Drinkt ie eindelijk eens goed....

Ben ik wéér met wat vraagjes :oops:



Borstvoeding geven was/is hier tot nu toe niet zo vanzelfsprekend. Heel verhaal maar het komt er in het kort op neer dat Mats niet goed dronk en daardoor de eerste weken teveel afviel en met de fles bijgevoed moest worden. Waarom hij niet goed dronk en wat hij (of ik) nou precies verkeerd deed was tot nu toe een raadsel.



MAARRRR…



Gisteren heb ik mij (dankzij verschillende filmpjes over goed aanleggen) nog eens verdiept in de manier van aanleggen. Ik heb gemerkt dat het mij eigenlijk helemaal verkeerd is aangeleerd! Zo was het “normaal en geen probleem” dat Mats met zijn neus in mijn borst drukte en is er nooit goed gekeken of zijn lipjes naar buiten gekruld waren. Dat heb ik gisteren dus eigenlijk voor het eerst gezien en gehoord!



Vandaag heb ik dus voor de zoveelste keer Mats proberen aan te leggen (door al 10 weken te kolven heb ik nog steeds melk), maar nu met de kennis die ik gisteren heb opgedaan. Ik heb dus gelet op zijn neusje, zijn kinnetje en op zijn lipjes en halleluya… hij dronk! Nu heb ik dat weleens vaker gedacht maar ik hoorde voor het eerst een klokkend geluid, veel slikken en ik zag zijn tongetje werken! Bovendien maakte hij zich na 10 minuten zelf los (normaal viel ie in slaap na 5 minuten) lachte naar me en deed lekker vrolijk. En wat nog het meest bijzonder was… hij heeft het 3,5 uur volgehouden op mijn melk! Normaal komt ie na een kwartier weer!



Omdat ik al zooooooooo vaak enthousiast ben geworden en dacht: “Nu doet ie het!!” maar vervolgens weer teleurgesteld was omdat hij na een kwartier toch weer kwam of bij een volgende voeding weer slecht dronk en in slaap viel, wilde ik nu niet meer hopen en ging ik ervan uit dat het eenmalig was (al was ik stiekem wel trots, ik had het in iedergeval 1 keer mee mogen maken dat hij echt een tijdje tevreden was).



Na 3,5 uur heb ik hem opnieuw gevoed. Weer dronk hij voor mijn gevoel prima maar na 5 minuten viel hij wel aan de borst in slaap en heb ik hem in bed gelegd. Toch leek hij voorlopig tevreden.



Na een uurtje weer aangelegd. Nu dronk hij wat langer. Eerst 20 minuten aan mijn rechterborst en vervolgens 5 minuten links. Perfect, zul je denken. Maar toch heb ik een vraag:



Ik voed hem nu alleen liggend op bed want zittend lukt het aanleggen niet zo goed. Bovendien is Mats rustiger als hij ligt. Hij drinkt naar mijn idee het best als hij op zijn rug ligt met zijn hoofd opzij. Als ik hem op zijn zij leg, schopt hij met zijn beentjes en duwt hij met zijn handjes. Geen idee waarom. Maar is het wel goed om hem zo te laten drinken? Rechterborst geeft geen problemen ( hij “kijkt” dan dus naar links). Alleen als ik hem vervolgens links aanbied dan wordt hij erg onrustig en begint soms zelfs te huilen met de tepel in zijn mond! Ik vraag mij af of hij misschien dan even een “stijve” nek heeft omdat hij eerst de hele tijd naar links heeft moeten kijken. Na een paar minuutjes wordt hij rustiger en drinkt hij weer wat beter links.



Omdat Mats na zijn badje toch weer erg hongerig was hebben we hem toch nog maar eens de fles aangeboden. Nog geen uur na de laatste borstvoeding drinkt hij dus wel weer gewoon 200 cc uit de fles! Wat zegt dit over de borstvoeding? Is het toch nog veel te weining wat hij bij mij drinkt?

(Normaal drinkt Mats ongeveer 5x 180 cc).



Ook leek hij bijna helemaal van de krampjes af te zijn maar vandaag heeft hij na het drinken aan de borst wel weer heel veel last gehad. Hij heeft wel gewoon goed geboerd. Hoe kan dat? Het was zo zielig om hem weer zoveel pijn te zien hebben! Ik voelde mij even zo slecht omdat ik hem dit “aandeed”!



Ook “klakt” hij soms na de voeding echt nog 10 minuten na met zijn tongetje. Is dit omdat hij meer wil of kan dit ook iets anders betekenen?



Morgen wil ik proberen om hem meteen aan te leggen na het wakker worden en dit (zolang het goed gaat) overdag vol te houden. Dus niet de fles te geven en de borst op verzoek aan te bieden. Maar ik ben bang dat als ik hem weer die vervelende krampen zie krijgen. En hoe weet ik nou zeker dat hij echt genoeg heeft? Plasluiers kan ik natuurlijk in de gaten houden maar verder??



Met de kolf haal ik er maar 100 cc uit omdat ik nog bezig ben met opbouwen. Haalt Mats er dan wel zijn 180 cc uit? Want anders weet ik zeker dat hij te weinig heeft.



Wanneer moet ik zeggen: “Nu is het genoeg geweest!” Ik bedoel… wat doe ik Mats aan met dit “proberen” elke keer? Is het allemaal niet te verwarrend voor hem?



Nou… een heel verhaal. Hopelijk duidelijk genoeg. Dit keer dus niet over het niet goed drinken want dat lijkt hij nu dus 3 keer wel goed te hebben gedaan.



Ik denk dat ik binnenkort toch maar een LK laat komen. Maar ik wilde daarmee wachten tot ik zeker weet dat ik voldoende melk heb want ik wil niet dat ze het daar op gooit!



Maar mijn vragen ook hier neerzetten leek mij geen kwaad te kunnen!

:wink:



Alvast bedankt!



:-*

Meid, ik heb misschien geen antwoorden op je vragen, maar wil je toch feliciteren met het geod aanleggen en het goed drinken van Mats. :clap: :clap:

Je bent een toppertje en een doorzetter. Proficiat daarvoor. :clap: :clap:

Ik weet dat je nog reageerde op het filmpje van Jade waarop je haar zo mooi kon horen drinken en ik ben heeeeeeeeeeel blij dat jij dit nu ook hebt kunnen ervaren. :clap: :clap:

Volgens mij gaat het wel goed komen hoor, je inzet is er en het is gelukt. :clap:

Veel succes vandaag met het aanleggen en met het voeden. :wink:



Ik heb ook soms dat Jade in slaap valt en idd ook ik leg haar dan in wiegje, want ze is met geen stokken wakker t ekrijgen. Maar meestal komt ze hier dan ook vlug om een nieuwe voeding, want haar buikje was dan toch niet genoeg gevuld de eerste keer.

Maar da’s het makkelijke aan bv, je geeft wanneer ze vragen. :wink:

Bedankt voor je lieve woorden zeg!! Ja idd, dat filmpje was van jou! Nou ik heb het vanmorgen weer mogen ervaren hoor. Weer dat heerlijke geluid maar Mats was na 6 minuten al helemaal klaar! :shock:



Inmiddels is dat alweer 2 uurtjes geleden. Hij ligt nu een halfuurtje te slapen. Ben benieuwd!

Net weer een kwartier bij me gedronken. Daarna ZELF losgelaten en toen was het speeltijd!! :dance:



Er heeft 2,5 uur tussen de 2 voedingen gezeten. Is dat voldoende?

Jaaaaa, weer gelukt!!! Ja hoor 2,5 is voldoene, althans denk ik toch, want Jad elaat hier ook soms 2,5 uur tussen. Enkele nachten geleden kwam ze zelfs om de 2 uur. En het kan zijn dat Mats plots ook drie uur ofzo tussenlaat hoor of eens langer. :wink:



En na 6 minuten klaar, bravo hoor … zo flink doordrinken. :clap: :clap:



Ben zo blij voor jou hoor meid. :wink:



Huilt hij nog bij die ene borst?

Nee, hij heeft niet meer gehuild maar heb hem dan ook niet meteen de andere borst aangeboden. Hij krijgt nu telkens 1 borst en dat gaat tot nu toe goed. Hij ziet er tevreden uit. Maar nu hopen dat ie voldoende plasluiers heeft.

Hmm :think: na een uur en een kwartier lag ie weer smakkend in zijn bedje. Toch maar weer aangelegd en weer heeft hij 10 minuten goed gedronken. Vervolgens viel hij (dacht ik) weer in een diepe slaap. Dus ik leg hem in bed maar na 5 minuten toch weer wakker. Volgens mij niet echt van de honger maar hij sabbelt wel driftig op zijn speen! In iedergeval ziet hij er minder tevreden uit. Terwijl hij op mijn arm weer in slaap valt. En na 3 slokken aan de borst slaapt ie nu ook! Hij is volgens mij dus gewoon moe. Maar ja… we zien wel.

Hanneke ik heb dat ook soms met Jade.

Dan blijft ze smakken en trekken aan haar speentje, waarbij je denkt van … hé, heb jij nu nog niet genoeg. :roll: :smiley: En idd vaak valt ze dan toch in slaap, dus de echte honger zal het niet zijn. Want bij de echte honger is ze niet meer in slaap te krijgen hoor.

Maar als ze zo smakken en doen, dan weet je soms niet meer wat en hoe hé. :wink:

Is herkenbaar.

Hoi Hanneke,



Even kort wat reacties ertussen (ik heb op dit moment niet de tijd om uitgebreid te reageren), waar je hopelijk mee verder kunt :slight_smile:



@Hanneke25 wrote:

Gisteren heb ik mij (dankzij verschillende filmpjes over goed aanleggen) nog eens verdiept in de manier van aanleggen. Ik heb gemerkt dat het mij eigenlijk helemaal verkeerd is aangeleerd! Zo was het “normaal en geen probleem” dat Mats met zijn neus in mijn borst drukte en is er nooit goed gekeken of zijn lipjes naar buiten gekruld waren. Dat heb ik gisteren dus eigenlijk voor het eerst gezien en gehoord!


De manier van aanleggen is idd cruciaal voor het welslagen van de bv. Wat goed dat je er nu achter bent welk probleem er bij jullie precies speelt :thumbup:



@Hanneke25 wrote:
Na een uurtje weer aangelegd. Nu dronk hij wat langer. Eerst 20 minuten aan mijn rechterborst en vervolgens 5 minuten links. Perfect, zul je denken. Maar toch heb ik een vraag:



Ik voed hem nu alleen liggend op bed want zittend lukt het aanleggen niet zo goed. Bovendien is Mats rustiger als hij ligt. Hij drinkt naar mijn idee het best als hij op zijn rug ligt met zijn hoofd opzij. Als ik hem op zijn zij leg, schopt hij met zijn beentjes en duwt hij met zijn handjes. Geen idee waarom. Maar is het wel goed om hem zo te laten drinken? Rechterborst geeft geen problemen ( hij “kijkt” dan dus naar links). Alleen als ik hem vervolgens links aanbied dan wordt hij erg onrustig en begint soms zelfs te huilen met de tepel in zijn mond! Ik vraag mij af of hij misschien dan even een “stijve” nek heeft omdat hij eerst de hele tijd naar links heeft moeten kijken. Na een paar minuutjes wordt hij rustiger en drinkt hij weer wat beter links.


In welke houding je ook voedt, je baby zou met zijn buikje tegen jouw buik moeten liggen en het hoofdje en ruggetje moeten altijd in een rechte lijn zijn. Als een baby het hoofdje moet draaien om bij de borst te komen, komt er namelijk een slag in de slokdarm wat het drinken bemoeilijkt. Wellicht helpt het gebruik van een omslagdoek om wat meer rust te krijgen in de handjes en voetjes?



@Hanneke25 wrote:
Omdat Mats na zijn badje toch weer erg hongerig was hebben we hem toch nog maar eens de fles aangeboden. Nog geen uur na de laatste borstvoeding drinkt hij dus wel weer gewoon 200 cc uit de fles! Wat zegt dit over de borstvoeding? Is het toch nog veel te weining wat hij bij mij drinkt?

(Normaal drinkt Mats ongeveer 5x 180 cc).


Dit hoeft in principe niets te zeggen. Het totaalplaatje (dus aantal voedingen per etmaal, groei, plas- en poepluiers en tevredenheid/alertheid) kan echter wel een goed antwoord geven op de vraag of je kindje voldoende binnenkrijgt.



@Hanneke25 wrote:
Ook leek hij bijna helemaal van de krampjes af te zijn maar vandaag heeft hij na het drinken aan de borst wel weer heel veel last gehad. Hij heeft wel gewoon goed geboerd. Hoe kan dat?


Als ik het goed begrijp, hebben jullie het voeden aan de borst eigenlijk net weer opgepakt heh? Ik kan me voorstellen dat het aanhappen/aanleggen in dat geval op bepaalde punten wellicht nog wat verbeterd kan worden, zodat je kindje steeds beter aan de borst zal leren drinken en daardoor minder lucht binnenkrijgt.



@Hanneke25 wrote:
Met de kolf haal ik er maar 100 cc uit omdat ik nog bezig ben met opbouwen. Haalt Mats er dan wel zijn 180 cc uit? Want anders weet ik zeker dat hij te weinig heeft.


De kolfopbrengst zegt in principe niets over de hoeveelheid melk die een baby tijdens het voeden zelf uit de borst haalt; een baby die goed is aangelegd, kan de borst veel effectiever legen dan een kolf :slight_smile:



@Hanneke25 wrote:
Wanneer moet ik zeggen: “Nu is het genoeg geweest!” Ik bedoel… wat doe ik Mats aan met dit “proberen” elke keer? Is het allemaal niet te verwarrend voor hem?


Het voeden moet voor zowel jou als je zoontje prettig zijn. De borst hoort voor je kindje fijn, vertrouwd en rustgevend te zijn. Als je merkt dat hij gefrustreerd raakt aan de borst, kan het goed zijn om het een andere keer opnieuw te proberen; forceren werkt averechts. Merk je dat hij het naar zijn zin heeft aan de borst, dan doe je hem er alleen maar een heel groot plezier mee door te blijven voeden :smiley: :thumbup:



@Hanneke25 wrote:
Ik denk dat ik binnenkort toch maar een LK laat komen. Maar ik wilde daarmee wachten tot ik zeker weet dat ik voldoende melk heb want ik wil niet dat ze het daar op gooit!


Ik snap je redenatie. Toch is het denk ik goed om je te realiseren, dat een verbetering van de drinktechniek automatisch een verbetering van je melkproductie zal betekenen. De borst wordt dan immers effectiever geleegd en daarmee beter gestimuleerd om weer meer melk aan te maken (hoe leger de borst, des te sneller des te meer melk er weer wordt aangemaakt). Maar dat even ter overweging :wink:



Heel veel succes!



Groetjes van Yvonne

Bedankt voor je antwoorden!



Ik heb Mats net toch weer de fles gegeven. Hij had gewoon veel honger en ik had niet genoeg naar mijn idee. Meneer was niet meer zo snel voldaan. Bovendien pakte hij de borst even niet meer. Het is misschien allemaal wel heel veel voor hem. Ineens van de ene op de andere dag van de fles naar de borst. Hij werd ook een beetje huilerig. Uit de fles dronk hij nog eens 160 cc dus dat had hij blijkbaar echt even nodig. Bovendien ben ik de hele avond weg zonder Mats dus zal hij van hub ook de fles moeten krijgen.



In iedergeval is het vandaag goed geweest voor mijn productie. Morgen kijken we opnieuw! En weetje… ik ben al tevreden als Mats een keer per dag lekker bij me drinkt. Zolang hij dat nog pikt natuurlijk. Ik vind het namelijk nog steeds heerlijk.



Ik heb hem nu 2 keer op zijn zij laten drinken, dus buik tegen buik en dat leek nu ook wel goed te gaan.

Ah jullie hebben het echt super gedaan vandaag. :clap: