Dwarsligging

Afgelopen do op controle bij verloskundige geweest en omdat ze niet goed kon voelen hoe de kleine lag heeft ze gauw effe gekeken en nu blijkt dat ie helaas helemaal overdwars ligt hoofdje rechts rug beneden en kontje links.

Dit komt maar bij 0,5% van de zwangerschappen voor.

Mijn placenta ligt aan de voorwand.

Ze vertelde dat als dit over 2 weken nog zo is ik naar gynocoloog word doorverwezen lukt het hem niet te draaien dan word het een keizersnee :? .



Ben toch wel geschrokken,zie een keizersnee echt niet zitten,heb het een en ander gelezen over dwarsligging en heb het idee dat kans heel klein is dat de kleine nog gedraaid kan worden. :frowning:



Ik ben er teveel mee bezig nu en moet eigelik niks meer lezen over keizersnee enz want daar ga ik me alleen maar ellendiger door voelen.

Er zit niks anders op dan af te wachten.



Iemand ervaring hiermee ?

Ten eerste moet je, hoe gemakkelijk gezegd ook van mij, niks gaan lezen over keizersneetjes. Zelfs een bevalling qua dat lezen kan ook erg tegenvallen waar van alles door je hoofd kan gaan halen.



Een dwarsligger is niet fijn, maar je wordt eerst over 2 weken geholpen om het te draaien, lukt dan niet, dan is inderdaad een keizersnee het beste. Kan me voorstellen dat je daar op tegen ziet, maar zie het zo, je kleine wordt hoe dan ook geboren.



Soms gebeurd het zelfs dat een vrouw die uren bezig is met gewoon bevallen uiteindelijk ook een keizersnee moet, je weet zoiets eigenlijk ook nooit van te voren. Je kan hier alleen maar het beste van maken. Hopen natuurlijk dat je kleine alsnog gedraaid kan worden.



Veel sterkte de komende tijd en geloof me, hoe meer dingen je over bevalling / keizersnee gaat lezen, hoe meer zorgen je je gaat maken.

Mea lag in stuit, heb ook ks gehad… misschien ook eens de goeie kanten bekijken :wink: 8)

  • Je voelt geen enkele wee (weet niet eens hoe het voelt)
  • geen probleempjes met de onderkant :wink:
  • Op een uurtje ben je ervanaf!
  • Geen stress voor je kindje en babytjes met een keizersnede geboren hebben een mooi, rond, gaaf hoofdje :slight_smile:



    weet dat het misschien leuker is om gewoon te bevallen en ik had het me ook anders voorgesteld, maar als het eenmaal zo is…



    veel sterkte nog en geniet van je laatste weekjes :-*

Thanx Dames :-*

Hier ook een dwarsliggertje gehad en een voorliggende placenta toevallig :wink: Nu weer een kindje dat graag overdwars ligt, alleen heeft deze nog een aantal weken te gaan, hoewel ook hij gehaald gaat worden met een keizersnede :thumbup:



Ik had oko heel graag vaginaal bevallen, maar als het niet kan dan kan het niet en zo erg is het echt niet hoor. Er zullen mensen zijn die beweren dat je lekker makkelijk af bent met een ks, dit vind ik persoonlijk de grootste onzin die er bestaat, maar goed net wat Vicky schrijft, er zijn echt voordelen hoor :lol: :lol: Het gaat er uiteindelijk om dat je kindje gezons en wel ter wereld komt en of dat nu van onderen of uit je buik komt, dat doet er toch eigenlijk niet toe :think: En als het een geplande ks wordt is er helemaal niets ergs toch! Je kunt te allen tijde later tegen je kindje zeggen “jij komt uit mama’s buik!” en daar lieg je niks aan :lol: :lol:



Succes en ik wens je hoe dan ook een goede bevalling en een mooi gezond kindje toe :-*

Cin, maak je nog niet te druk! Zolang jouw kindje maar gezond op de wereld komt toch? Ik snap dat het even een tegenvaller is, maar het komt echt allemaal wel goed! Een keizersnede is geen pretje, maar is een bevalling dat wel? Dus kop op meid, je nog niet teveel zorgen maken en ook vooral niet teveel op internet lezen!



Je weet het: Het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet…



Even een dikke knuff voor jou!

X

Onze Evy lag in een stuit en ik heb gekozen voor een keizersnede en zou het zo weer over doen . Echt een hele mooie ervaring met het voordeel dat als het een geplande ks is je erop kunt voorbereiden . Ook vond ik het herstel erg meevallen (liep met 9 dagen al achter de kinderwagen ) En heb maar een klein sneetje eraan over gehouden onderhuids gehecht en het zit mooi onder de bikinilijn dus kan niet wachten om straks lekker te gaan zwemmen met de kleine meid :smiley:

Hi, hier geen dwarsliggertje gehad maar een stuitje. Ik begrijp je gevoel voor een KS heel goed. Ik hoorde rond 36 wk dat Kelso in een stuit lag, ze hebben nog geprobeerd te draaien, zonder resultaat. We stonden toen voor de keuze: KS of natuurlijke bevalling. We hebben voor de natuurlijke gekozen, maar weet nog heel goed het gevoel wat die keuze teweeg bracht :cry: Maar uiteindelijk gaat het om je kindje en de gezondheid ervan. Als een KS de enige optie is, dan is het goed.



Veel suc6

Yeline heeft tot ruim 34 of 35 weken dwars gelegen in mn buik uiteindelijk is ze nog goed gedraait en kon ik met 37 weken normaal bevallen.

sterke meis, hoop dat de kleine zelf gaat draaien en anders dat de gyn hem kan draaien.



Zoals je weet is mischa gedraait omdat meneer van dwars naar stuit ging liggen en dat is goed gegaan.



Niet te druk maken, en al helemaal niet te veel lezen. Je weet wel dat je meestal alleen de ellende verhalen leest he op internet.

:-*

Jullie hebben gelijk meiden, heb er niks aan me nu al druk te maken we wachten maar af hoe het gaat lopen 13 Dec verloskundige voor echo en info dus dan weet ik meer.

En als het dan keizersnee word dan moet ik me daar gewoon bij neer leggen…het is zoals het is.

FF dikke knuff voor jou…



Enne… je weet dat je beeb in lengte kan liggen… dat heeft ie al bewezen toch!! Dus we houden goede hoop en we :thumbup: dat je kleine gewoon lekker gaat goed liggen ( dus meteen met het hoofd naar beneden)



X

Cindy, was ik helemaal vergeten maar ikzelf heb tot het einde in een dwarsligging gelegen vertelde mn moeder laatst. Ik heb mij uiteindelijk goed gedraaid, het kan dus wel.



Maar goed, meis een dikke :hug: Over een tijdje heb je je mooie beeb in je armen en dan maakt het je echt niet meer uit hoe het ter wereld is gekomen :wink:

Hallo meiden,



Heb zonet de liggingsecho gehad bij verloskundige en helaas werd mijn voorgevoel bevestigd de kleine ligt nog steeds dwars.

Ze hadden dit nog nooit eerder gezien een dwarsligging bij iemand die in verwachting is van de eerste en hadden ook geen idee wat oorzaak kon zijn.

Morgen moet ik naar de gyn voor onderzoeken en echo…

Kans op keizersnee met 38 weken is nu erg groot ook omdat placenta aan voorwand ligt schijnt kans op draaipoging klein te zijn.

Valt toch wel even erg tegen :cry:

We wachten het morgen maar af…

Mijn dochter Isa is 2 weken geleden per keizersnede geboren…dit was geen geplande KS dus de voorgaande 9 uur ‘gewoon’ geprobeerd te bevallen, dus compleet met alle weeën (4,5 u ontsluitings- en 4,5 u persweeën). Ons meisje bleek in kruinligging gedraaid te zijn, en paste niet door mijn bekken.



Ik wist van te voren niks van een keizersnede, en de paniek sloeg echt toe toen ik aan allerlei draadjes en toestanden gekoppeld werd. Het herstel gaat redelijk snel, maar je moet het niet onderschatten! Het is een flinke operatie, waarna je 6 weken niet mag tillen enz.

De foto’s die gemaakt zijn hebben me achteraf goed geholpen om alles een plaatsje te geven…



Het enige wat ik echt gemist heb, is het gevoel van een blote pasgeboren baby die op je buik gelegd wordt…



Maak je in iedergeval niet al te druk…je uk gaat binnenkort geboren worden, hoe dan ook!!! :hug:

Ik begrijp je zorgen, dat is niet fijn! Je bent gelukkig wel in goede handen in het ziekenhuis en er wordt vast goed gezorgd voor jullie. Na een KS moet je een paar dagen blijven en als t goed is kan je kindje gewoon in een wiegje naast je staan op de kamer :smiley:



ik denk soms wel eens, (losstaand van jouw situatie hoor, dit even in zijn algemeenheid) hoe vaak komt het voor dat het plaatje wel ideaal is…ik hoor zooo vaak vrouwen dat ze ook een KS krijgen of a la minute toch nog naar het ziekenhuis moeten omdat er iets niet goed gaat of andere dingen… dus ik vraag mij wel eens af, is het wel zo dat het heel vaak voorkomt dat het plaatje ideaal is.

Gister bij gynacoloog geweest,ze vond dat er iets moest gebeuren omdat bij dwarsligging zelfs een keizersnee heel lastig is.

Ik moest smiddags terug komen heb 3 uur lang aan ctg en infuus gelegen voor een draaipoging.

Helaas lukt het niet de kleine met koppie naar beneden te draaien dus heeft ze hem in stuit gedraaid (wat gunstiger is dan dwars) en gaat het toch een keizersnee worden begin januari.

Ik weet nu tenminste waar ik aan toe ben en kan me erop voorbereiden,lijkt me heel moeilik als je tijdens een gewone bevalling ineens alsnog een keizersnee moet.

Ik wacht maar rustig af op wat komen gaat al vind ik het toch erg spannend !

@Cindy1980 wrote:

Gister bij gynacoloog geweest,ze vond dat er iets moest gebeuren omdat bij dwarsligging zelfs een keizersnee heel lastig is.

Ik moest smiddags terug komen heb 3 uur lang aan ctg en infuus gelegen voor een draaipoging.

Helaas lukt het niet de kleine met koppie naar beneden te draaien dus heeft ze hem in stuit gedraaid (wat gunstiger is dan dwars) en gaat het toch een keizersnee worden begin januari.

Ik weet nu tenminste waar ik aan toe ben en kan me erop voorbereiden,lijkt me heel moeilik als je tijdens een gewone bevalling ineens alsnog een keizersnee moet.

Ik wacht maar rustig af op wat komen gaat al vind ik het toch erg spannend !


t is inderdaad fijn dat je nu weet waar je aan toe bent en tuurlijk is dat ook erg spannend.

Niet fijn dat je gisteren aan ctg en infuus hebt moeten liggen. t voordeel misschien nu dan toch wel dat het kindje in de stuit ligt ipv dwars. nou spannend deze weekjes nog aftellen…hopelijk heb je door de feestdagen een beetje afleiding.

zie dit topic nu pas… maar hier veel ervaring inmiddels met een dwarsligger

Xander lag vanaf week 34 tot het bittere eind :wink: overdwars



bij mij konden ze hem wel draaien, maar hij draaide gewoon 2 dagen later weer terug… Hij bleef tuimelen en ging steeds terug in zijn favo positie.

Tot hij met 39.4 weken toch weer zelf goed ging liggen. de dag erna kreeg ik de zoveelste liggingsecho en toen hebben ze me gelijk gehouden en ingeleid.



Ik begrijp dat je nu een KS krijgt, fijn dat je weet war je aan toe bent.

Mijn bevalling is bijna 2x uitgelopen op een spoedKS. Xander had namelij door al het gedraai in mijn buik de navelstreng 2x om zijn nek zitten.

O jee dat is minder Jet maar gelukkig is het allemaal goed afgelopen !

Ik moet wo weer op controle ben eens benieuwd of de kleine nog in stuit ligt of zich inmiddels weer terug heeft gedraaid naar zijn favo dwars houding.

Niet te hopen schijnt allemaal een stuk complexer te zijn een keizersnee bij dwarsligging :?