E-nummers

Ik weet niet of er al een topic over is (en of het goed staat hier), maar ik ben echt ‘geschrokken’ van al die E-nummers die door al het eten en drinken zit…



Op een aantal sites kun je precies zien of een E nummer groen, oranje of rood is. Nu ben ik een budget shopper dus haal alles zo goedkoop mogelijk. Weet niet of het echt daardoor komt (De prijs) maar echt bijna overal zit wel oranje en/of rood in!! Echt ongelofelijk. Zelfs de boter bevat 3 dingen die int rood staan en 2 in oranje :shock:



Of het echt zo schadelijk is, dat weet ik niet, daar gaat het ook niet over want dan kunnen we beter naar discussie verhuizen denk :wink:



Maar echt, mn halve koelkast kan ik ‘dumpen’ als ik het niet meer zou willen eten :shock:

daar schrok ik even van.



letten jullie erop als je kookt, boodbeleg haalt en toetjes etc???

Dan kan je beter op BIO overgaan. Daar zijn de kwaliteiten weer iets gezonder…

ja, ik let daar wel degelijk op.

maar ik heb ook een adhd kind :wink:



zoveel mogelijk biologisch, en een speciaal voedings dieet…

snoep ook suikervrij…



na 1 jaar lang volhouden, (bewust kopen dus)

merk ik wel deglijk verschil ,met mijn grotedraak

heb je een site voor mij met die e nummers?

http://www.leven-met-angst.info/e-nummers.html

http://www.uitdaging.net/gezond/E-nummers.html



Staat het duidelijk op allemaal. Weet niet of de ‘kleuren indeling’ ook hetzelfde is… maar ik vermoed van wel :slight_smile:



maar echt, zelfs in goede morgen drank van campina en in mona boordevol zitten dingen die oranje en rood zijn. Dus duur of goedkoop maakt denk niet zoveel uit, bio is wel duur, denk ook dat we daar uit gaan komen dan.



helemaal zonder hoeft van mij niet, maar minderen is natuurlijk nooit slecht :wink:

@Gab wrote:

ja, ik let daar wel degelijk op.

maar ik heb ook een adhd kind :wink:



zoveel mogelijk biologisch, en een speciaal voedings dieet…

snoep ook suikervrij…



na 1 jaar lang volhouden, (bewust kopen dus)

merk ik wel deglijk verschil ,met mijn grotedraak




merkte je echt pas na 1 jaar verschil of al wel eerder? Hier geen ADHD, wat wel, tja dat weten we nog niet, maar misschien dat zo’n dieet dus wel gaat helpen, proberen is niet schadelijk.

Ik let er niet op door op elk product te kijken, vind de eerste site wel een interessante naam hebben maar goed, ik budgeteer dus juist niet op eten omdat ik vind dat je goed spul in je lichaam moet stoppen… Mij is niet onbekend dat in goedkope producten slechtere dingen zitten.



:slight_smile:

@Madre wrote:

Ik let er niet op door op elk product te kijken, vind de eerste site wel een interessante naam hebben maar goed, ik budgeteer dus juist niet op eten omdat ik vind dat je goed spul in je lichaam moet stoppen… Mij is niet onbekend dat in goedkope producten slechtere dingen zitten.



:slight_smile:




Ik geloof dus niet dat goedkope merken meer SLECHTE Enummers bevatten dan dure merken. Want ik heb hier ook echte A-merken waar minimaal 2 ‘rode’ E nummers in zitten… En goedkope merken waar dus helemaal niks slechts in zit.



Biologische dingen zijn wel een stuk duurder, ook gezonder. Maar vind het jammer dat je voor gezond dus moet betalen… Dus als je weinig geld hebt, heb je pech ofzo?

@Emma wrote:

@Madre wrote:
Ik let er niet op door op elk product te kijken, vind de eerste site wel een interessante naam hebben maar goed, ik budgeteer dus juist niet op eten omdat ik vind dat je goed spul in je lichaam moet stoppen… Mij is niet onbekend dat in goedkope producten slechtere dingen zitten.



:slight_smile:




Ik geloof dus niet dat goedkope merken meer SLECHTE Enummers bevatten dan dure merken. Want ik heb hier ook echte A-merken waar minimaal 2 ‘rode’ E nummers in zitten… En goedkope merken waar dus helemaal niks slechts in zit.



Biologische dingen zijn wel een stuk duurder, ook gezonder. Maar vind het jammer dat je voor gezond dus moet betalen… Dus als je weinig geld hebt, heb je pech ofzo?




Ik heb het niet over merken maar over gezondere duurdere voeding.



Ik snap ook dat in een mars net zulke slechte e-stoffen zitten als in een ‘nepmars’.



Ik heb ook met weinig geld moeten leven en dan probeerde ik op andere dingen te bezuinigen en zo min mogelijk op eten.

Ik eet biologisch en vegetarisch maar soms, als ik zin heb in bio-kip (dat is duur!!) dan laat ik de volgende dag iets anders. Het ligt gewoon aan de keuze’s die je maakt. Je kan ook met weinig geld heel goed eten maar vaak worden er gewoon verkeerde keuze’s gemaakt. Ook door mij. Ik ben echt geen gezondheidsfreak ofzo.



Maar kant en klaar dingen laat ik gewoon staan. Soep maak ik van 1,5 tomaten en groente die ik op de markt koop (helaas vaak niet bio), ik koop volkoren brood etc.



Bv, een goedkoop brood in de supermarkt zit vol met suikers en troep en is niet gezond.



Ik zou dan eerder kiezen om ipv 5 keer per week een goedkoop brood, 2 keer per week een duur goed brood te kopen en dan aan te vullen met volkoren crackers ed.



Ik koop 6 bio-eieren per week omdat ik wil dat een kip niet volgespoten wordt met troep. Daarom eten we ook bijna geen kip meer.

Vroeger kocht ik een hele grote doos eieren en die ging ook op.



Ik marineer mijn vlees, als we het eten, zelf. Vaak alleen met zout en peper. Voorgemarineerd koop ik nooit, ze doen echt overal suiker in.



Kant en klare sauzen koop ik niet. Ik heb tomaten, kruiden en een klein schepje (bio)suiker en mijn saus is klaar.



Etc etc.



Maar ik eet ook net zo goed straks een paar winegums en een groot stuk chocolade.



Ik vind het heerlijk om af en toe naar de Mac te gaan en ik eet ook koek van het vomarmerk.



Ik vind het dus niet jammer dat je voor gezond moet betalen, het is logisch. Het kost gewoon meer om 10 koeien te laten grazen op 100m2 dan 10 koeien in een kooi te doen van 10m2. Bio-koeien krijgen bio-voer en dat is ook duurder. Bio-koffie is vaak fairtrade en de boeren worden (minder) niet afgezet en krijgen een goede koffieprijs.



Ik drink dus gewoon liever een kop koffie minder dan dan ik lekker goedkoop blijf doorpompen.



En eerlijk is eerlijk, ik ben ook pas sinds drie kwart jaar beter gaan kiezen wat ik eet. Ik merk gewoon dat mensen het minder belangrijk vinden wat ze in hun lichaam stoppen en dat vind ik jammer. Ze kunnen in hun leven op veel dingen bugeteren en doen dat op eten. Ik heb dat nooit begrepen.



Want ook met weinig geld (ik heb zaterdag voor 49 euro weekboodschappen bij de appie gedaan met biospul) kan je beter eten.



Ik wil je absoluut niet de les lezen maar vooral stimuleren.



Daarbij ben ik echt van mening dat heel veel eten tegenwoordig heel slecht is voor een mens en dat je moet proberen jezelf niet bang te maken.



Ik vind het vooral belangrijk dat mens iets bewuster wordt van wat ze kopen en eten. Van mij hoeft de ommezwaai niet 180 graden te zijn.



Ik vind de titel van de eerste link een beetje bang makerij en de site zelf ook. Ik hoop niet dat je je daar te veel door laat lijden.



succes.

heb de sites zelf niet echt gelezen, gebruik alleen de lijstjes om te kijken welke e nummers nu écht slecht zijn (als dat dus echt waar is) en dan kom je dus een behoorlijke lijst tegen.



Ben aan het zoeken gegaan door een artikel en gesprek met vrienden die dus ook minderen met E nummers, maar ik blijf het vreemd vinden, als het echt zo slecht is zou het toch niet meer verkocht moeten worden?? Als iedereen biologisch zou eten, zou het toch goedkoper moeten worden, of juist niet omdat ze dan niet genoeg hebben :think:

Ik wist het wel ja :wink:



Ik koop niet alles biologisch, maar ik let wel op de etiketten, en gooi regelmatig wat biologisch in mijn mandje. Meestal brood, fruit, groente, vlees en chocoladeproducten. Maar lang niet alles is bio hier. Hoeft ook niet om E-nummer vrij te zijn. Ik heb bijv een pak chocoladekoekjes naast me liggen en daar zit alleen 1 groen E-nummer (500) in. Kan dus ook best.



Wat ik verder zoveel mogelijk vermijd is ‘gemodificeerd maiszetmeel’, dat is gewoon genetisch gemanipuleerde mais. Ik let daar ook op als ik maiskorrels koop.



Maar biologisch en E-nummer-vrij is geen 1 op 1 relatie. Biologisch heeft veel meer in zich, dat is ook op milieu- en gewasvriendelijke manier geteeld en vaak zit er ook een stuk fair-trade in (eerlijke prijzen voor producenten, arbeidsvoorwaarden voor werknemers etc)

En dat maakt dat de producten duurder zijn dan wanneer het tegen zo laag mogelijke prijzen, en zonder ook maar ergens rekening mee te houden, geproduceerd kan worden.

Als ik E-nummers hoor gaan mijn haren al overeind staan. Mijn moeder had het vroeger “ineens” op haar heupen en ik mocht niets meer hebben waar E-nummers inzaten… Vreselijk vond ik het!



Ik geef mijn meiden gewoon normaal eten, het komt wel goed met ze :wink:

Ik weet het ook van de E nummers. Hier daardoor de keuze gemaakt om alles zelf te maken. Geen gebruik van pakjes en mixen. Nou helemaal geen gebruik, dan lieg ik ook, qua mixen gebruiken we wel kippensoep en lasangesaus. De rest maak ik wel zelf. Kant en klaar eten eten we al helemaal nooit. Dat vind ik gewoon echt ‘troep’.



Sausjes eten we nooit bij groenten of vlees.



Bio eten we niet.

Eieren haal ik wel zo’n schaal met 20 goedkope eieren, maar die gaan altijd wel op in taarten. Op zondagochtend eten we een gekookt eitje allebei en meer eigenlijk niet. Dus voor die twee eitjes per week ga ik dan geen andere eieren kopen. Als we het vaker zouden eten wel.



Kant en klare pizza’s komen er hier ook niet in, we eten alleen verse zelfgemaakte.



Zo probeer ik het toch wel veel te minderen, maar niet alles is te voorkomen.

ben blij dat ‘mijn’ koekjes op de groene lijst staan :angel: (met slechts 1 E)

Ik heb het idee dat er ook steeds vaker de originele naam van het toegevoegde middel in de ingrediëntenlijst staat ipv het E-nummer.



Ik zie op heeeeeeeel veel producten bijvoorbeeld Johannesbroodpitmeel staan. Dat is dus nummer E410, met een oranje code. Maar omdat het er met die naam op staat en niet als E-nummer lijken er niet zoveel E-nummers in een product te zitten. En zo zijn er vast veel meer E-nummers die zo niet meteen opvallen op het etiket.



Ik vind het overigens verdomd lastig om uit etiketten op te maken wat nou de beste keuze is. Ik heb laatst ‘voor de grap’ eens een de etiketten van een aantal potjes appelmoes staan vergelijken. In de biologische versie zit dan weer een hoger percentage aan suiker als in de niet-bio appelmoes. Wat is dan de meest gezonde optie?? Ik weet het dan ook niet meer. Uiteindelijk heb ik toen gekozen voor een product dat niet eens ‘appelmoes’ heet maar ‘potje moes’ (AH huismerk), daar zat een stuk minder suiker aan toegevoegd (en ook geen andere toevoegingen, alleen appel en een heel klein beetje suiker…).



Ik maak eigenlijk ook alles zelf: sausje, ovenschotels, marinade voor vlees, dressing: ik heb zelden iets wat uit een pakje/flesje/potje komt.

Ook als toetje eten we meestal gewone yoghurt, naturel, zonder suiker. Ik denk dat elke dag een danoontje oid dus gewoon écht niet gezond is. Net als melk met smaakjes (yoghi enzo), kinderkoekjes, bob-de-bouwer-boterhamworst (wtf!) enzo: ik doe er niet aan mee.

ja die bob worst :shock: Nu krijgen ze dat nooit van mij maar bij oma mogen ze wel eens zelf uit de winkel kiezen…



Danoontjes zijn ook echt niet gezond, yoghurt daarintegen wel, tenminste, daar staat verder niks bijzonders opt pak.

Er zijn heel veel producten die alleen de naam erop zetten ja.



johannesbroodpitmeel, ik dacht dat mijn broertje dat door zn voeding moest toen hij baby was… en dat is dus oranje, stond ook met verbazing te kijken, of zou dat dan anders zijn???

Van de site van het Voedingscentrum (die site lijkt me iets betrouwbaarder dan leven-met-angst.info ;)):

In de Europese Unie (EU) moeten nieuwe toevoegingen worden goedgekeurd door de Europese Voedselveiligheidsautoriteit (EFSA). Vervolgens krijgen ze van de overheid een E-nummer. Het is een garantie die aangeeft dat de overheid de stoffen gecontroleerd en veilig bevonden heeft. Ook biedt een E-nummer de zekerheid dat je er niet te veel van binnenkrijgt.

E-nummers zijn afkortingen van vaak lange, ingewikkelde namen. Ze zijn afgekort middels een E en een nummer zodat fabrikanten het makkelijker op een etiket kunnen vermelden. Een fabrikant mag zelf bepalen of hij het E-nummer of de volledige naam van de stof op de verpakking vermeldt.

Een ingrediëntenleverancier kan niet zomaar een stof als E-nummer op de markt brengen. Als er een nieuwe stof is die mogelijk in aanmerking komt voor een E-nummer, dan moet eerst de Aanvaardbare Dagelijkse Inname (ADI) worden vastgesteld. Dit is de hoeveelheid van een stof die mensen gedurende hun hele leven dagelijks binnen mogen krijgen via voeding, zonder gevolgen voor hun gezondheid.

Er zijn publicaties in omloop die mensen waarschuwen voor bepaalde E-nummers, omdat deze schadelijk voor de gezondheid zouden zijn. De consument wordt hier gewaarschuwd voor effecten die bij plaatsvinden bij een dosis honderden keren hoger dan de veilige hoeveelheid (ADI). Deze producten zal men in praktijk niet aantreffen in de winkel.

Mijn schoonmoeder was voedingsdeskundige en heeft jaren gekampt met migraine. Nu is zij behandelt in Duitsland voor haar migraine, een heel traject. Niet alleen de verkeerde E-nummers maar ook suikers (zowel natuurlijke als niet natuurlijke) hebben een enorme invloed op migraine.

Zij is daar meer op gaan letten. En sindsdien gaat het steeds slechter met de migraine en is de migraine niet meer terug gekomen.

Ik ben er de laatste tijd mee bezig. Het valt steeds meer op dat mijn kleine mannetje druk wordt van bepaalde voedingsmiddelen. Dus ik probeer zo min mogelijk uit pakjes te maken (stikt van de E-nummers, suikers etc) en zoveel mogelijk zelf met verse gezonde producten aan de slag te gaan. Dat laatste is nog lekkerder ook.