Dyslexie

Dyslexie



Onze oudste gaan we op advies van de school opgeven voor deze onderzoeken maar ik wil wel een beetje weten hoe en wat …



wie heeft ervaring en wil dit delen ??

Geen ervaring maar wil je succes wensen alvast…

:thumbup:

een hele vragenlijst invullen van zwangerschap tot nu en ik heb voor dinsdag een afspraak… we zullen zien …

Ow ja die lijsten, heb ik ook al zovaak in gevuld.

Maar dan voor andere dingen.

Zit er zeker ook eentje voor de school bij of niet?

nee dat niet alleen voor dat onderzoek… maar school zal vast een kopie of zo krijgen en er zal vast een staartje aan zitten als iets niet in de juiste hokjes past om het zo maar te zeggen

Geen ervaring, maar als.leerkracht weet ik dat dyslexie op zijn vroegst in groep.zes.of zeven gediagnostiseerd kan worden. Teminstr zo gaat het bij ons. Vaak signaleren we wel als kinderen achter blijven op alleen.gebied van taal, bepaalde fouten maken zoals.b en d wisseling en.automatiseren van vooral de letters.



Anders eens duidelijk navragen en uitleg vragen. Hubbie is vroeger helemaal.door de.molen geweest, ook dyslexie dus vooor onze beide kids wordt direct.de.lijsten bijgehouden zodat zeeteen extra aandacht krijgen bij leren lezen en automatiseren. Een geruststellende gedachte, al heb ik door de school nou niet het gevoel dat er zorgvuldig mee wordt omgesprongen.

Bij ons op school worden kinderen al doorgestuurd vanaf groep 4. Maar dat zijn dan wel kinderen die bij wijze van spreke dan zouden blijven zitten om het moeilijk kunnen lezen. De kinderen die later pas worden doorverwezen hebben vaak al geleerd hun dyslexie te camoufleren… Ik vind groep 6 of 7 dus echt rijkelijk laat.



Ons neefje is 8 en heeft vorig jaar de diagnose dyslexie gekregen. Dit maakt vooral voor school wel uit, ze houden er meer rekening mee en toetsen nu op andere dingen zijn lees en taalvaardigheden. Als hij straks naar de middelbare gaat, word hij nog eens getest en krijgt hij een certificaat van dyslexie, wat oa wat ruimte geeft. Hij kan dan bijvoorbeeld veel met een computer gaan doen ipv schrijven.



Het blijft altijd een ding, je bent niet opeens geen dyslect meer. Maar er valt toch wel mee te leren, dus succes!

ehm… ze worden al eerder gesignaleerd hoor, vandaar dat ze dan met een goed dossier zo getest kunnen worden in groep zeven, en dan hun papiertje kunnen krijgen voor extra tijd, extra begeleiding. Signaleren gebeurd al in groep 2 als je merkt dat de ontluikende geletterdheid niet verloopt zoals die zou moeten.

Die eerste test doen ze dus niet hier, en als ze in aanmerking komen voor de echt test plus dyslexieverklaring dan wordt die pas afgenomen.

ik heb een uitvoerig eerste gesprek gehad met mevrouw van het Dyslexie centrum …



het bleek het eerste signaal dat er wat met automatiseren niet goed ging :



de kleuren op de peuterspeelzaal

in groep 1 & 2 de dagen van de week de letters en nog een aantal dingen



groep 3 is hij blijven zitten en hij zit nu voor het 2de jaar in groep 3 en begint al weer achter te lopen…



en het zit aan papas kant 3x in de familie en is erfelijk en papa is 1 van die 3







en nu krijgt hij testen over hoe en wat en dan kijken we verder wat gaan we doen…

Mijn dochter is dyslectisch (waarom zo’n moeilijke benaming juist voor kinderen die lezen moeilijk vinden?) en bij haar is in groep 6 de dyslexie verklaring pas afgegeven.

Ze mogen pas een verklaring afgeven als er bij 3 achtereenvolgende testen (leerlingvolgsysteem heet dat hier) een E score of V score uitkomt. Daarnaast moet er een gebleken achterstand op minimaal 1 ander gebied worden geconstateerd (taal, rekenen, automatiseren) om voor vergoeding van dyslexiebegeleiding in aanmerking te komen.

Je merkt dat ik me er al behoorlijk in verdiept heb. Onze dochter kan het te goed compenseren (hoog iq), waardoor ze geen vergoeding krijgt voor begeleiding, gelukkig weet ze al wat er aan de hand is, dat scheelt echt een heleboel.

Als je nog vragen hebt, kun je altijd een pb sturen.

Ik kan je wel wat vertellen vanuit mijn rol als leerkracht. Alleen met het etiketje dyslexie is het probleem niet opgelost. Daarmee leert een kind niet vanzelf beter lezen. Als een kind op dyslexie wordt gediagnostiseerd betekent dat niet anders dan dat je erkent dat dit kent een leeshandicap heeft. En dan zul je vervolgens als ouders samen met de school een goed plan op moeten stellen. UIteindelijk is natuurlijk het doel dat het kind een bepaald leesniveau gaat halen waarmee het zichzelf kan redden in de maatschappij. Hoe het kind dat leesniveau gaat halen, hangt af van de mate van dyslexie, van het leesniveau op dit moment en hangt af van de pedagogische behoefte van het kind. Daar zul je samen een plan voor moeten opstellen. Voor sommige kinderen betekent dat ze iedere dag zowel thuis als op school extra moeten oefenen, dat ze bepaalde toetsten voorgelezen zullen krijgen en dat ze bijvoorbeeld teksten vergroot aangeboden zullen krijgen. Voor andere kinderen geldt dat zij voldoende zullen hebben aan alleen op school extra oefenen en bijvoorbeeld wat extra tijd. Er is geen pasklaar antwoord te geven over hoe je met alle dyslecten omgaat, dat hangt van zoveel kindfactoren af.



Ik heb wel eens ouders die denken dat ze als ze het predikaat dyslexie krijgen, het probleem opgelost is. Maar dan begint het eigenlijk pas… want hoe krijg je jouw kind op een acceptabel leesniveau gebracht? Ik zeg helemaal niet dat jij zo denkt hoor, maar ik probeer even aan te geven dat alleen een onderzoek niet de ultime oplossing is. Met de conclusie uit het onderzoek zal je als ouders samen met de school een goed plan moeten gaan maken.

dat snap ik helemaal



als de oorzaak gevonden word kunnen we er wat aan doen en dan word het voor hem zelf ook rustiger en duidelijk en niet op dat hij het niet kan moet hij van alles extra maar dat kan hij ook niet maar waarom weten we niet…





als we weten wat we voor hem kunnen doen dan doen we dat

Hier hebben we ook de papieren in huis voor aanmelding van een dyslexie-onderzoek.

Mijn oudste zit nu in groep 4 maar blijft met lezen op avi-m3 hangen en maakt met schrijven en lezen van die typische dyslexie fouten. Hij krijgt sinds september RT, zonder verbetering, en hij scoord al een jaar lang steeds E op zijn testen.

Hij is daarnaast ook nog heel erg faalangstig, dus het word er niet makkelijker op.



Ow en toen zag ik dat dit een bericht is uit 2012 haha.

geeft niks hoor ben er ook nog steeds



met een zoon met dyslexie verklaring en nu het een en ander aan hulp



kan nu ervaringen van ons delen dus als je vragen hebt…

ook hier begonnen met de testen.



onze zoon leest wel erg goed (zit in midden groep 4 en leest begin groep 5)



de spelling is met name een probleem bij hem (d-b ei-ie f-v d-t)



en ik merk dat het hem gewoon te snel gaat allemaal

bijv de DMT toets dan moeten ze binnen een bepaalde tijd woordjes lezen. hij raffelt dan alles af omdat hij zsm wil zijn, soms wordt hij gewoon onverstaanbaar, snap ook echt niet waarom zoiets op snelheid moet gaan, maar ja ik ben geen lerares,



vorige week voor het eerst naar logopedie geweest, daar zijn testen afgenomen en gisteren weer. woensdag gesprek met school en logopedie

ben benieuwd