer met tandenpoetsen had genomen… mijn tanden zijn ook behoorlijk aangetast. Witte vlekjes enzo… dat is dan wel weer zonde van het ‘rechte’ tandeneffect.



    Maar ik zou zeker een second opinion vragen. Mijn orthodontist wilde mijn zus ook beugels aansmeren omdat 1 tand ietwat scheef stond… nou dat zie je dus echt nauwelijks. Hij wilde zichzelf gewoon een extra klantje bezorgen :roll:

Ik heb zo’n blokbeugel gehad om mijn overbeet te corrigeren.

En 28 jaar laten heb ik die overbeet nog steeds :mrgreen:

Als ik hem helemaal had laten corrigeren dan had ik niet goed meer kunnen eten, mijn onderkaak is te klein waardoor er bij een correctie mijn kieze elkaar niet meer raken, daardoor zou ik alleen nog maar met mijn snijtanden kunnen kauwen.

Ik vind het best zo.

Als ik bekijk hoe ik er uit had gezien als die correctie wel gelukt was…dan had ik een gezicht gehad als of ik een onderbeet had, terwijl alles recht zou staan.

Voordeel bij mij is dat mijn tanden relatief recht staan, het is alleen mijn kaak die wat naar achteren wijkt.



Ik zou idd ook een andere orthodontist zoeken, het lijkt er op of deze nogal op je geld uit is.

Iets wat ons nooit op zou vallen is voor een ortho meteen al gruwelijk scheef dus ik zou persoonlijk eerst een navragen wat de gevolgen zijn als je géén beugel neemt.

En idd het trekken van gezonde kiezen, daar ben ik ook niet zo voor :think:



Ik hoop dat je iets meer te weten komt als je voor een second opinion gaat.

Ik heb zelf nooit een beugel gehad, maar dit jaar in groep 7/8 heel wat kinderen met beugel voorbij zien komen. Dat trekken van kiezen vonden ze gek genoeg helemaal niet pijnlijk of eng :eh: . Dat had ik namelijk gevraagd omdat er bij mij misschien verstandskiezen getrokken moeten worden :shifty: . Verder hebben ze van de beugel zelf ook niet heel veel last. Ik kan me van vroeger nog herinneren dat mijn zusje er heel veel last van had, die kon weken lang alleen maar vla en pap eten… Maar dat hebben ze dan misschien verbeterd? De kinderen kunnen alleen geen appel meer afhappen… Dat probeerde iemand toch, en die eindigde met een stuk van de beugel aan de buitenkant van de wang! En zelfs toen moest IK zeggen: zou je niet even bellen naar de ortho om er naar te laten kijken? :mrgreen:

@jess wrote:

(en dan heeft zij nog nooit een duim of speen of wat ook in haar mond gehad :evil: , krijg je nog dit )




Zul je nu weer veel tijd en geduld moeten hebben, want eh… ja het doet veel pijn :cry: . Dus wees maar erg lief tegen haar. De eerste dagen vloeibaar eten en gewoon paracetamol geven hoor. Daarna wordt het beter en wen je eraan, maar iedere maand schroeven ze hem strakker en dan heb je weer tandpijn. Maar dan is het veel minder erg dan de eerste keer.

Kiezen trekken is zo’n punt niet. Ik heb er 3 laten trekken en het stelt echt niks voor. Ten minste niet als je een goede tandarts of kaakchirurg hebt. Ik stond in no time weer buiten. Goed spoelen de dagen erna om infecties te voorkomen en verder is he geen punt. het gaat er met wortel en zenuw en al uit, dus technisch gezien kún je het ook helemaal niet voelen achteraf :wink:



Maar ik zou het beslist wel doen. Anders dan krijgt ze op latere leeftijdproblemen met haar gebit en is het allemaal nog veel erger. Met een te kleine kaak kunen tanden elkaar eruit gaan werken, je kunt het niet goed schoonhouden, dus makkelijke gaatjes en infecties. Is een beugel toch een betere optie. Doet ook zeer, maar je houdt er ten minste een mooi gebit aan over.

Ik heb een beugel gehad van mijn 11e tot mijn 15e.

Er zijn aan iedere kant boven en onder 4 kiezen voor getrokken. Dit omdat ik veel te weinig ruimte in mijn mond had.

Ben heel blij dat ik een beugel heb gehad.

Ik ken zat mensen die het niet hebben gehad en die hebben er nu spijt van of hebben op latere leeftijd alsnog een beugel genomen.

Dan liever in de leeftijd dat veel leeftijdsgenootjes er ook 1 hebben, dan wanneer je volwassen bent.

Ik had rond die leeftijd een buitenboordbeugel. Voor heel even, want ik kreeg er zo’n hoofdpijn van dat 'ie er snel weer afgehaald is… Nu denk ik wel eens… had ik het maar volgehouden, want m’n voortanden staan best vooruit (en daar hadden ze anders later een beugel voor geplaatst) :roll: