Dubbele baarmoederholte (en PCOS), ervaringen ?

Ik heb vandaag tijdens een echo (gezien de vele klachten zoals buikpijn, nauwelijks menstrueren, zelden een eisprong) te horen gekregen dat ik een dubbele baarmoederholte heb én (zeer wss) PCOS (er was direct een grote hoeveelheid eiblaasjes te zien). :frowning: 15 juni definiteve uitslagen en dan krijg ik meer te horen over de dubbele baarmoederholte en PCOS. Ik heb er goed de balen van, zeker omdat PCOS niet alleen kan zorgen voor het niet/moeilijker zwanger kunnen worden, maar een dubbele baarmoedeholte óók nog eens bekend staat om complicaties TIJDENS een zwangerschap. Jullie snappen het al, ik zie mijn kinderwens even in duigen vallen. :frowning:



Zijn er hier meer mensen met een dubbele baarmoederholte (en evt. ook PCOS erbij), en die ‘gewoon’ zwanger zijn geworden ? Ik heb overigens wel maar 1 baarmoeder.

Hey Selena.



Mijn zus heeft zoiets.

Ze weten nog niet precies hoe het eruit ziet, maar dat het een ‘dubbele baarmoeder’ is wel duidelijk.

Daarnaast zitten haar eileiders waarschijnlijk verstopt.

Zij lopen nu al een tijdje bij de gyn, maar zijn sinds kort doorverwezen naar Groningen.

Daar zullen de onderzoeken opnieuw gedaan worden om te zien hoe het nou precies zit.

In het vorige ziekenhuis waren ze namelijk nogal vaag en wist de een van de ander niet wat de uitslagen waren enzo.



Mocht je een vraag hebben, dan kan ik het haar altijd eens voorleggen.



Liefs Esther :-*

Dank je voor de reactie. :slight_smile:



Zoals ik me kan herinneren (ben ook aan het googelen geslagen en dat bracht me een beetje in de war) heb ik 1 baarmoeder, maar een dubbele baarmoederholte, ofwel een hartvormige baarmoeder. Volgens mij heb ik overigens geen septum dat ze zei (maar zeker weten doe ik dat niet meer zo na alle verhalen op internet gelezen te hebben).



Zoiets (rechtsbovenste plaatje)







En een echo zoals het er bij mij uitzag (niet mijn echo):









Zeker gezien de combi PCOS én een hartvormige baarmoeder heb/kreeg ik gelijk het gevoel dat zwanger worden hier nog wel een hele tijd kan duren, áls het al lukt. :frowning: Was er daarom ook wel verdrietig om, je hoopttoch stiekem op nieuws dat alles goed is. Ik weet dat je bij PCOS Clomid kan krijgen bijv. maar dan lees ik weer direct verhalen van mensen bij wie het niet aansloeg, over onvruchtbaarheid (door PCOS) en ik ben er gewoon een beetje bang voor. Ã?ls ik dan al zwanger raak heb ik een aanzienlijk hoger risico op miskramen, vroeggeboortes en stuitliggingen. Ik hoop gewoon een beetje op nieuws van evt. kokkers die hetzelfde hebben en wel ‘gewoon’ zwanger zijn en een gezond kindje hebben gekregen. :frowning:

Selena, ik heb ook PCOS. Bij mij sloeg de laagste dosis Clomid meteen goed aan en ben ik in ronde 7 zwanger geworden van onze zoon. Maar ik herken je onzekerheid. Wij gaan nu voor een tweede en ben nu ook onzeker of de Clomid aanslaat.



En toevallig sprak ik vandaag mijn collega over moeilijke zwangerschappen enzo. Zij vertelde mij dat zij een hartvormige baarmoeder heeft, maar bij beide kinderen in de eerste ronde zwanger was en probleemloze zwangerschappen heeft gehad. Wel extra controles, maar dat was gewoon uit voorzorg.



:-*

ik heb een didelphis en pcos



onze kansen zijn redelijk alleen mijn man heeft weinig zwemmers dus dat verlaagt onze kansen enorm



alleen een zwangerschap levert gewoon meer risico’s op

vroeggeboorte en dysmatuur zijn de grootste risico’s

maar het gaat vaak erg goed en kindjes komen vaak niet veel eerder dan ze normaal zouden komen





allereerst kan ik je 1 advies geven

laat exact uitzoeken welke afwijking je hebt want zoals je hebt ontdekt zijn en een stuk of 12 verschillende

een kijkoperatie of een mri zijn goede manieren om het te zien



zolang je mannetje genoeg zwemmers heeft is er met hormonen veel te doen aan de pcos

wel is het vaak een gezoek welke het beste werken en welke dosis enz enz





wil je meer weten pm me maar ben momenteel niet zo actief prive beetje veel te doen

Dank jullie. :slight_smile:



Of mijn mannetje genoeg zwemmers heeft weet ik niet, hoop het wel uiteraard. :wink:

Dinsdag krijg ik de uitslagen en zal neem ik aan wel naar voren komen om welke afwijking het gaat. Volgens de vrouw v/d echo had ik iig 1 baarmoeder, en 2 baarmoederholtes en geen septum. Maar ik neem aan dat de echo’s er dinsdag wel bij gepakt worden.



Een kijk operatie lijkt me voor nu al een beetje te… rigoureus. Eerst maar eens afwachten wat de gyn dinsdag zegt. Hoop dat het een beetje positief uitvalt :eh: Ben zo bang dat het ons niet, of héél laat gaat lukken.



Klinkt raar, maar ik heb vanaf het begin af aan al een voorgevoel dat het niet goed zal gaan bij ons (een zwangerschap). :oops: Dat er iets niet juist zit, angst dat áls we zwanger zijn het kindje zal sterven voor of tijdens de bevalling, er complicaties optreden of er iets mis gaat. Angst dat het bij ‘die regio’ bij mij niet goed zit. Beetje hard om te zeggen, maar heb al jaren zo’n voorgevoel. :oops: En blijkbaar is dat voorgevoel voor nu ook juist, gezien de afwijkingen en de mogelijke complicaties erbij die zijn gevonden, iets wat ik jaren geleden nog niet wist terwijl ik wel het voorgevoel had dat er iets was. :oops: Heb al jaren het voorgevoel dat er daar iets was, dat zwanger worden voor mij niet vanzelfsprekend is, en dat áls ik eenmaal zwanger ben, het niet goed zal aflopen. En gezien de complicaties van de dubbele baarmoederholte en de pcos kán dat nu ook gewoon nog eens zo zijn, is die kans groter dan normaal, is dat ook de realiteit geworden. :oops:



Ben gewoon bang dat een normaal gezinnetje voor ons op de een of andere manier niet is weggelegd. :oops: :oops: