Eén voeding vervangen?

Hoi,



Ik ben voornamelijk een lezer op het KoK forum, maar heb nu toch een brandende vraag. Hopelijk kan iemand me helpen.



Ik geef nu ruim 4 weken borstvoeding en heb geprobeerd te kolven, maar tot nu toe met weinig resultaat (max. 20 ml in 20 minuten met de professionele kolf van Medela). Het kolven lukt trouwens alleen als ik B. eerst aan de borst heb gelegd en daarna de kolf erop zet, terwijl B. verder drinkt aan de andere borst.



Voorlopig hoef ik niet te werken, maar ik zou zo af en toe wel eens weg willen zonder B. Ik zit er nu aan te denken om per dag één voeding te vervangen door flesvoeding. Is dit handig? En kan ik dan ook schuiven met die voeding? Bijvoorbeeld standaard de avondvoeding vervangen, maar als het zo uitkomt een keertje de middagvoeding?

Een vast ritme is er trouwens nog niet echt, maar B. komt sinds twee weken ongeveer iedere 3 tot 4 uur voor een voeding.



Als iemand nog suggesties heeft om het kolven te laten slagen, hoor ik dat ook graag.



Alvast bedankt!

Hoe lang kolf je al? Bij mij duurde het namelijk wel even (2-3 weken) voordat mijn borsten door hadden dat ze melk moesten geven aan de kolf. Wat ook helpt bij het kolven is een fotootje of een filmpje van je kind te bekijken. Ik heb ook extra vaak gekolfd in het begin om de productie op te krikken Als je een voeding vervangt door KV kan je productie achteruit gaan, daar moet je wel rekening mee houden. Succes iig!

Rainbow, bedankt voor je antwoord!

Ik heb inderdaad niet zo lang gekolfd. Eerst een paar dagen (1x per dag) met een handkolf. Daar gebeurde helemaal niets mee. En vorige week 4 dagen met de elektrische kolf. B. was dit weekend erg onrustig met drinken waardoor tegelijkertijd kolven niet handig was. Ik ben dus even gestopt met kolven.

Maar ik begrijp dat ik dus nog even door moet zetten met kolven. Hoe vaak kolfde jij in die eerste weken? Is 1x per dag genoeg om de borsten te laten wennen?

@yala wrote:



Ik geef nu ruim 4 weken borstvoeding en heb geprobeerd te kolven, maar tot nu toe met weinig resultaat (max. 20 ml in 20 minuten met de professionele kolf van Medela).




Van harte gefeliciteerd met de geboorte van jouw kindje.

Om goed te kunnen kolven is het nodig dat je een toeschietreflex krijgt. Hier staat of valt het mee.

In vogelvlucht staat hier beschreven hoe ****



Let vooral op de manier hoe je een toeschietreflex opwekt, of de borstschilden passen en dat je een nieuwe toeschietreflex opwekt als de melk begint te druppen ipv stromen en het lukt je niet om weer een toeschietreflex te krijgen met de kolf op een weer sneller ritme.



@yala wrote:
Het kolven lukt trouwens alleen als ik B. eerst aan de borst heb gelegd en daarna de kolf erop zet, terwijl B. verder drinkt aan de andere borst.




Dat is een heel goed manier om te leren kolven en aan het idee gewend te raken. Het is belangrijk te leren visualiseren dat je kindje bij je drinkt om een toeschietreflex te krijgen tijdens het kolven. Een paar keer goed diep zuchten helpt ook.



@yala wrote:
Ik zit er nu aan te denken om per dag één voeding te vervangen door flesvoeding. Is dit handig? En kan ik dan ook schuiven met die voeding? Bijvoorbeeld standaard de avondvoeding vervangen, maar als het zo uitkomt een keertje de middagvoeding?




Als je pas 4 weken aan het voeden bent is het niet verstandig om al aan de borstvoeding te gaan sleutelen. Zou je een voeding overslaan om te vervangen dan moet je nog kolven. Een volle borst geeft een signaal af naar de hersenen om te stoppen met produceren terwijl productie niet jouw probleem is. Het probleem is op dit moment het leren kolven.



Als jouw lichaam gewend is aan het voeden dan is het geen probleem om een voeding te vervangen (mits er geen allergieen in de familie zitten; dan wordt het pas bij 6 maanden aanbevolen omdat koemelk eiwitten erg groot zijn, door de onvolgroeide darmwand passeren en een allergie kunnen triggeren). Welke voeding je dan vervangt maakt op zich niet zo veel uit.





@yala wrote:
Een vast ritme is er trouwens nog niet echt, maar B. komt sinds twee weken ongeveer iedere 3 tot 4 uur voor een voeding.




De groei van kinderen is het best als ze op aanvraag mogen drinken bij mama. Elke 3 Ã 4 uur is prima al zul je soms merken dat je kindje wil “clusteren” (vaak snel weer willen drinken binnen de 3 uur, meestal 's avonds)



Een ritme aanbrengen in het kolven is trouwens wel een goed idee omdat jouw lichaam dan weet dat het melk moet aanmaken.



@yala wrote:
Als iemand nog suggesties heeft om het kolven te laten slagen, hoor ik dat ook graag.



Alvast bedankt!




Toeschietreflex opwekken



Ongeacht de manier van kolven zal elke kolfsessie moeten worden begonnen door het opwekken van de toeschietreflex. Vaak verdient het aanbeveling om ook tijdens het kolven opnieuw de TSR op te wekken, wanneer de melkstroom sterk afneemt.







Opwekken van de TSR:


  • Verwarm de borst(en) met een warm washandje of kompres
  • Masseer de borsten met circulaire bewegingen
  • Stimuleer de tepels door met de muis van de hand er licht over heen te wrijven
  • Schud de borsten enigszins met de hand terwijl je voorover hangt



    Je krijgt het makkelijkst een TSR als je jezelf aangenaam voelt:



    Zoek een warme, comfortabele ruimte uit waar je ontspannen kunt zitten.



    Herinnering aan je kindje kan je helpen een TSR te krijgen. Gebruik een foto, kledingstuk of visualiseer dat je jouw kindje voedt.



    In geval van nood kan je een Oxytocine neusspray gebruiken om een toeschietreflex op te wekken.



    Als de melk toegeschoten is, kan je met een langzaam ritme kolven.



    De melk komt eerst in druppeltjes. Na het toeschieten komt de melk in straaltjes. Het is belangrijk de borst te kolven tot er bijna geen melk meer uit komt: de straaltjes worden weer druppeltjes. Hierna kunt je het beste nog 2 minuten doorgaan om de calorierijke achtermelk op te vangen.



    Wissel weer naar een snel kolfritme om een toeschietreflex op te wekken. Tijdens het kolven schiet de melk vaker toe. Na het toeschieten van de melk wissel je weer naar een langzamer ritme.



    Wanneer de melkstroom afneemt, kun je de stappen; toeschietreflex opwekken volgen om een nieuwe toeschietreflex te stimuleren.





    Een té groot of té klein borstschild beinvloed de melkopbrengst.



    succes!



    grtz



    Edit beheer: link verwijderd

Chella, bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Van de verpleegkundige en de kraamzorg kreeg ik het idee dat het kolven gewoon moest lukken als de borstvoeding eenmaal op gang is, maar uit jullie verhalen blijkt dat het toch weer iets anders is dan wanneer een baby bij je drinkt.

De straaltjes heb ik wel gezien, maar niet erg lang. Ik dacht dat druppelen ook genoeg was, maar dan moet ik dus weer terug naar het snelle ritme van kolven.

Ik ga de komende week met vernieuwde moed het kolven weer oppakken!



Nogmaals ontzettend bedankt!

@yala wrote:

Rainbow, bedankt voor je antwoord!

Ik heb inderdaad niet zo lang gekolfd. Eerst een paar dagen (1x per dag) met een handkolf. Daar gebeurde helemaal niets mee. En vorige week 4 dagen met de elektrische kolf. B. was dit weekend erg onrustig met drinken waardoor tegelijkertijd kolven niet handig was. Ik ben dus even gestopt met kolven.

Maar ik begrijp dat ik dus nog even door moet zetten met kolven. Hoe vaak kolfde jij in die eerste weken? Is 1x per dag genoeg om de borsten te laten wennen?




Helemaal in het begin kolfde ik na elke voeding, maar dat kwam omdat Sean niet genoeg binnenkreeg, was een heel gedoe met bijvoeding enzo.



In de weken daarna kolfde ik 3 a 4 keer per dag. Nu kolf ik alleen nog maar 1x per dag en bij voorkeur 's ochtends vroeg omdat je dan de meeste melk hebt. Soms kolf ik ook voor het slapen gaan, omdat Sean tegenwoordig doorslaapt.



Succes met het kolven!

Meiden, bedankt voor het meedenken!

Het kolven zit er helaas voorlopig niet in. Vandaag was ik op het CB en B. zit na bijna 6 weken nog maar 14 gram boven z’n geboortegewicht. De CB arts wilde het nog een paar dagen aankijken, maar dan moet ik B. wel iedere twee uur aanleggen. Dat gaat voorlopig even voor boven het kolven.

:hug:



Dat was voor mij de reden om juist te kolven. Mijn productie was destijds achteruit gelopen en ik moest de productie opkrikken door na live borstvoeden te gaan kolven (en na de bv de gekolfde melk van de vorige ronde te geven).

Maak je niet druk om het afvallen hoor… Hier een mannetje die ook heel lang nodig had weer terug op geboortegewicht te komen. IPV de 2 weken die ze voorschrijven duurde het bij Jesse 4 weken om weer op zijn geboortegewicht te komen, en dat van het afvallen in de 1e week alleen. Is je kleintje tevreden dan gaat het ook goed met de borstvoeding. Hier trouwens ook juist kolven om te zien hoeveel hij binnenkreeg, drama was het. Heb uiteindelijk bijna 2,5 maand fulltime gekolfd en toen was ik er klaar mee.

Respect voor zo lang full-time kolven MLK. Ondanks alle het goede van borstvoeding weet ik niet of ik dat zou volhouden (als ik het al zou kunnen kolven :wink: ).

Was jouw mannetje ook zo’n zwaargewicht? Dit schijnt namelijk vooral voor te komen bij zware baby’s.



Op het CB waren juist heel relaxt over het gewicht. Tenminste 2 weken geleden toen hij nog steeds onder z’n geboortegewicht zat. Gisteren bleek dat hij in de laatste 10 dagen maar 70 gram is aangekomen. De arts vond het nog niet verontrustend, maar wilde hem wel snel weer zien, aangezien hij aan het interen is op z’n eigen vetreserves. Onze 9-ponder is gewoon een ielig ventje geworden!

Achteraf gezien vind ik dat we met z’n allen (CB en ik) er te laconiek mee om zijn gegaan. Hij heeft de afgelopen week gewoon honger gehad :cry:



Toen ik thuiskwam na het CB bezoekje ging ik namelijk nadenken over de afgelopen week en kwam tot de conclusie dat B. helemaal niet meer het tevreden mannetje was van de weken ervoor. Veel sjorren en loslaten tijdens het voeden, na het voeden een enorme zuigbehoefte en veel korte slaapjes. Daarnaast een luier die steeds strakker moest en los vel om z’n beentjes in plaats babyvet. Ik kan me wel voor m’n kop slaan dat ik het niet eerder heb gezien :wall:.

Ik heb toen besloten niet te wachten tot de volgende afspraak, maar direct te beginnen met bijvoeden. Het resultaat is een mannetje dat weer veel lacht, zonder speen in slaap kan vallen en een tevreden blik heeft na het eten.

Dus vandaag en morgen extra flesjes naast de borstvoeding en dan na het wegen van donderdag maar even kijken hoe we verder gaan. Ik hoop in ieder geval tenminste gedeeltelijk borstvoeding te kunnen blijven geven.



Rainbow: vandaag had ik de CB-verpleegkundige aan de telefoon en die gaf ook dat advies, maar in overleg met haar er toch voor gekozen om de komende twee dagen door te gaan met het bijvoeden, omdat mijn prioriteit nu ligt bij het laten aankomen van B. Na donderdag gaan we dus kijken hoe we verder gaan.



Hmmm… is een lang off-topic verhaal geworden, maar goed wilde het even uitleggen aan jullie en degenen die meelezen!

Ja, ik moest Sean ook bijvoeden (met KV). Ik vond het echt heel erg zwaar (ik was per ronde 1 tot anderhalf uur bezig en 's nachts kwam hij elke 3 uur :zzz: ), maar ik wilde per se bv geven. Uiteindelijk is alles goedgekomen.



Ik hoop dat je mannetje weer snel op gewicht is en dat het bv geven lukt!

Jesse was ook een redelijk zwaargewicht inderdaad :wink: 4325 gram. Mijn gevoel was eigenlijk moet ik zeggen het tegenovergestelde als het jouwe, ik vond alle maatregelen die getroffen werden onzin. We hebben 4 dagen in het ziekenhuis gelegen, waarvan 1 omdat hij fladderde ( tekort aan suiker door niet drinken 1e dag ) en 2 omdat hij dus teveel was afgevallen en moeite had zoveel in ene aan te komen. Eerste dag was hij bijna al 10% afgevallen, maar wat wil je met zo’n gewicht. En daarna dronk hij perfect zichtbaar uit de borst, alleen redde hij het niet in zo’n korte tijd het gewicht weer aan te komen.



Nu is jouw mannetje al wat ouder natuurlijk, dus kan me voorstellen dat je je dan al wat meer zorgen gaat maken, zeker als hij zich anders gaat gedragen dan eerst. Bijvoeden werkt niet zo goed voor je eigen productie he? Ik bedoel, dan krijgt hij geen moedermelk dus als je dan niet stimuleert dan valt je productie een beetje weg. Hele lastige beslissingen hoor. Ik wilde dit keer zo graag, dus heb alles op alles gezet en Jesse dronk na de kraamtijd slecht uit de borst, verkouden, hoesten… hij hapte maar liet snel los, toeschietreflex was gewoon te hard door het opwekken van de BV in het ziekenhuis met de kolf. Waarschijnlijk overgestimulleert.



maar goed, zou toch proberen te kolven op de momenten dat hij flesvoeding krijgt, als je hem dan weer aan de borst wil/kan hebben dan blijft je voeding in ieder geval op pijl en zo bouw je ook wat borstvoeding in een flesje op eventueel. Denk dat als je heel veel bijvoeding gaat geven, het misschien heel snel over zal zijn als je niet zelf de voedingen blijft kolven… :think: Maar goed, een gelukkig kindje is het allerbelangrijkste natuurlijk!



:hug: begrijp heel goed je dilemma punt nu :hug:



heel veel sterkte ermee!



groetjes, Louise

o, wilde nog even zeggen dat gewichten ook niet alles zeggen hoor trouwens, ons kleine 9 pondertje is nu bijna 8 kilo ( dat is niet erg veel voor zijn leeftijd, gewoon middenlijntje ) en 72 cm ( dat is wel weer vrij lang ) ons dikke boeda’tje is dus een lange slanke den geworden :inlove: :smiley:

Hi Louise,



Dat is wel heftig inderdaad 4 dagen ziekenhuis voor 1 dag niet drinken. Ook zo sneu voor zo’n kleintje.

Bijvoeden is inderdaad niet zo goed voor de eigen productie, daarom heeft het CB ook aangeraden om per voeding eerst de borst te geven en daarna nog een klein flesje (65 - 100 ml). Zo blijft de productie wel gestimuleerd maar krijgt B. toch meer binnen. En het heeft gewerkt! :smiley: Vanochtend gewogen op het CB en hij is 2 ons aangekomen in 2 1/2 dag! :shock:

CB verpleeg was tevreden en moeder is zeer tevreden. We gaan nog even zo door en dan volgende week weer wegen. Daarna zien we wel weer hoe we verder gaan met de voeding. Ik ben in ieder geval van plan het borstvoeden door te zetten. Er zijn gelukkig nog geen tekenen dat de productie aan het verminderen is :slight_smile:

dat klinkt heel goed, geweldig :slight_smile: Ik denk dat hij ook voornamelijk op jouw melk in ene zo groeit hoor… Een borstvoedingsgevoede baby groeit namelijk niet geleidelijk maar heel wisselend he? Jesse kwam na de kraamtijd ook een paar dagen niet goed aan, CB in rep en roer… toen kwam hij in ene ipv 300 gram per week ( wat ze minimaal willen ) een keer 500 gram aan, en een keer bijna een kilo. Kan je nagaan!



Maar goed, je doet het super hoor! En de borstvoeding gaat helemaal goedkomen! Succes ermee en ook met jullie kleine mannetje!