duimpje/speentje

Mijn dochtertje is sinds kort flink aan het duimen, als ze in slaap valt en na een voeding. Ik probeer haar dan toch maar een borst aan te bieden maar dat lukt gewoon écht niet, honger is het dus niet, zuigbehoefte gok ik dus.



(als ik een borst aanbied als ze duimt hapt ze soms trouwens wel, zuigt ook, maar zodra de melk toeschiet laat ze los, met als gevolg een straaltje in haar oogje :oops: . Even uit laten spuiten en dan weer aanleggen lukt dan ook niet, terwijl dit normaal altijd wel werkt (dus als ze echt honger heeft)



Wat zal ik doen? Ik lees steeds dat een speentje de voorkeur heeft boven de duim, maar ik lees ook dat van een speentje het kindje minder goed en vaak aan de borst gaat/wil drinken :think: En ik wil absoluut niet de bv in gevaar brengen.



Nu zat er in de blije doos toevallig een Bibi dental speen, maar die lijkt me niet zo geschikt van die heeft nou niet bepaald de vorm van een tepel :think: Krijgen jullie kindjes een speentje? Wat voor vorm? Of zal ik haar gewoon lekker op haar duimpje laten zuigen (en een eventuele dure beugel voor lief nemen :wink: )



Alvast bedankt!

Als een kindje 6 weken is én de borstvoeding loopt goed, dan kan een speentje geen kwaad. Voor die tijd kan er zuigverwarring optreden. Maar als alles goed gaat kun je het gewoon met een speentje proberen.

De speen uit de blije doos is NIET geschikt, dat is er een voor kindjes van 6 maanden en ouder.



Probeer het dus met een speentje voor kindjes die jonger zijn, de leeftijden staan op de doosjes.

Let wel op dat je de speen alleen geeft als je zeker weet dat ze genoeg heeft gedronken en pak de speen ook weer af zodra ze niet meer zuigt. Wij gebruiken de speen hier alleen nog voor het in slaap vallen (maar onze dochter is het jaar al gepasseerd)

Finn had tot nu toe altijd zijn speentje maar sinds hij zijn duim ontdekt heeft wil hij zijn speen niet meer.

Ik zit dus ook een beetje te dubben at ik nu moet doen, een speentje kun je straks afnemen, een duim niet hmmmm…

Noémi werd geboren en t eerste wat ze deed toen ze uit de buik was…haar duim in haar mond. schijnt bijzonder te zijn, want meestal doen ze dit in de buik, maar niet meteen uit de buik.

Noémi duimt veel, tjonge als ze haar duim toch niet had zeg ik wel eens.



voordelen duim;

  • ze kan m op een gegeven moment zelf vinden, en kan m dus ook niet kwijt raken wat met een speen wel zo is dus je hoeft er niet 20 keer uit snachts om t speentje van de grond te rapen
  • persoonlijk vind ik een speen viezer, loop je in de winkel, speen op de grond, hup weer in t mondje (of in mond van moeder en dan in mond baby, ook onhygiënisch)
  • speenkinderen krijgen nogal eens problemen met praten omdat ze gaan praten met de speen in de mond (maar goed hier ben je als ouder natuurlijk zelf bij, dus dat hoeft niet)



    voordelen speen:
  • je kan m op een gegeven moment afpakken (maar goed wie weet gaan ze dan over op duim)
  • schijnt minder belastend te zijn voor gehemelte als duim (hoewel ik net weer gelezen heb dat duimen niet erg is totdat de echte tanden doorkomen of dit waar is weet ik niet)



    Ik denk inderdaad dat t zuigbehoeft is maar niet willen eten, Noémi heeft wel eens dat ze aan de borst wil zuigen nadat ze al flink gedronken heeft maar begint dan te huilen want ze heeft geen zin meer in de melk, maar puur t zuigen.

bedankt voor jullie antwoorden!



de speen uit mijn blije doos is trouwens vanaf dag 1, maar het is een dental vorm, en aangezien je voor het drinken van afgekolfde melk uit de fles die niet mag gebruiken vroeg ik me af hoe dat met speentjes zat…moet je dan ook zo’n tepelvorm hebben??



ik twijfel nog steeds een beetje, duimpje is inderdaad wel makkelijk, heb zelf ook een aantal jaar geduimd maar geen problemen met mijn tanden daardoor.



maar soms lukt met niet om het duimpje te vinden, ze probeert namelijk eerst het hele vuistje om dan bij toeval op de duim te stuiten en dan lijkt zo’n speentje voor noodgevallen (in de tram bijvoorbeeld) ook wel handig.



Er is jullie niks bekend over dat de speen nadelige invloed op de bv heeft? dat las ik namelijk, dan er dan door veel vuldig zuigen minder goed uit de borst gedronken wordt :think:

Dat laatste lijkt me alleen aan de orde als je het speentje geeft voordat er gedronken is. Als je eerst de borst aanbiedt, wordt de ergste zuigbehoefte gestild, samen met de honger. Heeft beeb dan nog steeds zuigbehoefte, maar geen honger meer, dan mag een speentje best.

Ik heb volgens mij wel altijd een dentalspeen gebruikt. Leonie had geen mooie drinktechniek, en die werd ook niet beter door de speen :?