Dubbele baarmoeder en vagina (tussenschot)+ PCOS

Vandaag te horen gekregen in het ziekenhuis dat ik niet alleen PCOS heb, maar ook een tussenschot in mijn baarmoeder EN in mijn vagina. Ik vroeg me af of hier nog meer mensen zijn die dit beiden hebben, en de ervaring met het zwanger worden (en blijven) ?

Eh nee zelf geen ervaring mee. Het is wel even overwogen toen mijn dochter in de wand van mn baaarmoeder bleek te zitten en het erop leek dat ik dus 2 holtes had in de baarmoeder, maar dat was niet het geval en ik kan er dus niet over meepraten. Wat een scrhik meid. Dat tussenschot in de baarmoeder, valt dat te verwijderen? Hebben ze je iets kunnen zeggen mbt zwanger worden?? :hug:

Misschien stom, maar ik dacht altijd dat een tussenschot in de vagina betekende dat je daardoor ook problemen had als moeizame gemeenschap, zware menstruaties etc. :think: Wat rot om er zo ‘onvoorbereid’ mee geconfronteerd te worden! :hug:

Konden de artsen je niets vertellen over wat dit nu betekent voor de kans op een zwangerschap? Los van het PCOS-verhaal?

Ben je overigens al begonnen met je bestelde medicatie?

Hoi Selena,

Ik kwam in het ziekenhuis met cyclusproblemen na het stoppen met de pil. Toen is bij mij (naast een licht pco-beeld) ook de diagnose dubbele BM en (gedeeltelijk) vaginaal septum gesteld. Ik ben daarna (spontaan) zwanger geraakt en heb een goede zwangerschap gehad. De bevalling verliep wel moeizaam. Uiteindelij kis besloten het septum door te knippen en vanaf dat moment vorderde de ontsluiting beter. Na de bevalling kreeg ik een controle echo (na 6 wk) en toen constateerde de gyn (een andere dan degene die de diagnose dubbele bm stelde) dat er geen dubbele bm holte zichtbaar was. zij gaf aan dat het misschien zo heeft geleken door het septum. Wat nog wel mogelijk is/was is dat het septum doorloopt (gedeeltelijk). Dat zou bij mij de liggingsproblemen (aaa) van mijn kinderen misschien verklaren (volgens gyn tijdens mijn laaste zwschap).

Samengevat is bij mij dus aanvankelijk geen goede diagnose gesteld en is er geen sprake van een dubbele bm. Wel kan er sprake zijn van een gedeeltelijk septum (maar dat is niet zichtbaar op een echo).

Ik weet niet nav welke onderzoeken ze bij ou de diagnose hebben gesteld. Ik begrijp nu dat het meest betrouwbaar toch wel een kijkoperatie of mri scan. Vooral een septum is op een echo moeilijk te zien.

Toen ik hoorde van mij diagnose heb ik veel gehad aan een amerikaanse discussiegroep (vlgs mij yahoo) voor vrouwen met een bm afwijking.

Wil je ook sterkte wensen. Ik was best wel van slag en onzeker toen bij mij werd vastgesteld dat er sprake was van een bm afwijking.

Groetjes,

T

Bedankt voor jullie reacties :slight_smile:

@ Sooki en ICI, wat betreft het zwanger worden hoeft het septum in mijn vagina niets te betekenen. Het septum in mijn baarmoeder kan dat wel doordat het innestelen gewoon moeilijker wordt, en je dus een verhoogde kans op miskramen hebt (ook als het óp het septum nestelt is het vaak niet gunstig). :thumbdown: Veel vrouwen met een septum in de vagina willen trouwens inderdaad nog wel eens moeite met geslachtsgemeenschap hebben, doordat je i.p.v. 1 vaginaruimte 2 halve ruimtes heb (als het septum exact in het midden zit, zijn de 2 ingangen gewoon te nauw voor penetratie). Bij mij zit het septum niet exact in het midden, waardoor ik 1 grotere en 1 kleinere ruimte heb. De grotere ruimte is groot genoeg voor geslachtsgemeenschap (en ligt ook direct ‘voor’ de penis zeg maar) en daar heb ik dus eigenlijk vrijwel geen last van (tenzij ik te droog ben dan doet het soms wel pijn, maar eenmaal vochtig genoeg heb ik totaal geen last). Ik heb geen hele lichte menstruatie van mezelf nee, maar weet niet of het daar aan ligt. Ik snap nu eindelijk wel tenminste waarom ik altijd doorlekte met een tampon (doordat de andere ingang gewoon nog open was en het daar doorheen kon). Als je ongesteld bent zou je dus 2 tampons in moeten, 1 in elke ruimte… (nu ben ik meer een maandverband typ, maar goed). Sinds 24 juli ben ik begonnen met mijn bestelde medicatie, het heeft 6-8 weken inwerktijd nodig. Ben zó benieuwd of ik nu een ei ga krijgen over circa 2 maand hihi :pray:

@ Paula, jouw verhaal lijkt als 2 druppels water op de mijne. Ook ik kwam bij de gyn vanwege een problematische cyclus na de pil en ook hier dus PCOS + septum in de baarmoeder en vagina vastgesteld. De PCOS is overigens vastgesteld n.a.v. de echo, daar waren al direct een hoop eiblaasjes in een ‘kralenkrans’ te zien, en het matchte direct met mijn overige klacten (acne, zeer lange cycli, geen ei etc.). De vorm van mijn baarmoeder is d.m.v. de echo vastgesteld (zowel 2D als 3D).

Daar was (ongeveer) zo’n beeld te zien (niet mijn echo, maar lijkt er erg op):

http://www.obgyn.net/us/gallery/Gyn_Abnormal_Bicornuate_Uterus_3D.jpg

De dubbele vagina hebben ze ontdekt bij diverse vaginale onderzoeken met de eendenbek. Daar bleek ik niet 1 maar 2 ingangen te hebben met ertussen in een septum.

Fijn trouwens te lezen dat een spontane en goed lopende zwangerschap niet onmogelijk is vanuit de praktijk. :thumbup: