Dromenboek

Wie heeft er tips voor een goed, mooi, duidelijk, uitgebreid dromenboek.

Ik droom best veel en het lijkt me leuk om te kijken wat het zou kunnen betekenen. Dan kan ik misschien ook zorgen dat ik wat minder ga dromen… :wink: (soms zijn dromen niet zo leuk, ben ik te druk geweest)

Dus welk boek is echt een aanrader?!?!

Oooooh dromen bijhouden en opzoeken is heerlijk :inlove:. En er dan zo mee bezig zijn dan je naar lucide dromen gaat (dan weet je dat je droomt in die droom en kun je dus bewust vliegen of door muren lopen, of…).

Helaas kan ik geen dromen meer onthouden sinds er kindertjes zijn. Als ik wakker word, is dat 9 van de 10 keer door een kind dat roomservice nodig heeft :mrgreen:. Dat is te abrupt. Als ik langzaam wakker kan worden, gaat het wel.

Even denken welke boeken ik heb :think:. Eentje van Pamela Ball (Het groot dromenboek), die gebruikte ik als naslagwerk. Is soort encyclopedie met trefwoorden van dingen die in je droom voorkwamen (bomen / vliegen / havik, ik noem maar wat).

En eentje die uitlegt hoe je een dromendagboek bij kunt houden en hoe je lucide kunt gaan dromen. Uhmmmm ik dacht iets als “dromen kun je leren”. De zolderboeken zijn al in ons nieuwe huis, dus die kan ik even niet voor je checken :?.

Succes!

Ik heb een dromenboek gehad, een hele mooie! Ik geloof niet dat er veel dromenboeken zijn, ik zal even kijken welk ik had.

Ik kon het eerst niet vinden maar ik zocht op dromenboek en wat ik had, was een dromen encyclopedie van Pamela Ball. Ik vond het een handig boek!

Ik heb dezelfde! :thumbup: Veel in op te zoeken en duidelijke verklaringen.

ik heb er eentje (ligt op mijn werk, want daar is iedereen verslaafd aan het opzoeken van dromen :mrgreen: ) met een hele enge voorkant…

een oud mens erop

geen idee hoe hij heet, maar ik zal het voor je opzoeken.

Ik heb ook een mooie, zal vanavond wel even naar de titel zoeken

Ik heb ook die Droomencyclopedie! Leuk en handig boek :thumbup:

Leuk zeg, jullie reacties!!

Ik zal met jullie tips eens de boekwinkel in duiken dit weekend :wink:

Misschien ook nog even zoeken op MP op droomencyclopedie / droom encyclopedie.

Sorry dat ik je topic kom verpesten. :wink: Eigenlijk heb je niet zoveel aan een dromenboek. Het beste is om zelf je dromen te gaan verklaren, omdat dromen heel persoonlijk zijn. Een ander (lees: boek) kan niet voor jou bepalen wat het betekent dat jij over geel of groen droomt, dan kan alleen jij zelf.

Bijvoorbeeld: jij bent heel erg gek op katten, maar ik ben er echt doodsbang van. Dan zal mijn droom over een kat heel anders geduid moeten worden dan jouw droom.

Een manier die je kunt hanteren om zelf je droom te duiden is door je droom zo uitgebreid mogelijk op te schrijven, en dan van de afzonderlijke elementen te gaan bekijken waar die bij jou voor staan. Droomde je over een kat die een schoteltje melk dronk (sorry even heel simpel)? Dan ga je bekijken waar jij een kat mee associeert. Met welke gevoelens, woorden, evt gebeurtenissen? En dan doe je het zelfde met het schoteltje en met de melk (of je pakt die samen).

Ik heb zelf zo een tijdje mijn dromen geduid en daar wordt je wel heel veel wijzer van.

Een dromenboek is wel heel leuk, maar qua waarde minder betekenisvol.

Nog een kleine tip: Probeer voor jezelf duidelijk te stellen welke kleur het duidelijkste naar voren komt in je droom. De kleur die prominent aanwezig is en in je geheugen is blijven hangen, kan je analyse een duidelijkere betekenis geven! Het zelfde geldt voor getallen. Wel cijfer komt er in je droom voor? (bijvoorbeeld, je droomt dat je voor 3 huizen staat, die 3 is ook belangrijk om mee te nemen in je analyse).

Dromen analyseren vind ik heel erg leuk en doe ik al geruime tijd. Maar waak er wel voor: Je eigen dromen analyseren is moeilijk, onbewust kun je toch betekenissen en verbanden leggen omdat dat voor jou logisch lijkt, terwijl je droom zo mogelijk niet bedoeld is.

Dat is misschien wel het probleem. Ik kan best bepaalde dingen verklaren en linkjes leggen, maar bij sommige dingen kom ik echt niet verder. Ook zou ik het heel leuk vinden als er in het dromen boek een uitleg staat zoals Marcella omschreef, om zelf je dromen te leren sturen en ook onthouden. (Lucide dromen heet dat schijnbaar, hier nog echt een groentje :mrgreen: )

Ik ben ook niet bang om dromen te verklaren. Ik wil graag alles weten, ook waarom ik dingen droom en wat het zou kunnen betekenen.

Ik hang niet alles op aan de conclusies uit het boek. Soms kan ik me er ook niet in vinden, maar door verder te zoeken/denken, kom ik weer tot inzichten. :wink: