eczeem en bad

Sneeze, oh dan ga ik daar ook even voor kijken. De KA adviseerde hier deppen met Betadine. Dit doen we nu inmiddels al 3 maanden, tegen de tijd dat er eentje afvalt zitten er alweer 3 bij :?

Hier ook een jongetje wat vroeger helemaal onder de brandwonden stond van het eczeem (nat):



1 x per week in bad met zeezout van Zarqua (verkrijgbaar in emmers) en minar



Zoveel mogelijk alleen lichte hormoonzalf voor lichte rode plekken en natte smettende plekken met zwaardere hormoonzalf (maar alleen hormoonzalf gebruiken als het met vet houden niet weggaat of erger wordt).



Kleding werd gewassen met poeder van de L@dl supermarkt en daarna met een halve fles natuurazijn nagespoeld. Werkt beter als Neutral en je kleding is gewoon schoon en niet meer vet van alle zalf.



Pas na 1,5 jaar hebben we zijn haar gewassen met een normale kindershampoo…daarvoor waste we zijn haar met een biologische shampoo en die haalden we bij de @tos. Ook maar 1 x per week.



Na het bad werd onze man ingeolied met een arachide olie (Merk F@gron bij de apotheek verkrijgbaar) zonder toevoegingen. Pure arachide olie. Geen parfum, parabenen etc. erbij. Dat zorgt ervoor dat de huid, droog geworden van het zeezout, weer soepeler wordt, zonder het eczeem te jeuken of triggeren.



Heel belangrijk: voor de darmen c.q. het immuunsysteem (waar het eczeem van oorsprong vandaan komt) probiotica en prebiotica: elke dag door toetje of andere voeding. Bij de reformwinkel verkrijgbaar.



Bezoek een homeopaat die tevens arts is. Bezoek een acupuncturist die kan doormeten welke allergieën het kind kan hebben. Een suikerallergie wordt niet (op jonge leeftijd) officieel erkend door de klassieke medici, maar kan wel het verschil maken in eczeemaanvallen.



Onze man reageert ontzettend op witte suiker/rietsuiker/honing, ook qua zenuwreacties. In de reformwinkel vonden we producten op basis van tarwestroop en fructose. Zijn eczeem trok zienderogen weg! Een jaar volgehouden geen suiker te geven en ook geen E-nummers (behalve het E-nummer voor het goed houden van het product, dat houdt je niet tegen). Zal me niet verbazen als meer kinderen hier een allergie voor hebben ontwikkeld…



Hopelijk is je kindje snel van het eczeem af. Onze ervaring is echter dat je ermee bezig blijft - totdat het helemaal weg is. Maar dat is bij ons, en onze zoon is 2,5 nu, nog niet het geval.



Bij ons hebben de alternatieve geneeswijzen ons verder gebracht als de klassieke geneeswijzen.



Volgens de klassieke medici zou onze zoon nu nog erg onder het eczeem moeten staan, met ontwikkeling van psoriasis op latere leeftijd, waarbij hij elke maand lichttherapie nodig zou hebben. Hij heeft het nu alleen nog maar in zijn knieholtes en op zijn duim (hij duimt): tja…



Groetjes,

Ireen :mrgreen:

Er is overigens een zonnebrand op de markt zonder allergische reacties zoals eczeem (of dat het het eczeem erger maakt). PB me maar voor de info. Wel is de factor wat lager, maar dan moet je gewoon wat vaker smeren.



Groetjes,

Ireen :mrgreen:

Ooh wat zielig he? Hier ook een eczeem-jongetje.

Wat doe je in het badje? Of waar was je hem mee?

Ik kan je Zarqua 3 in 1 aanbevelen. Is vrij van parfum, parabenen, conserveringsmiddelen.



Verder zijn huidje heeel heeel vet houden met een vaseline cetamacrogol of een lanettecreme. Hebben jullie ook hormoonzalf?



Waar was je zijn kleding mee? Hier doet Neutral heel goed werk.



Let je ook al op allergene voedingsmiddelen (te denken aan chocola, pindakaas etc.)?



Als je al het bovenstaande al doet… dan zou ik dus denken… ik was hem, spoel hem af en zet hem met krabpakje aan in bad. Is niet anders toch? Als hij alles zo open krabt heb je snel last van ontstekingen en dan ben je verder van huis.

Niet zo bang zijn met die hormoonzalf… dat is mijn tip!

Het kan echt niet zoveel kwaad als mensen beweren. Als je maar dun smeert en een schema aanhoudt… 3 dagen smeren, 3 dagen stoppen werkt hier goed. Maar ik hoor inderdaad ook wel eens een week smeren, 2 dagen stoppen of… om de dag smeren. Kijk naar wat het beste bij jullie werkt. Een kinderarts geeft niet zomaar dit advies.



Wij hebben voor Lars een puffer die bijna geen kind krijgt, daar schrik je eerst van. Want er moest eerst goed gekeken worden of hij die wel mocht krijgen voor zijn 2e jaar (in de bijsluiter staat bijv. dat ze die pas met 6 jaar mogen hebben). Maar een kinderarts weet wat hij doet en het is het enigste middel wat onze zoon helpt.



Helaas heeft mijn kleine man nu een clownseczeem om zijn mondje en dat komt van zijn astma-puffer. Dus hier mag ik juist weer geen hormoonzalf opsmeren, omdat het dan erger wordt. Ik vind dat veel rotter dan eczeem aan zijn armen, benen. Daar smeer ik direct hormoonzalf en zie ik ook meteen resultaat.



Verder natuurlijk de huid heel vet houden!! Ik gebruik hier ROC enydrial extra emollient. Smeert heerlijk!



MamaMarije… welke klasse hormoonzalf hebben jullie?

Reat, dat is de formule… kijken wat bij jou kind past.

Hier ook een vrij goed schema ontwikkelt afgelopen jaar en daarmee voorkom je een hoop eczeem-uitbraken. Zo smeer ik meteen bij de eerste kleine plekjes met klasse 2 hormoonzalf en zijn huid krijgt elke dag 3-5 keer een vette creme laag. Noem het overdreven, maar het werkt :mrgreen: !

Romata, ik denk ook wel eens… nouuuuuu… daar gaaaan we weer. Maar ik kan gelukkig ook vaak denken: “het is voor het goede doel!”