Echo mbt screening ed

Hallo allemaal



gefeliciteerd met jullie zwangerschappen. Ben zelf niet zwanger, heb 3 prachtige kinderen.

In mij n omgeving is iemand zwanger en naar mijn idee liegt ze de boel bij elkaar.

Vandaar deze vraag op een forum voor meiden die momenteel zwanger zijn en weten hoe het er nu aan toe gaat.



Hoe gaat het tegenwoordig met echo’s?

Bestaat de mogelijkheid dat je al met 13 weken een echo krijgt waar ze al kijken naar mogelijke afwijkingen zoals een waterhoofdje en open ruggetje, omdat je een medische achtergrond hebt? Ik geloof dit nl helemaal niet, gezien mijn eigen geschiedenis.



Ikzelf heb bij zwsch 2 de 20 weken echo gehad, prima in orde. Maar desondanks is mijn dochter geboren met een flinke open rug. Nu 6 jaar en het is een geweldig meisje, wel rolstoelafhankelijk en andere bijkomende zaken. Dus weet dat zo’n echo geen belofte is. Daardoor bij zwsch nr 3 veel echo’s gehad. maar pas weer bij 20 weken echo gespitst op voornamelijk open ruggetje, want de kans was natuurlijk flink aanwezig bij ons. Gelukkig is mijn zoontje gezond geboren.



Mijn vraag aan jullie is dus. Wie heeft ook verhoogde kans op afwijkingen (erfelijk aangelegd bijv) en wanneer kreeg je uitgebreid onderzoek (als je dat wilt)



Alvast heel erg bedankt voor de reacties.

Naar mijn weten kan je met 13 weken nog helemaal niet veel zien en word dus pas met 20 weken gescreend…daarom doen ze het dus ook standaard met 20 weken omdat voor die tijd nog niet veel te zien is of iig heel moeilijk.



Weet niet of ze een problematische zwangerschap hiervoor heeft gehad ofzo, ms dat ze dan wel eerder gaan kijken, maar mij lijkt het raar.

Ik heb een medische achtergrond. Ik kreeg voor de twintig weken echo ook meerdere echo’s maar niet om te kijken of er afwijkingingen zichtbaar zijn maar voor groeicontrole. Mocht de groei afwijken dan kan dat wijzen op afwijkingen. 13 weken lijkt mij extreem vroeg. Ik kreeg net als iedereen bij 20 weken een uigebreidde screening.

Ze kunnen idd nog niet heel veel zien met 13 weken, maar er wordt natuurlijk bij echo’s rond die weken wel naar ‘aanlegfoutjes’ gekeken voor zover ze die kunnen zien.



Ik ken haar natuurlijk verder niet, maar is het niet mogelijk dat ze een uitspraak in de trant van ‘we kijken naar afwijkingen’ te ruim heeft geïnterpreteerd? En daardoor denkt dat ze een volledige screening krijgt?

[/i]

13 week kan wel, zeker open ruggetje.



Ik heb vanaf week 4 elke 2 week echo gehad en met 11-12 week kon onze gynaecoloog al heel veel zien. Onze eerste kindje is geboren met trisomie18

Ik heb met de combinatie test ook een uitgebreide echo gekregen, ze hebben niet alleen gekeken naar de nekplooi, maar ook naar de organen e.d.

Ik heb ook met 13 wkn en 20 wkn een echo gehad

Ook een met 8 wkn maar dat was omdat ik onverwachts zwanger was en niet wist hoe lang ik dus al zwanger was

Heb dit keer geen nekplooi meting gedaan anders had ik daar ook weer appart nog een echo voor gehad

Weet wel dat ze tegenwoordig al sneller dingen kunnen zien

Tussen tygo en Ukkie zit 6 jaar verschil en de kwaliteit is echt heel erg vooruit gegaan zag ik meteen al dat ik kwam om de termijn te bepalen

Zo zag ik toen met tygo alleen een frommeltje met een knipperlichten en nu dus echt al iets wat op een mensje leek (7 wkn 6dgn geschat toen)

Dus ik denk best dat ze nu al aardig wat meer kunnen zien als toen

Ik houd me dus open wbt een mening over liegen of niet

Voordat ik haar ook daadwerkelijk ga beschuldigen van leugens stel ik mijn vraag dus ook hier , aan de zwangeren anno 2013. (mijn laatste 2008).



Ok ik had niet het idee dat het zo’n vaart liep met doorontwikkelen van echokwaliteit, wat dus blijkbaar wel zo is.



Feit wil nl dat ze alle “negatieve” reacties, waaronder doie van mij verwijderd heeft en de felicitaties (omdat alles goed was) heeft laten staan.

daar begon ik nog extra jeuk van te krijgen.

Maar goed ik geloof dat ik ook ff afstand neem van haar op fb, wat ik in dagelijkse leven al doe. Stuk rustiger. Aangezien ze vanaf dag 1 elke gelegenheid aanpakt om te piepen over haar kwaaltjes. ik heb haar nog geen 1x “blij” horen zijn, helaas. Ik heb mijn zwangerschappen nl ervaren als de meest geweldige ervaring voor een vrouw ooit, ondanks alle ongemakken die het met zich mee bracht.



Succes allemaal met jullie zwangerschappen en genieten van jullie kindjes. Bedankt voor de reacties

Ja iedere zwangerschap is anders hè

Mijn eerste zwangerschap was ik helemaal in de wolken en straalde dat ook uit

Nu al vroeg in mijn zwangerschap al pijnlijke harde buiken en voel ik me heel anders … Probeer daar niet iedereen mee op te zadelen Omdat ik me anders zoon zeikerd voel maar ja het gaat met ups en downs

Zit nu thuis en dat is ook niet alles maar ja merk wel dat ik minder kwaaltjes heb en rustiger ben geworden

Dus ja wil het niet helemaal voor haar opnemen omdat ik de situatie niet helemaal ken

Maar ik zelf zou ook zoveel mogelijk negativiteit uit me leven bannen en misschien ook wel negatieve postings verwijderen omdat door hormoonscbomelingen ik dat ook niet goed kan hebben

Maarja aan andere kant probeer ik dat dan ook niet op te roepen door enkel klaagbetuigingen neer te zetten zodat ik dat niet oproep bij mensen

Ik heb Weel steun aan zang en dan zet ik mooie opwekkings liederen op en dan voel ik me weer na een half uur à uur weer heerlijk

Ik heb zelf een spina bifida occulta

gesloten,open rug (met huid erover)



Ik kon eerdere testen doen vruchtwaterpunktie,combinatietest

maar daarvoor niet gekozen (ook bij mijn andere kids niet)



Dus de 20 weken echo zal meer duidelijkheid geven

eerste echo gehad met 8 wk,.en termijnecho met 11 wk

Ja hoor met 13 weken kunnen ze al veel zien. Waterhoofd weet ik niet. Maar met 10 weken konden ze zelfs al zien of de schedel gesloten was.



Maar bedoelt ze niet gewoon dat ze de combinatietest heeft laten doen ofzo.

Wat Kittyat zegt dus…



Wij hebben met 11 weken een nekplooimeting en sreeningsecho laten doen omdat ik bij de laatste door de pil heen zwanger was geraakt en niets had geslikt en er bij ons in de familie SB en ernstigere vormen daarvan voorkomen.



En mijn schoonzus bleek bij de 20 weken echo in 2008 een kindje te hebben met anencephalie en de verloskundige heeft zich later verontschuldigt omdat de echo met 13 weken alwel “anomalies” liet zien waaruit was af te leiden dat het schedeltje niet goed bezig was te ontwikkelen… dus tja…



E.e.a is ook afhankelijk van de kundigheid van de ehoscopist en diens ervaring.

Ligt misschien ook aan de medische achtergrond die je hebt waar ze extra op letten?

@Bianca1976 wrote:

Voordat ik haar ook daadwerkelijk ga beschuldigen van leugens stel ik mijn vraag dus ook hier , aan de zwangeren anno 2013. (mijn laatste 2008).



Ok ik had niet het idee dat het zo’n vaart liep met doorontwikkelen van echokwaliteit, wat dus blijkbaar wel zo is.



Feit wil nl dat ze alle “negatieve” reacties, waaronder doie van mij verwijderd heeft en de felicitaties (omdat alles goed was) heeft laten staan.

daar begon ik nog extra jeuk van te krijgen.

Maar goed ik geloof dat ik ook ff afstand neem van haar op fb, wat ik in dagelijkse leven al doe. Stuk rustiger. Aangezien ze vanaf dag 1 elke gelegenheid aanpakt om te piepen over haar kwaaltjes. ik heb haar nog geen 1x “blij” horen zijn, helaas. Ik heb mijn zwangerschappen nl ervaren als de meest geweldige ervaring voor een vrouw ooit, ondanks alle ongemakken die het met zich mee bracht.



bij mij hebben ze bi jde echo met 12 weken ook al uitgebreider gekeken omdat wij geen nekplooimeting wilde doen, heeft ze toch naar bepaalde belangrijke dingen gekeken. Dus ja, ik geloof best dat ze het kunnen zien.



Wat betreft je laatste stukje vind ik het een beetje lastig. dat jij de zwangerschappen ervaren hebt als het meest geweldige ooit, wil niet zeggen dat dat voor iedereen o geld.

En als je “piept” over je kwaaltjes zegt dat toch niets over het feit of je blij met je zwangerschap bent of niet??

wij zijn zo enorm blij met deze zwangerschap, maar nee, ik vind het absoluut niet de meest geweldige ervaring ooit.

Ik voelde me vanaf week 7 erg misselijk en moest veel overgeven. Door reacties die ik kreeg zoals de jouwe en “wees blij dat je zwanger bent, het hoort erbij” bleef ik maar doorgaan en zei ik tegen iedereen dat het goed ging, terwijl ik tegen een opnama ivm uitdroging aan zat.

Dus misschien moet je je oordeel iets minder snel klaar hebben…



Succes allemaal met jullie zwangerschappen en genieten van jullie kindjes. Bedankt voor de reacties