Duel op Wimbledon afgebroken bij stand 59-59

LONDEN - Stonden Thiemo de Bakker en Santiago Giraldo in hun vijfde set (16-14) lang op de baan, de Amerikaan John Isner en de Fransman Nicolas Mahut maakten het woensdag nog veel bonter.

Recordduel Isner - Mahutslideshow

Op baan 18 begonnen ze woensdagmiddag voor een volgepakte tribune (782 mensen) aan hun vijfde en beslissende set, waarin ze vervolgens alle records in het professionele tennis verpletterden.

De vijfde set werd opnieuw afgebroken op het moment dat de duisternis inviel en beide kemphanen elkaar met een stand van 59-59 nog steeds in evenwicht hielden. De winnaar speelt in de tweede ronde tegen De Bakker.

Records

Isner, die bij 59-58 een wedstrijdpunt miste, en Mahut braken woensdag zo’n beetje alle records in het tennis, voor zover bekend tenminste.

De twee verpletterden het record van de langste partij ooit door, over twee dagen, inmiddels bijna tien uur op de baan te staan.

Het oude record stond op naam van de Fransen Fabrice Santoro en Arnaud Clement, die tijdens de Franse Open op Roland Garros in 2004 6 uur en 33 minuten tegenover elkaar stonden op de gravelbaan.

Games

Ook het aantal gespeelde games in een set betekent een record. Inmiddels hebben de twee in de vijfde set 118 games gespeeld. In totaal werkten de Amerikaan en Fransman in het hele duel tot nu toe 168 games af.

Beiden passeerden ook het recordaantal aces in een partij. Dat stond volgens de boekhouders van de tenniswereld op 78, waarvoor de Kroaat Ivo Karlovic vorig jaar in een Daviscupduel tekende. Mahut stond woensdagavond op 94 aces, Isner zelfs op vier meer.

Uitgeput

‘‘Ik weet niet wat ik moet zeggen’’, stamelde de uitgeputte Isner na de verlossende woorden van de umpire. Terwijl het publiek ‘‘We want more’’ scandeerde, wisten de spelers niet meer waar ze het zoeken moesten.

‘‘Dit zal nooit meer gebeuren’’, wist Isner zeker. De Amerikaan was het overigens niet helemaal eens met het besluit de partij opnieuw af te breken.

‘‘We hebben veel te lang gespeeld. Ik weet niet eens hoe lang precies’’, verwoordde Mahut zijn gedachten over de uitputtingsslag.

:shock: :shock:

Zooo, wauw, wat een uithoudingsvermogen.

Ben benieuwd hoelang de winnaar van deze partij het in het toernooi volhoudt. Heeft hij niet al zijn energie al verspeeld?

Liefs Suzanne