Drinkmethode op kdv.

Ik ben de naam kwijt, en ik wil er graag wat informatie over op zoeken.

De drink methode, of gewoon een algemene methode. (?).

Kinderen vanaf 1 jr uit een glas te drinken krijgt en niet meer uit een fles beker, er was een naam voor, kan het alleen niet voor me halen?

Iemand die dit weet?

Het is een pedagogisch beleid

wist niet dat daar een naam voor was eigenlijk… maar hier drinkt onze jongste ook (overwegend) uit een gewone open beker, vanaf dat hij ander drinken ging drinken.

Heb wel voor als we ergens op bezoek gaan of zoals gister naar een restaurant een tuitbeker en dat vindt hij dan ook prima.

Ik heb al 17 jaar kinderopvang ervaring maar ik heb volgens mij nog nooit van een woord voor een drinkmethode gehoord :think: Inmiddels werk ik als gastouder maar ik kijk gewoon naar het kind zelf of het toe is aan drinken uit een gewone beker. De een doet dat met net 1 jaar, de ander pas na de tweede verjaardag…

Hier op het kdv volgen ze de inzichten van Emmi Pikler voor de babygroepen. Daarin wordt ook uit een open beker gedronken.

@Pimpernella wrote:

Hier op het kdv volgen ze de inzichten van Emmi Pikler voor de babygroepen. Daarin wordt ook uit een open beker gedronken.

Volgens mij was dat het!! :mrgreen: Dank je !!

Inderdaad de kinderen die 1 zijn krijgen uit een normale beker (of glas) te drinken.

emmi pikler is dat, daarom zie je ook grond boxen, klim driehoek etc. op een (pikler) baby groep.

kinderen vanaf 8 mnd zijn al in staat om uit een open beker te drinken,

en de reden om voor een glazen of stenen beker te kiezen is vaak dat de kinderen dan met echte spullen in aanraking komen ipv plastic.

zien ze dat het stuk kan gaan als het valt etc.

@MegaMindy wrote:

emmi pikler is dat, daarom zie je ook grond boxen, klim driehoek etc. op een (pikler) baby groep.

kinderen vanaf 8 mnd zijn al in staat om uit een open beker te drinken,

en de reden om voor een glazen of stenen beker te kiezen is vaak dat de kinderen dan met echte spullen in aanraking komen ipv plastic.

zien ze dat het stuk kan gaan als het valt etc.

Ja inderdaad, ik wist niet dat het vanaf 8 maanden al was, Riley zit daar pas sinds 5 mei, toen was hij al een jaar.

Wij hebben vrienden die hun dochter ook echt van het begin af aan dat ze wat anders kreeg als melk uit een normale beker laten drinken.

Toen dacht ik eerst die zijn gek…maar achteraf denk ik had ik het ook maar gedaan het is zoveel makkelijker als ze dat kunnen. Ook als je eens een keertje weg bent en zoals ik altyd zijn beker vergat :mrgreen:

Ik vind het erg slim om ze vroeg het al aan te leren :thumbup:

Indy drinkt ook al sinds ze 8 maand is water uit een beker naast de bv, gaat steeds beter en ze begint nu minder te knoeien met drinken :thumbup: .

Was er anders niet aan begonnen maar ze wil geen tuitbeker of rietjesbeker :lol:

hier heet het ‘de methode volgens Arielle’ :mrgreen: Zij wil ook geen tuitbeker of rietjesbeker. En iets anders in de fles dan melk is maar raar. Dus hier drinkt ze uit onze glazen en nu kan ze het zelf ook al aardig. Af en toe doet ze het glas nog wat te snel naar achteren en dan zit ze er helemaal onder :stuck_out_tongue:

ik wist niet dat het bij een methode hoorde… ella drinkt al vanaf dat ze iets naast de borstvoeding dronk uit een gewone beker. ook op ons kdv beginnen ze met 10-11 maanden met oefenen iut een gewone beker. die kleintjes kunnen dat al best snel hoor.

Ik heb op een KDV gewerkt waar ze met 1 jaar een Glas kregen.

Wij werkten via de methode van Emmi Pikler

idd Emmie Pikler, ik werk er mee op de groep en vindt het helemaal :thumbup:

Is er een linkje naar de werkwijze stap voor stap zeg maar? Ben benieuwd! J drinkt hier ook liever niet uit een tuit, en een fles is voor melk vindt hij.

Ik ben bezig met zo’n Difrax beker maar dan houd ik hem nog vast. Nou wordt het mooi weer dus ik denk hoppa in de kinderstoel in de tuin met water laten klooien. Maar misschien heeft Emmi nog handige tips :lol: ?

Kijk eens op pikler.nl

Ik heb geen idee of daar tips op staan en anders even googleën.

er is daar geen stappen plan voor te vinden :slight_smile:

Het drinken uit een gewonen beker staat beschreven in de visie volgens Pikler. Het is een manier van “opvoeden” (klinkt zwaar ;-))

Ik werk op een babygroep van 0 tot 2 jr en wij gebruiken i.p helemaal geen tuitbekers, kinderen worden hier meteen al van jongs af aan aangeleerd om te drinken uit een beker (eerst een Difrax oefenbeker)

Als je het blijft aanbieden dan hebben ze het op een gegeven moment van zelf door.

Daar komt dus geen stappenplan aan te pas. Alleen geduld, en een lekvrije slap :wink:

Bij ons drinken kinderen van nog geen jaar keurig zonder te morsen zelfstandig uit een beker.

@dragon wrote:

Bij ons drinken kinderen van nog geen jaar keurig zonder te morsen zelfstandig uit een beker.

O, dan moet Tycho nodig bij jullie in de leer :wink: Hij drinkt weliswaar zelfstandig uit een gewone beker, maar moet er altijd wel even mee spelen/knoeien hoor (lekker met het koekje erin en zo) :lol: M.a.w.: hier regelmatig een smeerboel, maar we weten waar we het uiteindelijk voor doen :thumbup:

dragon bedankt, ik kon ook niks vinden van een stappenplan ofzo. Gelukkig gaan we naar het goede seizoen om hem buiten te zetten met een beker water :mrgreen: … is ook zo wat om dat in december te doen :lol: .

Ik vind het jong uit een beker drinken vooral praktisch erg handig, als je idd ergens bent zonder tuit ofzoiets beker en dan wat te drinken wilt/moet geven.

@blue_fairy wrote:

Af en toe doet ze het glas nog wat te snel naar achteren en dan zit ze er helemaal onder :stuck_out_tongue:

Ik geef Kylian ook al vanaf een maand of 6-7 een bekertje met zijn restant melk wat hij niet meer uit de fles wil en dat gaat best goed.

Maar ja, de melk is met nutriton ingedikt. Zelf drinken gaat ook nog helemaal niet. Dan zwiebert hij ermee rond.

Als ik dus weg wil kunnen lopen oid krijgt hij gewoon een rietjesbeker anti lek. :naughty: :mrgreen:

Maar ik blijf het ‘gewone’ drinken oefenen, want het is idd wel erg makkelijk als ze dat bijtijds kunnen.

Mijn oudsten hebben heeeeeel lang gemorst met gewone bekers/glazen.