duplo wassen

Hoi,



ik heb voor een klein prijsje een zak vol duplo kunnen overnemen. niet veel steentjes maar vooral poppetjes, een vliegtuigje etc. heel leuk.



nou wil ik ze graag wassen voordat zoonlief ermee gaat spelen.

ik weet dat het in de wasmachine kan, maar hoe dat je dat zonder schade?


  • max 40 graden las ik ergens al, anders gaat de vorm eruit
  • in een kussensloop maar hoe maak je die zeker te weten goed vast? :think:
  • moet er andere was bij? anders gaat het toch behoorlijk ‘bonken’ in je trommel?
  • andere tips?



    ervaren ouders, help!



    (ik heb vandaag al ons aquarium kapot laten vallen en een babysok opgezogen :wall: :oops: :frowning: dus ben nu een beetje voorzichtig :wink: )

Kussensloop dichtmaken met een Tie-rib…te koop bij de doe het zelver…daarna gewoon losknippen.

En gewoon een beetje was erbij doen, wat 40 graden of lager kan gewassen worden.

Ik heb afgelopen zondag de duplo gewassen, alles dus ook poppetjes bootjes auto’s ed.



Gewoon op 30 of 40 graden in een kussensloop en dicht maken met een elastiek (in mijn geval een haarelastiek)

hee bedankt! tie-rips hebben we hier nog liggen, stom dat ik daar niet aan had gedacht :shifty:

Mag t niet in de vaatwasser?

zou wel kunnen maar die wordt stukken heter als 30 graden he!.. en daarbij… die blokjes gaan ontzettend zwerven, overal nog water in met van die drab… Mijn machientje staat nu klaar met een kussensloop(met ritsje) vol met duplo, zodra de droger klaar is gaat ie aan… kan het je dus straks vertellen hoe het is afgelopen. (zit samen met de bonte was in de machine, die op 30 graden gaat)

Ik zou het niet in de wasmachine doen. De duplo wordt hier wijd van en gaat uiteindelijk ook verkleuren als je het vaker doet.

Dat is de ervaring van ons in ieder geval!



Wij wassen de duplo van de psz in bad.

pantykousje om het uiteinde van de kussensloop heen strikken, werkt altijd goed.

Mss beetje dettol in de machine gieten??? :shifty:

heb je toevallig een vaatwasser? dat gaat wat geruislozer als in de wasmachine :mrgreen: moet je hem wel op een kouder progamma zetten :wink:

ja, ik heb ook een vaatwasser, maar hoe voorkom ik dat die steentjes door de hele machine gaan zwerven? :think:



karin2 heeft niet zulke goede ervaringen met de vaatwasser dus ik hou het maar bij de wasmachine denk ik.

@Karin2 wrote:

Ik zou het niet in de wasmachine doen. De duplo wordt hier wijd van en gaat uiteindelijk ook verkleuren als je het vaker doet.

Dat is de ervaring van ons in ieder geval!



Wij wassen de duplo van de psz in bad.




Wel lezen Elisaatje! Ik heb geen goede ervaringen met een wasmachine :wink:

Duplo in de wasmachine - ok dan :eh:



Ik zou het ws zelf gewoon in een teiltje of badje doen en daarna laten drogen ofzo maar dat is zeker te old school ofzo :mrgreen:

@elisaatje wrote:

ja, ik heb ook een vaatwasser, maar hoe voorkom ik dat die steentjes door de hele machine gaan zwerven? :think:



karin2 heeft niet zulke goede ervaringen met de vaatwasser dus ik hou het maar bij de wasmachine denk ik.






weet niet of je pannen afdeling plat gelegd kan?



anders gooi je alles in een kussensloop en leg je het daarop neer , een niet te heet progamma erover alle steentjes zitten in de sloop en je duplo is stralend schoon :thumbup:

wasmachine gaat wat te ruig doordat het zo zwenkt , hier ook als eenns behoorlijk rare duplo eruit gehad :thumbdown:

daarom heb ik het dus ook bij een verder volle was gedaan, dus het zal niet al te veel bonken en zwenken… Heb van de week al heel de lading megabloks met de hand gewassen, omdat daar heel veel stickers en opdrukken op staan, die zowel de wasmachine als de vaatwasser niet overleven… maar dat was ik toch niet van plan met de duplo hoor :wall: :wall:



Zal zo de sloop een suit de machine gaan halen… hehehe… gooi maar niet de duplo mee ind e drger :stuck_out_tongue: :wink:

en hoe is het gegaan met jouw duplo? :smiley:



sorry, karin, niet goed gelezen inderdaad :oops:

is er prima uitgekomen hoor… lekker fris en schoon :smiley:

Ik ben ook niet zo’n fan van de wasmachine om speelgoed te wassen :hand: Een vriendin van me werkt als kleuterleidster en zij adviseerde me ook om dit vooraal niet te doen. Bovendien vinden de kids het toch helemaal geweldig om mee te helpen :mrgreen:



Bij mijn ouders heb ik van de zomer ook 3 bakken duplo(was nog gedeeltelijk van mij dus bijna 28 jaar viezigheigheid :sick: ) met de hand gewassen- lekker buiten in de tuin. Ik had 3 emmers: 1 met sopje(dreft & dettol), een 2 met gewoon water. Ik heb de deeltjes met een nieuwe afwasborstel schoongemaakt en dan in de schone emmer gestopt. Jasper mocht ze dan van deze emmer in de laatste stoppen (en natuurlijk weer terug :wink: ). Was in een uurtje klaar en toen heb ik ze op een handdoek in de zon te drogen gelegd.



Hier thuis stop ik al het plastic speelgoed dat ik schoon wil maken gewoon met een beetje dreft in bad en dan laat ik dat vollopen tot alles goed onder staat. Even laten weken en daarna met de handdouche eroverheen, maar dan wel lekker heet! En tot slot ‘slinger’ ik het in een grote handdoek over het balkon droog, klaar is klara :mrgreen:

@eisblume wrote:

Ik ben ook niet zo’n fan van de wasmachine om speelgoed te wassen :hand: Een vriendin van me werkt als kleuterleidster en zij adviseerde me ook om dit vooraal niet te doen. Bovendien vinden de kids het toch helemaal geweldig om mee te helpen :mrgreen:




Tja, heb ik ook algezegd maar daar wordt finaal overheen gelezen. Nu kan 1 keertje niet zoveel kwaad maar ook ik adviseer vooral om het niet vaker in de machine te doen.

@Karin2 wrote:

@eisblume wrote:
Ik ben ook niet zo’n fan van de wasmachine om speelgoed te wassen :hand: Een vriendin van me werkt als kleuterleidster en zij adviseerde me ook om dit vooraal niet te doen. Bovendien vinden de kids het toch helemaal geweldig om mee te helpen :mrgreen:


Tja, heb ik ook algezegd maar daar wordt finaal overheen gelezen. Nu kan 1 keertje niet zoveel kwaad maar ook ik adviseer vooral om het niet vaker in de machine te doen.

Zij wassen al het speelgoed telkens voor de zomer-/kerst-, en voorjaarsvakantie, dus dat is natuurlijk best vaak :think: Vooral omdat op zo'n kleuterschool het speelgoed (hopelijk) jaaaaaaaaaren mee gaat. Dus wie weet is het idd voor een enkele keer geen probleem, maar moet je het gewoon niet te vaak doen :shifty:

neuh, ik ga het ook niet telkens doen… en zeker niet jaarlijks… (tenzij daan natuurlijk zijn boterhammen in de gaatjes van de blokjes gaat proberen te stoppen :stuck_out_tongue: ) Maar dit was duplo gekocht op een speelgoedmarkt, en eigenlijk nog best vies, dus heb het maar een keertje gedaan. De megabloks onlangs wel gewoon op de hand gedaan…



Helaas hier geen bad waar ik het ff allemaal in kan laten weken… en de keuken momenteel ff te klein om alles te laten drogen daar… van de zomer maar eens de grote bulk duplo schoonmaken en buiten laten drogen…