Duizelig

Is dat teken van hoge of lage bloeddruk ?

Kan allebei… Volgens mij meestal laag maar met een hoge bloeddruk kun je ook gaan tollen…

Lees al op internet dat het vaak voor komt dus de 3 en 6 maanden

Duizeligheid

Als je zwanger bent kun je last hebben van duizeligheid. Dit kan veroorzaakt worden doordat je bloed moeilijker terugstroomt, door bloedarmoede, lage bloeddruk of lage bloedglucosewaarden (bloedsuikers).

Je bloed stroomt moeilijker terug

Door de druk van de baarmoeder op je organen en je benen, kan het bloed moeilijker terugstromen. Als je op je rug ligt kan de baarmoeder een belangrijke ader naast je ruggenwervel dichtdrukken waardoor je minder zuurstof krijgt toegevoerd. Als je bij rugligging duizelig wordt, slaap dan met een kussentje in je rug, dit voorkomt dat je in je slaap toch weer op je rug draait. Als je lang moet stilstaan (wachten voor de kassa bijvoorbeeld) maak dan regelmatig loopbewegingen zodat je bloed beter doorstroomt.

Lage bloeddruk

Als je zwanger bent kun je plotselinge bloeddrukdalingen hebben, vooral tussen de drie en zes maanden. Dit is niet erg, maar zorgt er wel voor dat je duizelig wordt en (het gevoel hebt dat je) flauw kunt vallen.

Sla geen maaltijden over en verdeel je voeding in kleine maaltijden over de dag en drink voldoende.

Sta rustig op als je uit je bed of een lage stoel stapt.

Zet een raam open of ga naar buiten zodat je frisse lucht krijgt.

Lage bloedglucosewaarden (lage bloedsuikers)

Sommige vrouwen hebben tijdens de zwangerschap last van lagere bloedglucosewaarden. Je kunt je daardoor trillerig en duizelig voelen. Om je bloedsuikerspiegel zo min mogelijk te laten schommelen, is het goed om iedere twee of drie uur wat te eten. Ben je duizelig, eet dan enkele dextrosetabletten (druivensuiker) of drink een glas flink zoete aanmaaklimonade (niet met zoetstof, dus geen light!). Eet daarna iets met koolhydraten, bijvoorbeeld een snee brood of plak ontbijtkoek.

Ligt vast nie aan mijn suikergehalte :mrgreen: :mrgreen:

Dat past bij een lage bloeddruk.

Bij een hoge bloeddruk krijg je juist meer last van hoofdpijnen.

Druivensuiker werkt overigens echt fantastisch bij duizeligheid.

Ik heb het altijd bij me.

vaker bij laag dan bij hoog. Heb hoog gehad, enorm, maa geen duizeligheid gehad, nu mijn bloeddruk voor mijn normen laag is, heb ik het wel.

lage bloeddruk, ik ben de hele zwangerschap ontzettend duizelig geweest…

op het laatst had ik een bloeddruk van 85/35, volgens de HA was het vooral lastig voor de moeder maar niet schadelijk voor de baby (itt hoge bloeddruk dus)

Ik hield me op de been door een paar glazen cola per dag te drinken, is ook niet al te gezond maar hielp me wel door de dag heen.

Jeetje die was idd erg laag. :shock: wooww lijkt me ook erg eng. Na wat zouts gegeten te hebben ging het wel even. Toch maar even in de gaten houden. En druivensuiker is wel een goed idee dankje

hier ook age bloeddruk. laatst 79/49.

ik word daar heel duizelig van… maar veel kan je er niet aan doen. Niet te veel zout gaan eten want dan begin je vocht vast te houden.

best is nog altijd liggen met voeten in de lucht en wat meer gezonden graan koolhydraten eten. zoals bruin brood en pasta etc!. Traag verbranden energie!

Da’s voornamelijk bij een lage bloeddruk. Ik ben ook vaak wat flauwtjes. Dan neem ik een drinkbouillonnetje en gaat het meteen een stuk beter!

Als ik uit bad ga, roep ik M altijd om me te assisteren, want dan ben ik ook altijd ontzettend duizelig.

Ik heb de indruk dat het een paar weken geleden erger was. Woensdag weer controle, ben benieuwd. Vorige keer (bij 13 wk) was hij 105/70, bij 9 weken 100/60.

Ik heb ook een hele hoge bloeddruk gehad (onderdruk 105) en dan heb je vooral enorme hoofdpijn, zie je slecht en ik voelde me heel beroerd. En hoge bloeddruk komt in de eerste helft van de zwangerschap ook nauwelijks voor.

Was inderdaad erg laag, die hele lage waarde was voornamelijk op het laatst hoor :angel: . Ik heb niet de hele zwangerschap zo gelopen.

Ik kon niet 2 trappen achter elkaar nemen, in bad ging ik niet meer, ramen zemen was verboden 8) , douchen alleen met iemand in de buurt.

Verder ging het prima, en heeft mijn zwangerschap me nooit in de weg gezeten, ik zou het zo weer doen :mrgreen:

(alleen in bevallen ben ik niet zo goed :shifty: :silenced: )

Ik lijk ook op Mayo in zwangere staat althans en bevallen gaat me wat makkelijker af :wink: . Heeeel lage bloeddruk, steeds duizelig en slap. Af en toe een dropje deed ik, een handje chips of drinkbouillion. Dat hielp wel en het is overgegaan toen ik kort voor de bevalling zat. :angel: Heel handig :snooty:

Ik was heel veel duizelig bij beidde zw, maar bij mij kwam het uit een hele lage bloeddruk, heb je nog veel klachten? :-*

Met name bij het opstaan en na het bukken dan zie k vliegjes :mrgreen: SOms op mijn werk licht in mijn hoofd

Heb de bloeddruk wel liever te laag dan te hoog

dat word dan in slowmotion opstaan kaar :mrgreen: