eczeem dreumes

hallo,



onze pleegdochter van 16 maanden komt net thuis met een (in mijn ogen) enorm eczeem. Morgen bel ik natuurlijk de huisarts, maar op smeren na met vaseline, kan ik nog meer doen?



groetjes Suzanne

ehh…op de buik (plek van sluiting luier) en ook op het rechterbeen. Ze heeft dit al heeft, maar zo te zoen is het de afgelopen dagen geëxplodeerd :wall:



groetjes suzanne

Is het dan niet eerder een allergische reactie op de luier?



Eczeem zit vaak op het gezicht, in de elleboogholten, liezen en knieholten…



Als het heel specifiek onder de tailleband van de luier zit en een beetje op t been, dan denk ik dat ze reageert op een stofje uit de luier. Ze zal de eerste niet zijn.



Mijn oudsten konden NIET tegen pampers, de 3e alleen maar pampers en niets anders en de jongste alleen pampers of lidl… de rest ook niet. Is soms gezoek.



Als het echt eczeem is, dan ook oppassen met balneum enzo, zitten notenoliën in, daar kon ons Peet ook niet tegen en die had dus echt fors eczeem. Cetamacrogol vaseline is erg fijn, of lanette… hier ook erg goede ervaringen met dr swaabs zinkoliezalf… geen zinkzalf, maar zinkOLIEzalf… super vet, met indrogende werking, maar Peet had dan ook “nat” eczeem met korsten enz.



Forse luieruitslag, die ook iets op het beentje kan zitten, kan je indrogen met goed schoonmaken, dun vaseline opbrengen en dan gewone huis tuin en keuken maizena erop… dat werkt ook super.

vaseline is idd niet prettig (ook niet met toevoegingen, vind ik persoonlijk). Je zou evt nog kunnen overwegen het vet te houden met een natuurlijk vet product (denk aan kokosolie, olijfolie ofzo), maar ja, als het echt exceem is, denk ik dat de reden van binnen uit komt (allergie bijv).



Verder niet te vaak/lang badderen/douchen, niet te heet en liever geen zeep etc gebruiken, dat droogt ook uit.

Het kan ook door de warmte erger geworden zijn, Steven had nooit eczeem onder de luier maar nu ineens wel, door de warmte gaat het broeien en dan lijkt mij vaseline niet zo prettig. Ik gebruik op die plekken billetjes poeder of maizena.

misschien even zonder luier laten rondlopen, tenzei dan alles open krabt natuurlijk.



Of een allergie voor luiers is ook mogelijk. Als ze ergens anders geweest is en daar andere luiers gebruikt worden kan het dus ook daarvan komen.

Een allergie van binnenuit lijkt mij minder waarschijnlijk, gezien de plaats van het eczeem.

hoi hoi,



Bedankt voor alle antwoorden. Zeemeermin ik had wel die vaseline die jij noemde in huis (al voor mezelf).

Vanmorgen naar de huisarts geweest en hormoonzalf gekregen. ook de vaseline kan ik blijven smeren.

Ik kleed haar al luchtig en dergelijke. Nu moeder nog zover krijgen dat ze blijft smeren.



groetjes Suzanne

Ik zou toch ook een beetje oppassen met pure vaseline, dat sluit de huid af en is niet goed bij eczeem. Ik snap dat je nu geen veseline cetamacrogol bij de hand hebt, maar lekker het huidje laten luchten is het beste voor nu. En de maizena-tip ook!



Verder oppassen met parfum in zeep en wasmiddel.