Eczeem en zwanger - wat te gebruiken ipv hormoonzalf?

Vet houden met een ultravette creme helpt mij niet, op advies van de ha mag ik geen hormoonzalf meer gebruiken tijdens mijn zwangerschap (normaal gebruik ik 1x per week dermovate creme). Mijn linkerbeen krijgt steeds meer eczeemplekken…wat kan ik daar tegen doen? Iemand tips? Please?

Ik mocht wel hormoonzalf gebruiken.

Mijn huisarts zei dat ik zulke kleine hoeveelheden gebruikte dat het verwaarloosbaar was.

zalf van VSM hielp ook redelijk.

Heb je al eens pure kokosolie geprobeerd i.p.v. de diverse vaseline of lanolin?

@Clair wrote:

Heb je al eens pure kokosolie geprobeerd i.p.v. de diverse vaseline of lanolin?

Ja, dat schoot ook door m’n hoofd. Kokosolie.

Hier werkt het echt super.

Ik mocht niet alle zalven gebruiken, maar locoid vetcreme wel.

Misschien een bezoekje aan je huisarts brengen?

Ik heb ehm…cetagronolcreme ofzoiets, hele vette creme voor het onderhoud en 1x per week mag ik dermovatecreme gebruiken normaal gesproken.

De vette creme alleen is niet voldoende zoals ik al zei.

Kokosolie, bedoelen jullie dan puur of is dat ook verwerkt in een creme ofzo?

En is het verkrijgbaar bij de gewoonlijke drogisterijketens?

Bedankt voor het meedenken!

Ik bedoel daarmee de echte pure kokosolie, vaak het goedkoopst te verkrijgen bij een toko (zij gebruiken dat vaak om te bakken).

kokosolie kent allerlei hele positieve eigenschappen zowel als vet om te bakken maar ook voor de huid, zoals tegen anti-schimmel werking en ontstekingsremmend.

Je kunt het proberen, wie niet waagt wie niet wint.

Daarnaast heb je natuurlijk dermasilk wat vaak erg goed werkt om jeuk tegen te gaan, anti bacteriele werking en bevorderd de werking van cremes maar die zijn erg duur. Ik zou dat dan vragen aan huisarts/dermatoloog voor recept en dan is het nog hopen dat je verzekering het wil vergoeden.

Een toko? Daar zou ik nooit aan hebben gedacht!

Dankjewel Clair, ook voor je andere tip.

Ik ga er zeker iets mee doen!

Cetamacrogol helpt bij mij niet, alle andere dingen ook niet behalve dat hormoonspul. Ik mocht dat tijdens mijn zwangerschap wel gebruiken omdat de plekken te erg waren. Wat bij mij wel goed werkt, de klovenzalf van Eucerin. Waarom weet ik niet :slight_smile: .mensen met psoriasis gebruiken deze zalf ook vaak.

Ik gebruik het veel liever dan dat hormonen spul.

Inmiddels kokosolie geprobeerd. Niets voor mij, het sluit mijn huid enorm af en daar kan ik niet goed tegen. Na het een paar dagen te hebben geprobeerd ook een aantal actieve plekken gekregen waarvan er één ehm…geëxplodeerd is zeg maar, compleet met opengesprongen huid en zeer nat eczeem.

In overleg met de ha toch maar weer even met klasse 4 gesmeerd om het onder controle te krijgen. Dat is inmiddels gelukt en nu durf ik niet meer zo goed te experimenteren :?.. Probeer het zo goed en zo kwaad toch te doen met Cetomacrogol-creme. Hopelijk is het hiermee onder controle te houden. Van de ha wel nog een flinke tube klasse 1 meegekregen waarmee ik ‘onbeperkt’ op beginnende plekken mag smeren. Fingers crossed!

Jammer dat het niet geholpen heeft.

Welk kokosolie heb je gebruikt? Je hebt namelijk twee verschillende soorten kokosolie. Het beste is om de pure kokosolie te nemen (dus niet de ontgeurde, want daar gooien ze van alles in om de geur weg te nemen).

Hier helpt het echt als een tierelier, op alles.

Een grote pot pure kokosolie, wit spul, bij een toko vandaan. Moet het eerst een beetje opwarmen voordat het een beetje vloeibaar wordt.

Bij mij werd de eczeem erg actief de laatste zwangerschap.

Door de huisarts ben ik toen doorverwezen naar de dermatoloog.

Van hem mocht ik absoluut geen dermovate gebruiken, maar wel triamcinolon max. 30gr. per week in combinatie met cetomacrogol.

Als je op het forum kijkt van mensen met eczeem (http://www.vmce), zie je dat zwangeren allemaal andere adviezen krijgen, van niet smeren tot de zware hormoonzalven.

Mijn dermatoog legde het zo uit, het is beter iets te smeren, als constant de stress van de jeuk te hebben. Want stress is ook niet goed voor de baby.

Chatty, ik had inderdaad al op die site gekeken.

Mijn ha heeft de plekken gezien, en adviseerde me toen om toch even een dag of 3 twee maal per dag te smeren en tussendoor bijsmeren met cetamacrogol. Inderdaad ook om nog meer plekken en uitbreiding/vererging te voorkomen. De grootste plek op dat moment had een doorsnee van ca 5 cm en dat vond hij nog acceptabel.

De derde dag was alles weer rustig en zo goed als weg, nu smeer ik om het uur met cetamacrogol om het vet te houden. Het lijkt goed te doen zo.

Finse teerzeep schijnt ook goed te helpen.

Deze zeep uit Finland is een reinigende, vochtinbrengende, antiseptische en helende zeep die zeer goed gebruikt kan worden door mensen die last hebben van bijvoorbeeld acne, psoriasis, eczeem pf dermatitis. Pure dennenteer uit de Finse bossen is al lange tijd bekend vanwege zijn goede therapeutische eigenschappen en een essentieel onderdeel van de Finse saunatraditie.