Een avondje weg/logeren bij opa en oma

Onze kids zitten door de weeks 3 dagen op het kdv, dus daarvoor hebben we nog nooit opa en oma in hoeven schakelen, terwijl sm (opgedrongen en uit plichtsgevoel) 4 dagen per week op de kids van sz past. (Ze is een paar weken van haar vriend af geweest, een andere baan gezocht, meer gaan werken en dus zou sm oppassen omdat ze het alleen anders niet zou redden, inmiddels zijn ze weer samen en zit sm dus 4 dagen met de kids, terwijl ze het in eerste instantie deed om sz het niet te moeilijk te maken omdat die er alleen voor kwam te staan met haar kids). Ik kan me dus best voorstellen dat ze in het weekend even geen zin heeft in gedoe met kids, maar dat gaat dan ten koste van onze kids en dat vind ik zo jammer. De kids van sz zien mijn schoonouders minimaal 4 dagen per week en die van mij maar eens in de 1 of 2 maanden een paar uurtjes en dat is toch wel jammer.



Ik verwacht ook niet dat de opa’s en oma’s ze te logeren vragen, maar ik ben het gewoon zelf zo gewend en ik heb er altijd zo’n plezier aan beleefd, dat zou ik voor mijn kids ook zo leuk vinden, en ze zijn ook zo gek op beide opa’s en oma’s en ze willen zelf ook zo graag. Het zoontje van sz heeft ook een tijdlang minimaal 1x per week bij sm gelogeerd, heeft een hele kamer met speelgoed op zolder, zodat hij wat 1 op 1 contact had en nichtje dan met sz 1 op 1 (toen was haar relatie nog niet uit overigens) dus het kan blijkbaar wel.



En ondanks dat je niks hoeft te verwachten, het blijven toch je ouders, waar je graag op terug zou willen vallen, wij hebben het zo verschrikkelijk moeilijk gehad, weet nog steeds niet of we het samen gaan redden, dat weet sm, mijn man en ik ook hebben dat altijd eerlijk verteld, mijn vader weet net iets minder, maar die weet wel hoe moeilijk we het hebben gehad. Ik ben een jaar thuis geweest i.v.m. een ppd zat altijd alleen met een kind wat alleen maar huilde, manlief is inmiddels 4x overspannen geweest, dus ze zouden het ook voor ons kunnen doen om ons even te laten bijtanken… Maar misschien liggen mijn “verwachtingen” soms anders dan wat mensen ons kunnen of willen bieden. Ik doe dat zelf namelijk wel (de laatste tijd uiteraard wat minder). Dat is de manier waarop ik ben opgevoed, mijn moeder was ook zo, zelfs toen ze doodziek was…

Ik kan me goed voorstellen dat je het jammer vind dat het zo gaat. Vooral omdat jezelf zulke goede herinneringen aan die logeerpartijtjes bij je opa en oma hebt. Ik heb die leuke herinneringen ook en ik vind het leuk om te zien dat onze meiden er net zo van genieten.



Hier is het bijna iedere vakantie wel raak, zowel bij mijn ouders als bij m’n schoonouders (door ziekte nu even niet) Ze zijn gesloopt na zo’n logeerpartijtje (opa’s en oma’s zijn hier allemaal begin 70), maar willen het voor geen goud missen. En als er dan 2 van die meiden thuis komen met stralende oogjes :inlove:



Afgelopen vakantie kwam mijn 16-jarig nichtje (kind van mijn zus) ook bij opa en oma logeren en mijn ouders vonden het wel heel bijzonder om hun 3 kleindochters te hebben logeren. Bo en Nikkie waren helemaal blij, want ‘‘G. is onze vriend!’’ :lol:



En ik vind het ook wel eens lekker, hoor. Niet persé vroeg je bed uit, even wat klusjes doen die veel handiger en sneller gaan als er niet twee apekoppies om je heen springen. Lekker rondrommelen, uiteten met manlief etc. Hééérlijk!

Ons kereltje is al een keer of 3 uit logeren geweest.

2 keer omdat wij weg zijn geweest en 1 keer omdat het wel zo handig was dat ie er bleef omdat ie zo lekker lag te slapen en we de volgende dag een verjaardagsfeestje bij mijn ouders hadden.

Die vinden het overigens geweldig dat ie komt en zeker als ie blijft slapen geen enkel probleem.

Soesa, ach, jammer zeg. Voor kinderen is het inderdaad zo leuk om gezellig naar opa en oma te gaan. Ik vind het lastig me in te leven in opa’s en oma’s die dat niet willen, maar verder geen veroordeling hoor.



Mijn ouders zijn fantastisch. Ze passen sowieso 1 dag in de week vast op mijn dochtertje. Mijn stiefzoontje zit dan op de BSO.

Als wij eens een avondje uit willen, dan is logeren geen probleem, nee ze vinden het zelfs geweldig! Ook als mijn stiefzoontje van 5 wil logeren vinden dat erg gezellig. Omdat hij de helft van de week bij ons woont, gebeurt dat dus ook wel eens.

In de meivakantie gaan wij samen met mijn stiefzoontje een weekje weg. We gaan dan mijn schoonmoeder naar haar caravan brengen in Beieren. We hebben maar plek voor 4 personen in de auto, dus Noortje blijft dan bij mijn ouders. Daar verheugen ze zich nu al op.

Dan gaan we dit jaar ook nog op huwelijksreis in juni. Waarschijnlijk is Noortje dan samen met mijn stiefzoontje een paar dagen bij mijn ouders en ze zijn waarschijnlijk ook samen een paar dagen bij de moeder van mijn stiefzoontje.

Mijn schoonouders is een ander verhaal. Ik heb liever niet dat ze oppassen (lang oppassen) omdat ze al wat ouder zijn. Mijn schoonvader is zo iemand die je in de gaten moet houden als je ergens loopt, anders raak je hem kwijt (net een klein kind :mrgreen: ), mijn schoonmoeder is onrustig in haar hoofd, vergeetachtig en valt vaak. Ze passen wel eens op, maar dan vaak voor korte tijden (even een paar uurtjes) en dan regel ik alles zo dat mijn schoonmoeder niet met mijn dochtertje de trap op hoeft en dat alles binnen een straal van een paar meter klaar staat.



Maar al met al, hele lieve opa’s en oma’s die graag tijd met de kids doorbrengen.

@fiep klophout wrote:

jammer dat je schoonouders er zo tegenaan kijken. Ik kan me die houding wel voorstellen als het om vaste oppasdagen gaat (jullie hebben voor kinderen gekozen, daar hoeven zij hun leven niet anders voor in te richten), maar voor sporadische oppas-diensten of zelfs gewone logeerpartijtjes zonder reden vind ik dat een vrij extreme/koelbloedige kijk op de zaak…




hier sluit ik me eigenlijk wel bij aan.



Toen ik zwanger was van de oudste heeft mijn moeder direct gezegd dat ze geen oppasdag wilde. Ze wilde oma zijn!

Wat inhield dat ze het heerlijk zou vinden om het kindje (en nu kinderen) met (grote :wink: ) regelmaat te zien, ze afentoe lekker te verwennen zoals opa’s en oma’s dat kunnen, afentoe een logeerpartij en indien nodig en het kan ook echt wel eens oppassen of uit de brand helpen.



Hier kon ik volledig inkomen. Ook nog vanwege het feit dat mijn ouders gewoon allebei nog werkten en nog steeds trouwens. Mijn moeder (60) gemiddeld 24 uur per week, mijn vader (62) nog (meer dan) fulltime.



Kan wel merken dat ze nu minder makkelijk zijn met logeren als in het begin, maar ja… in het begin was het er 1… nu willen ze dan allebei. En dan vinden ze het ook wel lekker om niet samen te gaan (de oudste 2 gaat dit voornamelijk over) en dan heb je het al over 2 weekenden… wat met het werk van mijn moeder lang niet altijd kan… dus dat is wel wat moeilijker geworden.



Maar met een ouderavond ofzo dan komt mijn moeder vaak even oppassen. Drinken we samen nog een kopje koffie/thee, kletsen nog wat en gaat ze weer naar huis.



Enige andere logeeradresje is bij mijn broertje en schoonzusje. Daar hebben de oudste 2 nu 2x samen gelogeerd en dat vonden ze ook prachtig. Doen ze weer hele andere dingen mee als met opa&oma. Broertje woont middenin centrum van een stad, gaan ze met de bus op pad dat soort dingen.



Hier ‘balen’ de jongens nog net niet dat de baby thuis geboren is, want zij mochten uit logeren als die geboren werd… maar ja… ze lagen nog zo lekker te slapen, dat we ze niet om 4 uur uit bed getrommeld hebben. Moet dus nog gepland worden.



Schoonouders (inmiddels alleen nog moeder) zijn geen grootouders, dus die zijn niet in de picture voor onze kinderen, dus ook geen logeeradres.



Weekend weg hebben wij slechts 1x gedaan sinds we kinderen hebben. Wel direct 2 nachten en met alles er op en er aan, heerlijk. Toen hadden we er nog ‘maar’ 2.

Hoe we ooit 4 onder de pannen moeten gaan krijgen :mrgreen:

Sean heeft al meerdere keren bij opa en oma gelogeerd (zowel bij mijn ouders als bij mijn schoonouders). Ze vinden het juist leuk als Sean komt logeren en vragen zelfs wanneer Sean weer een keer mag komen logeren.



Ik sta er zelf nog niet heel erg om te springen om Sean te laten logeren, want ik mis hem snel en kan dan ook niet echt genieten als we ergens naar toe gaan. Maar ja, het loslaten gaat gelukkig wel steeds beter :wink:

Hier zowel ouders als schoonouders die letterlijk er om staan te springen om hun kleinzoon te logeren te krijgen :inlove:

Die kunnen er echt naar toe leven.

Zelfs toen het niet zo goed ging met onze zoon en ondanks zijn gecompliceerde reflux wilde ze hem graag een weekend te logeren hebben.

Ze gingen er met liefde uit om hem midden in de nacht te voeden en/of hem en zijn bed te verschonen omdat hij alles had onder gespuugt.

Persoonlijk vindt ik dat wel bezwaarlijk maar kreeg dan als antwoord dat ze dat heel graag voor hem over hebben en het maar een weekend en wij hebben hen elke dag :mrgreen:



Hij gaat niet maandelijks uitlogeren maar als hij gaat dan gaat hij van vrijdag tot zondag of maandag

En beide opa en oma’s doen dan ook echt leuke dingen met hem o.Ã fietsen, wandelen, dierentuin,kinderboederij of lekker thuis met hem aan de gang.

Hij zelf geniet er ook altijd onwijs van en als we foto’s te zien krijgen die ze nemen dan zien we daar altijd een heel stralend en gelukkig binkie op :inlove:



Mijn schoonouders wonen 30 minuten verder op en mijn eigen ouders op ruim een uur maar dat is voor hun geen belemmering om hier heen te komen om hem op te halen of om een avond of dergelijke op te passen.

Sterker nog mijn moeder past elke woensdag op en rijd dus elke woensdag een uur heen en terug (excl. file) om op haar kleinzoon te passen.

En dan moet ze hier al om 07:00 zijn :shock:

Eerste wilde wij dat niet, maar mijn moeder wilde het zo graag dat we haar dat plezier ook gunnen :inlove:



Mijn schoonouders werken allebei nog 4 dagen in de week en ik heb een held goede band met ze dat scheelt denk ik ook al een hele hoop.

Mijn moeder werkt niet en mijn vader werkt nog wel fulltime.

Wat ik wel lief vindt is dat, als mijn zoon komt logeren, beide opa’s daar altijd speciaal vrij voor nemen :mrgreen:

He lieffie,



Je slaat de spijker op z’n kop in je laatste berichtje hier.

In eerste instantie vind ik dat je van opa’s en oma’s enigszins betrokkenheid mag verwachten bij je kinderen. Dat lijkt me niet een te hoge verwachting.

Of daar dan logeerpartijtjes aan vast hangen, dat staat er wat mij betreft een beetje los van; ik kan het van mijn moeder bijv. inmiddels best begrijpen dat zij geen kids te logeren wil, maar zij is verder minimaal 3 dagen per week op diverse manieren geinteresseerd in mijn kids. Dat verzacht voor ons wel dat “gemis” dat wij denken dat zij ervaren…(snap je me nog…ik ben mezelf bijna kwijt haha).



Daarnaast vind ik ook dat als je eenmaal ouder bent, het altijd blijft! Wanneer je kind het moeilijk heeft, mag je ze best op eigen verantwoordelijkheid en kracht wijzen. Maar als blijkt dat hij het daar niet mee redt en een noodkreet afgeeft, vind ik ook dat je betrokkenheid en een handreiking mag verwachten. Nogmaals, die handreiking en steun kun je op vele manieren invullen.



In jullie situatie is het ook nog eens heel lastig om op vrienden en overige familie terug te vallen. Hoewel ik 1 van je dinnetjes ben, en ik heel graag voor je klaar zou willen staan, is het praktisch lastig (niet onmogelijk). De afstand zorgt ervoor dat het contact met de kindjes niet zo hecht is als die wij samen hebben (bellen doe je immers lekker pas als ze slapen ;)). Je zit met Sem z’n prikkelbaarheid wat nog een extra complicatie is voor een logeeruitje.

Des te meer reden voor je vader en schoonouders om zich te beseffen dat zij 1 van de weinigen zijn die jullie echt kunnen helpen. :naughty:



Tot slot, laaaaaaaaaaaaaaaaaaat die fijne sz van je lekker in d’r sop gaar worden! Maar het feit dat je sm wel op haar kids past, is niet aan je sz te wijten maar aan je sm. Zij maakt de keus om dus wel op te passen.



Overigens hebben Nicky en Amy ook niet echt veel slaapuitjes gehad. De ene oma hecht waarde aan het uitslapen en de ander vind het zielig als ie niet in z’n eigen bedje ligt :eh: …Dus als wij een enkele keer op een avondje oppas nodig hebben, komen ze hierheen (da’s ook best fijn :)). Maar ik snap wel wat je bedoelt met die herinneringen. De chips, drinken enz. bij mijn oma thuis smaakte toch altijd anders dan thuis.



:-*

Tante Soesa ik snap dat je je best kunt ergeren aan je sz die 4 dagen oma “in beslag neemt” en dat er dan weinig tot niks voor jullie kinderen overblijft. Maar ik begrijp ook de oma die al in een spagaat zit met die 4 dagen en meer dagen niet trekt. En dat het heel moeilijk is om tegen je eigen kind (sz is haar dochter?) te zeggen dat je niet meer zoveel dagen wilt. Misschien hoort zij wel bij 1 van de vele vrouwen die geen nee durft te zeggen en daarom uit voorbehoud bij jullie de boot helemaal af houdt. Misschien niet correct, maar die dingen gebeuren.



Ik ken iemand die voor haar beide kinderen wel op zou passen. De kinderen maakten er een grote vergelijkingswedstrijd van, jij een dag extra? Dan ik ook! Eind van het liedje was oma zwaar overspannen en zaten de kleinkinderen zonder oppas. Kun je zeggen, wat een domme oma. Maarja zo simpel is het niet altijd.



Kun je het gesprek niet aangaan met je sm en je sz? Dat jullie snakken naar wat extra hulp?



Ik heb een geweldige schoonmoeder, zij heeft J maanden 's nachts te logeren gehad toen ik kanker had, zodat ik een vrolijke overdag moeder kon zijn. En nu vind ze 1 x in de 6 weken logeren echt te weinig :angel: . Mijn ouders zijn schatten maar mijn moeder is chronisch ziek, die kan mijn zoontje een paar uur hebben en dan is de koek op. Ze wil wel heel graag, maar ze kan het niet.

Ik denk dat we ook niet moeten onderschatten hoe moe oudere mensen in hun hoofd kunnen worden van de stress en zorg om kleinkinderen.



Verwachtingen kunnen er vaak voor zorgen dat verhoudingen scheef gaan. Om lekker in je vel te kunnen zitten moet je soms je verwachtingen maar zeer laag houden :wink: , hoe moeilijk ook.

Hier gaan de kids ook weleens logeren bij opa en oma, als we ergens naartoe gaan of soms zomaar. Bij mijn ouders niet, vind mn moeder nog niet zo fijn nu ze nog klein zijn, dat komt vast straks wel als ze wat oiuder zijn.

Soms slapen ze ook weleens bij oom en tante, omdat zij het leuk vinden!