Ik heb al even rondgesnuffeld, maar kon het antwoord op mijn vraag niet vinden, dus…:
Carlijn (nu 3,5 maand) “rommelt” een beetje met haar ritme: ze kwam tot vorige week om 6.30 - 10.30 - 14.30 - 18.30 - 22.00 uur voor de fles. Nu is ze aan het “schuiven”: de fles van 10.30 komt ze al niet meer voor (voorheen liet ze wel merken dat ze honger had) en de flessen daarna is juist tegenovergesteld: die wil ze nu eerder hebben. Nu komt ze op 13.15 - 17.30 - 20.30.
Die laatste fles van 20.30 kan ik nog rekken tot 20.45. En ze slaapt gewoon lekker door tot ik haar wakker maak om 06.30.
Ze drinkt genoeg, zo’n 170 tot 200 cc per fles.
Herkent iemand dit? Is ze misschien nu al bezig met omschakelen van 5 naar 4 flessen? Kan ik haar gewoon volgen of moet ik me wel aan het schema houden?
Alvast bedankt!
Hoi Dianne,
Volgens mij kan het helemaal geen kwaad als je haar ritme volgt en het schema loslaat. Als ze maar genoeg drinkt. De richtlijn daarvoor is iedere 24 uur 150 ml x het aantal kilo’s dat ze weegt, maar dat is een richtlijn. Maak je haar om 6.30 omdat je vindt dat ze een flesje moet of omdat je wegmoet. Als het eerste geval is, zou je eens kunnen wachten totdat zij aangeeft dat ze honger heeft.
hier nog zo eentje die het allemaal een beetje zelf regelt… Ik maak hem echter in de regel wel wakker voor zijn eerste voeding, anders laat hij di wachten tot een uur of 10, en dan komt ie niet aan 4 voedingen op een dag. Dus over het algemeen is het 8.00- 11.30- 16.00-19.30… vaak moet ik hem nog zelfs wakker maken om 16.30 omdat hij dan nog niet vindt dat hij moet eten, maar anders kom ik 's avonds weer niet uit… Mijn manneke vindt eten gewoon niet zo belangrijk… (maar drinkt wel alle flessen leeg)…
Bedankt! Ik zal haar gewoon maar volgen, maar haar wel voor haar eerste flesje wakker maken. (Dat deed ik al, want inderdaad: ze slaapt anders gewoon lekker door!) En verder zie ik wel wanneer ze komt.
doe ik ook maar laat er dan wel maximaal vier uur tussen zitten…
Hieke is nu 16 weken en ook wij volgen het ritme en laten er maximaal 6 uur tussen op de dag (dat gebeurt zelden, meestal is het 4 uur, soms 5) en maken haar alleen wakker als we naar het werk moeten en anders laten we haar liggen. Ze wordt meestal rond half 8 wakker. Soms iets later maar dan is het de vorige dag erg druk geweest.
Ik zou dus volgen. Het kan best de omschakeling naar 4 flessen zijn. Hieke heeft een tijdje matig gedronken op 5 flessen en ineens ging ze meer drinken en 4 flessen. Ze drinkt nu 4 flessen van 160 Ã 200 cc. Wisselt een beetje.
Dianne, ik weet niet hoe oud Carlijn nu is, maar ik weet wel dat Lana met 1 maand op 5 x 150cc flessen zat en met 2,5 maand op 4 x 200cc flessen zat. Lana was gewoon een grote eter maar met veel tijd ertussen.
Dus het kan wel. Ik zou gewoon haar schema volgen, dat heb ik met Lana gedaan, anders zat ik de hele dag met een huilend kindje.
Carlijn is behoorlijk ziek geweest (griep) en dronk heel erg slecht. Heb haar heel vaak aangeboden om maar zoveel mogelijk vocht naar binnen te krijgen. Haar ritme is nu dus helemaal door de war. Sinds vandaag gaat het weer goed en pak ik de draad gewoon weer op. Ik merk vanzelf wel wat haar ritme is/gaat worden. Maar ik zal haar dus gewoon volgen.
Volgens “de boekjes” mag ze pas over een maand of 2 naar 4 flessen, maar als zij aangeeft dat ze dat eerder wil… her wish is my command!
Alleen snap ik dat “geschuif” niet, want we kwamen wel steeds op 5 flessen uit… Sprongetje?
Zou best kunnen hoor, een sprongetje.
Maar wat het cb betreft dat ze pas over 2 maanden naar 4 flessen mag :roll: Alsof elk kindje gemiddeld is :roll: :wall: Nee hoor, als zij 4 flessen wil, gewoon lekker doen!